Jepp, nytt spill fra PopCap i dag, og det bærer navnet Plants vs. Zombies. Da veit du egentlig alt du trenger å vite, du planter ripsbusker (kanskje ikke) og andre buskvekster og så skal de denge masse zombier.
Første jeg gjorde var å sjekke ut hjelpemenyen for kanskje å finne ut hvordan jeg skulle spille. Bare den var verdt nedlastingstida.

Jepp. Uansett, dette er da en variant på den etterhvert kjente tower defense-sjangeren, og det eneste tower defense-spillet jeg har syntes har vært skikkelig artig. Zombiene tusler inn over plenen din fra høyre uten å endre retning eller noe sånt, så du vet med en gang hvordan du bør planlegge for å klare deg. Gangen i spillet er at du har litt tid før zombiene kommer, og så blir du stødig bombardert helt til det kommer en eller flere digre bander og da bør du helst ha ting på stell.
For å sette ut nye planter trenger du solskinn, og det får du med jevne mellomrom fra sola. Siden dette langt ifra er nok må du også plante solsikker, som gir deg mer å rutte med. Dermed skjønner de fleste at du må ha solsikker helt til venstre, og skytere og feller mot høyre. Planlegging er så klart nøkkelen, som i alle tower defense-spill, men det som er den store forskjellen fra det jeg har spilt er at du får alt av opplysninger du trenger, og så gjelder det bare å håpe at planen din fungerer. Dette er vel hovedmomentet jeg virkelig setter pris på, til forskjell fra for eksempel PixelJunk Monsters (det eneste andre TD-spillet jeg har) hvor du nesten måtte drite deg ut på en runde før du visste hvor det lønte seg å bygge tårn.
Sånn kan det se ut på en hektisk runde:

Dette er da en spesiell runde hvor jeg ikke måtte plante solsikker, men bare fikk utdelt planter å sette ut. Innimellom kommer det sånne små variasjoner som holder konseptet friskt. Etterhvert får du nye planter, og da må du finne ut hvilke du trenger på hver runde siden du ikke har plass til å ta med alle du har.
Etter noen runder blir det også natt, og da blir reglene annerledes. Da får du noen sopp i tillegg til plantene dine, og - forståelig nok - sola er ikke oppe, så du må skaffe alt solskinnet ditt fra solsikker eller solsopp (som er billigere enn solsikker, men trenger tid på å vokse for å gi maksimalt solskinn). Nye zombier kommer det også hele tida, så du må konstant finne nye strategier for å klare deg.
Jepp. Skulle hatt med noen flere bilder, meeeen demotimen min utløp før jeg kom så langt. Kan si det sånn at det fenga bra, og at jeg skal kjøpe meg dette så fort jeg får råd.

Kan også nevne at spillet er skikkelig morsomt skrevet; du har såklart erteskytere (seff), men også Wall-nuts, potetminer og kirsebærbomber. Og naboen din heter Crazy Dave, men du kan bare kalle ham Crazy Dave. For eksempel. Og såklart er zombiene i seg selv artige, du har høydehopperzombier som hopper over fellene dine, zombier med "hjelm" (dvs. trafikkjegler og spann), zombier med "skjold" (aviser og verandadører) og så videre (traileren viser blant annet zombie-boblag og zombie-delfiner). Siden det er PopCap er grafikken også enkel men stilig, og musikken er overraskende bra.