Old School. Spillegale spillere spiller analoge spill.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#1
Tenkte litt her om dagen at man kanskje kunne arrangere noe analog spillings, type brett/kort-spill.

Kanskje også prøve å få gjort det litt ofte slik at NSSG kan leve opp til det mest sofistikerte promperommet vi er.

Jeg vet ikke helt hvor ofte man kan gjøre det, men tenkte at folk kan jo slenge ut ideer til hva man kan spille og hvor og når. Kanskje en gang i måneden? Mest sannsynlig blir det jo sjeldnere enn det, men det hadde ihvertfall vært kult å få til noe slikt.

Spillene jeg har lyst til å spille er ihvertfall:

Arkham Horror (har hørt mye bra om det og allikevel vet jeg ingenting om det) men det ser slik ut


Zombies!!! Et slags kort/brettspill hvor kortene man trekker er brettet. Altså, man trekker et kort som er en slags kartbit, også plasserer du den på bordet. Dette spillet trenger masse plass. Når man har plassert ut slike kart begynner det å komme zombier (man ruller vel for antallet tror jeg, husker ikke helt) Det er ihvertfall veldig kult og man får litt noia av det. Backstabbing er selvfølgelig moro i dette spillet, men det er også jævlig kult hvis man klarer å få alle til å overleve. Egentlig litt left4dead bare i brettspill-form og det ser slik ut etter noen runder:


Munchkin, Et kortspill designet av Steve Jackson. Vet ikke helt hva det kan minne om, men man er seg selv, og "trasker rundt i dungeons" dvs trekker kort som ser ut som dører. Da kan det komme monstere og annet stæsj. Monstere kan være noe sånt som dette:



Paranoia. Hvis man har en god storyteller vel og merke. Det er et rollespill av typen pen and paper og det er løst (yeah right, det er vel omtrent direkte ripp) basert på 1984. Uansett så er dette det morsomste rollespillet jeg har spilt og navnet passer veldig. Det handler så å si KUN om backstabbing og du kan ikke stole på noen, men man er helt avhengig av en Storyteller som virkelig kan sakene sine. Fy faen.

Once Upon a Time. Et kortspill hvor man trekker opp forskjellige elementer gjerne kjent fra folkeeventyr og historier. Hele greia er at alle har kort på hånda man skal bli kvitt, og den som blir først kvitt alle kortene sine og får avsluttet med sitt "happily ever after" kort, vinner hele sulamitten.


Uansett. Vet ikke når dette kan arrangeres for jeg vet at for min del for tida er litt superstress, men kanskje om en måned eller halv annen kan bli første gangen. Hvis det viser seg at det blir flere folk enn man hadde regnet med. For eksempel så er det mange spill som ikke "støtter" flere enn 6 spillere, så kan man ha med reservespill slik at man kan rulere litt. Hele greia er ihvertfall at jeg savner de gamle brettspilla. Alle snakker om KÅNSÅLL OG PESEMESTERRASE, men jeg mener vel egentlig at det er den gode gamle analoge måten å spille på som er den virkelige mesterrasen. Faen heller. Grafikken rocker, teksturene er upåklagelige og ingenting slår hvor bra samtalefunksjonene fungerer i dette oppsettet. Det er liksom bare å si noe og det er helt uten lag eller "hører du meg nå da?".

