Playstation 3

#1
Fra høsten av håper Sony, Toshiba og IBM på å revolusjonere hele PC-industrien med sin nye Cell-prosessor. Det er konklusjonen etter at de tre gigantene viste frem prosessoren for aller første gang under en konferanse i San Fransisco mandag kveld, amerikansk tid.

De første produktene som får en Cell-prosessor innebygd er en datamaskin fra IBM, en TV fra Toshiba og Playstation 3 fra Sony.

Det er ikke helt lett å gi forståelige detaljer fra den høyteknologiske presentasjonen til de tre (detaljer fra en Sony-pressemelding finner du nederst i artikkelen), men her er noen av hovedpunktene:

* Cell-prosessoren vil ha en G5 Power PC som kjerne, som instruerer andre tilkoblede prosessorer til å utføre forskjellige jobber. I praksis kan for eksempel musikk håndteres av én prosessor, dialogen av en annen, kunstig intelligens av en annen og så videre.

Systemet kan også benyttes til å drive for eksempel en PC, en spillkonsoll og en TV samtidig. Eller flere forskjellige operativsystemer. For å nevne noe.

* Klokkehastigheten på kjernen er ventet å ligge på rundt 4,6 GHz. Dagens kraftigste prosessorer for hjemmemarkedet ligger på rundt 3,8 GHz. Den reelle hastigheten på maskiner drevet av Cell-prosessoren er derimot vanskelig å måle, ettersom den kan håndtere mange oppgaver samtidig.

* Den kan gjøre 256 milliarder kalkuleringer i sekundet. Et stykke bak verdens raskeste supercomputere, men langt foran dagens konkurrenter på hjemmemarkedet.

* Den kan flytte 100 Gigabyte med data i sekundet. Igjen, uhørte mengder hos konkurrentene.

I praksis mener Sony, Toshiba og IBM at Cell-prosessoren, slik den vil se ut når den kommer på markedet, vil være ti ganger raskere enn dagens datamaskiner.

Som igjen betyr at Playstation 3 vil være mye raskere enn den raskeste hjemme-PCen (ja, med mindre den har en Cell-prosessor den også da) når den kommer på markedet tidligst i slutten av 2005.

Det er få som tør gamble mot at Playstation 3 vil bli en suksess. Men PC-markedet vil bli en langt hardere nøtt å knekke.

- De blir nødt til å vise at de kan gjøre ting som konvensjonell arkitektur, i det minste for øyeblikket, ikke er i stand til å gjøre. Det er det fundamentale spørsmålet, sier Justin Rattner, leder for teknologigruppen i dagens markedsleder på prosessorfronten, Intel, til AP.

Både han og andre peker på at datamaskiner med Cell-prosessor ikke uten videre vil være kompatible med eksisterende PC-programvare, og at helt nye programmer må lages for at de skal kunne utnytte Cell-prosessorens overlegne datakraft.

Det kan også ta tid før spillutviklerne skjønner hvordan man skal utnytte kraften i Cell-prosessoren. Sony sier det i stor grad vil være opp til utviklerne å finne ut hvordan de vil bruke mulighetene flere prosessorer gir dem.

Her er spesifikasjonene til Cell-prosessoren, hentet fra en pressemelding fra Sony


Sammendrag:


Cell is a breakthrough architectural design -- featuring 8 Synergistic Processing Units (SPU) with Power-based core, with top clock speeds exceeding 4 GHz (as measured during initial laboratory testing).

Cell is OS neutral - supporting multiple operating systems simultaneously

Cell is a multicore chip comprising 8 SPUs and a 64-bit Power processor core capable of massive floating point processing

Special circuit techniques, rules for modularity and reuse, customized clocking structures, and unique power and thermal management concepts were applied to optimize the design


Tekniske detaljer
Her er alle de tekniske detaljene.

