Sitatkurs?

#21
En slett sitering i ny og ne burde folk kunne takle. Men hvis det derimot er et medlem som har misforstått sitatfunksjonen og begår feil hele tiden, så skal det ikke være det store problemet å bruke «Rapporter». Og: anmeldelser er én ting, men advarsler via PM skulle vel være på sin plass? Om medlemmet ignorerer PM-en, eller såkalt liksomforstår, så kan man jo forsterke straffen til en anmerkning, eller hva?
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#22
Opprinnelig skrevet av oma@22.07.2005, 14.00
kan jo bruke annmeldingssystemet kan dere ikke? (moderatorer altså) til å gi varnings til folk som siterer på en dårlig måte?
244332​
Av erfaring, fra min o-så-store tid for lenge siden, da jeg var et pliktoppfyllende individ og ikke bare en egosentrisk nisse, så ble dette systemet bare pes og førte til ekstremt mye arbeid (selvom jeg sa at folk skulle bruke det, så mye som mulig, merkelig). Uannsett så tror jeg en guide er veien å gå, dersom noen gidder den, eller så kan man fort henvise folk til den.

Jeg kan sikkert lage en liten sitatguide, utpå høsten...
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#23
Hva med en informasjonsbrosjyre? For det er jo veldig lett å få en gruppe mennesker til å lese noe ... 1500 medlemmer skal lese, forstå og leve etter noen regler om hvordan man skal sitere noe - lykke til.

Mitt tips: Glem det. Overse problemet eller la være å lese de innleggene som har mye sitering. Å bruke ignorér-funksjonen er også mulig. ;)
 
#24
Vel, dette med sitatveileder ... Jeg ser Sancti (eller hvem det var) har laget en informasjonstråd som ettertrykkelig forteller leseren hvorfor nykommere – altså de som har under 100 innlegg – ikke kan bidra i Generelt-seksjonen. Det skulle visstnok hjelpe, men vi har bevis på hvor mange emner som dukket opp rett ved siden av informasjonstråden, som tok opp dette spørsmålet. «Hvorfor kan jeg ikke skrive i Generelt?» og bla, bla, bla. Det funka jævlig dårlig. Det er bare å innse det; nykommere er ikke her for å lese regler. Til det er de for utålmodige. De vil starte å skrive innlegg raskest mulig, og det er jo egentlig forståelig.

Jeg sier derimot ikke at jeg har noen alternativer til en sitatveileder ...
 

Sancti

Terrorkatt
#25
Nettopp, jeg ser heller ikke noe annet alternativ akkurat nå. Det eneste som kanskje hadde funket greit nok er å dra hjem til enkelte og skrive det med sprittusj på skjermen deres, men det er antakeligvis vanskelig å gjennomføre.

Selvfølgelig er det nisser som ikke har klart å lese litt før de poster emner slik du sier, men jeg får minst et par PM-er i uka fra folk som maser om hvorfor de ikke kan poste, og da er det fryktelig greit å henvise folk til emnet, i stedet for å skrive det samme om igjen og om igjen.

Å ignorere medlemmer er ikke noe jeg kommer til å gjøre, siden jeg liksom skal passe på at folk ikke går helt av skaftet og poster masse søppel. Det blir litt vanskelig hvis jeg ikke ser hva de skriver.

Jeg tror heller ikke at fryktelig mange mennesker kommer til å lese en guide, men det er som sagt greit å ha noe å henvise til. Hvis vedkommende velger å ignorere det, så går det heller an å begynne å dele ut anmerkninger. Det er gjerne de samme som gang på gang siterer innlegg rett over sitt eget, og gjerne i metervis, så kanskje vi fikk tatt knekken på noe av det hvis enkelte fikk beskjed om å lese gjennom en slik guide.
 
#26
Face it. Sitat opplegget kan man ikke gjøre noe med. Det kommer stadig nye medlemmer hit som følger regler de er vant med fra andre forumer de henger på. Vi vil vel ikke at nye medlemmer skal komme hit -> drukne i regler og merkelige opplegg -> så stikke til et annet spillforum?

Dog jeg er enig i at folk må lære seg å bruke sitat funksjonen, og bare velge ut akkurat det de vil sitere o.l.
Men så er det ganger hvor man skal sitere hele posten og, da...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#28
Variabel: Vet du... hvis et nytt medlem ikke fikser sitatreglene vi har her, da vil jeg faktisk at de skal stikke til et annet forum.
 
#30
Sancti: Ja, du sier noe. Det finnes vel både pro og kontra ved å lage en sitatveileder. Kontra: Vi må bare godta at nybegynnere aldri kommer til å bøye seg for reglene med en gang – uansett hvor profesjonell og markant sitatveilederen måtte være. Pro: Som moderatorer, sparer dere mye tid på å peke i retning den faste forklaringen, i stedet for å rable den ned om igjen og om igjen. Dessuten vil den antakeligvis frambringe hentydninger til at spørsmålet har blitt stilt utallig mange ganger før (og hvis spørsmålsstilleren mot formodning ikke skulle se sånn en prangende indikasjon, er han/hun rett og slett lite flink). Fair enough. Jeg kan sikkert ta meg tid til å skrive sitatveilederen, hvis det da ikke finnes andre som er helt på tuppa etter å gjøre det selv.
 

Lodin

Der Waaaah
#31
På visse andre forum fungerer det slik at sitater kun tar med selve posten og ingen sitater den måtte inneholde. Knotete forklart, men dette er det eneste jeg kan se at ville fungert. :ehm...:
 
#32
Men det er et forum som bruker vBuletin. Støtter IVP dette?
 

oma

Village Drunk
#33
en enkel regel kunne jo vært at all unødig tekst måtte blitt backspaset og erstattet med (...) på denne måten kan man få fram meningen med siteringen og beholde struktur på en måte...

EDIT: og viss en skal svare på posten ovenfor så trenger man ikke å sitere den..