OpenTTD

#1
Ja, det ble så mye prat om det at det trenger en egent tråd.

For de som ikke vet hva det er, er det noen som har begynt å patche opp den gamle klassikeren "Transport Tycoon Deluxe", slik at det fungerer fungerer på moderne maskiner i moderne oppløsninger (Windows, OSX, og de fleste Linux-distribusjoner støttes, så du kan nok kjøre dette), samt at masse småfeil, og mangler med originalen fikses opp. I tillegg er det en del nye muligheter lagt med i miksen.

Last ned her: OpenTTD.

Buggz: Syns de kunne ha fått inn en funksjon for å redigere kjørelista til flere in en sleng... :/ Og, jeg husker man fikk subsidier for annet også. Så, det er bare en bug de ikke har fikset ennå? Dere andre har også den samme feilen?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#2
Dette er krem! Jeg har lett etter ett spill å sitte å pusle med til macen, og her lukter det en vinner! *laste ned*
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#3
Tingen er at OpenTTD ikke er en port, men en remake. De koder alt selv og bruker rett og slett eksisterende grafikksett.
 
#4
Beste spill :)

Subsidier driter man jo i uansett?

Bare lage litt kulltransport i starten for å tjene opp penger, så starte et ordentlig storskala mainline-prosjekt.

En må forresten ha de originale ttd-filene for å kunne bruke spillet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Min erfaring er at det lønner seg å starte pent med å bygge opp noen passasjerruter i og mellom byer, det gir grei inntjening og sørger for vekst, noe som igjen gir større kundegrunnlag. Ah, kapitalisme.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#6
Subsidier driter man ikke i. Halvannen til dobbel fortjeneste i et helt år? Man er passe gnøh for å ignorere slikt.

EDIT: Min taktikk i starten har omtrent alltid vært å speide etter kullminer. De er det sabla mange av i starten, så det går an å gjenbruke samme jernbanesporte til mange linjer. Med et skikkelig lyssystem blir det effektivt og togene går ikke i veien for hverandre heller og man sparer inn masse tid og penger på sporlegging. Profit!
 

K999

Keystone State Of Mind
#7
Enig med Buggz. Finner opp noen kullgruver og etterpå begynner med litt buss-systemer. Så er det over til olje. Da tjener man fett. Hadde ett tog (eller 5 på samme spor da.) som gikk fra helt sør og hentet olje fra en havn - siden båten måtte først hente olje ute på platformen - og leverte helt på andre siden av brettet i nord. Hver av togene tjente i overkant av 100k per tur. Olje er tingen.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#8
Stalltips: når Concorden er til salgs, lag en flyplass i hvert hjørne av kartet og la et fly gå diagonalt i hver retning (du vil forholdsvis kjapt trenge flere). Så er det bare å ta seg en kaffe og la spillet bli vunnet av seg selv.
 
#9
Hoy, flere tog på samme spor har alltid blitt katastrofe for meg, med kollisjoner og det som verre er. Grunnen til at jeg syter over subsidiene er at min teknikk alltid har vært å spille hardt på dem. Tjener som regel grovt på det. Men, blir litt kjedelig i lengden med kun persontransport... Teit. :p
 
#11
Jau. Trenger grafikk-filene, og musikkfilene om du vil ha den. Er en readme-fil du får med beskriver hvor de ligger og sånn. Send k999 en kos for at han lastet dem opp til meg i går, her!
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#12
Hoy, flere tog på samme spor har alltid blitt katastrofe for meg, med kollisjoner og det som verre er. Grunnen til at jeg syter over subsidiene er at min teknikk alltid har vært å spille hardt på dem. Tjener som regel grovt på det. Men, blir litt kjedelig i lengden med kun persontransport... Teit. :p
Derfor bruker man signallys.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#13
Hvis du holder shift (eller var det ctrl?) når du kloner et kjøretøy, så linkes rutene deres sammen. Dvs at hvis du modifiserer én, så modifiserer du alle som er klonet.

Jeg foretrekker å ha én-veis-linjer så mye som mulig. Hvis det er trangt om penga, så lager man bare en enkeltlinje med et par forbikjøringer her og der.
Lys må man bruke. Når man plasserer et lys, så deler man sporet opp i segmenter. Et lys viser rødt hvis det er et tog i dets segment, selv om det toget ikke kan komme seg til lyset (f.eks 135-graders svinger osv).

Du kan holde shift når man modifiserer lys for å lage pre-signals. Disse vil vise rødt hvis alle lys bak dem er røde (hvor et vanlig lys ville være grønt hvis segmentet dets var ledig). Dette er greit å bruke på innviklede kryss hvor du vil at tog bare skal kunne krysse hvis det har et ledig spor på andre siden.


*installere* >_<
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
Da har man sittet litt på Lett i kveld, fått betalt tilbake mesteparten av lånet og slikt. Det er altfor enkelt, men dette er bare for å leike seg litt da. Er dog litt fornøyd med verdien på selskapet tatt i betraktning hvor mange farkoster jeg eier:



Og hvis du vil se hva "Stort skjermskot"-funksjonen gjør for noe kan du jo trykke her.
 
#16
Ok, subsidier har kanskje noe å si hvis en spiller i en hardcore konkurranse mot folk. Ellers lønner det seg nok å gå rett i oversikten over industrier, sortere etter produksjon og lage rute fra den kullgruven som produserer mest til et passende kullkraftverk, for så å utvide til flere kullgruver i et nettverk.

Så er det etterhvert klart for å lage en hovedlinje i rett linje igjennom store deler av mappet og som gjerne har en hovedende i en fabrikk som kan ta imot det meste av varer og som tjener deg gode varer når du sender fulle godstog til andre siden av kartet. Og når du først lager hovedlinje kobler du selvfølgelig til alle byer og gårder og jernminer etc. i nærheten til denne linja.

Slik har jeg spilt i det siste ihvertfall, men jeg ser helt klart moroa i å driver med persontrafikk(fly/buss/tog/helikopter) og bygge opp store byer, gode penger i det og gjerne. Jeg blir bare mer sjarmert av å lage store togsystemer med minst mulig flaskehalser og høyest mulig effektivitet :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Hver sin smak, eller hur? :)

Sånn ellers så har da vitterlig OpenTTD støtte for subsidier av annet enn passasjerer, akkurat som TTDX. Fikk subsidiert noe oljefrakt ikke så lenge etter at jeg begynte å spille.
 
#18
Ja, det begynte å dukke opp her og etterhvert. Men 3/4 av alle subsidier er fremdles passasjer-saker. Jeje. Spiller uten motstand jeg, blir så forbanna irritert på dumheten til AI-en. Men, det er kos, og pengene strømmer inn!
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#19
Dere! Kan dø! Nå hadde jeg nesten fikset døgnrytmen, også kommer dere med dette?! Innstalerte i går kveld, og jeg har enda ikke hatt blund på øyet! Og hva er vitsen med å legge ned oljebrønner 3 sekunder etter at jeg har anlagt 8-stjerners ankomsthall? Jeg spør!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20
Du får tjene opp litt spenn og anlegge en ny da vettu.