[Multi] Så, vi er sånn ca. halvveis i 2013...

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#1
...så jeg tenkte vi kunne ta en liten foreløpig oppsummering! Hva har grepet deg på spillfronten i år? Jeg må si at det har vært et eksepsjonelt år til nå. Kanskje vi kommer over noen titler vi har glemt. Når jeg skriver, så merker jeg at spesielt en ting har endret seg i 2013: Jeg forventer mer av spill. Det har blitt lagt opp til en helt annen dybde enn vi hadde tidligere, og de gamle gameplay-konvensjonene holder ikke helt tritt med resten. Her er mine favoritter, i prioritert rekkefølge:


The Last of Us

Det meste har vel blitt skrevet i den andre tråden. Et mesterverk.


Bioshock Infinite

Jeg er svært usikker på hva jeg liker best av dette og The Last of Us, men begge serverte meg noe jeg ikke kan huske å ha fått fra spill tidligere. Den ubehagelige rasismen og kvalmende patriotismen fikk meg til å føle på en måte jeg ikke kan huske å ha gjort i et spill. Jeg kunne bare ønske de hadde trekt det enda lenger. Spesielt føles selve gamepayet ut som det ikke henger sammen med resten av spillet. Der man tar opp temaer som opp til da var så godt som ukjent for mediet, så er selve gameplayet fryktelig konvensjonelt og kjedelig. Jeg tror ikke jeg hadde reagert om det var et annet spill, men når resten oppleves så nådeløst og direkte, så blir helheten manglende. Det hadde vært utrolig gøy å latt Ken Levine få slippe helt fri, og lagd akkurat det spillet han ville. Jeg har en følelse av at en del offer ble tatt på kommersialismens alter. Dette er en interessant dynamikk med spill, siden ambisjoner og kvalitet gjerne henger tettere sammen med økonomi enn det gjør i andre medium. Her skal The Last of Us ha kreditt, fordi de har klart å lage et spill som utvilsomt er en AAA-tittel, men som oppleves som fullstendig kompromissløst.


Ni No Kuni: Wrath of the White Witch

Jeg trodde at dagene der jeg kunne sette meg ned å nyte et JRPG var for lengst borte. Det var noe som tilhørte barndommen. Så feil kunne jeg ta! Ni No Kuni har akkurat den samme go'stemninga som jeg husker jeg fikk fra gamle Final Fantasy-titler, med masse sjarm, humor og dybde.

Kjedelig at det aldri så ut til å helt slå an her på Spillegal. Vi var noen få som spilte gjennom det ved release, men det burde vært betydelig flere! Årets sommer-tips.


Metal Gear Rising: Revengeance

Årets morsomste spill! Det er deilig når spillmekanikkene sitter som støpt, og det føles ut som du har fullstendig kontroll på hva som foregår på skjermen. Nøkkelen til hva som gjør dette spillet så bra, er den intense mestringsfølelsen man får servert gjennom hele spillet, alt bygd opp av kule animasjoner (Jamfør bildet) og musikk som peaker på akkurat de rette tidspunktene. Litt minus for at vanskelighetsgraden på bossene kunne være veldig variabel, der spesielt den siste var helt brutal. Tror jeg knapt har opplevd en så jævlig sisteboss.

Bare tanken på oppfølger til neste-generasjons konsoller er til å få ståpels av!


Tomb Raider

Tomb Raider anno 2013 deler faktisk en del kvaliteter med The Last of Us. Til dels den samme stemningen, og den samme sårbarheten. Men der The Last of Us holder på dette premisset hele veien, så går Tomb Raider motsatt vei, og ender til slutt opp med å bli en tradisjonell spille-drapsmaskin. Jeg hadde det gøy stort sett hele tiden, men satt igjen med en følelse av at de feiget ut. De skulle tatt sårbarheten i starten helt ut.


Gears of War: Judgment

Jeg tipper jeg blir alene om denne! Etter Gears 3, så jeg sikker på at denne serien trengte en lang pause, men jeg ble interessert i å prøve dette når People can Fly ble annonsert som utvikler. De klarte kunststykket å få Gears til å føles friskt igjen! Alle arcade-elementene de introduserte, gjorde underverker for flyten i spillet, og det er akkurat passe langt. Historien er der bare som pynt, fordi det er jo skytingen vi vil ha? Årets overraskelse.

