Resident Evil 4 [PC]

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jepp, Capcom har endelig porta GameCube- og PlayStation 2-klassikeren Resident Evil 4 til PC, slik at de som ikke eier noen konsoll også kan få kose seg med ett av forrige generasjons beste spill. Siden jeg har venta litt på dette til tross for at jeg eier det på GameCube fra før av, ble fristelsen for stor da jeg fant spillet via diverse metoder. Try before you buy, ikke sant? Vel, la oss ta en liten titt på hva jeg fant ut:

(Klikk på de små bildene for å se fullversjonene. Filene ble litt store fordi jeg lagret dem i maks kvalitet sånn at dere skulle få et godt inntrykk av grafikken.)

Ser man det ja. Hmm. "Copyright 2005" og gode greier. Jaja, vi får starte spillet og komme igang med godsakene.

Skal vi se her. Videokvaliteten var ikke den beste, gitt. Jaja, det blir vel bedre etter hvert.

Men... hva er dette...?

...

.....

...De har porta PS2-versjonen! :argh:

Husker dere de fete filmsekvensene fra GameCube-versjonen? Dere veit, de som kjørte i spillmotoren og så skikkelig stilige ut fordi detaljnivået var så høyt? Vel, PC-utgaven har noen vederstyggeligheter av noen filmklipp som er tatt fra PS2-versjonen (som brukte forhåndsrendra filmklipp istedenfor sanntidsfilm, siden PS2-en ikke har like mye juice som GameCube-en), og tydeligvis komprimert til hælvete og tilbake, for dette her ser ut som graut. Husk på at dette er et JPEG-bilde med kvaliteten satt til 100% og som dermed ligger tett opp til slik det ser ut i spillet.

De detaljerte omgivelsene og de skarpe teksturene fra GameCube-utgaven er bytta ut med de nedstrippa, blasse og kornete versjonene fra PS2-hælvetet. Hvordan kunne de?! :argh:

Nei, Hunnigan, her er det faenmeg lite som er faens okay. Hvis du synes oppløsninga på disse bildene er noe lav, kan jeg berette at de er tatt fra den absolutte maksoppløsninga i spillet, som er 1280x1024. Det går ikke an å stille på noen grafikkalternativer for å gjøre spillet penere heller; anti-aliasing er bare å glemme, for eksempel.

En annen ting som er verdt å få med seg, er at spillet ikke støtter musestyring. Det er riktig, du kan ikke sikte med musa. Readme-fila anbefaler at folk skaffer seg en Microsoft Xbox 360 Gamepad For Windows sånn at de kan nyte spillet på en skikkelig måte. Jeg anbefaler at folk sier klart ifra til Capcom om at å lansere en direkte port av den dårligste versjonen av spillet to år etter at det kom ut, faen ikke holder en meter. Det er ikke engang blitt gjort noe forsøk på tilpasning av spillet til PC-plattformen (velger du Quit fra menyen, kommer det opp en Windows-dialogboks som spør deg om du er helt sikker, for eksempel), og jeg blir veldig overraska hvis det viser seg at mer enn en person har jobba med å få dette over på den grå kassa. Til og med OutRun 2006 var bedre porta enn dette, og det spillet nekter å samarbeide med gamepad-en min.

Selv om Resident Evil 4 er et knakende bra spill på mange måter, får PC-utgaven stryk så det holder. Kjøp en brukt GameCube og en billig utgave av spillet, gjerne en gang til selv om du har det fra før av, og det vil være mye mer vel anvendte penger enn å bruke dem på denne Vidkun-versjonen.

sheriffen

humre humre
Denne porten ser ut til å gå i fotsporene til Capcom sine tidligere PC-porter. Jeg hadde pc-porten av Dino Crisis og Resident Evil 2, og begge var på grensen til det helt uspillbare. Betryggende å se at ting ikke forandrer seg på 10 år.

