Testa demoen på PS3 i går kveld, ooog... vel. Overgangen fra Skate var egentlig ganske stor, synes jeg. Streit nok, du har de samme grunnmekanikkene som sist; rull rundt og dra noen heftige triks hvis du klarer. Jeg har dog litt problemer med det at de har lagt til mulighet for å hoppe av fjøla og flytte rundt på ting og tang, samt noen andre småting.
Greia er at når du gjør det mulig å ferdes til fots og flytte på hindringer, så har det ganske store konsekvenser for grunngameplayet. Noe av det jeg liker så godt med Skate er at du øyner muligheter hele tida, du ser en fet greie du kan skøyte på, og så er det om å gjøre å finne veien dit (samme som i tidlige Tony Hawk-spill, bare at du ikke får noen eksplisitt bonus for det annet enn gleden ved mestring, noe som fungerer bra). Noe av det jeg synes trakk Tony Hawk ned i søla var da de begynte med at du kunne hoppe av brettet og rusle rundt. Hvis jeg vil rusle rundt på gata så går jeg meg en tur, skatespill handler om skating. "Er det noe å klage på, da?" Ja for tenk. Når du har lagt inn en sånn egenskap i spillet ditt så må du legge opp til situasjoner hvor den skal brukes, ellers er det bortkasta. Jeg så tendenser i Skate 2-demoen til at deler av verdenen har blitt omgjort fra lekeplass til hinderløyper, attpåtil hinderløyper du må fikse på selv for at de skal bli mulige å forsere. Det legger til mer frihet på ett plan, men kostnaden er en ekstra dilleting du må gjøre for å få lov til å spille; samtidig er ikke friheten så stor at du kan legge ut dine egne hindre og objekter. Det føles som en halvveisløsning, ikke engang like fritt som Tony Hawk's American Skåtteland på DS (hvor du fikk bygge din egen skatepark). Og den sekvensen hvor du skulle finne veien fram til skateparken i starten av demoen? En riktig vei, hinderløype, en måte å gjøre det på, ingen frihetsfølelse. Frihetsfølelsen er fortsatt det feteste i Skate, og jeg liker ikke helt den retningen Skate 2-demoen tok.
Andre småting jeg ikke likte var stort sett HUD-en, som jeg syntes var vanskeligere å lese enn i Skate og attpåtil brøt med designen ellers i spillet. Og det at folka fortsatt refererte til figuren min som "dude", "man" og "he" når jeg tydelig mintes å ha valgt sånn der figur med pupper og innovertiss da jeg mekka den. Nuvel.