[Multi] Silent Hill: Downpour

#1
Tittel spikra og nok info har kommet til at det fortjener en tråd.

Trailer:

IGN:
Anyway, it seems US magazine Game Informer has first dibs on new details for the game previously known as Silent Hill 8 and they've come trickling onto the internet over the weekend.

Unsurprisingly, malevolent water appears to plays a big part in this newest excursion into everyone's favourite holiday destination of the Damned, with its appearance looking like being the trigger for Silent Hill's familiar collapse into its Otherworld self.

Game Informer cites an early sequence in a diner as an example: a sprinkler system comes on unexpectedly and the entire room collapses upward into the town's classic mix of rust-red industrial horror and endless darkness (no ice world here, folks!), water cascading in the most unexpected directions.

Elsewhere, Downpour seems to feature a version of Silent Hill: Shattered Memories' psychological profiling system, with decisions you make - from obvious narrative choices to the clothes you wear - affecting story developments.

Also similar to Shattered Memories, it appears there's as much emphasis on fleeing from enemies as there is on combat. Apparently, protagonist Murphy Pendleton can only hold one weapon at a time and your opponents can put up quite a fight.

Elsewhere, Downpour also promises a return for the classic skewed camera angles of yore to heighten the tension, the game switching between a third-person and more cinematic perspectives as various intervals.

Finally, it looks like there's going to be plenty of Silent Hill to explore this time around, with a gameworld big enough to require the use of the town's subway system to get around. However, developer Vatra promises plenty of new locations to discover - both throughout the main story and in sidequests uncover by picking up clues on your travels - with series staples such as the school and hospital out of the picture for this latest installment.
Jeg
Gleder
Meg


Spent på hvordan togopplegget blir implementert. Ex-convict med toglappen liksom?
Kampsystemet er jeg derimot skeptisk til. Ødleggbare våpen var så elendig gjort i Origins at jeg la det fra meg. Men løpinga fungerte fint i SM, så hvorfor ikke her.

Roars GOTY 2011.
 

demake

Seksuelt godteri
#2
Etter Homecoming kommer jeg aldri til å glede meg til et Silent Hill igjen noensinne.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Småskeptisk, men det er jeg alltid til et nytt SH. Blir å vente på anmeldelser, men infoen fra GI høres ikke helt håpløs ut. Det som vikelig dreper spilla er shitty kampsystem, men hvis de kopierer litt fra SM og lar en stikke av kan det bli bra. Liker og at den store åpne byen fra 1 tydligvis er tilbake. Liker ikke at man skal være rømt skurk siden det da kan bli fokus på æksjen og machobajs, men vi får se.
Forøvrig underlig at Konami har gitt spillet til et helt nytt tsjekkisk studio, men kanskje de imponerte dem med no stilig Øst-Europeisk presanterings? Vil spille en mix av Silent Hill og . =D
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#4
Jeg vet ikke hva som er kjipere, Silent Hill 8 eller Silent Hill: Downpour.

Har aldri spilt et Silent Hill spill selv, mest fordi jeg er en stor pyse. Men også fordi de tydeligvis ikke har hatt noen spesielt bra spill siden PS1-åra, og da blir jeg liksom ikke noe spesielt gira.
Det eneste jeg vet om Silent Hill er at det liksom er en spøkelsesby som tomsinger ramler inn i, og at det har noe å gjøre med en kult. Så for meg hadde det vært spennende å gå fritt rundt i byen og væte buksene mine.
Og dette gjør det nok bare enda skumlere:
...it appears there's as much emphasis on fleeing from enemies as there is on combat.
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Påminnelse om at Silent Hill: Shattered Memories til tross for smått frustrerende seksjoner hvor man rømmer fra monstrene er det beste i serien siden 3 (2 er best, så 1 og så 3). Meget bra bruk av Wiimoten, en creepy psykolog som forandrer settingen på subtile måter og den sansynligvis beste "twisten" i serien gjør det vel verdt en gjennomspilling. På PS2 kan det derimot ta seg en bolle.
 
