Shadowrun [Vista, 360]

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tenkte jeg skulle starte en tråd om Shadowrun siden det er en bemerkelsesverdig tittel på minst en måte: Dette er det første spillet som lar PC-spillere og Xbox 360-spillere spille mot hverandre over nett, via Xbox Live. Spillet er løst basert på det gamle Shadowrun-universet, som er et scenario opprinnelig laget for overvektige ostepopfreaks som liker å samles i mørke kjellere og drikke Mountain Dew mens de gauler "I CAST MAGIC MISSILE AT THE DARKNESS"; sett inn flere rollespillerklisjeer her, kanskje en referanse til Vin Diesel også. Uansett så dreier Shadowrun seg om at mennesker, troll, alver og dverger driver og soser rundt og slåss litt i en science fiction-setting, noe som fører til masse magi og nanoteknologi og greier og greier. Jeg veit ikke, har aldri spilt Shadowrun. Samma det, for spillet har stort sett bare tatt de forskjellige rasene og de magiske kreftene og gitt faen i resten.

Selve spillet er iallfall et lagbasert skytespill som visstnok minner en del om Counter-Strike; man kan storme fronten av basen til motstanderlaget, finne flagg, og annet rask som alle har sett en million ganger før. Det som gjør at Shadowrun skiller seg ut fra mengden, er at man i tillegg til mange forskjellige våpen (også nærkampvåpen som katanaer og hagler og sånt) kan velge forskjellige magi- og teknologibaserte evner som sammen med den rasen du spiller (alle har forskjellige egenskaper; hvem klarer å gjette at troll er trege men tåler mye deng og at alver er raske men tåler lite, mon tro?) lar deg skreddersy figuren din etter den rollen du liker å spille. Og det kan jo bli interessant.

Hva sier så pressen? Vel, Kieron Gillen over hos Eurogamer syntes spillet var verdt seks hummere av ti mulige. For å oppsummere skriver han at spillet er veldig artig og byr på en ny opplevelse, men på grunn av at prisen er helt på viddene og at spillet innholdsmessig ikke er det feiteste (man kan kun spille på nett, det er ikke så mange brett inkludert), bør man tenke seg godt om før man drar fram bankkortet.

Jeg personlig er veldig skuffa over to ting: Det at spillet koster så sabla mye, og at man bare kan kjøre det på Windows Vista hvis man har tenkt å bruke mus og tastatur. Sistnevnte gjør at prisen hopper fra fem hundre spenn til minimum to tusen (prisen for en OEM-utgave av Vista Ultimate pluss spillet), noe som føles temmelig krast når det finnes gratis mods til andre spill som byr på langt mer innhold. Nå kommer det en demo om noen dager, som sikkert kan gi svar på om det er verdt å legge penger i herligheten, så vi får se.

Noen andre som har tanker om Shadowrun? Tycho hos Penny Arcade har vel stort sett sagt at det er fantastisk artig å spille og garanterer ståtiss under hele opplevelsen (ståpupp hvis du er jente), så jeg klarer ikke å gi slipp på håpet om at dette kan bli noe stort. Nåh, vi får se.

D

Deleted member 91

Gjest
Det er vel ikke helt usannsynlig at demoen er festlig, men jeg skal bli ganske imponert før jeg gidder å legge ned 600 flis for, hvor mange brett var det igjen ... åtte? Jeg pleier vanligvis ikke sutre fryktelig mye over hvor mange brett og shizz spill har, men helvete. Rainbow Six, GRAW, GRAW2, og Halo 2 har alle minst like mange multiplayerbrett i tillegg til saftige enspillerdeler. På en måte syns jeg det er jævla kjipt at Microsoft skal bruke akkurat Shadowrun på å pimpe Vista og DLC-kreftene sine (for du kan ta deg en god faen på at overprisa mappacks slippes innen de første månedene), ettersom jeg godt kunne tenke meg å spille med kompiser med PC-er. Tror virkelig Microsoft at folk kommer til å gidde å bruke 2000 kroner bare så de kan spille Shadowrun? Alle som noensinne hadde noen tilknytning til Shadowun-universet er knedypt i nerdesinne over at det nå er et FPS i stil med CS, og alle som bryr seg noe særlig om FPS-er på PC klarer seg uansett godt nok med CS og BF2. Jeg hadde vurdert det så jævlig mye mer om det eksempelvis kosta noe slikt som 2-300 spenn og kunne lastes ned over Xbox Live, men slik det er nå, så må nok demoen som sagt være utrolig overbevisende før jeg orker å bruke penger på det.