Cell is a breakthrough architectural design -- featuring 8 Synergistic Processing Units (SPU) with Power-based core, with top clock speeds exceeding 4 GHz (as measured during initial laboratory testing).
Cell is OS neutral - supporting multiple operating systems simultaneously
Cell is a multicore chip comprising 8 SPUs and a 64-bit Power processor core capable of massive floating point processing
Special circuit techniques, rules for modularity and reuse, customized clocking structures, and unique power and thermal management concepts were applied to optimize the design
CELL is a Multi-Core Architecture

Contains 8 SPUs each containing a 128 entry 128-bit register file and 256KB Local Store
Contains 64-bit Power ArchitectureTM with VMX that is a dual thread SMT design - views system memory as a 10-way coherent threaded machine
2.5MB of on Chip memory (512KB L2 and 8 * 256KB)
234 million transistors
Prototype die size of 221mm2
Fabricated with 90nanometer (nm) SOI process technology
Cell is a modular architecture and floating point calculation capabilities can be adjusted by increasing or reducing the number of SPUs
CELL is a Broadband Architecture

Compatible with 64b Power Architecture
SPU is a RISC architecture with SIMD organization and Local Store
128+ concurrent transactions to memory per processor
High speed internal element interconnect bus performing at 96B/cycle
CELL is a Real-Time Architecture

Resource allocation (for Bandwidth Management)
Locking caches (via Replacement Management Tables)
Virtualization support with real time response characteristics across multiple operating systems running simultaneously
CELL is Security Enabled Architecture

SPUs dynamically configurable as secure processors for flexible security programming
CELL is a Confluence of New Technologies

Virtualization techniques to support conventional and real time applications
Autonomic power management features
Resource management for real time human interaction
Smart memory flow controllers (DMA) to sustain bandwidth

Grafikken klar til Playstation 3
Playstation 3 kommer i 2006


Kilde
 
#4
Høres bra ut så langt, skal bli spennans å se åssn dette blir i action. Grafikken burde bli hemningsløst mye bedre.
 

Kilik

Lokal moderator
#5
Er redd Sony lover mer enn hva de kan holde denne gangen også.

Mye som høres bra ut "på papiret", men ikke fungerer i praksis. Avansert og kompleks arkitektur er ikke nødvendigvis positivt. PS2 var helt jævlig å programmere til i starten, og nå som utviklerne endelig har lært seg å utnytte hardwaren er den utdatert. Den viktigste læresetning i systemutvikling er jo KISS (Keep It Simple, Stupid).
 
#6
Det jeg ikke helt forstår er jo at det ikke nødvendigvis er så negativt for Sony at utviklerne må lære seg å programmere på PS3. Da tenker jeg på den store suksessen PS2 har, og sammenligner du den med de andre konsollene, så er PS2 den maskinen med bredest spillutvalg og dermed også bredest appell til forbrukere, som igjen gjør at den selger mye mer enn konkurrentene, til tross for vanskeligheter for utviklere. Så hvis Xbox og GC er så mye lettere å programmere for, hvorfor har de ikke større suksess? Om ikke i hvert fall større oppslutning blant 3. partsutviklere, tenker da spesielt på GC. Ett års forspranget til PS2 har vel sikkert noe å si, men det kan vel ikke bare være det?

Nå skal det også sies at jeg ikke har hundreprosent peiling på det jeg snakker om, men det høres liksom bare litt merkelig ut.
 

Kilik

Lokal moderator
#7
Nei, for Sony trenger det overhodet ikke være negativt. Det lages naturlig nok mest spill til den konsollen som selger mest, nærmest uavhengig av ytelse og programmeringsvennlighet. Min post var kun rettet mot det tekniske og at det ikke nødvendigvis er PS3 som får den mest imponerende grafikken selv om den på papiret er kraftigere enn Xbox 2; nettopp fordi den er vanskeligere å programmere til. Men selvsagt, de store selskapene bryr seg ikke om det. De lager spillene til den konsollen som selger best for å tjene mest mulig penger, selv om det betyr ekstra hodebry for programmererne og svakere grafikk.

Jeg tror ikke PS2 vant denne runden fordi de var først ute (bare se på Dreamcast) eller noen teknisk grunn (den viser jo klart dårligst grafikk av de 3 konsollene). Folk kjøpte MERKENAVNET "PlayStation" og ukritisk slukte hypen om at PS2 ville bli det nye store som var milevis foran alt på markedet (merkelig likt det vi ser på nytt nå med PS3) . PlayStation er nærmest blitt en de-facto standard for TV-spill de siste årene. Heldigvis ser det ut til Xbox-navnet er på vei mot en lignende posisjon (særlig i Statene), så da kan vi håpe på litt mer konkurranse i neste generasjon.
 
