Premiering og påmeldingsavgift til de flestes gode

oma

Village Drunk
#1
Så, jeg holder turneringer i ny og ne og har begynt med påmeldingsavgifter og premier i turneringene. Premiene er i hovedsak basert på hvor mye jeg tror jeg får fra påmeldingsavgiftene. Jeg er usikker på hva som vil være best for miljøet rundt turneringene og spillene i forhold til dette. Spørsmålet er dette: Bør jeg ha høy påmeldingsavgift for å ha større premier som kanskje vil trekke flere folk, eller bør jeg ha lavere påmeldingsavgift for å ha mindre premier?

Jeg tror å ha lav påmeldingsavgift er det beste i en startfase, men er ikke 100% overbevist. Jeg tenker at jo større premiene er, jo flere vil vurdere å melde seg på. Men jo større den er, jo flere _bedre_ vil melde seg på og folk som kanskje ikke er så gode, men spiller spillene for moroskyld vegrer seg for å delta fordi de vurderer sjansen sin for å vinne som liten og dermed at de ender opp med å føle at de kaster vekk pengene sine. Jeg har på følelsen av at det vil skape ett større skille mellom "de gode" og "de andre" og at man etterhvert vil fjerne folk fra miljøet som kanskje hadde hatt muligheten for å bli bedre om det var mindre "på spill" (hehe).

Ideen med å ha en lav påmeldingsavgift er at folk ikke føler at de kunne brukt pengene på noe bedre, og at det vil svi mindre å tape/bli slått ut av turneringen tidlig. Det vil derimot også være mindre grunn for å vinne siden man ikke vinner spesielt mye på det og man får potensielt ett dårligere miljø i forhold til kvalitet i spillene. Til gjenngjeld vil muligheten for større variasjon (flere spillere, flere forskjellige spillervalg) gjøre at man egentlig blir middelmådig god mot flere spillervalg fremfor å bli bedre mot ferre spillervalg. Men med en høyere premie vil man kunne nå folk som er interessert i penger, mens det er vanskelig å få folk til å engasjere seg i ett helt nytt spill om de bare kan vinne en liten sum med penger uansett.

Vil kvalitet tiltrekke seg flere folk, eller bør man fokusere på å få flere folk først og så fokusere på kvalitet?

Påmeldingsavgiften jeg har satt til nå er 20kr, og premiene jeg har satt er 100kr til førsteplassen, og 50kr til både andre og tredje plass. En "høy" påmeldingsavgift vil være på 50kr til 100kr, der premiesummen vil være rundt 500-1000kr totalt. Jeg beregner deltagelse på ca 10 personer, frem til jeg føler flere er med i miljøet.

En annen ting er premieringen. Jeg tror problemstillingen ligger i balansen mellom hvor prestisjetungt det skal være å vinne, og sjansen det er å kunne vinne tilbake påmeldingsavgiften sin. Først tenkte jeg at å gi en 60%/30%/10% fordeling ville være mest rettferdig, men har lagt meg på 50%/25%/25%. I ett så lite miljø som vi har i Bergen for øyeblikket (10-15 stykker) så vet vi som er mest engasjert i miljøet hvem som sannsynligvis kommer til å vinne uansett, og jo større mulighet man har for å få gevinst, jo større engasjement vil det skape blandt dem som ikke er blandt de aller beste, noe som vil gjøre at de som ikke allerede er relativt gode får mer blod på tann til å øve og bli bedre - forhåpentligvis.

Hvor langt utpå jordet er jeg her? Er det åpenlyse ting jeg ikke allerede har nevnt? Er det tips til hvordan jeg kan gjøre det anderledes, eller høres det ok ut?
 
#2
Dette er grunnen til at eg ikkje kommer til å melde meg på turneringene dine fremover. Er stor tilhenger av "fordi det et gøy"-prinsippet men trur likevel dette er veien å gå for å etablere høgere nivå, engasjement og hardtrening blandt deltagerene. Har sjølv for lavt nivå, dvs spiller kun Tekken etc ca to ganger i halvåret så med det i tankene blir det omtrent som å kjøpe skrapelodd.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#3
Enig med sagosen, senk terskelen for å melde seg på så flest mulig blir med, når delakerantallet har stabilisert seg kan man lufte tanken for å øke avgiften og dermed konkurrere om fetere premier.
 