Lodin

Der Waaaah
Jeg kjøpte det bare fordi Excite Truck ikke var ute ennå. Mangel på FPSer til 360 må da være den siste grunnen til å ville ha dette rælet?

Vel, jeg hadde 500 kroner i lomma som jeg ville kvitte meg med og siden Forza ikke er helt min ting gikk jeg for Shadowrun. Joda, så er prisen høy, men så utrolig gøy det skulle være! Timene flyr så du ikke legger merke til det. Dessuten er det utrolig nok ganske greit balansert, etter det jeg har opplevd.

Er kun to ting å klage på:

- Umenneskelig lang matchmaking ventetid noen ganger
- Null Singleplayer

Første gangen jeg lette etter en match trodde jeg flere ganger at spillet hadde klikket, tok meg en stund å skjønne at alt gikk som det skulle. Tok rundt 10 minutt. Senere har det dog tatt mindre tid å finne, og jeg venter vanligvis ikke mer enn 5 minutt.

Singeplayer kunne vært kjempegøy. Storien har godt potensiel til å tenke ut noe, og gameplayet er jo allerede kjempegøy. Glider må være noe av det morsomste i et FPS evah.

Og det snakket om at alle spammet Katana Elf i betaen er fikset. Ganske sjeldent å se elfe-kataner. De har nok tweaket dem siden betaen; katana-folk blir rundeid.

Nå vet ikke jeg hvor gøy spillet blir i lengden, men akkurat nå har jeg det grisegøy. Jeg har allerede spilt det i rundt 8 timer og jeg kjeder meg ennå ikke, noe som betyr at det ihvertfall ikke var noe dårligere spent penger enn Tomb Raider: Legend. Så, dunno' jeg angrer ihvertfall ikke på kjøpet :)

EDIT:

Og Lodin, takk for spyttet. Klissete greier asså.

EDIT2:

Det er en teabagging achievement. Det alene justifier et kjøp :D

Å klage over at det koster fullpris når det er et onlinespill vi snakker om er i hvert fall rimelig teit. Hvis spillet er bra nok, og hvis man faktisk har tenkt å spille det, vil man jo få omtrent ubegrensede mengder moro ut av det.

Hvis dere egentlig vil ha et enspillerspill, så greit nok, men det er ingen objektiv svakhet ved et spill at det er flerspillerbasert.

Å klage på at en bunt appelsiner gjør seg særs dårlig som epler er ganske så skivebom.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Thinaran @ 02.06.07, 14.52) 68758 Planen var å mekke en tråd som ikke dømte spillet nord og ned i første innlegg, får jeg tilstå.

oerhört: Det folk klager på er ikke at appelsinene ikke er epler, det folk klager på er at akkurat denne ene appelsinen koster like mye som en topakk med en appelsin og ett eple.

Selv er jeg jævla fristet til å kjøpe meg 360-versjonen på et billig nettsted hvis demoen er bra. Kan umulig tenke meg at akkurat dette spillet er regionlåst heller, så vi får se.

Edit: VGPlus rapporterer at akkurat dette spillet ER regionlåst. Ballesnekker.

Uansett synes jeg det er tøvete å basere en karakter - som burde være en kvalitetsbedømmelse - på en antakelse om hva den eventuelle kjøperen synes er mye penger, og hva den eventuelle leser mener er 'verdt det'. Folk har ulike forventninger og pengesekker, og jeg synes en anmeldelse bør konsentrere seg om kvaliteten på det som tilbys snarere enn en vag forestilling om hva som "bør" tilbys.

Lodin

Der Waaaah
SITAT(Yetipants @ 03.06.07, 01.00) 68798
oerhört: Det folk klager på er ikke at appelsinene ikke er epler, det folk klager på er at akkurat denne ene appelsinen koster like mye som en topakk med en appelsin og ett eple.[/b]
Og den har et chiquita banana klistremerke på seg.