Så folkens. Sleng opp forslag til ting man kan spille og hvordan man kan gjøre dette. Og husk. Jeg gjør dette mest for min egen del, så jeg forventer at dere også gjør det for deres egen del. Det som er greia ihvertfall er at man skal ha det gøy med den gammeldagse måten å spille spill på.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#2
Jeg er jævla lett med. Har spilt Zombies én gang og syntes det var kjempegøy (jeg var han der som raste bort til helikopteret og lot alle i stikken), ellers har ikke befatning med noe stort mer avansert enn Risk (synes dog Risk er artig).
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#3
Det minner meg på at axis and allies (storebroren til RISK) er jævlig mye kulere.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#4
Dette er moro, jeg er med! Har spilt en del brettspill men mest Games Workshop-greiene men åpen for alt slikt, spesielt rollespillgreier.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Jeg er ekstremt lite med på Axis & Allies/Risk/den greia der, men veldig mye med på Arkham Horror eller noe tilsvarende artig. Kan jo nevne at jeg har Illuminati! og Settlers of Catan som kan medbringes hvis ønskelig. Catan tar cirka en time hvis man er fire stykk og ingen er kraftnigger, Illuminati! kan ta litt kortere tid hvis man er tre eller lengre tid hvis noen bestemmer seg for å være dick. (PS: Det er lov å være både kraftnigger og dick, så er det sagt).
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#8
Ikke med på axis/risk? Men? Why?

Illuminati er også kos ja. Har dog bare spilt det en gang og det var lord fuckhest siden noen av oss ikke bare kraftniggeret, men faktisk FondNiggeret hele greia. :/
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Fordi AA/Risk, alle gangene jeg har prøvd begge, har utviklet seg til stalemate-negeri som bare førte til at vi ga opp siden ingen ville gå i døden for å få en slutt på greia. Pluss at det er sånne spill som alle kjenner til, og at det kan være artigere å prøve noe litt smalere.

Men altså, jeg skrev "ekstremt lite". Hvis AA/Risk er det eneste folk er villige til å spille så blir jeg jo med.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#10
Er absolutt med på noe slikt hvis jeg befinner meg i Oschlo, ev. hvis det er kombinert med noe annet SG-relatert jalleri.

Testa Risk igjen med noen kompiser for noen uker siden, etter en pause på flere år mye grunnet backstabbing og drama. Det var mye artigere enn sist, siden alle har blitt noen år eldre. Det minnet mer om et slags slag sjakk på verdenskartet med fire spillere enn det kaoset Risk har brukt å være. Utrolig mye kulere altså. Axis & Allies er gode greier det også, men det er veldig forutsigbart.

Arkham Horror er dritfett, og man kan være alt fra to til åtte(?) spillere. Men jeg tipper det er litt dyrt, og det krever at minst en har spilt det litt på forhånd. Det er veldig lett å komme inn i, men i starten var jeg totalt psyduck. Tipper det koster en del å kjøpe det da, med mindre noen her eier det (+expansions) allerede.

Munchkin er nok det som er lettest å bare plukke opp og spille en kort runde på en time eller så, og passer nok veldig godt til korte SG-treff.

Ellers hører jeg gode ting om Junta og Diplomacy, men det er typiske spill som skaper uendelig mye drama.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#11
Hva slags folk er det du spiller med? tsk tsk tsk.
De gangene jeg har spilt A&A har det alltid vært, selvfølgelig, noen som ikke har noen taktiske egenskaper, men også noen med ekstreme taktiske shizzles (marius) slik at det altid har vært dritspennende, for de som gutser skikkelig uten ordentlig taktikk har en tendens til å ha ekstrem flaks. Dette fører til at ting har tatt relativt kort tid.

Men jeg er helt enig i at det ikke er særlig originale og fonkeh spill. De er veldig typiske og alle har jo spilt dem.

Det som også hadde gått an hvis dette faktisk blir noe som skjer og folk er villige så kan man spleise på en del spill som virker kule slik at man får testet en del. Kanskje til og med skrive anmeldelser av dem slik at vi potensielt kunne lånt spill av noen og levert tilbake.

det var altså til Yetipants.

