Nintendo Revolution

#1
I følge Gamerindustry.biz skal denne lille saken skal bli 2,5 ganger raskere enn Gamecube. Nintendo har ikke skrevet eller sagt noe om spesifikasjonene, men Gamerindustry.biz har vært i kontakt med utviklerne.

En artig ting er at Nintendo visstnok skal bruke grafikkbrikken RV530 fra ATi. Dette er i "PC-verdenen" en helt grei, middels presterende grafikkbrikke.

Artikkel av Gamer.no .
Nintendo til IGN om Revolution.
 
#2
Ser ut som de går for samme strategi som med DS. Dårlige spesifikasjoner, bedre pris, en annerledes spillopplevelse og (forhåpentligvis) mer interessant spill.

Sign me up.
 
#3
Kanskje dette er en positiv ting? Kanskje vi får flere spill til Revolution som har tidløs grafikk? Spill som ser bra ut selvom om de ikke krever superduperhardware.

Jeg kommer uansett til å kjøpe maskinen, bare det at den er fullt bakoverkompatibel rettferdiggjør et kjøp.
 
#4
For å si det slik; neste gang jeg står utenfor elkjøp, kald, skulkende og uviten om at jeg påtar meg en forkjølelse, kan jeg se fram til å komme hjem for å få en ny spillopplevelse - bedre enn å komme hjem med det samme gamle i en penere innpakning.

Jeg gleder meg, og håper absolutt disse ryktene stemmer, så lenge nintendo klarer å markedsføre dette riktig.
 
#5
Vel, en indikasjon på at DS er en skikkelig stor suksess, og at Nintendo sin strategi ser ut til å fungere, kan man se i Japan denne uken: Flere spill ble utgitt til DS en selveste PS2.
La oss håpe denne trenden (gameplay > gfx) lar seg overføre til resten av markedet. Jeg er allikevel imponert over hvordan Sony, som for et par år siden ble sett på som ødeleggende for industrien, nå er en innovatør sammen med Nintendo.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#6
Sony ble senest sist uke sett på som ødeleggende for opptil flere industrier. Hva mener du med at Sony er en innovatør sammen med Nintendo? Hva har jeg ikke fått med meg?
 
#7
Eyetoy, Singstar, Shadow of the Colossus og flere av de andre spillene som er utviklet av 2nd-parties eksklusivt for Playstation. Jeg tror det er dette Freeman sikter til.
 
#8
Riktig Morbo. :)
Mens Sony driver med mye slurv og lite konsumervennlige taktikker i andre industrier synes jeg de med Playstation brandet har gjort mye for å bringe spillindustrien framover i riktig retning. Et lite kikk på alle de spillene de har publisert som er litt utenfor normen er nok.
 
#9
Jeg synes egentlig ikke Singstar kan betraktes som et spill, det er karaoke. Eyetoy er fremdeles langt ifra et ferdig konsept og hva annet har de kommet med? Lite. Men jeg synes fremdeles det er flott at de prøver å gjøre spill mer tilgjengelig, selv om forsøkene er, i mine øyne, halvhjertet utført.

Nintedo, på en annen side, prøver å redefinere ordet "spilling". De prøver å gjøre bestefar til en gamer, ikke gi orgasme til hans snørrete barnebarn.

NR og DS er to steg i riktig retning, ikke maskiner som kommer til å bli "smartere enn menneskehjernen" som jeg har hørt sony pønsker ut (som for så vidt er et stort stryk når det kommer til markedsføring, det å "fordumme" kundene er aldri en lur ting å gjøre).
 
#10
Både Eyetoy og Singstar er i stor grad ment for samme målgruppe som Nintendo prøver å nå med DS og Revolution. Dessuten så overser du Freeman sitt andre poeng; at Sony har plukket opp og publisert en god del snadder som på ingen som helst måte er mainstream.
 
#11
Ok, jeg må nesten innrømme at jeg ikke kan særlig mye om Sonys spillbibliotek. Men er virkelig å gi ut spill til spesielt interesserte riktig vei å gå for å nå de store massene?

Det er der poenget mitt ligger, nintendo satser alt på å nå dem, mens sony bare later som.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Øh... Sony har den mest suksessfulle konsollen på markedet i dag, jeg vil si de har lykkes iallfall litt i å nå massene. :p
 
#13
Nintendo satser tilsynelatende alt på en ny spillopplevelse, kudos til de. Men det har seg nå en gang slik at Revolution ikke blir sluppet på et år, og vi har ikke sett et eneste spill til den ennå. Ser vi på satus quo har Nintendo virkelig gjort noe spesielt og banebrytende med sin DS, ingen tvil om det, men hva med Gamecube?