#6
Påminnelse om at Silent Hill: Shattered Memories til tross for smått frustrerende seksjoner hvor man rømmer fra monstrene er det beste i serien siden 3 (2 er best, så 1 og så 3). Meget bra bruk av Wiimoten, en creepy psykolog som forandrer settingen på subtile måter og den sansynligvis beste "twisten" i serien gjør det vel verdt en gjennomspilling. På PS2 kan det derimot ta seg en bolle.
hva med psp XDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Ye, SM er en bra plass å starte. Skiller seg ut fra resten av serien, da det ikke er combat her, men som Lodin sier; løping.
Det blir alltid annonsert når det skjer, så man slipper å gå rundt med nervene i helspenn og lure på om det er noe som skvetter fram bak hjørnet, som resten av serien er.
Lagt stor vekt på å utforske. Det er zen som faen å gå rundt med den lommelykta og lese skriblerier på vegger, løse puzzles eller bare se seg rundt og nyte byen. <3

2 blir regna som det beste i serien, og lett noe av det beste som finnes av spill.
3 er hakket "dårligere", men veier opp med at det er lett det skumleste etter min mening.
1 har jeg enda ikke spilt, men antar at hvis du ikke enda er fan, er vel ikke det å spille PS1-spill noe å trakte etter.

Ellers var Origins drit og Homecoming var ganske bra.
 

demake

Seksuelt godteri
#7
(2 er best, så 1 og så 3)
Sitert for sannhet.

Har enda ikke kommet så langt at jeg har skaffet meg shattered memories, men det står på to-do-listen. Det ser helt ålreit ut, og jeg liker det at man tar beina på nakken i stedet for å skyte seg gjennom det. Altså, om det var _jeg_ som var i Silent Hill hadde jeg løpt raskere enn Okeke på speed, og albuet meg gjennom lokalbefolkningen for å komme så kjapt vekk som mulig. Immersjon folkens!

Jeg er bare jævlig skeptisk til Silent Hill etter katastrofen som var Homecoming og jeg kjenner jeg fortsatt er litt irritert over at jeg brukte penger på det.
 

demake

Seksuelt godteri
#8
Det blir alltid annonsert når det skjer, så man slipper å gå rundt med nervene i helspenn og lure på om det er noe som skvetter fram bak hjørnet, som resten av serien er.
Oh wow!
Hva er da vitsen?
 
#9
Oh wow!
Hva er da vitsen?
Vanskelig å forklare, men..
I de andre spillene har man også en otherworld, så man vet jo når ting går til helvete. Men der du i de andre spillene går fra rom til rom uten helt å vite hva du går til, er otherworldene i SM lagt opp litt annerledes, ettersom å løpe fra de er det eneste alternativet. Misforstå meg rett, det er fortsatt tense som faen i de løpepartiene, men det er ikke den samme trykkede stemningen man får fra de andre spillene. Man vet uansett ikke når det er tid å løpe, før man sklir over i isverdenen, så man føler seg aldri helt avslappet uansett.
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Spillen er også creepy når man er i tåkeversjonen av byen og bare skal utforske. Bare fordi man vet nogenlunde sikkert at man ikke kommer til å bli angrepet av noe kan man likevel få magesår.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#11
Jeg gadd aldri kjøpe Homecoming, gjør det kanskje hvis det blir veldig billig. Etter hva jeg forstod var spilleren rett og slett for godt utrystet med våpen og slosseegenskaper til at det ble noe særlig spennende. Så at man bare kan holde ett våpen av gangen og i mange tilfeller bare rømme i Downpour er lovende. Shattered Memories var uhyggelig til tider, men Wii-en er faktisk på et nivå nå hvor grafikken holder tilbake på stemninga.
 
#12
Det trådstarter glemte å nevne var at bosser skulle bestå av quick time events, så jeg er allerede pissed som faaaaaaaaaaaennnnnnnnnnnnnnnnnnnn. Resten kan bli ok, men jeg mener at bare originale Team Silent klarte å lage Silent Hill og de er totalt sjanseløse nå som Akira Yamaoka er borte. Så det kan godt være at de klarer å lage et dugelig action/"horror"-spill, men det fortjener ikke tittelen Silent Hill, selv om navnet er blitt voldtatt i rassen en gang for mye for tre spill og en film siden.

Og bare for å legge til samtalen på Shattered Memories så spilte jeg og runnet på PSP(!) og koste meg veldig, Wii-versjonen blew me away.
 
