Space Rangers 2: Dominators

Lodin

Der Waaaah
#1
Da har jeg endelig, etter to måneders konstant sutring og klaging fått spille litt SR2 og kan ikke si annet enn at det er verdt det.
Hva er så dette for noe møkk jeg har mast om i hver eneste tråd hvor Starforce har blitt nevnt? Å ikke noe annet enn et av de mest alsidige spilla jeg har prøvd på flere år. I SR2 spiller man en (vent på det) Space Ranger som skal forsvare flere galakser fra de onde Dominator robotene. En SR er en fyr som står fritt til å farte omkring i galaksen og stort sett gjøre hva han vil. Han må altså ikke kjempe mot slemme roboter, men kan heller være handelsmann eller sjørøver og tjene seg rik på det.
Man starter med å velge hvilken av fem raser man skal tilhøre og hvilket yrke man vil ha. Man gir seg også litt bonus på statsene og litt fansy utstyr.

Så blir det å farte omkring i rommet og gjøre hva som enn måtte falle en inn.

Vanlig kamp og ferdsel i rommet er turbasert så man har ikke direkte kontroll over skipet sitt. Det høres kanskje kjedelig ut, men det betyr at man heller kan bruke tiden på ting som å prate med andre skip å feks. rane dem, tilby seg å være eskorte for dem eller ganske enkelt bare slakte dem.

Ferdsel i solsytemet gjøres via dette stjernekartet og er enkelt satt opp. Det settes forøvrig opp tilfeldig hver gang man starter et nytt spill så man vil aldri oppleve det samme universet to ganger.

Så da kan man feks. besøke nærmeste planet å prate med den lokale befolkningen og høre hva som skjer.

Man kan oppgradere skipet sitt. En ting som er gøy er at omtrent alle moduler og skip har tilfeldige stats så man kan feks. få tak i en laserkanon som gjør mer skade enn den vanlig modellen, men samtidig tar mer plass og er utsatt for slitasje. Det betyr at man har et utrolig mangfold av valg når man setter sammen skipa sine.

Man kan drive handel. Siden kampen mellom Dominator robotene og Space Rangerene hele tiden pågår er økonomien i spillet dynamisk. Det betyr feks. at man kan tjene gode penger på å kjøpe billige legemidler på en planet med fred for så å dra til en krigssone og selge dyrt der. Man kan også smugle våpen og narkotika, men risikerer da å få loven på nakken.
På alle planeter kan man lese de intergalaktiske nyhetene så man kan lett holde seg oppdatert om gode handelsmuligheter.

Fra tid til annen dukker det opp svarte hull. Drar man inn i et av dem får man plutselig spille et Asteroids ligenende arkadespill hvor man har full kontroll over skipet sitt. Piltastene styrer skipet og Shift og Ctrl våpenene. Har ikke prøvd det selv ennå, men det høres gøy ut og gir vistnok noen heftige bonuser.

I min første omgang i spillet havnet jeg i klammeri med en annen rase og det endte med at de arresterte meg. Da gikk spillet plutselig over til et enkelt text-adventure hvor jeg skulle sone 80 dager for noe jeg ikke hadde gjort. Dagene gikk med til å prøve å oppredtholde respekten blandt både fangevoktere og innsatte, men endte desverre dårlig når det kun gjensto 12 dager. En av de lokale bossene hadde sett seg lei på at jeg alltid brukte fredagene på biblioteket så han dro meg med inn på en dass og drukna meg i skåla.
En heller ussel slutt på en så lysende karriære. :(

Hvis det er bakkerig på en planet kan man faktisk verve seg til å delta i slagene. Disse utføres som en enkel RTS hvor hver general har en base hvor de bygger roboter. Disse robotene kan fritt settes sammen med forskjellige våpen, framkomstmåter (bein, hjul, tanks-belter), chassier og andre ting. Så er det bare å sette dem dem avgårde å ta fabrikkene som ligger spredt utover kartet. Disse fabrikkene gir ressurser og derfor mulighet til å bygge flere og bedre roboter.

Hvis man så ikke er fornøyd med hvordan AIen angriper for seg kan man lett ta over en av robotene og krige manuelt. =D Veldig simplistisk tredje persons action, men jævla morro.
Dette er ihvertfall noen av høydepunktene av hva man kan oppleve i SR2.

"Hvorfor har jeg ikke hørt om dette spillet før" roper kanskje noen av dere nå. Aner ikke, men det faktum at det sansynligvis aldri vil bli gitt ut i statene er muligens en faktor. SR2 er et samarbeid mellom tre omtrent ukjente russiske utviklere. Jeg fant en kopi av det på Narvesen for en stund tilbake, men har ikke sett det noen andre steder. Kan forøvrig nevne at det bruker en relativt stygg utgave av kopisikringa Starforce, noe som faktisk har hindra meg i å i det hele tatt klare å installere det. Heldigvis har en flink gruppe pirater endelig klart å knekke skiten så i dag fikk jeg mine første timer med det som noen vil kalle årets beste PC spill.
Ellers kan det nevnes at den engelske oversettelsen er noe av det mest røtne jeg har vært borti på flere år. I manualen fleiper de med at dette er en realistisk simmulering av hvordan det engelske språket vil ha utviklet seg etter 1500 år, men jeg kan ikke akkurat si jeg biter på den. :p
Introen har også noe av den mest fantastisk ræva dubbinga noensinne. Å si at den trekker milevis fra selv House of the Dead 2 er ingen overdrivelse. Heldigvis er det ikke noe prating i selve spillet så dette gjør ikke noe og er bare hysterisk morsomt.
Det første Space Rangers spillet følger forøvrig med gratis på DVDen. Det er vel en 2 år gammelt og ser ganske tøft ut. Rimelig hyggelig bonus kan man si.

Noen linker:
Spillets hjemmeside, står ikke at det er nummer 2, men det er altså det.
En særdeles positiv anmeldelse
Gamesmix er en av de få sjappene som har det, men deres slippdato er 16 november (det til tross for at det har vært ute siden juni). :blunk: