[PC] Shadowrun Returns

Lodin

Der Waaaah
#1
Shaman Dwarf
Matrix be sliced
Luring Decker Elves to a life of vice



Endelig er dagen her! Om få timer åpnes flodportene og vi kan nok en gang tre inn i skyggene til en av de beste settingene noensinne. Sist vi fikk reise dit var i 2007, men heldigvis har ikke MS fått klørne sine i og ødelagt alt sammen denne gangen. Istedet er dette det første av de virkelig store Kickstarterspilla som blir sluppet. Dobbelfin og alle de andre kan ta seg ei bolle for Harebrined Schemes har faktisk fått ut prosjektet sitt mer eller mindre når de sa de skulle. Istedetfor å gå for et mer avansert spill har de fokusert på å hyre inn folk som jobba på titlene til SNES og Genesis. Fyren som skreiv for førstenvnte er med og komponistene til begge står for musikken. Jake Armitage dukker og opp i en rolle. :p
Uansett foregår da spillen en gang i 2054 og alt er scifi. Det som skiller fra lignende cyberpunk er at på et tidligere tidspunkt ble det åpna en masse portaler og alver, orker, dverger og en haug annen fantasydritt ramla inn. Magi ble naturligvis også en realitet.
Man spiller da som en såklat runner og kan velge en haug med klasser. Man kan være Street Samurai og kutte ting med sverd, en Decker som hacker seg inn i The Matrix, en Shaman og grille folk med ild eller mane fram demoner eller fek.s en Rigger og sende ut roboter for å gjøre møkkajobben. Med seg hyrer man ofte en eller flere andre runnere og disse oppfyller da andre roller.
Gameplayet er en blanding av pek og klikk hvor man utforsker verdenen og kampsystem veldig likt XCOM. Alt fungerer utmerket såvidt jeg har sett av betaspilling. Egentlig er jeg bare skeptisk til at det ikke har et skikkelig inventory-system, men de måtte kutte et og annet hjørne siden dette ikke akkurat er AAA.
Spillet kommer med en kampanje samt at to til skal slippes (gratis for de som backa det). Om det er for lite innhold følger det og med en kraftig editor og folk har allerede snekra egne missions. Disse vil kunne legges ut i Steam Workshop, noe som garantert blir å eie.

Så ja, da er det ikke annet enn å ta på seg skinnfrakken og solbrillene og tre inn i skyggene. Også husk å aldri gjøre en deal med en drage da.


E: Jo også er første review ute og Eurogamer gir det en åtter.
E: Polygon gir det bare sju så de må trekke sei.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#3
WTF'en til TotalBiscuit så iallefall ganske moro ut. Hadde man bare hatt en bedre maskin, så skulle jeg virkelig vurdert det
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#4
Kroppen min var ikke klar, men ser ut som dette må sjekkes ut ja.
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Shinra, aner ikke hva systemkrava er, men med tanke på at det blir porta til alt av mobiler kan det ikke være mye. Grafisk er det veldig enkelt, men lekkert.
Starta på totalkjeksen sin greie, men spoilers. Uansett bitcher han om savinga og det er urovekkende. Man kan ikke save manuelt og checkpoints dukker opp altfor sjeldent. Forhåpentligvis blir det patcha eller noen modder inn flere.

RPS har og anmeldt, men gir aldri ting tallsummer.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#7
Fått lagt inn noen timer nå, og dette er noe som eier. Spesielt at inventory-management er løst på en bra måte. Plukker man opp noe man vil ha men inventoryen er full? Ikke noe problem; da kan man bare sende det til stashet sitt og plukke det opp senere. Dette er meg så langt:



Som i ca. alle RPG-er(dette er vel mere RPG-ishete strengt tatt) satser jeg på INT og CH.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Dette er meg. Dette er meg fordi jeg starta på nytt. Street Samurai med pistol var teit, men nå er jeg Rigger med en fet liten droid og shotgun for å backe up. Skal legge litt i decking etter hvert.



Og sånn ellers har modderne allerede gjort spillet 100% bedre.

 

Lodin

Der Waaaah
#9
Er ferdig med kampanjen og den var generisk Shadowrun, men veldig bra skrevet og stort sett awesome. Jeg har så tatt Haywire gjennom Lost Lamb og Stuffer Shack og selvom de er veldig korte gir de litt karma og en god indikasjon på hva folk kan mekke med editoren. Nå har jeg starta på Life on a Limb og denne er virkelig imponerende. Til tross for at Opifer bare hadde to måneder med editoren har han greid å mekke sammen en diger setting. Hovedproblemet er faktisk at han har gjort det for detaljert siden det er altfor mye dritt å klikke på. Der hovedkampanjen bare har minimum av interaktivitet er hver eneste NPC og de fleste søppeldunker viktige her. Det blir veldig overveldende og vagt. Han får dog pluss for at han har putta seg selv inn som boss i den lokale baren, men minus for at modden er rasistisk og sexistisk som faen. Selv jeg som egentlig driter i sånn blir litt brydd.
Han har dog starta en megamod med andre folk hvor de skal porte en serie med gamle kampanjer i ett og det kan bli fett. Når det gjelder den ofisielle sida sier Hairbrained at de satser på å slippe Berlin i sent oktober, men det blir sikkert utsatt siden de driver med porting til Lunix og iOS samt oversettelser.

Uansett, sjøp denne spillen.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#10
Kjøttkaker, som sagt.
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Her er forresten den derre lille boka de ga med stash for folk som backa litt ekstra. Siden det ikke går å kjøpe den for seg selv på Steam kan de ta seg et tak.