[Okay, sånne skitne konsoller også da] Alpha Protocol

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1


Jepp, starta PC-en i dag tidlig og jaggu var Alpha Protocol tilgjengelig for pre-load på Steam. Bare et par dager igjen til Obsidians nye spion-RPG kommer, og det er designet og skrevet av blant andre Chris Avellone. Akkurat hvorfor det er så jævla viktig at Avellone er med kan man jo lure på, men for min del er den viktigste grunnen at Avellone var mannen som i stor grad realiserte det spillet Planescape Torment ble (ryktene vil ha det til at han ville sikre det litterære nivået på spillets manus og dermed skrev over 400.000 ord av det selv). Uansett, her har vi da en tråd hvor det går an å skrive hva vi synes om skaberakket. Blir spillet en gloriøs seier som sementerer Obsidians gode navn og rykte, et slapt designet og hælvetes bugga rot eller noe midt i mellom (protip: Spenna mine er på det siste alternativet)? Vi får se.

Edit: Får vel effortpoaste litt jeg også da.


Så, hva er så dette for no?
I motsetning til hva bildet rett over denne teksten antyder, er ikke Alpha Protocol en film fra midten av nittitallet med Tom Cruise i hovedrollen. Det er derimot et rollespill som foregår sånn cirka nå om dagen, noe som ikke er så fryktelig vanlig (eneste andre eksempelet jeg kommer på er Vampire: The: Masquerade: Blood: Lines), og dessuten er du spion. Du store alpakka.

Hva er spesielt med Alpha Protocol?
Jo, det er Obsidian som har mekka det (samme folka som lagde Star Wars: Knights of Ye Olde Republic 2, mange av de samme som gjorde Vampire: The: osv.), og de har rykte på seg for å mekke spill med fantastisk potensial som bare innimellom blir realisert. Som regel er det en horde av bugs som voldtar moroa di. Så, øh, vi håper jo at Alpha Protocol blir det spillet som bryter forbannelsen. En annen ting som er spesielt med Alpha Protocol er at trailerne er helt hårreisende ræva. Spillet reklamerer med at dialogen skal være så jævla sofistikert, og så gir de ut trailere som dette:


Så, ja. Jeg burde få meg jobb i reklamebransjen, synes dere ikke? Uansett, så var det tingene jeg synes virker artige. For det første har Obsidian sagt at de har strakt seg langt for å skape mange ulike veier gjennom spillet, hvor tingene du sier, oppførselen din og måten du løser oppdrag på har en stor innvirkning på hvilken vei historien tar. Muligens artig å spille gjennom flere ganger, da. Men men. De reklamerer også med at figurene du møter underveis er litt mer tegneserieaktige enn den "realistiske" settingen tilsier, og at manus legger seg på James Bond-linja med mange kvikke replikker og underholdende setpieces. Så, øh, derfor er det litt ekstra rart at trailerne de har gitt ut gir et helt annet inntrykk.

Avslutningsvis kan jeg jo nevne at jeg har kjøpt dette spillet mye basert på håp og løfter, delvis fordi Avellone er med, delvis fordi jeg liker RPG-er og ikke minst delvis fordi dette minner litt om Deus Ex og det er det objektivt beste spillet noensinne. Så vi kan jo håpe. Og om et par dager finner vi det til og med ut på ordentlig. ^^
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Det var nyhetstråden, vi trenger en fresk start når spillet faktisk kommer nå på fredag. Alternativt er dette min lille måte å understreke hvor teit det er med to separate forumer for spill basert på om de er utgitt eller ikke.
 

Lodin

Der Waaaah
#5
[07:11] <kak> Lodin...
[07:12] <kak> Troller du Yetipants, eller hva faen?
[07:14] <@Lodpoff> hmm?
[07:15] <@Lodpoff> FFFFFFFFFFFFFFFFFFF
[07:15] <@Lodpoff> ffffffff
[07:17] <@Lodpoff> hadde for meg at det var en gammal tråd i nyheter
:p

E: Ok, for å gjøre litt bot for meg. De av dere som har kjøpt på Steam har allerede nå tilgang til CD-keyen. Om du skulle fek.s få tilgang til image av DVDen på ei torrentside så kan det fint legges inn siden det ikke trenger crack engang.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#6
Er det noen som faktisk har spilt det her? Jeg har sett fram til dette spillet lenge, men ut i fra jeg har lest så er uoppfylt potensiale en av de få tingene dette spillet har i overflod. Jeg driter i grafikken, jeg er mer bekymret over gameplayet. Det virker som om "guns blazing" er den eneste måten å spille spillet nogelunde effektivt og da er jeg ærlig talt ikke spesielt interessert.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#7
Jeg tror jeg avventer kjøp til det kommer litt flere innspill/omtaler. Har sett litt frem til dette, men Obsidian er Obsidian.
 