Jante: Hmm. Jeg føler det er litt motsatt med Risk og Axis and Allies. Altså, jeg føler at det er risk som er forutsigbart og axis and allies som er litt mer utfordrende.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
For tips om gode brettspill er det ikke verre å gå til RPS' Cardboard Children-spalte, ført i pennen (vel, "ført i tastaturet" blir det vel) av Robert Florence. Han har så klart skrevet om Arkham Horror, og her har vi et choice quote:
I would never recommend Arkham Horror to anybody.
There’s a myth that circulates about this game. It’s a massive fucking lie. People say that “IF YOU LOVE LOVECRAFT, YOU WILL ADORE THIS GAME.” It is a crock of shit. Loving Lovecraft is no indicator of whether or not you’ll like this game. Hell, no. So I wouldn’t even recommend it to a Lovecraft fan. If a new gamer ever asks me for a list of games they might like, Arkham Horror wouldn’t pop up on that list even if that list was so long it could fill a Necronomicon. Is this game recommended? No. Let’s get that straight. Let’s give that its own line in the column, and underline it, and put it in bold.
Is Arkham Horror recommended? No.
So Arkham Horror is a bad game, then. We’ve established that. Right? We’re all on board with that now. Arkham Horror, the game that spawned a million expansions, is a bad game. We’ve nailed that down, right? Wrong. Wrong. Arkham Horror is a gaming treasure, a work of dark genius, a terrible unapproachable unfriendly beautiful bastard of a game. Arkham Horror is quite, quite brilliant, and I’m quite in love with it.
Jeg er gira på å prøve det, iallfall.

Kan jo også nevne at jeg har spilt Munchkin, og det er skikkelig enkelt å lære seg, men erfaringen er at det er litt grunt hvis du ser bort fra at det er instant drama siden du alltid kan kødde med motspillerne. Bevares, det er artig, men det holder kanskje å spille det en eller to ganger. Litt samme kategorien som Illuminati! egentlig.

Et annet supermassive hardcore brettspill jeg er jævlig nysgjerrig på, er Horus Heresy. Det er litt dyrt da, 800 spenn på Outland. Sånn der Warhammer 40K-greie må vite. Trekker litt ned at det bare er for to spillere. Men ja, for en liten ide om hvor involvert og potensielt grisefett Horus Heresy er, sjekk denne vidoyen:

Men ellers har vi så klart Civilization: The Boardgame. Som er litt billigere, for flere spillere, og også veldig bra ifølge Florence. Og som jeg også er veldig keen på.

Det finnes igrunn ganske mange fete brettspill der ute. Skulle ønske jeg hadde noen å spille dem med her i nærheten. :(
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Jeh, Mansjoner av Galskap virker mer overkommelig. Uansett er jeg game så lenge det ikke er penn og papir eller 40k.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#15
Så, skjer det noe her? Når kan jeg ta mine 1940 kort med til Oslo? :)
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#16
Vi må ha en form for lokale. Mulig vi kan ha det her, men da må jeg:
1) ordne nye kleskap
2) ordne mer oppbevaring på gjesterommet
3) ordne barnepass for en dag eller to
4) rydde som faen (serr trenger en polakk-kjerring som kan vaske her ass)

Men jeg er klar som faen, det er bare litt begrenset tid som er problemet, med tanke på at det har vært så mye barnepass den siste tida. Det eneste er at bordet man bruker til å spille på må være stort nok til å faktisk spille de fleste spill på. Zombies!!! f.eks er et helvete å spille på gulvet, pga ryggen --> :penga: osv.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#18
Vi kan spille hos meg. Har sånn spisebord som kan trekkes ut og greier, og som nevnt er Stange innen togavstand fra Oslo. ^^
 

oma

Village Drunk
#20
Betrayal at the house on the hill er pretty sweet brettspill. 3-6 spillere og halvveis inn i spillet så blir en av dere forreder og skal prøve å drepe alle de andre, mens de andre skal prøve å overleve. 50 forskjellige scenarioer og tilfeldig brett gjør det til ett spill man kan spille mange ganger ^^

Det virker som om flaks har litt for mye å si i forhold til balanse, men med litt alkohol så er det ingenting som er så koselig som å prøve å ofre den yngste jenten for å åpne portene til helvete ^^