Spill-features som irriterer.

Her er en rimelig morsom artikkel om spilletrekk som skaper frustrasjon iblandt spillere, samt ønsker til nye ideer og forbedringer i spill. Må leses.
http://www.pointlesswasteoftime.com/games/manifesto.html

1. Hvilket trekk (feature) har irritert deg mest, og hvilket spill var det? Har du spilt flere spill som har akkurat samme trekk?
2. Hvilke nye muligheter håper du kommer, og hvilke forbedringer mener du den neste generasjonen spill burde legge vekt på?

Et trekk så godt som alle FPS-spill og Spacesim-spill har, er våpen som funker på akkurat samme måte. Den eneste forskjellen er kickback, energi/ammobruk, skade, hastighet og utseende. De "gjør" ikke noe forskjellig. De skyter alle prosjektiler.
Eller nei, de gjør ikke det engang. Det er ingen prosjektil; det er en raytrace. Ergo, du treffer momentant. En kule skal være synlig, bruke tid på å treffe målet sitt, samt påvirkes av tyngdekraft og vind. Alt dette irriterer meg noe grønnjævlig. "WOW, nå kan jeg skyte to grønne stråler istedet for en rød en!". Synes spill skulle ha vektlagt våpenarsenalene sine litt mer, slik at man fikk et bredt spekter av våpen som funket totalt forskjellig.
Dette gjelder oppgraderinger og utstyr/'items' også. De endrer som regel bare en eller flere av attributene jeg nevnte lengere opp. Istedetfor skulle de hatt en funksjon.

En annen ting jeg hater, er symmetriske brett og brett som helt klart er bygd opp av copypasting. (Halo enspillermodus noen?)

Hehe dette har vel mange irritert seg over:

"Marine, we need you to head to the depths of the compound to rescue a scientist that is being held hostage by Satan and his manyfold minions. Here's your pistol and eight rounds of ammunition. Good luck."

Kilik

Lokal moderator
Jeg kjenner meg godt igjen i denne:

"There is not one single reason in the known universe for even one more game where the save point is ten motherfucking minutes away from the boss, forcing me to fight my way down the same hallway each of the 62 attempts it ta kes me to beat the guy (I'm looking at you, Metroid Prime)".

Ellers er jeg fullstendig enig med loading screens. Et spill blir så utrolig mye bedre uten pauser og unødvendige forstyrrelser i gameplayet. Trolig hovedgrunnen til at jeg ikke har spilt Jade Empire i mer enn en halvtime...

Musikk i menyer som har en dårlig loop irriterer meg. Spesielt hvis jeg driver på med noe annet og maskinen står på og jeg hører den dårlig overgangen på loopen om og om igjen...

Ellers har jeg liten toleranse for spill som krever null skills og bare bashing. Av en eller annen grunn er jeg bare ikke "god" til å bashe.

Et eksempel er da Soul Calibur II. Spillet er fett og alt det der. Men bashing faktoren er skyhøy. Og man kan ikke akkurat drive diktatur på hvordan folk spiller. Så når jeg blir slått av en eller annen knøl som basher som faen og ler samtidig som han sier "smuuud, så du det trickset?"..

Arrgh, har knust en PS2 kontroll over en slik kamp. Og under Tekken3 en gang så flippa jeg max ut av en kamerat som var Eddy (suprise!) og bashet max. Han tapte suverent med alle andre characters da, men det hjalp ikke kontrollen min det. Ble en liten spasertur ned til Obs! for å kjøpe ny kontroll med en gang.

Umulig å forutse hva en person skal gjøre når han faen ikke vet selv...

Spoiler til God of War:

En ting som irriterer meg grenseløst, er slutten på God of War. Du er død, og har kommet til Hades. Ser jeg da tilbake på de timene jeg har brukt på spillet, har jeg bare gode minner om veldesingede maps, småfrekke gåter og sinnsyk action. Men så kommer jeg da til dette homoinfiserte stedet . Har de gått tom for ideer, tok de realesepartyet på forhånd eller vil de bare være noen skikkelige rasshøl? Hva i helvete er dette! (er klar over ordspillet); det er nok til å bli gammel av- i alle fall hundre.

it doesn't have to be a jumping game for you to give the characters the basic ability to jump low obstacles that all humans have. And when I walk up to little ledges that are 10-inches off the ground, a ledge a toddler could crawl over, and you arbitrarily don't let me pass because it's not a jumping game
Quote for live. Dette har irritert meg grenseløst i mange mange spill.
"Oj, ser jeg en guardianmail of the ancients? ja! men nei, den er oppe på en 10 cm høy forhøyning som jeg ikke kommer opp på! :mad:

Lodin

Der Waaaah
Eskorteringsoppdrag i spill er noe dritt! Omtrent ingen spill bortsett fra Zelda og Ico har greid å gjøre det bra. Jeg ga opp Max Payne 2 når jeg kom til den delen hvor man som Mona skal snipe folk fra et tak mens Max plutselig var blitt helt ubrukelig. Jeg ga opp i Medal of Honour i snipertown når man skulle passe på en kis med en bazooka mens Fritz sitter bak ei pipe, to vinduer og et tre og skyter på ham. Jeg hater det og det er noe dritt!

Jeg hater også ikke-stealth spill som slenger på en stealth del uten videre. Grunnen til at jeg hater dette er fordi man som oftest blir straffet ved å måtte starte på nytt hvis man blir oppdaga. Det er ikke noe morsomt og er grunnen til at jeg ikke kan fordra Splinter Cell spilla. Ja, det er realistisk, men det er ikke gøy!
MGS 1-3, Theif 1-3 og Riddick gjør det bra fordi man ikke blir straffa. Løp å gjem deg litt og kom tilbake senere. Det er gøy!

