Hva er det Valve da jobber på, om det ikke er Portal 2, de er ferdige med L4D2 og virker ikke som det er Episode 3? = /
Mer Portal er bare bra.
Valve jobber blant annet på et nytt online-spill basert på Defense of the Ancients, og har hyra Icefrog til det formål. I tillegg jobber de helt garantert på Half-Life 2: Ep. 3 og eventuelt Half-Life 3 eller en ny IP, samtidig som de har in-house teams som jobber med andre properties som Team Fortress 2, Left 4 Dead og som sagt også Portal.
Husk at Valve ikke lenger er en spillutvikler så mye som de er en spillutgiver og distributør.
Edit: Yetitip: Du tror ikke selskapets ansatte deltar i prosjekter? Tror du de er fullstendig autonome og kan si "nei, nå er jeg jammen lei av å jobbe med L4D2 -- nå har jeg lyst til å jobbe litt på Half-Life 2: Ep. 3 denne uka! So long suckahs"? Når Valve snakker om sitt strukturløse selskap så mener de at ansattes deltakelse på prosjekter avgjøres i plenum istedet for å være
rene ledelsesavgjørelser. Hvis du skal jobbe på Left 4 Dead, så jobber du på Left 4 Dead så lenge som du har blitt enig med ledelsen om at du skal jobbe på prosjektet.
Det kan hende de har enda mer fleksible prosjektstrukturer enn det, men sannsynligvis kjører de en eller annen garden-variety iterativ design- og utviklingsmetodologi samtidig som de er avhengige av outsourcing for selve produksjonsarbeidet fordi teamet er så lite. Det betyr at hvert prosjekt (hver produktsyklus består av flere prosjekter -- preproduksjon er, for eksempel, noe helt annet enn produksjon) har relativt kort varighet siden det ikke er så mye produksjonsarbeide å ta hensyn til, men jeg
nekter ganske enkelt å tro at Valve har så åpen ledelsesstruktur at de ansatte helt bokstavelig talt jobber på akkurat det de har lyst til. Mer sannsynlig er det at de i
perioder arbeider på de prosjektene de blir
enige med ledelsen om at det er gunstig at de deltar i.
Det er uansett mye friere enn de fleste selskaper, hvor fast ansatte gjør omtrent som de får beskjed om, mens man hyrer inn korttidsansatte til å fylle roller i de ulike fasene av produktutviklingen etter behov.