Rez HD

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jepp, ukens spill på Xbox Live Arcade er noe greier som heter Rez HD. Hvis du veit hva Rez er for noe foreslår jeg at du sprinter bort til 360-en og setter den til å laste ned med en gang, hvis ikke kan jeg nevne at Rez er et on-rails-skytespill (mye som Panzer Dragoon) som kom ut til PlayStation 2 og Dreamcast i 2001. Clewet er at du spiller som en greie som skal hacke seg inn i et sikkerhetssystem for å redde en AI som er fanget av noe virusstyr, og det innebærer at man flyr gjennom abstrakte miljøer inspirert av utdødde sivilisasjoner mens man hører på trance. Du styrer et siktekorn rundt på skjermen, holder inne skyteknappen for å markere opptil åtte mål i slengen, som så blir beskutt når du slipper knappen. Du kan samle opp blå og rød energi (som bidrar til å øke henholdsvis livene og superangrepsegenskapene dine), og innimellom dukker det opp en blå kube som må skytes ned for å dekryptere neste nivå av brettet du spiller på. På slutten av hvert område må du denge en diger boss, og så går du videre til neste.

Det unike med Rez er at musikken i spillet er uløselig knyttet til alt annet. Alle handlinger du foretar deg har en innvirkning på musikken, som igjen har en innvirkning på omgivelsene dine. Det både ser og høres fantastisk ut, og selv SD-utgaven på PlayStation 2 holder seg godt den dag i dag. 360-utgaven har - som navnet antyder - pussa opp grafikken litt, så å si at dette er det flotteste Live Arcade-spillet hittil er ingen overdrivelse. Man spiller Rez mest for opplevelsens skyld, men denne utgaven inneholder i tillegg et poengsystem og poenglister på nettet, som seg hør og bør. Dermed er den mer harde kjernen av skyteentusiaster også ivaretatt.

Kort sagt finnes det ingen unnskyldning for ikke å prøve dette hvis du har en 360 i hus. Rez er en genuint unik opplevelse som ikke har noe sidestykke verken i spillmediet eller i noe annet medium, og hvis jeg var en sånn som gadd å diskutere hvorvidt spill er kunst eller ikke, ville Rez vært det første eksempelet jeg trakk fram. Slik ståa er synes jeg det er nok å fastslå at spill i det minste er spill, og Rez er et jævla bra spill på alle måter. Sjekk det ut.

SITAT(Bad Mongo @ 30.01.08, 12.50) 100658
Du mistet meg her.
[/b]
QFT

Om ingenting annet så laster jeg demoen og prøver det.
Vet jo aldri om jeg liker det før jeg har fått testa det.

D

Deleted member 91

Gjest
Åja fårrdi træns er sånn såmm Duke hører på og det finnes jo ikke noe bra av sånn da!!!!

Får bare gjenta det Yeti sa og be dere teste det jævla spillet før dere leker kule, så kanskje dere blir positivt overraska. Eurogamer ga ikke XBLA-porten 10/10 for ingenting, vøtt.

Redigert: Prisen er faktisk på overraskende 800 points.

800 points. Skjermbildene av Rez har aldri gjort meg klokere på noe som helst, så jeg har aldri vært så gira på å få spille dette. Men nå som det kommer midt i fleisen min måtte jeg bare laste det ned, og jeg elsker det! Om Rez (eller spill generelt) er kunst har ikke jeg interesse av å fundere på, men dette spillet ser ubeskrivelig bra ut og er bare utrolig artig å spille. Mer slikt til Arcade, plz!

Husker Space Channel 5 også var et kult spill, og leste et sted at det kanskje kjem til XBLA eller PSN. Håper dette stemmer.

Selv om jeg ikke liker trance så veldig godt, så flyter musikken i Rez så deilig sammen med resten av spillet at man må ha ører av stein for å droppe spillet p.g.a lyden.

D

Deleted member 91

Gjest
Vil bare legge til at herregud så bra det ser ut. Utvilsomt et av de peneste arcade-spilla, om ikke det peneste.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Har prøvd demoen, og er definitivt overbevist. Det er noe veldig givende ved å skyte virusene, og "skape" de forskjellige melodilinjene. Jeg tok meg selv i å sitte å trykke også når det ikke var virus å skyte på, siden "clap" lyden som kommer når du trykker på skyteknappen høres kul ut med musikken.
Hvor vanskelig blir det etterhvert? Demoen var jo ikke store greiene, en kjøper fullversjonen nå! 800MS, lett.

Lodin

Der Waaaah
Nå skal jeg ut å kjøpe en ekstra kontroll fordi A. den til PCen er gått i dass og B. jeg vil ha en ekstra å putte oppi stumpen mens jeg spiller dette (evt. ha bak ryggen). Rez var en av de unike opplevelsene som gjorde kjøp av DC og PS2 verdt det og nå gjør det jaggu det samme for 360.
Bare så synd man ikke har noe ekstra stimmuli å nyte på siden. :hmm:

CyberK

Finner ikke på noe.
Så den ser virkelig mye bedre ut enn den gamle versjonen fra PS2? Jeg er litt overrasket, hadde ikke trodd at det var mulig å gjøre så mye ut av wireframe-grafikk. :p
Som Yeti sa, så holder SD-versjonen seg fortsatt godt, jeg spiller den på storskjerm uten at jeg må himle med øynene over hva jeg før trodde var fantastisk. (Slik jeg har gjort med en del spill av den generasjonen når jeg tar dem frem igjen.)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Bad Mongo @ 30.01.08, 12.50) 100658
Du mistet meg [da du opplyste om at spillet inneholder trancemusikk].[/b]
Krever det noe spesielt å være så ond mot seg selv, eller kommer det naturlig for deg?

Sånn ellers har jeg en eneste ting å utsette på Live Arcade-utgaven, og det er at man ikke får spilt ferdig første brett en gang før demoen er over (demoen slutter mens man slåss mot bossen). Fattig stakkar som jeg er nå om dagen blir det så langt jeg kommer enn så lenge. :(

Sånn enda mer ellers kan jeg jo opplyse om at spillet ikke er så frøktelig langt. Hele opplevelsen varer i fem hovedbrett, pluss noen ekstragreier (et ekstra brett pluss en Boss Rush-modus). Meninga er uansett at man spiller gjennom flere ganger, og du kommer til å måtte jobbe bra for å få 100% på alle brettene.

PS: Her er en video av Dreamcast-utgaven for dere som ikke har mulighet eller ork til å prøve selv.

Lodin

Der Waaaah
Hadde glemt hvor vondt man får i henda av å spille dette. :sprø:
Men sånn ellers er dette best of both worlds av DC og PS2 utgavene pluss litt ekstra. Stødig 60 fps, widescreen og 5.1 lyd skal man ikke kimse av. Når jeg bare får meg en ny TV blir det sikkert og fint å se det i høyere oppløsning og. Orginalen er forresten med så man kan se på åssen det pleide å se ut.