#4
Bedre løsning å kjøre en todelt turnering; én for e-sporterene og folk som ønsker å komme seg på et høyt og én for casualfightere som Sagosen. Tipper de som er der for å tjene spenn ikke har noe imot å betale en høyere påmeldingsavgift , men for casualfightere som Sagosen er det å hive penger ut av ruta. I tillegg blir det for de som driter i konkurranseaspektet er det veldig lite kult å måtte møte folk som ligger fem nivåer over seg, begrensa med morro. 20kr som påmeldingsavgift er ikke akkurat noe å klage på i hvert fall, uansett nivå og ambisjoner. Å kjøre gratis inngang én gang for folk som aldri har deltatt før og som bare er interessert i å sjekke ut er heller ikke dumt.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#5
Enig i det siste ang. en gratisturnering men mener ikke det er noen god idé med to turneringer, lag heller en mer omfattende turneringer hvor alle uansett får flere kamper (med A og B-sluttspill). Først og fremst blir man flinkere av å spille mot folk som er bedre, men man blir litt kjent og legger godt grunnlag for casual-rundet både med jevngode og folk som kan gjøre deg bedre.

Husker jeg fikk masse bra input på gamet mitt da jeg var fersk på denne måten, moro var det og.
 

oma

Village Drunk
#6
Jeg kjøper ikke helt at 20kr er noe som vegrer folk fra å delta i selve turneringen, hvertfall ikke for dem som er såpass voksne at de har en jobb. Å ha første turneringsdeltagelsen gratis er noe jeg kommer til å innføre. Når turneringene bare er 1 gang i måneden så er ikke 20kr verre enn å pante flasker, eller lete i en sofa. Pengene går forsåvidt også direkte til spillerene, så det er ingen pengegriske aksjehaier som sitter og gliser over å ha svindlet penger ut av deg.

Det er forsåvidt ett 4 timers arrangement, der turneringen bare er de siste 2 timene, og det er fremdeles flere skjermer å spille casuals på gratis ^^ Det er fullt mulig å komme KUN for casuals og det vil alltid være gratis så lenge lokalet vi låner er gratis (noe det er) Spørsmålet da blir vel om dette tilbudet alene er godt nok for dem som ikke vil betale 20kr/har råd og/eller bare ikke har lyst å konkurrere og bare er interessert i det sosiale? Jeg tror casual tilbudet er godt nok, 4 timer med sosialisering med folk i communitiet/samfunnet og mulighet til å spille casuals mot dem som er her også.

EDIT: Å ha ett turneringssystem som fokuserer på flest mulig kamper er en veldig god ide! :D
 
#7
Det er forsåvidt ett 4 timers arrangement, der turneringen bare er de siste 2 timene, og det er fremdeles flere skjermer å spille casuals på gratis ^^ Det er fullt mulig å komme KUN for casuals og det vil alltid være gratis så lenge lokalet vi låner er gratis (noe det er) Spørsmålet da blir vel om dette tilbudet alene er godt nok for dem som ikke vil betale 20kr/har råd og/eller bare ikke har lyst å konkurrere og bare er interessert i det sosiale? Jeg tror casual tilbudet er godt nok, 4 timer med sosialisering med folk i communitiet/samfunnet og mulighet til å spille casuals mot dem som er her også.
Ah. Trodde det var snakk om at du kjørte én turnering og det var det. :)


Jeg kjøper ikke helt at 20kr er noe som vegrer folk fra å delta i selve turneringen
Nei, jeg tipper de som er der for å konkurere ikke har noe problem i å betale mer for å kunne tjene mer heller, spørsmålet er om de som ikke har sjans til å vinne gidder å funde de igjen.
Det er vel bedre at du snakker med de som faktisk møter opp og høre hva de synes. Jeg synes i hvert fall ikke at en femtilapp i måneden er mye å forlange uansett, om ikke for turneringen i seg selv, så i hvert fall for at noen gidder å stelle i stand en event.
 

oma

Village Drunk
#8
Er det riktig å anta at jeg kanskje bør fokusere mer på casualspillingen for å trekke flere folk? Turneringen går jo veldig av seg selv når den først er startet.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#9
Høres bra ut i mine ører, så lenge man ikke mister fokus på å opprettholde moroa for hardcoregutta, er de som holder det i gang men som du sier går turneringen mye av seg selv. Så å senke terskelen, få med fler og sørg for at de har det moro nok til å dukke opp igjen så skaper du kjapt nok en aktiv brukerbase rundt hardcorespillerne, og etterhvert merges de så blir det win alle veier og kanter.