Noe skjer med Portal (gratis frem til 24. mai)

CyberK

Finner ikke på noe.
#1
Valve kjører kryptisk viral marketing awesomeness 3000 og har sluppet en oppdatering til Portal med changelisten:

Changed radio transmission frequency to comply with federal and state spectrum management regulations
De har også lagt til en ny achievement for å lytte på radioer i spillet, så det er jo tydeligvis skjulte budskap på gang her. På Steam-forumet er det selvsagt over 240 sider med spekulasjoner og undersøkelser, jeg tipper at spillnyhetssidene snart vil ha kokt sammen oppsummeringen for oss.

Så, hva tror dere at de hinter til?
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Portal 2 har jo vært i utvikling siden det første ble sluppet og siden det ikke er Valve selv som mekker det vil det jo passe at det slippes i år. Så jeh, dette er viraldritt til P2 som så presenteres på E3 eller no og slippes i høst.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#3
Hva er det Valve da jobber på, om det ikke er Portal 2, de er ferdige med L4D2 og virker ikke som det er Episode 3? = /

Mer Portal er bare bra.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Portal 2 mekkes stort sett av de samme Narbakular Drop folka de hyra inn for å lage det første spillet. De er stort sett et internt studio omtrent som de som mekker L4D.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#6
Portal 2 mekkes stort sett av de samme Narbakular Drop folka de hyra inn for å lage det første spillet. De er stort sett et internt studio omtrent som de som mekker L4D.
Yetitip: Det er ikke sånn Valve funker.
 

SHDR

Gullmedlem
#7
Hva er det Valve da jobber på, om det ikke er Portal 2, de er ferdige med L4D2 og virker ikke som det er Episode 3? = /

Mer Portal er bare bra.
Valve jobber blant annet på et nytt online-spill basert på Defense of the Ancients, og har hyra Icefrog til det formål. I tillegg jobber de helt garantert på Half-Life 2: Ep. 3 og eventuelt Half-Life 3 eller en ny IP, samtidig som de har in-house teams som jobber med andre properties som Team Fortress 2, Left 4 Dead og som sagt også Portal.

Husk at Valve ikke lenger er en spillutvikler så mye som de er en spillutgiver og distributør.

Edit: Yetitip: Du tror ikke selskapets ansatte deltar i prosjekter? Tror du de er fullstendig autonome og kan si "nei, nå er jeg jammen lei av å jobbe med L4D2 -- nå har jeg lyst til å jobbe litt på Half-Life 2: Ep. 3 denne uka! So long suckahs"? Når Valve snakker om sitt strukturløse selskap så mener de at ansattes deltakelse på prosjekter avgjøres i plenum istedet for å være rene ledelsesavgjørelser. Hvis du skal jobbe på Left 4 Dead, så jobber du på Left 4 Dead så lenge som du har blitt enig med ledelsen om at du skal jobbe på prosjektet.

Det kan hende de har enda mer fleksible prosjektstrukturer enn det, men sannsynligvis kjører de en eller annen garden-variety iterativ design- og utviklingsmetodologi samtidig som de er avhengige av outsourcing for selve produksjonsarbeidet fordi teamet er så lite. Det betyr at hvert prosjekt (hver produktsyklus består av flere prosjekter -- preproduksjon er, for eksempel, noe helt annet enn produksjon) har relativt kort varighet siden det ikke er så mye produksjonsarbeide å ta hensyn til, men jeg nekter ganske enkelt å tro at Valve har så åpen ledelsesstruktur at de ansatte helt bokstavelig talt jobber på akkurat det de har lyst til. Mer sannsynlig er det at de i perioder arbeider på de prosjektene de blir enige med ledelsen om at det er gunstig at de deltar i.

Det er uansett mye friere enn de fleste selskaper, hvor fast ansatte gjør omtrent som de får beskjed om, mens man hyrer inn korttidsansatte til å fylle roller i de ulike fasene av produktutviklingen etter behov.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#9
Haha Erlend, var den lange belærende digresjonen der ment til meg?
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#10
Etter å ha spilt litt kan jeg ihvertfall si at å jakte rundt etter de radioene og bringe dem til riktig sted (som du også må lete deg frem til med hørselen) er et besnærende minigame i spillet som gir de velkjente rommene akkurat nok nytt krydder til å gjøre det verdt å spille.
 
#12
Dette.

Vel det er jo bare spekulasjoner så det er egentlig jævlig dritt, men godt å vite at Gaben faktisk gjør noe enn å burge' out.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#17
Episode 3 ER Portal 2.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#19
Kommer som en bombe det der.