Og ikke tving meg til å spille minigames! Føkk deg Sly Cooper! Jeg kjøpte en forbanna stealth platformer! Ikke et jævla flodhest bilspill eller undervanns shump! Jeg vil ikke gjøre noen av de tingene og gidder faen ikke spille mer. Grunnen til at det fungerer med minigames i KOTOR og Jade Empire er fordi første gang man spiller dem er de dritenkle. Man kommer fort gjennom dem og trenger ikke se tilbake på dem hvis man ikke har lyst.

Fy! Slem utvikler! Smekk på snuten!

Noe som irriterer meg er settingen av checkpointa i Timesplitters 3.

Oki, du spiller co-op, du og din venn har kommet langt sammen. Du løper litt i forveien og møter noen skytende kameraer som snurrer rundt i taket, du skyter tilbake, akkurat da løper kameraten din over et checkpoint, som tilfeldigvis var plasert i dekningssonen av slagmarken. Resten av kampen lider kun av frustrasjon over at en av oss alltid blir respawna i dekning hvis en av oss løper for å ta dekning.

Edit:

En annen ting som irriterer meg grenseløst er bosser. Bosser som på død og liv skal ha så overdimensjonerte kropper og alt for mye helse. Det hadde vært greit hvis AI-en dems var litt mer troverdig og ikke led av stadig repiterende angrep. Man mister litt av den gode følelsen av å bekjempe ondskapet når fienden er en eneste stor fjellklump som tar skade av de usle pilene du sender på den. Og når den i tillegg kun kaster steiner på deg som eneste forsvar, så går det mer ut på om du fatter mønsteret til "bossen", som du har sinnsykt mye tid på fordi helsen til fjellfjolset er nærmest uendelig, enn at du må bruke alle egenskapene du har lært igjennom å slå mindre, men alikevel mer varierte og motstandsdyktige, fiender.

Blæ - ble sikkert veldig rotete.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Noe jeg hater? Elendige slutter i spill. Enten det er "CONGLATURATION THANK FOR GIVING US THE MONEYS WE WILL ARE USE FOR TO MASTURBATE ONTO?" eller en eller annen poengløs cliffhanger (dra til helvete, Return to Castle Wolfenstein! Selv om du har fet multiplayer) blir jeg like jævla irritert hver gang. Det skal faktisk ikke så mye til - Link to the Past har en bortimot perfekt slutt, for eksempel. Du får en kjapp rundown som sier "gratulerer, du reddet verden", ser hva som skjer med de du møtte i løpet av spillet, og så får du litt stats som sier deg hvor bra du gjorde det. Sånt er kos.
Noe annet, skal vi se... jo! Når du blir rævkjørt fordi kameraet i spillet suger. Som for eksempel når du ikke kan se fiender du blir angrepet av, eller når du skal balansere på en bom og kameraet plutselig skjener til siden så du trykker rett ut i tomme intet istedenfor videre langs bommen, und so weiter. Smekk på lanken, samtlige tredjepersons actionspill (nesten).
Og mer... CUTSCENES MAN IKKE KAN SKIPPE. Håper alle som har implementert noe sånt blir overkjørt av brennende dampveivalser ved arbeidsdagens slutt.
Skal vi se, jeg er ikke ferdig enda. Jo! Når spill gir deg noe og så tar det bort igjen bare fordi designeren er en kuk. Eller når du har verktøy, og så lar ikke spillet deg bruke det fordi programmererne har downs. Driver 3, for eksempel, later til å ikke være klar over at du har en jævla RADAR MED SPORING i hjørnet av skjermen. Greit nok, litt dårlig eksempel. Men dette med at man har så jævla fete våpen og likevel ikke kan skyte istykker en stakkars dør, for eksempel... det er piss.
Oh. Det sto visst i artikkelen, ja. :D

Jeg ser AI allerede er blitt nevnt... men jeg sier det likevel:

AI er i alle spill med NPC'er en viktig del av hvordan spillet føles.
Et frustrerende eksempel her er både Thief3 og Tenchu:Wrath of Heaven hvor en kan løpe bort til en, sparke og kutte ham noe jævlig opp, så løpe og gjemme seg for så å lage dyrelyder slik at personen som nå er i ``alert-status`` sier noe så originalt som ``Oh, it was just a cat.``.
Når dem finner et lik så begynner dem å patruljere, men bare i en sirkel rundt liket, og etter et minutt så har de gitt opp.

Eller som i FarCry hvor man skulle tro AI'en hele tiden visste at du var der, og at man bare trengte å komme innen en viss radius av en NPC for at henvenede plutselig fikk thermal-gogels å kan se igjenom trær, vegger busker (you name it).

Ellers er det helt unødvendig ekstra content man kan unlocke, som feks. i Mark of Kri kan man etter hvert gå inn og unlocke ``art``, altså håndtegnte bilder av folkene i spillet... hva trenger man det til?! En music player eller en cheat meny er helt å akseptere, men en art meny?

En ting som irriterer meg, er Cut-Scenes som ikke kan settes på pause! Jeg har selv opplevd å spille i over en time, før jeg når en halvtime lang historiebit. Etter 25 minutter ringer telefonen, og jeg trykker start-knappen i panikk. Forferdelig irriterende å måtte gjøre skiten om igjen på grunn av noe slik.