Mens Sony denne generasjonen har støttet en bredere spillfilosofi med titler som Rez, Frequency, Ico, Shadow of the Colossus et al, hva har Nintendo gjort? Riktignok har titler som Metroid Prime, Pikmin og Animal Crossing prøvd å skape nye spillopplevelser, men dette er et liten promille i forhold til det havet av standardtilter som selskapet har utgitt.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg skulle ønske Gamecube var en større suksess, at the Wind Waker virkelig var banebrytende (jeg har spilt Jet Set Radio på DC), at Super Mario Sunshine slo sin forgjenger ned i støvlene, etc. etc. Men dette skjedde ikke. Hvert år har jeg vært interessert i toppen 5 Gamecube spill, og kresen som jeg er har jeg sjeldent endt opp med mer enn 2.

Og det er her poenget mitt ligger. Freeman, og jeg tror det er flere slike som ham, er ikke lenger interessert i 20 levler, redd høna, oppgrader sverdet, se CG outroen 50 ganger, stirr på veggen med trippel-bum-reflection-mapping. Som en god bok er han interessert i hver gang han setter seg inn i en ny blekke å oppleve noe nytt, ikke en evolusjon av den forrige boken.

Kanskje jeg bare begynner å bli gammel? Eller kanskje spillbransjen står fast i egne stereotyper om hvordan spill skal være? Siden ingen liker tanken på sin egen alderdom tror jeg på det siste. Jeg håper derfor for min egen spillinteresse sin skyld at Revolution bringer noe helt nytt til menyen, og at Sony fortsetter å publisere titler som utvider en filosofi som begynner å bli gammeldags. Rettelse: Jeg håper alle spill Sony publiserer gjør dette, de har nok tredje parts støtte til å ta seg av resten av grøten.

Freezar: Er det egentlig forskjell på om noen later som eller ikke? Så lenge en aktør i et marked lykkes med å nå massene så er vel det tingen. Mangt kan sies om playstation, men det fikk hvertfall nerdene ut av promperommet og inn på lanseringsfester.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Jeg er forsåvidt enig med deg her, selv om jeg mener du overdriver Sonys rolle kraftig. Forøvrig er både Frequency og Rez tredjepartstitler.
Jeg tenkte faktisk litt på dette i går kveld, og jeg kom frem til at det som var det store med inneværende konsollgenerasjon var en sementering av 3D som uttrykksform, større lagringsplass til spillene og så stor maskinvarekapasitet at man ikke har noen praktiske grenser på innholdet man kan vise samtidig. Mens next-gen later til å gå mer i gameplay-retningen - massemarkedet skal nås. Men hva definerer et next-gen-spill? Jeg føler dette krever litt research. :p
 
#15
Vel, jeg sier ikke gamecube har lykkes, for det har den ikke. Men igjen, det er ikke poenget, poenget er at mor ikke går inn i en elkjede og plukker opp en spillmaskin og tenker "dette ser morro ut".
Der er vel forsåvidt PS2 best pr. dags dato, av konsoller. Men det kun pga. titel som singstar og eyetoy, ikke fordi rez er kult. Det at jeg aldri har sett en eneste sjel spille rez sier vel litt om hvordan det har truffet massemarkedet?

Og det er det Nintendo prøver på med NR og har delvis klart med DS. De vil at non-gamere plukker og NR og tenker "dette ser morro ut". Og jeg tror de kan klare det med mindre de driter seg ut på markedsføringen.
 
#16
Yeti: Jeg husket feil og trodde Rez var utgitt av Sony, men Frequency ble hvertfall det. Men det faktum at Sony støtter titler som bare kanskje (og de fleste har gjort det absolutt motsatte) slår an, gjør at de i nåværende generasjon har en høy stjerne i min bok.

Jeg liker fortsatt å tro at det er software som flytter hardware, ikke motsatt. Og før Nintendo lanserer noen virkelig spennende spillopplevelser til Revolution vil jeg holde meg til min chippede ps2 for underholdning i sofaen (med unntak av en eventuell DS som ligger under juletreet i år). At Nintendo prøver å nå massene med et nytt konsept er vel og bra, men det må da være spillene som trekker massene mot konsollen, og ikke kontrollen. På samme måte mener jeg vi først nå ser de virkelige fruktene av det DSen sitt potensiale var da den ble lansert.

Sakens kjerne er nok den Freezar, at meg og deg har en litt forskjellig oppfatning av hvorvidt spillbransjen har nådd massene. Jeg mener den har det, du ser ut til å mene det motsatte. Jeg mener at for å bringe bransjen videre må stereotyper brytes ned, og innovatørene hylles. Forhåpentligvis vil både Revolution og Sonys videre støtte til prosjekter litt utenom det vanlig være kraftige bidragsytere til denne prosessen.
 
