Resultater - Spillegalprisene 2010 (spill)

Endre

Ødela forumet
#1
Oppsummering av Spillegalprisene 2010 ligger på etterskudd, men la oss i alle fall begynne med de spillrelaterte prisene. 2010 var et ganske godt spillår, men det har allikevel etablert seg en liten bråte spill som går igjen i mange av nominasjonsrundene og også som vinnere. Jeg vet ikke om det sier noe om at det var ganske få spill, men av god kvalitet, eller at det snarere sier noe om at flere må nominere spill til neste år, så vi får litt større bredde?

Plattformpriser:

Beste Xbox 360-spill: En knepen seier til Mass Effect 2, fulgt av Red Dead Redemption.


Beste PS3-spill: Heavy Rain stikker av med seieren, men ikke uten konkurranse fra Demon's Soul og Fallout: New Vegas.


Beste PC-spill: Minecraft!
(hei, Notch, skaff deg et cover'a)

Beste Wii-spill: Prisen deles av Super Mario Galaxy 2 og GoldenEye 007.


Beste DS-spill: Denne kategorien hadde så få stemmer at jeg fikk lov til å avgjøre vinneren selv: Super Scribblenauts. Uenig? Da skulle du nominert og stemt, gitt.


Beste PSP-spill: Metal Gear Solid: Peace Walker stikker av med seieren uten stor konkurranse.


Beste spill til Android/iOS: En suveren seier til Game Dev Story!


Beste WiiWare/XBLA/PSN-spill: Super Meat Boy måtte såvidt se seg slått av Limbo.


Beste importspill (jeg vet at import ikke er en plattform ...): Deadly Premonition!


Sjangerpriser:

Beste rytmespill: Rock Band 3 med god margin.


Beste actionspill: En solid seier til Red Dead Redemption.


Beste adventurespill: Heavy Rain stikker av med nok en seier.


Beste sportsspill: I denne kategorien fikk alle spillene like mange stemmer (bortsett fra ett, som ingen stemte på), så i stedet for å ramse opp alle "vinnerne" tror jeg vi bare konkluderer med at det ikke var et sterkt år for sportsspill, og at PES 2011 var verst av alle.

Beste racingspill: En soleklar seier til Need for Speed: Hot Pursuit!


Beste JRPG: Demon's Soul. Nok en soleklar seier!


Beste WRPG: Jeg vet jeg har skrevet om soleklare og suverene seiere tidligere, men denne tar kaka. Vinneren er Mass Effect 2!


Beste plattformspill: Suuuuper Meat Boy!


Beste puzzlespill: Super Scribblenauts ble slått av Picross 3D, og det var forsåvidt de to eneste nominasjonene ...


Beste slåssespill: Med hovedkonkurrent "Trailerne til Marvel Vs. Capcom 3" er det kanskje ikke rart at Super Street Fighter IV stikker av med seieren?

Beste strategispill: Og vinneren er ... Warhammer 4K-nei-vent-nå-litt ... StarCraft II: Wings of Liberty!


Tekniske utmerkelser:

Beste lyd/musikk: Nok en seier til Mass Effect 2.


Beste grafikk: Red Dead Redemption går av med en knepen seier, interessant nok kom Limbo på andreplass.


Øvrige priser:

Årets Pokemon: Nintendo overrasket alle med en hel rekke nye og mye mer realistiske Pokemon i 2010. Av disse var det Lodin som stod de Spillegales hjerter nærmest.


Årets skuffelse: Final Fantasy XIII.


Mest innovative spill: Minecraft!

Årets gjenoppståtte spill: Eurocoms versjon (dette er ingen remake) av Nintendo 64-klassikeren GoldenEye 007 stikker av med seieren i denne kategorien.


Beste nedlastbare innhold: Vinneren er Red Dead Redemption med Undead Nightmare-pakka (som forsåvidt også kan kjøpes i butikk, derav coveret nedenfor).


Beste historiefortelling: Hårfin seier til Heavy Rain foran Mass Effect 2.


Årets overraskelse: Det er godt det er Vanquish og ikke Duke Nukem Forever som stikker av med seieren her. Med mindre vi snakker om negative overraskelser. Ba-dum ... pish.


Så til høydepunktet, nemlig årets spill 2010. De nominerte er ...

  • Mass Effect 2
  • Red Dead Redemption
  • Super Meat Boy
  • Nier
  • Minecraft
  • Super Mario Galaxy 2
  • Bayonetta
  • Metro 2033
  • Heavy Rain
  • Silent Hill: Shattered Memories
Som dere ser har flere av de nominerte stukket av med opp til flere priser allerede, men hvem stikker av med den gjeveste prisen?

Mass Effect 2! *fanfare*


Følg med for å få med deg de andre, forumrelaterte prisene!