Kilik

Lokal moderator
#8
Første anmeldelse: 5/10
Alpha Protocol still works in the strictest sense and there’s still doses of fun to be metered out from individual kills, accomplishments and a few standout moments – but on the whole it doesn’t have the focus or quality you’d expect of a modern day RPG. We’re willing to overlook specific weaknesses based on the merits of the experience as a whole – to cite it again, we still love Deus Ex despite the terrible graphics and stiff combat, but Alpha Protocol frankly doesn’t have enough strengths to qualify.
Ikke spesielt overrasket etter at det ble kjent at alle som fortsatt vil være venn med Sega må holde tilbake anmeldelsene til etter at spillet er lansert...

PC-versjonen går forresten for 170 kronasjer på Play.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Men... det der er Xbox-versjonen og den er sikkert massivt konsollifisert og dumma ned og ræva i forhold til den gloriøse PC-utgaven.

*Stikke fingra i ørene og synge høyt*

:(
 

SHDR

Gullmedlem
#12
Spillet ser fæggit ut, har et døllt konsept, et kjipt navn, ble annonsert med innmari uengasjerende concept art og kommer fra et studio som aldri har laget ferdig et spill, ledet an av en mann hvis berømmelse stammer fra et enormt obskurt RPG fra forrige årtusen, utviklet hos et helt annet studio (som blant annet stod bak begge Fallout-spillene) og basert på en D&D-modul ingen likte.

Blir ikke direkte sjokkert om dette ender opp middelmådig, men jeg er jo litt interessert, da. Kan hende jeg løfter PC-versjonen, eeeeeeller bare sier fækk dat skitz og går for Mass Effect 2 som sannsynligvis gjør samme gameplay men bettar. Wai.
 

Lodin

Der Waaaah
#13
En av grunna til at jeg gikk for PC-utgaven er fanpatch potensialet. Forhåpentligvis ender det opp som Vampire Bloodlines hvis buggz er et stort problem.
 

SHDR

Gullmedlem
#14
Er det forresten bare Gris Abellone som gjør dettan verdt å kålla ut? Jeg er helt med på at Planescape: Torment er et av de (om ikke det) beste rollespillet evar, men hvorfor skulle egentlig én kis klare å løfte Alpha Protocol til noe ikke-negert?

Gleder meg til å høre skikkelig first-impressions, kan jo godt hende dette er et spill som blir oversett av kritikere fordi det ikke er ADHD-enabled og med superdupergrafixx.
 

Lodin

Der Waaaah
#15
Vel det er jo tidligere folk fra Bioware, Troika og diverse andre studioer som har blitt oppløst de siste åra med på teamet. Ikke at Bioware er oppløst da. :p Duden som skreiv manuset til Vampire Bloodlines har skrevet de fleste replikkene fek.s.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#16
Gleder meg til å høre skikkelig first-impressions, kan jo godt hende dette er et spill som blir oversett av kritikere fordi det ikke er ADHD-enabled og med superdupergrafixx.
Ok kan prøve meg jeg.

Satte igang med dette igår, med blandede forventninger. Jeg liker idéen med å blande rollespill-elementer med gameplay satt til nåtiden, men av grunner nevnt i tråden var jeg skeptisk til hvor godt utført det er.

Spillet gir deg inntrykk av at du kan spille gjennom spillet på i hovedsak tre forskjellige måter: Soldier action foxtrot zulu, sneaky ninja i skyggen eller techie som utnytter de forskjellige gadgetsenedu utstyres med av den mystiske organisasjonen Alpha Protocol. Jeg styrer Mike Whatever og kan velge mellom de tre nevnte utgangspunktene (som har marginalt forskjellige bakgrunner) eller bare mekke din helt egen fyr. Et antall AP-poeng kan fordeles på forskjellige stats, og siden jeg er Mr. Stealth 2010 legger jeg en del poeng her, litt pistolhåndtering, toughness og nærkamp. Regner med jeg ikke vil trenge sub-machineguns, assault rifles eller shotguns samtidig som de to gadget-kategoriene virker litt… Kjedelige.

Uansett, jeg er kidnappet av noen slemme folk men oppdager at det bare var en test for å sjekke skillsa mine oløø og jeg besto. En rekke usedvanlig halvirriterende kollegaer snakkes med, og tidlig nok er jeg trent og på plass i et safehouse. Jeg får tilgang til no cash til å bruke på det svarte markedet, kjøper en silencer til pistolen min, intel til et av de tre missionene jeg kunne velge å ta, snakker litt mer med de kjedelige folka fra tidligere og reiser til midtøsten.

