Nintendo satser tilsynelatende alt på en ny spillopplevelse, kudos til de. Men det har seg nå en gang slik at Revolution ikke blir sluppet på et år, og vi har ikke sett et eneste spill til den ennå. Ser vi på satus quo har Nintendo virkelig gjort noe spesielt og banebrytende med sin DS, ingen tvil om det, men hva med Gamecube?
Mens Sony denne generasjonen har støttet en bredere spillfilosofi med titler som Rez, Frequency, Ico, Shadow of the Colossus et al, hva har Nintendo gjort? Riktignok har titler som Metroid Prime, Pikmin og Animal Crossing prøvd å skape nye spillopplevelser, men dette er et liten promille i forhold til det havet av standardtilter som selskapet har utgitt.
Jeg skal ærlig innrømme at jeg skulle ønske Gamecube var en større suksess, at the Wind Waker virkelig var banebrytende (jeg har spilt Jet Set Radio på DC), at Super Mario Sunshine slo sin forgjenger ned i støvlene, etc. etc. Men dette skjedde ikke. Hvert år har jeg vært interessert i toppen 5 Gamecube spill, og kresen som jeg er har jeg sjeldent endt opp med mer enn 2.
Og det er her poenget mitt ligger. Freeman, og jeg tror det er flere slike som ham, er ikke lenger interessert i 20 levler, redd høna, oppgrader sverdet, se CG outroen 50 ganger, stirr på veggen med trippel-bum-reflection-mapping. Som en god bok er han interessert i hver gang han setter seg inn i en ny blekke å oppleve noe nytt, ikke en evolusjon av den forrige boken.
Kanskje jeg bare begynner å bli gammel? Eller kanskje spillbransjen står fast i egne stereotyper om hvordan spill skal være? Siden ingen liker tanken på sin egen alderdom tror jeg på det siste. Jeg håper derfor for min egen spillinteresse sin skyld at Revolution bringer noe helt nytt til menyen, og at Sony fortsetter å publisere titler som utvider en filosofi som begynner å bli gammeldags. Rettelse: Jeg håper alle spill Sony publiserer gjør dette, de har nok tredje parts støtte til å ta seg av resten av grøten.
Freezar: Er det egentlig forskjell på om noen later som eller ikke? Så lenge en aktør i et marked lykkes med å nå massene så er vel det tingen. Mangt kan sies om playstation, men det fikk hvertfall nerdene ut av promperommet og inn på lanseringsfester.