[Multi] Outer Wilds (ikke Worlds)

Lodin

Der Waaaah
#1


En klok mann sa en gang at Dragon Quest Builders er Minecraft bare med skikkelig historie og et poeng. Nøyaktig det samme kan man si om Outer Wilds i forhold til No Man's Sky. Dette er dog på mye mindre skala i kun et solsystem. Her er det dog noen håndlagte planeter som er rimlig varierte og orginale. Målet er ihvertfall å utforske disse.
Man spiller en alien på en liten grønn planet og bor i den enste landsbyen med lignende vesener. Det store målet til disse folka er å utforske rymden så derfor har de starta sitt eget Kerbal Space Program. De er omtrent like proffe som dem nemlig. Ihvertfall er du den siste som er valgt ut til å reise rundt å finne ut av hva de mystiske folka som bebodde solsystemet før dere dreiv med.
Man setter seg ihvertfall i den lille rustholken sin og tar av. Så kræsjer man i månen man prøver å lande på fordi kontrollen er helt jævlig i starten.
Det var her jeg begynte å stusse for jeg våkna opp igjen i landsbyen helt på starten. Jeg begynte å bli ganske grinete over at jeg måtte gjøre all dritten på nytt helt til jeg prata med en kis og en av tinga jeg kunne si til ham var at jeg akkurat hadde daua. Det var også en kode man bruker til å starte skipet som tar ganske lang tid å skaffe, men denne kunne jeg allerede. Dette er faen meg Groundhog Day!
Saken er at spillet går hovedsaklig ut på å finne forskjellige tekster og meldinger fra de tidligere aliensene og alt dette husker man. Det som er særs spesielt er at alt i solsystemet gjentar seg nøyaktig likt hver gang og det er lite man kan endre. Oppi alt dette er sola iferd med å dø og etter litt over en halvtime smeller en meteor inn i den og det blir Champagne Supernova.
Så våkner man i landsbyen igjen.

Men ja, planetene er jævla stilige og forandrer seg etter som tida går. Man har to småplaneter som spinner i bane rundt hverandre. Den ene er full av sand, men dette begynner å renne ned på den andre. Det betyr at om man driver å utforsker underjordiske ruiner der må man skynde seg for sanda begynner fort å fylle hulene.
Favoritten er dog en isplanet med en måne. På den har det plutselig dukka opp en masse vulkaner og disse spytter ildkuler som bokstavlig talt river planeten i filler. Ikke så veldig gøy å stå å lese no kryptisk tekst når huset man står på plutselig begynner å bli sugd mot planetens kjerne. Nå våkner jeg snart igjen tenkte jeg. Neida, kjernen var et svart hull som teleportete meg, huset og ganske mye landmasse til andre siden av solsystemet. Det er jævla mye mystiske saker på gang i denne spillen med andre ord.

Men ja, dette er et rent adventure spill. Det er ingen fiender å fighte eller fine dyr å ta bilder av. Alt man gjør er å etterforske hva forgjengerne sitt mål var. Etterhvert lærer man at de slett ikke var mystiske opphøyde vesener, men ganske pompøse og teite. Variasjon fra NMS og alle sånne spill altså. Samtalene man finner dem imellom er ofte ganske morsomme.
Ihvertfall har man en PC på skipet og den holder styr på alle ledetråder og info man har plukka opp. Dette gjør det veldig lett og dedusere hvor man bør dra å titte neste gang man våkner i landsbyen.

Nå høres det kanskje slitsom ut å hele tiden måtte være Space Bill Murray, men man kommer seg veldig fort tilbake og denne gangen vet man hva man skal passe seg for.
Men så har man glemt å ta på seg romdrakta før man gikk ut av skipet og våkner i landsbyen igjen.
Det jeg egentlig har slitt mest med er det forbanna drittskipet. Å lande på mindre planeter tar lang tid å lære seg.

Dette er ihvertfall ett jævla bra spill og det er masse andre geniale småting jeg har utelatt fordi jeg ikke kommer på dem. Jeg er i lite tvil om at dette blir min indie GOATSE for i år. Man kan vel egentlig ikke forvente annet av Annapurna som tidligere har gitt oss Edith Finch og Donut County.
Hadde egentlig tenkt å vente med det, men etter å ha hørt så mye positivt pirata jeg. Blir å coppe når jeg først får no penger jeg kan bruke på dill. Det bør du også gjøre om du har PC (Epic Game Store, ewww) eller Bone. Kommer til PS4 seinere.


Og til sist et lite tips som er jævlig nyttig og ikke mye til spoiler:
Snakk med kisen på vannplaneten. Når du så dauer drar du tilbake til ham og nå lærer han deg et jævlig nyttig triks.