Og her begynner litt ordentlig gameplay! Jeg får presentert et kart med oversikt over utfordringene mine og realiserer til min glede det er flere av de. Dette som i de fleste sandkassespill, bortsett fra at dette er et skikkelig lite sandkassespill. De noe uresponsive kontrollene er mappet som de fleste tredjepersonsactionspill, men coverfunksjonen er vanskelig å bli ordentlig klok på, og skulle vært pusset opp.
Her begynner desverre den dårlige opplevelsen. Jeg finner fort ut av jeg ikke har mange valgene for hvordan jeg vil angripe brettet, bortsett fra å løpe fra cover til cover mens jeg holder øye men de patruljerende vaktene. Det er i utgangspunktet helt greit men litt kjedelig når jeg vil holde meg i skyggen. Selv med en stor porsjon av poengene lagt i stealth og sneakyskills fra for mange timer med siste Splinter Cell virker det håpløst å holde meg usett. Jeg startet på nytt og tok ut fiendene med silenceren min, noe som fungerte bedre men har etter fem solide missons fortsatt til gode å komme meg gjennom et område usett. Heldigvis er jeg utstyrt med en sub-machinegun i hver hånd og blaster meg frem.
Gameplayet er helt okay, brettene jeg har vært igjennom har ikke tillatt spesielt mye variasjon eller spenning (skal til Roma nå, håper på variasjon der) men jeg ser for meg at å investere i soldier-klassen vil skyting og kamp fungere bedre enn stakkars meg med pinglepistolen min og sub-machinesguns Mike ikke bruker noe bra.

Hittil har rollespillselementene bare vist seg i måten du kan bygge Mike, men som nevnt skal vi også gjennom interaksjon med andre, både venner og fiender. Underveis i samtalen har du mulighet till å velge mellom å svare suave (gi meg en god oversettelse pliz), aggresivt eller proffersjonelt iløpet av X-antall sekunder. Dossieren du bygger opp rundt de du kommuniserer med gir deg hint om hvordan du bør svare for å påvirke samtalepartneren på forskjellige måten. Det er nemlig ikke nødvendigvis bra å være godt likt av alle, ofte kan du få mer info ut av sinna folk. Jeg finner det litt interessant jeg presses til å gjøre avgjørelser med forskjellige utfall, i motsetning til f.eks. Mass Effect hvor du kan bruke en uke på å ta et impulsivt valg, systemet er ikke spesielt dypt men veldig tilfredsstillende å få noe riktig.

Ellers må hacking nevnes, for ikke bare finnes det en rekke forskjellige mini-games for hacking av pc'er, pirke opp låser, bryte seg inn i safer, overskrive en elektronisk dør eller lignende, men en del av de er til og med ganske vanskelige. I begynnelsen var de mest frustrerende, men liker at hacking er en utfordring.

Er det ingen krigsområde kjærlighet ikke kan blomstre på? Det gjør det selvfølgelig i AP, men har bare spilt kanskje en fjerdedel av spillet så om de lever lykkelig resten av livet får dere vente i spenning på.
Skal spille mer ikveld, spør her om dere lurer på noe spesifikt. Når jeg er ferdig kommer det i db på onsdag.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#17
Thanks Filip. Må si jeg enda er skeptisk, men høres ut som det kan være verdt å sjekke ut etterhvert.
 

Lodin

Der Waaaah
#19
Vel nå har jeg spilt gjennom noen missions og dette er ikke et veldig bra spill. Snikinga er rimlig håpløs siden man aldri er sikker på om en fiende vil se en. Mulig man får skills som gir indikatorer samt gjemmer en bedre etterhvert, men i starten er det umulig å være Sam Fisher. Holder meg stort sett til maskingeværet så det gjør ikke så mye. Skytinga var derimot ålreit. Også her er man håpløs i starten, men både kontroll og sikting føles i det minste bra i starten. Storyen er standard spionvas, men samtalene er godt skrevet og Mikey er en dick så det holder. Vprste så langt var hackeminigamet siden jeg ikke greier se orntlig hva som skjer på skjermen. Tror dog det er en bug fra PCen min sin side. Jo også er kontrollen på PC bleh. Bare fordi konsollbabbyer har så få knapper at de hele tida må pause spillet for å gå inn i menyer trenger ikke vi utsettes for det. Gi meg fire faens shortcuts til gadgets og fire til skills! :argh:
Ikke verdt å droppe RDR eller utsette SMG2 for, men plukk det for all del opp når du har tid om du likte Syphon Filter. Minner veldig om det bare med mer RPGete interface.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#20
Høres ut som det blir bedre med mods. *vente et halvår*