Fra høsten av håper Sony, Toshiba og IBM på å revolusjonere hele PC-industrien med sin nye Cell-prosessor. Det er konklusjonen etter at de tre gigantene viste frem prosessoren for aller første gang under en konferanse i San Fransisco mandag kveld, amerikansk tid.
De første produktene som får en Cell-prosessor innebygd er en datamaskin fra IBM, en TV fra Toshiba og Playstation 3 fra Sony.
Det er ikke helt lett å gi forståelige detaljer fra den høyteknologiske presentasjonen til de tre (detaljer fra en Sony-pressemelding finner du nederst i artikkelen), men her er noen av hovedpunktene:
* Cell-prosessoren vil ha en G5 Power PC som kjerne, som instruerer andre tilkoblede prosessorer til å utføre forskjellige jobber. I praksis kan for eksempel musikk håndteres av én prosessor, dialogen av en annen, kunstig intelligens av en annen og så videre.
Systemet kan også benyttes til å drive for eksempel en PC, en spillkonsoll og en TV samtidig. Eller flere forskjellige operativsystemer. For å nevne noe.
* Klokkehastigheten på kjernen er ventet å ligge på rundt 4,6 GHz. Dagens kraftigste prosessorer for hjemmemarkedet ligger på rundt 3,8 GHz. Den reelle hastigheten på maskiner drevet av Cell-prosessoren er derimot vanskelig å måle, ettersom den kan håndtere mange oppgaver samtidig.
* Den kan gjøre 256 milliarder kalkuleringer i sekundet. Et stykke bak verdens raskeste supercomputere, men langt foran dagens konkurrenter på hjemmemarkedet.
* Den kan flytte 100 Gigabyte med data i sekundet. Igjen, uhørte mengder hos konkurrentene.
I praksis mener Sony, Toshiba og IBM at Cell-prosessoren, slik den vil se ut når den kommer på markedet, vil være ti ganger raskere enn dagens datamaskiner.
Som igjen betyr at Playstation 3 vil være mye raskere enn den raskeste hjemme-PCen (ja, med mindre den har en Cell-prosessor den også da) når den kommer på markedet tidligst i slutten av 2005.
Det er få som tør gamble mot at Playstation 3 vil bli en suksess. Men PC-markedet vil bli en langt hardere nøtt å knekke.
- De blir nødt til å vise at de kan gjøre ting som konvensjonell arkitektur, i det minste for øyeblikket, ikke er i stand til å gjøre. Det er det fundamentale spørsmålet, sier Justin Rattner, leder for teknologigruppen i dagens markedsleder på prosessorfronten, Intel, til AP.
Både han og andre peker på at datamaskiner med Cell-prosessor ikke uten videre vil være kompatible med eksisterende PC-programvare, og at helt nye programmer må lages for at de skal kunne utnytte Cell-prosessorens overlegne datakraft.
Det kan også ta tid før spillutviklerne skjønner hvordan man skal utnytte kraften i Cell-prosessoren. Sony sier det i stor grad vil være opp til utviklerne å finne ut hvordan de vil bruke mulighetene flere prosessorer gir dem.
Her er spesifikasjonene til Cell-prosessoren, hentet fra en pressemelding fra Sony
Sammendrag:
Cell is a breakthrough architectural design -- featuring 8 Synergistic Processing Units (SPU) with Power-based core, with top clock speeds exceeding 4 GHz (as measured during initial laboratory testing).
Cell is OS neutral - supporting multiple operating systems simultaneously
Cell is a multicore chip comprising 8 SPUs and a 64-bit Power processor core capable of massive floating point processing
Special circuit techniques, rules for modularity and reuse, customized clocking structures, and unique power and thermal management concepts were applied to optimize the design
Tekniske detaljer
Her er alle de tekniske detaljene.
Cell is a breakthrough architectural design -- featuring 8 Synergistic Processing Units (SPU) with Power-based core, with top clock speeds exceeding 4 GHz (as measured during initial laboratory testing).
Cell is OS neutral - supporting multiple operating systems simultaneously
Cell is a multicore chip comprising 8 SPUs and a 64-bit Power processor core capable of massive floating point processing
Special circuit techniques, rules for modularity and reuse, customized clocking structures, and unique power and thermal management concepts were applied to optimize the design
CELL is a Multi-Core Architecture
Contains 8 SPUs each containing a 128 entry 128-bit register file and 256KB Local Store
Contains 64-bit Power ArchitectureTM with VMX that is a dual thread SMT design - views system memory as a 10-way coherent threaded machine
2.5MB of on Chip memory (512KB L2 and 8 * 256KB)
234 million transistors
Prototype die size of 221mm2
Fabricated with 90nanometer (nm) SOI process technology
Cell is a modular architecture and floating point calculation capabilities can be adjusted by increasing or reducing the number of SPUs
CELL is a Broadband Architecture
Compatible with 64b Power Architecture
SPU is a RISC architecture with SIMD organization and Local Store
128+ concurrent transactions to memory per processor
High speed internal element interconnect bus performing at 96B/cycle
CELL is a Real-Time Architecture
Resource allocation (for Bandwidth Management)
Locking caches (via Replacement Management Tables)
Virtualization support with real time response characteristics across multiple operating systems running simultaneously
CELL is Security Enabled Architecture
SPUs dynamically configurable as secure processors for flexible security programming
CELL is a Confluence of New Technologies
Virtualization techniques to support conventional and real time applications
Autonomic power management features
Resource management for real time human interaction
Smart memory flow controllers (DMA) to sustain bandwidth
Grafikken klar til Playstation 3
Playstation 3 kommer i 2006
Kilde
De første produktene som får en Cell-prosessor innebygd er en datamaskin fra IBM, en TV fra Toshiba og Playstation 3 fra Sony.