#17
Jeg har en liten sidenote å legge til:

Jeg går i en klasse som består av masse jenter som ikke spiller TV-spill, jeg hadde med meg DS-en på skolen, jeg hadde jo netopp kjøpt Kirby: Canvas Curse, måtte jo spille det så mye som mulig. Før jeg visste ordet av det stod det masse jenter bak meg og ropte «Dødsskjønt!» og «Ååååh! Så søøøt!». De fikk selvfølgelig teste spillet og nå skal flere av dem skaffe seg DS. Jeg lot noen av dem teste Kirby: Nightmare in Dream Land til GBA, men det likte de ikke, de ville tegne regnbuefargede streker som skulle lede en rosa ball i mål.

Det er HER massemarkedet ligger, det er jo mange flere som ikke spiller spill enn motsatt. Formålet til Nintendo er å nå disse og med rett markedsføring kan de det.
 
#18
En sidenote til sidenoten:

Jeg jobber i en større elektrobutikk, og nå før jul før jeg spørsmål fra foreldre/besteforeldre som skal kjøpe "en sånn spillemaskin med to skjermer" til barn/barnebarn. Det virker som denne og Nintendogs er langt oppe på ønskelista. De fleste som kjøper psp er gutter mellom 20-30 som ikke kjøper noe spill/filmer garantert pga. de skal spille piratkopier og se divx.

Er også solgt mange mange ganger flere Nintendo DS enn PSP, men den har jo også vært ute lenger på markedet.
 
#19
Hvor jobber du? Jeg er gutt mellom 20-30 og vil kjøpe "en sånn spillemaskin med to skjermer" til meg selv. :D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20
Yeti: Jeg husket feil og trodde Rez var utgitt av Sony, men Frequency ble hvertfall det. Men det faktum at Sony støtter titler som bare kanskje (og de fleste har gjort det absolutt motsatte) slår an, gjør at de i nåværende generasjon har en høy stjerne i min bok.

Jeg liker fortsatt å tro at det er software som flytter hardware, ikke motsatt. Og før Nintendo lanserer noen virkelig spennende spillopplevelser til Revolution vil jeg holde meg til min chippede ps2 for underholdning i sofaen (med unntak av en eventuell DS som ligger under juletreet i år). At Nintendo prøver å nå massene med et nytt konsept er vel og bra, men det må da være spillene som trekker massene mot konsollen, og ikke kontrollen. På samme måte mener jeg vi først nå ser de virkelige fruktene av det DSen sitt potensiale var da den ble lansert.

Sakens kjerne er nok den Freezar, at meg og deg har en litt forskjellig oppfatning av hvorvidt spillbransjen har nådd massene. Jeg mener den har det, du ser ut til å mene det motsatte. Jeg mener at for å bringe bransjen videre må stereotyper brytes ned, og innovatørene hylles. Forhåpentligvis vil både Revolution og Sonys videre støtte til prosjekter litt utenom det vanlig være kraftige bidragsytere til denne prosessen.
[/b]
Ah, javisst. Frequency ble utgitt av Sony, men det var Harmonix som utviklet det. Dermed kaller jeg det en tredjepartstittel.
Angående dette med software... der har du selvfølgelig helt rett. Gamecube solgte ikke allverdens før Mario og Zelda kom, XBox begynte å tjene penger først da Halo 2 kom. Men likevel: God hardware er en forutsetning for god software. Hva dette innebærer er - selvfølgelig - rent subjektivt, men jeg kan jo repetere hvorfor jeg er så skuffet over PSP, PS3 og XBox 360: Ingenting på disse konsollene er nytt, alt er blitt gjort før. Dette var ikke en så stor sak i inneværende generasjon, for 3D som uttrykksform for spill var i modningsfasen. Nå som "alle" er inneforstått med hva et 3D-spill innebærer, og den uttrykksformen jevnt over har stagnert, må vi - som du påpeker - hylle innovatørene som bryter med etablerte konvensjoner og bringer noe nytt på banen. Det er ikke slik at bare du mekker et tredjepersonsspill så har du låst deg til en rekke fastlagte konvensjoner og må velge mellom run-and-gun eller Tomb Raider-esque, det er ikke slik at et førstepersonsspill må ha hovedfokus på skyting og det er iallfall ikke slik at rollespill må vare i femti timer og ha et menybasert kampsystem og et plot med flere helomvendinger enn en berg-og-dalbane. Men dette er hva som selger til det markedet bransjen har nå, så dette er hva vi får.
Men nå har alle de tre hovedaktørene uttalt at massemarkedet skal nås. Som tidligere påpekt er det ikke episke sjangerspill som foregår i tiden da menn var tre meter høye og kvinner frøs ræva av seg som appellerer til massemarkedet - det er den umiddelbare appellen og tilgjengeligheten ikke-gamere tenner på.
Jeg hevder at ved å pushe akkurat samme kontrollerløsning og akkurat samme hardwarefilosofi som før har Sony og MS malt seg inn i et hjørne allerede før krigen har begynt. Slik jeg ser det er det kun Nintendo som har en sjanse til å nå det store, utappede markedssegmentet av ikke-gamere.