#8
Jeg håper at PS3 blir så overlegen rå i forhold til di andre konsollene at en trenger bare 1.... Begynner å bli noen konsoller som sammler støv i skapen lissom.
 

Kilik

Lokal moderator
#9
Høres meget enkelt og praktisk å ha bare en konsoll ja, men det gjør dessverre at den ene aktøren (Sony) nærmest kan bestemme prisene slik de vil.

Eksempel: Da PS2 ble lansert i Norge hadde Sony nærmest monopol da både N64 og Dreamcast var i ferd med å fjernes fra butikkene. Maskinen ble solgt for 4500-5000 kroner. Nå etter at alle 3 konsollene kom på markedet, har prisene på konsoller falt kraftig og man kan nå plukke opp alle 3 konsollene for ca. 3500 kroner til sammen.

Så mer praktisk ja, men ikke nødvendigvis billigere.
 
#10
Har jeg missforsått eller sier folk at det kommer til å bli veldig vanskelig å lage spill til PS3? Er ikke det det vi hørte veldig mye om da 2'ern skulle komme?
 

Kilik

Lokal moderator
#11
Ja, PS2 var en hard nødt å knekke for programmerne i starten og det vistes jo på spillene. De første PS2-spillene var jo faktisk en nedgradering i grafikk fra hva vi var vant til på Dreamcast som hadde meget imponerende 1.generasjonsspill (Soul Calibur, Shenmue etc.). PS3 er igjen enda mer forskjellig fra standard PC-arkitektur. Her er man nødt å ha inngående kunnskap om pipelining av ytelsen, trådprogrammering, locks etc. for å utnytte hardwaren skikkelig. Noe ganske annet enn 1-prosessor-arkitekturen de fleste programmere er vant med fra før. Den store utfordringen til Sony ligger her i å gi utviklerne skikkelig utviklingsverktøy på linje med Microsofts DirectX/XNA til PC/Xbox-plattformene. Jo lettere Sony gjør det for programmererne, desto mer får utviklerne laget på kortere tid og dermed bedre spill.
 
#12
Noen sier at grunnen til at soul calibur ( 1 ) aldri kom til PS2 er at det ville vært praktisk talt umulig å porte det.
 
#13
PS3 kommer før Xbox 2
Ny konsoll lanseres før E3!

Lenge har det vært «kjent» at Microsoft skulle være første selskap til å presentere neste generasjons spillkonsoll. Men nå kan Sony ha tatt innersvingen på konkurrenten.


Kilde
 

Kilik

Lokal moderator
#14
Det der er noe av det verste journalistikken jeg har lest på en stund.

"PS3 kommer før PS2. Ny konsoll lanseres før E3" er noe av den mest misvisende overskriften jeg har sett på en god stund (VG og Dagbladet inkludert).

Det er snakk om at PS3 skal PRESENTERES før E3, ikke at den kommer ut på markedet som ordet "lanseres" henspiller til. Fortsatt forventes det at PS3 ikke lanseres før et godt stykke uti 2006, mens Xbox2 vil komme ut minst et halvår før.
 
#15
Å lansere noe er det samme som å offentliggjøre noe eller å introdusere noe på markedet, så egentlig er det ikke noe gale med det ordet hvis Sony viser fram PS3 som spillbar enhet før Xbox 2. Men det kan riktignok tolkes på mange forskjellige måter. Overskriften har noe å gjøre med resten av artikkelen, men problemet er vel at det hos folk flest tolkes på den måten du gjorde det, og det kan da bli misvisende for noen. Men synes selv det var en god interessefanger som fikk meg til å lese det med en gang.
 
#16
Jeg trodde nå lansere betyr å gjøre produktet tilgjengelig, mens presentere er å avsløre spesifikasjoner og sider ved et produkt. Ellers har man å annonsere, som betyr å komme med en offisiell erklæring på at et produkt er under utvikling. Jeg for min del synes det var direkte feilaktig å skrive "lansere" i denne sammenhengen.