~~Silent Hill 2's plot~~ *Spoilers*

#1
For en god stund tilbake kom denne godbiten ut på markedet og snek seg inn på min ps2, og skremte vettet ut av meg (noe som jeg fortsatt leter etter og :/ ), men til tross for vegringen til å noen ganger spille, måtte jeg ha mer, finne ut mer, og forstå, så jeg rundet omsider SH2, som den spill-runderen jeg er.

Men jeg fant meg selv utilfredstilt. Spillet slutter uten konkrete svar.
I de neste ukene var SH2 konstant i mine tanker, og jeg prøvde desperat å diskutere spillet med mine venner som aldri engang hadde sett coveret (ja, det funka dårlig).
Etter som tiden gikk innså jeg at jeg ikke hadde noe annet valg enn å "gi opp", altså legge alle tanker og tolkninger om SH2 i glemmeboka.
Men til denne dato hender det at jeg i blandt blir sittende å tenke over historien.

Så la oss diskutere her, share'e tolkinger og gi feedback.
Og jeg håper noen der ute er like freak som meg og ser masse psykologisk vissvass i dette spillet :p

Det er også helt åpent for tolkninger og tanker rundt SH 1, 3 og 4 - the room, ettersom alle spillene har med hverandre å gjøre, men at SH2 er fokuset i dette topic'et.



Noen spørsmål:

Hvem og hva er Pyramid Head?
Hvem er Maria?
Hva er Silent Hill?
Hvem er Eddie, Angela og Laura?

Poster noen av mine egne tolkinger senere, fordi jeg er veldig sliten nå :)
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Hvem og hva er Pyramid Head?
Pyramideskallen (og forsåvidt alle de andre monstrene i SH2 (og de andre spilla)) er manifestasjoner av James dårlige samvitighet over å ha drept kjerringa si. Selve slakterfiguren med den digre badekarmaska og kniven er inspirert av bilder James har sett i bøker og malerier av tidligere bøddeler fra Silent Hill (disse var sikkert en del av sekten).

Hvem er Maria?
Ingen er helt sikkre, men den mest aksepterte teorien er at dette er enda et monster sendt av "Mary" for å anklage James.

Hva er Silent Hill?
En liten by i USA hvor en masse djeveldyrkere har bedrevet sine skumle ritualer. Etter flere års faenskap har all ondskapen manifestert seg som diverse "demoner" som "speiler" de verste aspektene ved folka som besøker byen.

Hvem er Eddie, Angela og Laura?
Andre folk som i likhet med James har blitt dratt til Silent Hill. Det som er viktig å legge merke til er at alle ser forskjellige ting i byen. Laura feks. som er relativt uskyldig opplevde sansynligvis veldig få skumle ting i byen.

President Evil's plotguide er forøvrig veldig fin å ta med seg for å lære mer om spillet.
 
#3
Jeg tror ikke Maria er sendt av Mary for å anklage han, men at hun er et monster sendt av Samael, og at han/hun/det "sender" alle monstrene inkl. PH (Pyramid Head), men at de er manifestasjoner som bare James kan se, og som han skaper. Bare at han ikke hadde kunnet framkalle det hvis Samael ikke hadde lagt rede for det. Samael trenger å føde på "sins" og har jo da en god grunn for å holde på sånn.
Og jeg tror James skaper Maria som den personen han ønsket Mary skulle være. Hun er sexy og leker med han, player alltid opp mot at James er stor, sterk og tøff. Det virker som James forbinder Mary med sorg og tristhet, bortsett fra det at hun "dør" av sykdom. Og at han drepte henne fordi han ville ha det vonde bort, og "forventer" da at det gode blir igjen, eller at hun kommer tilbake som den personen han ville hun skulle være, altså i en form av Maria.

Ang. Silent Hill så legger man jo merke til hva alle de forskjellige personene opplever og hvordan de opplever å bli behandlet. Eddie blir alltid sinna og tror James ler av han.