*hate litt mer på*

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
oerhört: Sikter du til omtalen nå, eller kommentarene i tråden? Om det første er tilfelle, er jeg nok enig med deg; spillpriser er variable størrelser, og jeg synes det blir feil å ta med prisen i en omtale av et produkt. Omtalen skal tross alt være en definitiv guide til hva anmelder synes opplevelsen av produktet er verdt, og pris hører ikke hjemme i en slik vurdering. Et dårlig spill blir ikke på magisk vis bedre hvis det koster en kos og man får med en badering, like lite som et bra spill blir dårligere av at det koster Kristi likklede. Kommentarene i tråden er derimot basert på situasjonen slik den er nå, og i skrivende stund er det stivt å forlange OS-oppgradering for PC-versjonen, føler jeg. 360-versjonen koster vel verken mer eller mindre enn andre 360-spill, så den prisen har jeg ingenting å utsette på.

Skal nevnes at det eneste jeg misliker med Kierons omtaler er at han ofte lar prisen påvirke karakteren. Earth Defense Force 2017 var artig, men ikke faen om det er en nier. Det ville ikke vært en nier om det kosta seks hundre, og det var ikke en nier til to hundre heller.

Lodin

Der Waaaah
I bunn og grunn har vel MS skutt seg selv i foten med dette prosjektet? Bare navnet suger egg.
Games for Windows - Live
Den bindestreken og de mellomromma? De må være der hvis du skal skrive om skiten.
Og hvilke fantastiske spill har de så å by på? Halo 2 og Shadowrun.
Alt du får for å oppgradere maskina di til Vista er Halo 2 og Shadowrun! Sony kunne ikke gjort det bedre! XD

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Men okay, vet dere hva? Games for Windows - Live (NYTT NAVN, OG DET NÅ, MICROSOFT) er noe skit. Nå er jeg vant med Xbox Live, som faktisk fungerer knallbra. Den eneste forskjellen jeg klarer å se på GFWL og et hvilket som helst annet nettverk du spiller PC-spill på, er at det koster penger. Ikke for meg som allerede har Xbox Live Gold, men for de som - du veit - ikke har Xbox i hus eller bare ikke gidder å spille på Live. Konklusjon: PC-versjonen av Shadowrun blir neppe å se her i heimen. Hvis kontrollsystemet i 360-versjonen ikke suger ræv blir det nok et kjøp, men hvis ikke kan de bare ryke og reise. Hørm.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Så det til 499,- på Game idag, så det er i det minste billigere enn et standard 360-spill.

Jeg snudde alle coverene før jeg gikk.

Lodin

Der Waaaah
Nå som endelig anmeldere har fått det i hus og kan skrive om det virker det som PC-versjonen er styggere, kjører dårligere og har ræva kontroll. Sistnevnte fordi musehastigheten selv på det høyeste er mye lavere enn i andre FPSer, det spiller ingen rolle hvor man skyter folk siden de bare er en diger hitbox og 360-utgaven har autoaim.
Forøvrig lever vi i 2007, men hvis du ser noen klatre opp en stige har de ingen animasjon for det. De står bare stille og sklir opp stigen.

I andre Games for Windows - Live nyheter kan det nevnes at en crack som lar deg spille Halo 2 SP i XP er rett rundt hjørnet. MP vil ta litt mer tid, men de regner med å få til det og. :v:

Lodin

Der Waaaah
Og der var Shadowrun cracka så man kan kjøre det i XP. Det er forøvrig veteranene i Razor 1911 som står for det så man trenger ikke betale en dritt for det. SITAT
The infamous warez and hacking group 'Razor1911' has successfully hacked Shadowrun to be played under XP, without any need for DirectX 10.

Apparently the crack just demands that you overwrite a few files in the installation folder with the ones provided by Razor and the game will run happily under XP.

The information text file that ships with the crack states: "Tired of waiting for Falling Leaf to produce drivers so that you can playShadowrun in XP? The wait is over, because Razor1911 already has the remedy! Yes, you read right. This game will also function in Windows XP".[/b]
Fucking LOL. XD