Haha! Trodde faktisk Capcom kom til å orke å legge litt arbeid i denne porten, siden de tydeligvis gjorde det med PS2-utgaven, sett i forhold til forutsetningene med hardwaren. Nåh, takk skal du uansett ha for heads-upen, vurderte å kjøpe spillet på PC for å nyte det i høy oppløsning. Alltid trist med udugelige utgaver av egentlig fantastiske spill, dog =(

Lodin

Der Waaaah
Slik jeg forstår det er det to vidt forskjellige utgaver av dette spillet. Den Yeti har prøvd som skal gis ut i Australia, Hong Kong og Asia forøvrig og bare er raska sammen av en underavdeling hos EA og den som er gjort av Ubisoft og skal gis ut i vesten. Vi kommer med andre ord til å få et helt annet og forhåpentligvis bedre spill.

Kilik

Lokal moderator
Faktisk veldig godt gjort å bruke over to år på å gi ut en langt dårligere versjon. En PC-versjon i 2007 skal ha bedre grafikk enn et GC-spill fra 2005. Punktum.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Helt enig. Og var det bare grafikken kunne jeg alltids tilgitt det, men hele spillet stinker venstrehåndsarbeid. Kontrollene er ikke tilpassa tastatur (som i praksis er hva du må styre med hvis du ikke eier gamepad til PC-en, og min kjekke GameCube-til-USB-konverter ble ikke godtatt), lagringssystemet er på villspor, det grafiske brukergrensesnittet er vanskelig å lese fordi teksturene er så graut, og stemninga blir skutt til hælvete av de skandaløst dårlige videoene.

Når det er sagt har jeg enda et lite håp om at det Lodin skriver er riktig. Den utgaven av spillet jeg lasta ned heter tross alt "Biohazard" og ikke "Resident Evil", som serien heter i USA og EU; når det er sagt, virker det rimelig usannsynlig, men jeg leste det samme ryktet på Wikipedia, så vi får holde fingrene krysset.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Jeg gjorde det samme som deg Yeti. Lastet ned, installerte, testet, quitet, avinstallerte, shift+delete på nedlastings mappen, sukket dypt, satte meg ned og spilte uplink.
Det var katastrofalt rævva. Jeg har en descent gamepad fra logitech, men den var helt jævlig å bruke i spillet. Det var akkurat som om spillets gode gameplay ble fordøyd og bæsjet ut av en finne ved navn Janne Rumpelainen, implementert inn i pc versjonen av biohazard, tisset på av syreurinen til en Alien™ for så å ha blitt aktivert.

Alle Capcoms konsoll -> PC porter er et rent helvete. Virker som at alle lider samme skjebne med og bare bli sakset inn i en exe-fil å håpe på det beste.

Noe av det som gjør RE4 till e knallspill er den gode stemningen det er der. Dårlig grafikk + andre problemer gjør jo at det går hardt utover stemningen.

Grafikken her var lite vakker. Og selv om jeg ikke er så grafikkhore, så syns jeg det er viktig denne typen spill. Hvis man ikke kan bruke mus til å skyte med, hva er da vitsen å kjøpe spillet til PC?

Lodin

Der Waaaah
Andre mars sier visse kilder. Og hvis det er slik visse internettere hevder er versjonen vi får porta av Ubisoft og helt annerledes enn den som har lekka på nettet. Så får vi se om det faktisk stemmer. :hæ:

fyttikatta.. er det bare meg eller ser dette til og med vaerre ut en ps2 versjonen.. :eek: jaja, greit opplosningen er hoyere.. men.. :blunk:
etter aa ha spilt baade ps2 og gc versjonen kan jeg ikke huske at spillet saa slik ut.

Lodin

Der Waaaah
Folk har nå testa Ubisoft versjonen og... det er akkurat den samme møkka. <_< Samme stygge grafikken og like jævlig kontroll. Bleh!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bombe. Men fortsatt jævlig skuffende. >_<