Og har noen forresten lagt merke til det store bildet av PH i museumet? Han står til venstre og ved siden av han er det ofre(?) som ligger hengt opp på den derre måten vettu, den som er i de fleste SH spill :p
Husker ikke tittelen på bildet da men. Det bildet elsker jeg og vil så gjene henge det opp på veggen min :)
 
#5
lol, wtf?? Er det en av de sluttene? Har bare fått den fin fine jeg..
 

Lodin

Der Waaaah
#6
Jepp. Det går egentlig ikke an å beskrive den avslutningen (og her snakker vi om Silent Hill), man må pine seg fram til den. SH1 hadde en lignende avslutning hvor man blir kidnappa av romvesener og de spiller en råstilig midisang for deg.
Synd de slutta med det.
 
#7
Er det ikke en sånn alien ending på alle spille a?
Men anyways det er det som er så rått med Konami, de er sprø :p
 
#8
Hvis jeg husker riktig så ble Pyramid head inspirert av at han som skapte han så en fyr med hettegenser gå inn i lokalet, eller noe. :D

Må se i å skaffe meg Silent Hill 3 og 4 :/
 

Lodin

Der Waaaah
#9
/\Fyren i hettegenseren inspirerte til de tvangstrøyefolka som går omkring å spyr/\

Såvidt jeg veit er det bare "sprø" slutter på en og to (og fire til Xboxen, men det teller ikke). Serien har tapt mye opp gjennom åra. Før var det det skumleste som fantes, nå er det bare enda et kjipt franchise. :(
 
#10
Næh, næh, hør her nå :

Revenge Ending SH3:

Heather enters her apartment and there - instead of Harry lying dead in the chair -is an alien. Heather tells him what's been going on and the alien announces he's off to Silent Hill to kick some ass. In the background, Harry Mason (alive and well) is fighting James Sunderland... You then see Silent Hill demolished by UFO's and hear a song about Silent Hill that alleges Douglas sells fish on the sly and Heather is divorced with two kids.

lol, freaky nok for deg :D

Er forresten enig med deg om at serien har mista mye (selvom noen fortsatt må holde meg i hånda når jeg spiller :blunk:). Men kan virkelig en spill serie fortsette å være like bra hver gang, og i såfall ville ikke det gjort serien dårlig på en måte?

Men til tross for at serien visner, så er jeg fortsatt fan, pga Silent Hill 2 og Pyramid Head. Jeg er forresten medlem av The Pyramid Head Fanclub :).
 
#11
Opprinnelig skrevet av the-finalfantasy-fan@27.03.2005, 00.00
Næh, næh, hør her nå :

Revenge Ending SH3:

Heather enters her apartment and there - instead of Harry lying dead in the chair -is an alien. Heather tells him what's been going on and the alien announces  he's off to Silent Hill to kick some ass. In the background, Harry Mason (alive and well) is fighting James Sunderland... You then see Silent Hill demolished by UFO's and hear a song about Silent Hill that alleges Douglas sells fish on the sly and Heather is divorced with two kids.

lol, freaky nok for deg  :D

Er forresten enig med deg om at serien har mista mye (selvom noen fortsatt må holde meg i hånda når jeg spiller  :blunk:). Men kan virkelig en spill serie fortsette å være like bra hver gang, og i såfall ville ikke det gjort serien dårlig på en måte?

Men til tross for at serien visner, så er jeg fortsatt fan, pga Silent Hill 2 og Pyramid Head. Jeg er forresten medlem av The Pyramid Head Fanclub :).
196427​
Hva med å advare mot spoilere? Og da snakker jeg om hele emnet generelt.
Jeg har selv bare spilt meg gjennom SH3 med normal ending, og vet heller lite om det rare som foregår rundt SH2.
 
