Soul Calibur 4, endelig ute

MadCow

Lokal moderator
#1
Vi trenger vel en tråd om SC4 nå som det endelig er ute.
Har ikke fått testet det så mye, men så langt liker jeg det godt.

Har skrevet litt om mitt førsteinntrykk på bloggen min,
http://blog.rankingbattles.no/

Noen andre som har testet det?
Hva synes dere?
 
#2
Jeg har det.

Ingen Slåssespill fanatiker eller ekspert, men liker det godt.
Har lyst til og teste live biten av det mot noen andre enn laggete usanere så legg gjerne til Ultra Hazen på live om du er in.
 
#3
Samme som Hazen. Dette er, bortsett fra Meele og Brawl, det første fightingspillet jeg har spilt siden SC II, og jeg merker at jeg er rimelig rusten. Yoshimitsu er foreløpig favoritt her.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#4
Character Creator er overraskende bra. Har litt lyst på spillet merker jeg … Behold, Bruce Lee:



Mitsuru fra Persona 3. :D



Izuna: The Unemployed Ninja:



Young Snake!

 
#5
Kan man lage karakterer helt fra bunnen av, eller må man ta utgangspunkt i en allerede eksisterende en og redigere han/henne/det?
 

Lodin

Der Waaaah
#6
Man kan både edite de vanlige karakterene eller starte fra scratch. Riktignok må de bruke kampstilen til en av de vanlige folka, men men.
Noen som har spilt det som har noe å si om AIen iforhold til SC3? Var rimlig ødelagt der syns jeg å huske. Og åssen er det med unlockables?
 

EagleJin

Bear Necessity
#7
Da var 3 timers vs-spilling tilbakelagt.

Synes det er utrolig mye likt i firern som i treern, med unntak av teknikker (manglende eller gjort om (helt)). Veldig moro å spille Zasalamel, da man nesten er avhengig av å få til just frames for å få delt noe god skade.

Småartige Zasa-situasjoner:
- 6A,B4, 8, 3B4
6A,B4 setter motstanderen i crouch, og vi kan variere med 1A eller 3B, evt A+B, men den er veldig kjip å misse på...

- 4B:B, bt K, BB
Lignende situasjon, men gjør mer skade i combo. Oppfølgingsmuligheter er nogenlunde samme som over.

- ch A+K
Mulighetene her er stygge... gratis launch sier man ikke nei til.

Noe jeg synes er veldig stygt er muligheten til å launche en liggende motstander ved kantene, dvs ufortjent instant win med ring out. Har bare testa Zasa så langt, men når han gjør f.eks 3B4, 4K, 3B og vinner på ring out, er det noe gæli. Han jeg spilte mot fikk ikke tid til å rulle vekk, men skal ikke se bort i fra at muligheten er der.

Bonus:
4A,B,B/8_2A bakfra gir sting til backthrow = 43% skade :p
ch ws+A6, A+K, 4A,B,B bør gjøre rundt 55-60% skade...

Har ikke testa siste enda, men skal gjøre det i morgen.
 

EagleJin

Bear Necessity
#9
:s
Mininotasjonsguide:

Se på keypaden på tastaturet. Hvert tall tilsvarer en retning på kontrolleren:

7 8 9 = opp bak, opp, opp fram
4 5 6 = bak, nøytral, fram
1 2 3 = ned bak, ned, ned fram

A, B, K og G tilsvarer spillets egen notasjon for hvilken knapp som skal brukes.


I alle fightingspill havner spillerne i situasjoner man enten kan komme ut av urørt, ved å ta skade eller med å gjette riktig og blokkere et eventuelt angrep. Derfor synes jeg det er moro å finne ut av hvilke triks man kan utføre etter hverandre, for å lage situasjoner der motstanderen må gjette for å ha en sjanse til å overleve, eller rett og slett bruke riktig triks slik at motstanderen ikke har noen mulighet til å forsvare seg i en gitt situasjon (i SC4 har alle figurene et par "combos" lista opp i listen over kjennetegntriks, som er veldig nyttige å lære).

Hvis det ikke ble lettere, skylder jeg på klokka :D