Det er ikke helt lett å gi forståelige detaljer fra den høyteknologiske presentasjonen til de tre (detaljer fra en Sony-pressemelding finner du nederst i artikkelen), men her er noen av hovedpunktene:
* Cell-prosessoren vil ha en G5 Power PC som kjerne, som instruerer andre tilkoblede prosessorer til å utføre forskjellige jobber. I praksis kan for eksempel musikk håndteres av én prosessor, dialogen av en annen, kunstig intelligens av en annen og så videre.
Systemet kan også benyttes til å drive for eksempel en PC, en spillkonsoll og en TV samtidig. Eller flere forskjellige operativsystemer. For å nevne noe.
* Klokkehastigheten på kjernen er ventet å ligge på rundt 4,6 GHz. Dagens kraftigste prosessorer for hjemmemarkedet ligger på rundt 3,8 GHz. Den reelle hastigheten på maskiner drevet av Cell-prosessoren er derimot vanskelig å måle, ettersom den kan håndtere mange oppgaver samtidig.
* Den kan gjøre 256 milliarder kalkuleringer i sekundet. Et stykke bak verdens raskeste supercomputere, men langt foran dagens konkurrenter på hjemmemarkedet.
* Den kan flytte 100 Gigabyte med data i sekundet. Igjen, uhørte mengder hos konkurrentene.
I praksis mener Sony, Toshiba og IBM at Cell-prosessoren, slik den vil se ut når den kommer på markedet, vil være ti ganger raskere enn dagens datamaskiner.
Som igjen betyr at Playstation 3 vil være mye raskere enn den raskeste hjemme-PCen (ja, med mindre den har en Cell-prosessor den også da) når den kommer på markedet tidligst i slutten av 2005.
Det er få som tør gamble mot at Playstation 3 vil bli en suksess. Men PC-markedet vil bli en langt hardere nøtt å knekke.
- De blir nødt til å vise at de kan gjøre ting som konvensjonell arkitektur, i det minste for øyeblikket, ikke er i stand til å gjøre. Det er det fundamentale spørsmålet, sier Justin Rattner, leder for teknologigruppen i dagens markedsleder på prosessorfronten, Intel, til AP.
Både han og andre peker på at datamaskiner med Cell-prosessor ikke uten videre vil være kompatible med eksisterende PC-programvare, og at helt nye programmer må lages for at de skal kunne utnytte Cell-prosessorens overlegne datakraft.
Det kan også ta tid før spillutviklerne skjønner hvordan man skal utnytte kraften i Cell-prosessoren. Sony sier det i stor grad vil være opp til utviklerne å finne ut hvordan de vil bruke mulighetene flere prosessorer gir dem.
Her er spesifikasjonene til Cell-prosessoren, hentet fra en pressemelding fra Sony
Sammendrag:
Cell is a breakthrough architectural design -- featuring 8 Synergistic Processing Units (SPU) with Power-based core, with top clock speeds exceeding 4 GHz (as measured during initial laboratory testing).
Cell is OS neutral - supporting multiple operating systems simultaneously
Cell is a multicore chip comprising 8 SPUs and a 64-bit Power processor core capable of massive floating point processing
Special circuit techniques, rules for modularity and reuse, customized clocking structures, and unique power and thermal management concepts were applied to optimize the design
Tekniske detaljer
Her er alle de tekniske detaljene.
Cell is a breakthrough architectural design -- featuring 8 Synergistic Processing Units (SPU) with Power-based core, with top clock speeds exceeding 4 GHz (as measured during initial laboratory testing).
Cell is OS neutral - supporting multiple operating systems simultaneously
Cell is a multicore chip comprising 8 SPUs and a 64-bit Power processor core capable of massive floating point processing
Special circuit techniques, rules for modularity and reuse, customized clocking structures, and unique power and thermal management concepts were applied to optimize the design
CELL is a Multi-Core Architecture
Contains 8 SPUs each containing a 128 entry 128-bit register file and 256KB Local Store
Contains 64-bit Power ArchitectureTM with VMX that is a dual thread SMT design - views system memory as a 10-way coherent threaded machine
2.5MB of on Chip memory (512KB L2 and 8 * 256KB)
234 million transistors
Prototype die size of 221mm2
Fabricated with 90nanometer (nm) SOI process technology
Cell is a modular architecture and floating point calculation capabilities can be adjusted by increasing or reducing the number of SPUs
CELL is a Broadband Architecture
Compatible with 64b Power Architecture
SPU is a RISC architecture with SIMD organization and Local Store
128+ concurrent transactions to memory per processor
High speed internal element interconnect bus performing at 96B/cycle
CELL is a Real-Time Architecture
Resource allocation (for Bandwidth Management)
Locking caches (via Replacement Management Tables)
Virtualization support with real time response characteristics across multiple operating systems running simultaneously
CELL is Security Enabled Architecture
SPUs dynamically configurable as secure processors for flexible security programming
CELL is a Confluence of New Technologies
Virtualization techniques to support conventional and real time applications
Autonomic power management features
Resource management for real time human interaction
Smart memory flow controllers (DMA) to sustain bandwidth
Grafikken klar til Playstation 3
Playstation 3 kommer i 2006
Kilde