#12
Opprinnelig skrevet av Gunther@27.03.2005, 01.32
Hva med å advare mot spoilere? Og da snakker jeg om hele emnet generelt.
Jeg har selv bare spilt meg gjennom SH3 med normal ending, og vet heller lite om det rare som foregår rundt SH2.
196443​

LOL!!!!!!!!!

Overskriften er Silent Hill 2s plot - hva er din tolkning?
Hva trodde du vi diskuterer her a? Hva som står bak coveret?

Men det er sant, det står jo ikke SH 3..

EDIT, kosa meg litt på paint.. En garantert avskrekknings form..

 
D

Deleted member 91

Gjest
#13
Det er jo spoiler-advarsel i tittelen, og når du går inn i et emne som heter "Silent Hill 2's plot", så burde du forberede deg på spoilere, din bøtteknott.

Redigert: Jeg er treg. For å bidra litt til emnet, så var den altfor stygg, FF. XD
 
#14
Opprinnelig skrevet av Baronen@27.03.2005, 02.07
Det er jo spoiler-advarsel i tittelen, og når du går inn i et emne som heter "Silent Hill 2's plot", så burde du forberede deg på spoilere, din bøtteknott.

Redigert: Jeg er treg. For å bidra litt til emnet, så var den altfor stygg, FF. XD
196456​

Næsj, ho er deilig ho.. Hadde tatt ho jeg.. Anytime baby, anytime..
 

Sancti

Terrorkatt
#15
Opprinnelig skrevet av Baronen@27.03.2005, 01.07
Det er jo spoiler-advarsel i tittelen, og når du går inn i et emne som heter "Silent Hill 2's plot", så burde du forberede deg på spoilere, din bøtteknott.

Redigert: Jeg er treg. For å bidra litt til emnet, så var den altfor stygg, FF. XD
196456​
Men tittelen ble redigert nå i sted, vettuu. Dessuten kan det hende folk hadde lyst til å diskutere SH2 uten å få spoilet noen av de andre spillene i serien.
 

oma

Village Drunk
#16
det jeg ikke skjønner er åssn noen kan runde det spillet uten walktrough, hvem har tid til det? helvete så mye merkelig du må gjøre, husker første gang jeg spilte SH2 (btw mitt første spill sammen med headhunter) da spilte jeg MINST i 2 timer og først da kom jeg inn i første leilighet greien (blue creek app?) men 2eren er det beste syns jeg (jeg har "rundet" alle med walktrough utenom 4)

angående tolkning så er har jeg ikke tenkt på noe egentlig, bare at silenthill er ett sted der det er merkelige monstre og at det skjer merkelige ting der, ikke noe mer enn det lissom...
 

SHDR

Gullmedlem
#17
Skavisse ... det er veldig lenge siden jeg spilte Silent Hill 2, men såvidt jeg forstod, så representerte de ulike monstrene skyld, sykdom og død. Men spørsmålet er om de er der i det hele tatt, eller om det bare er hovedpersonene i de ulike spillene som ser dem. I Silent Hill 3 hintes det jo om at det bare er Heather som ser dem som monstre, og at det er syndene som skal åpne veien til paradis ... men det kan jo like gjerne være lureri.

Hvorfor ser James faren til Angela? Det er jo hennes ytterst private minner om overgrep ... jeg husker ikke om hun faktisk forteller ham om det eller ikke, så det kan jo være jeg som husker feil også.

Om Pyramid Head er James' skyldfølelse, hva er da meningen med voldtekten du ser i den ene leiligheten? Noen som har noen ideer om det?
 

Lodin

Der Waaaah
#18
Riktig at monsterene blir framstilt av folks dårlige samvittighet, men all den tid de er fysiske kan andre folk se dem mens personen som "skapte" dem er i nærheten.
Et mer intresant spørsmål er hvorvidt Samael og de andre gudene er virkelige eller om det bare er det råtne dopet til SH-sekten som gir folk de hallisene.

 
#19
Hmm.. Godt poeng. Hvorfor ser egentlig James faren til Angela?
Kanskje alle de tre folka (eddie, angela og james) er ment for å påvirke hverandre? James er jo statsjonert i en liten by kalt fornektelse, og kanskje han "trenger" å se, ehh, slemme folk?

Eller at manifestasjonene har en så stor kraft at de kan påvirke andre mennesker som allerede er svake og forvirret?

James blir jo en del av Angelas historie, og kanskje hun alltid har vært redd for hva faren ville gjøre hvis andre mennesker fikk vite om hva han gjorde mot henne?

Ang. PH voldtekten er jeg blank. Den er i hvert fall syk!

Noe jeg lurer litt på. Tror dere James, Angela og Eddie er der samtidig i SH, helt tilfeldig (at Samael bare trengte ekstra mye "sins" å knaske på) eller tror dere de er der samtidig for å påvirke hverandre?
Eller noe annet for den saks skyld.

Oma: Spillet har en varighet på ca. 9 timer og du er den første jeg har hørt om som har brukt walkthrough. :p
Det handler sikkert bare om åssen type spill det er. Som at SH er litt sykt og derfor vil syke mennesker ta det lett, fordi alle de rare tingene er naturlig å gjøre for de. Og som med GTA SA måtte jeg ha hjelp fordi jeg ikke er gangster. Var ikke det en fin fin teori :)
 
#20
Jeg tok meg bryet å lese President Evils plotguide, og jeg er veldig enig med mesteparten av det som står der. Jeg har litt problemer med Maria, om hun faktisk er hva James ønsker at Mary skulle være, eller om hun er det Mary selv trodde at James ønsket, som igjen går tilbake til om det var et brev i det hele tatt, og om dette var fra Mary.

Eller at manifestasjonene har en så stor kraft at de kan påvirke andre mennesker som allerede er svake og forvirret?
Det er ganske klart at du kan se andres manifestasjoner når du er nær nok personen som skaper disse.

James blir jo en del av Angelas historie, og kanskje hun alltid har vært redd for hva faren ville gjøre hvis andre mennesker fikk vite om hva han gjorde mot henne?
Angela drepte faren og rømte hjemmefra. Hun søker tilgivelse for dette, og håper på at hun kan få det gjennom å møte moren og broren. Til sist forstår hun at hun bare kan få det gjennom å selv dø, og at faren er bøddelen sier vel seg selv.

Ang. PH voldtekten er jeg blank. Den er i hvert fall syk!
Jeg tror du må se pyramidehodets forhold til de kvinnelige abominasjonene må ses i sammenheng med forholdet mellom Maria og James. Pyramidehodet er James bøddel, og den historiske betydningen skikkelsen har gjør han ikke akkurat til mors beste barn. Har Maria bare en ren seksuell betydning for James, noe det hintes til før hun dør for andre gang?

På samme måte kan du se på hvordan pyramidehodet dreper andre monstre, og at James drepte Mary. En løsning kan være at man forsøker å rette søkelys mot at bøddelen er det samme som gjerningsmannen.

Noe jeg lurer litt på. Tror dere James, Angela og Eddie er der samtidig i SH, helt tilfeldig (at Samael bare trengte ekstra mye "sins" å knaske på) eller tror dere de er der samtidig for å påvirke hverandre?
Eller noe annet for den saks skyld.
At de er der samtidig har heller paraleller i selve fortellerteknikken enn hvordan Silent Hill som fenomen fungerer. Angela (Suicide) og Eddie (Maria) velger å forholde seg til Silent Hill på to forskjellige måter, og begge disse er mulige slutter. På samme måte symboliserer Ernest(Born from a wish) også en slutt (Gjennoppvekking), om ikke helt på samme måte.

Hvis du spiller Silent Hill 2 på riddle level hard, er det ikke akkurat en tur i parken. Ellers burde det gå greit.