Spill jeg ikke har fått prøvd enda: Hotline Miami, Guacamelee
 
#3
The Last Of Us

Hotline Miami




Bioshock Infinite

Fez

The Last Of Us (igjen fordi den er BEST)

 

sheriffen

humre humre
#4
Tenkte så hardt jeg kunne og kom på at jeg ikke har spilt noen spill som kom ut i 2013. Må vel ta det igjen en gang.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#5
Eneste nye spillet jeg har spilt i år er Last of Us, så ja.

The Last of Us
 
#6
Bare skuffelser så langt. Trenger ikke å si noe om Aliens: Colonial Marines i motsetning til Tomb Raider Ja, det er to rimelig forskjellige spill, men for en bakoverrævv utvikling. Vi snakker om et spill fra 1996 som føles langt mer som noe man forventer i 2013 av et spill.

Ta kampsystemet f.eks. Man hadde tilgang på flere bevegelser som gjorde at kampene langt mer engasjerende. Du måtte aktivt hoppe, springe og manøvrere deg unna ulver, aper, raptorer, aliens med pyramidepupper osv. I 13 så står jeg bak en vegg og meier ned fiender som synes den beste ideen er å bumrushe deg, evt. så kan jeg ta mastermovet og kaste grus i trynene på de og avslutte med en QTE-INDUSTRISTANDARD. Man ønsker ikke å dø i noen av spillene, men i 96 ble det enda mer viktig å gjøre det bra, ettersom at det var begrenset med ammo og medkits. Som er jævla ironisk med tanke på at 13 skulle være så fokusert på survival, der survival i dette tilfellet er å skyte en hjort for å få XP points rofl. Leting etter items i 2013 er å se på kartet og gå på en jævla fetchquest som er kjempegøy. Kampsystemet er funksjonelt, men det er kjedelig.

Åpenbart er ikke 13 noe puzzle-spill som er jævlig synd. Hadde de faktisk orka å gjøre noe mer ut av de valgfrie tombene, så hadde det gjort spillet mye bedre. Du bruker jo faen lenger tid på å gå inn i hula, enn puzzlen i seg selv. 2 min. Bam, ferdig.

Savner platforminga. Ja, den var frustrerende som faen til tider, men i valget mellom å få den MÅ KLARE DET JÆVLA HOPPET DET ER EN T-REX UNDER MEG til at spillet holder meg i hånda og passer på at ting ikke skal gå galt, så er det enkelt.

Ting jeg likte med 13 var i hvert fall horror-elementene. Å gå rundt i en trang hule med fakkelen, og smådetaljer som at Lara reagerer på ting som skjer rundt henne, og støtter seg på vegger og slikt. Bra stemning. Elsker de partiene der regnet faller tung. Save-systemet var også bra. Sette seg ned foran et bål og få høre om det som skjer. Og den klatreturen opp radiomasta. \m/

Skal nitpicke på menysystem, for det er så vanvittig lite galant. Når du plukker opp gamle skrifter osv, så er det bare noe som tar deg spillopplevelsen når du sitter der med døll meny, kontra f.eks Silent Hill: Dowmpour der ting er så forbanna gjennomført:


Og jeg skal også inkludere konstante XP-popups og buttonprompts som jeg hater intenst. Nok en ting som bare ødelegger for immersionen. Hovedmålet er da vitterlig å gjøre ting så rent som overhodet mulig og ikke et skjermclutterhelvete med konstante pop-ups. Og jeg rofler hardt over at en av perkene er at Lara klatrer fortere. SÅ HVA MED Å BARE HA DEN FARTA FRA STARTEN AV HVIS DERE ER SÅ KLAR OVER AT FOLK MEST SANNSYNLIG IKKE LIKER DET. Så dritelei av XP i spill som ikke er RPG-er. Påklistra drit.
Så det er helt flott at vi har anmeldere som spermer i kor over pent innpakka og funksjonelt middelmådighet, så det slipper unna med det.

Første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem er å plukke opp Bioshock og Cognition: An Erica Reed Thriller EP3. Remember Me er jeg også klar for, så håper det faller i pris veldig fort i mellomtiden. Ninja Gaiden 3: Razor's Edge og Last of Us(du går vel med å låne det bort på et senere tidspunkt, Shinra uansett hva du syntes om FF13 : )))) skal også kjøpes. Håper Routine kommer i år for øvrig. Faen det ser så kult ut. Og det spillet til utviklerene av Heavy Rain.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#7
Shinra uansett hva du syntes om FF13 : ))))

Drittspell, regner med du har fått det i posten nå siden jeg sendte det for seks måneder eller noe siden