#13
Doctor Downs:
Er ikke enig i det. Merket spesielt i midtpartiet av spillet at jeg hadde vært litt for ivrig på å bruke items, og det var i grenselandet der jeg måtte starte hele spillet på nytt. Bossfightene var rimelig enkle, men overall var spillet vanskeligere enn f.eks SH2, etter hva jeg husker.

Patney:
Indeed, og det høres unektelig drit ut. Men man kan vel håpe på at det krever litt mer av spilleren, enn bare å sitte der i en cutscene og trykke på X til riktig tid.

Skjønner ikke helt opphausinga av Akira. Etter 3 har det gått rett nedover med låtene hans, og det ble bare mer og mer phoned in for hvert spill som kom. Har ikke noe forhold til det han Dexter-composoren har gjor tidligere, men ut i fra traileren å dømme, er han absolutt mer enn kvalifisert til å lage noe bra.
 
#14
Akira Yamaoka gjorde strålende arbeid med fireren og, men generelt så overser folk det fordi ingen likte spillet (selv om det var bra, men for mye backtracking til at noen andre gjennomgang orkes). Husk også at han sto for bakgrunnsmusikken i spillene som ikke alltid får plass på soundtrackene, og alt det er det så mye særpreg over som jeg ikke tror kan gjenskapes.

Homecoming spilte jeg bare 4 timer av fordi det var dødskjipt, blant annet så syntes jeg det ble for mye fokus på kampsystemet som bare ikke funker i sjangeren. Og selv om man skulle prøve å akseptere det nye fokuset, så er det ikke lett med tanke på hvor dårlig utført det var.
 
#15
Vi får se. Håper det nok baller i fyren til at han ikke prøver å være en secondrate Akira, men hva traileren gjelder, virker det ikke som han er der. Særpreg er vel å bra, men det hjelper fint lite hvis kvaliteten er på vei nedover, synes jeg.


Så gjenstår det å se hvordan han drar av horror ambient.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#16
Doctor Downs:
Er ikke enig i det. Merket spesielt i midtpartiet av spillet at jeg hadde vært litt for ivrig på å bruke items, og det var i grenselandet der jeg måtte starte hele spillet på nytt. Bossfightene var rimelig enkle, men overall var spillet vanskeligere enn f.eks SH2, etter hva jeg husker.
Som sagt har jeg ikke spillt Homecoming. Men jeg mener ikke at spillet var var lett. Jeg mener bare å huske at mange klagde på at man følte seg generelt tryggere når man spillte med Alex (?) enn når man spillte med f.eks. James eller Harry. Dette kan selvsagt oversettes til "kontrollen er mindre udugelig", men å kunne gjøre hva man vil så lenge man behersker en gamepad tar vekk litt av følelsen av hjelpesløshet de første to spilla (og Shattered Memories) gav. God kontroll betyr ikke nødvendigvis Dynasty Warriors-aktig drepeskills.

Edit: Vent... Har Daniel Licht (?) musikken i Downpour?
 

Lodin

Der Waaaah
#18
Påminnelse om at det siste Yamaoka har gjort er å mekke musikk til Shadows of the Bland.


Og når det gjelder QTE med bossene... UGH! Hovedproblemet med det er at man mister fokus på hva som skjer i spillen fordi man bare sitter å passer på knappetegna som dukker opp. Nekter å tro at det kan ha no for seg i SH. =/
 
#19
Er vel det eneste de kunne gjøre med våpensystemet de bestemte seg for å implementere. Kjipt om du står der mot verstingbossen med en rusten gaffel liksom.

For øvrig:
The ability to look over your shoulder and knock down objects to slow enemies returns from Silent Hill: Shattered Memories.

Puzzle difficulty returns

Weapon specific paths return from Silent Hill: Homecoming.
"Weapon specific paths" ?
Husiker ikke noe sånt.
 

Lodin

Der Waaaah
#20
Klart at det er utdatert på alle fronter nå, men SH1 må ses i perspektiv på hvilke andre spill som var ute på den tida. Nærmeste konkurenten var vel Resident Evil med sitt mastery of unlocking og da er det ikke rart man ble imponert.