Her er en rimelig morsom artikkel om spilletrekk som skaper frustrasjon iblandt spillere, samt ønsker til nye ideer og forbedringer i spill. Må leses.
http://www.pointlesswasteoftime.com/games/manifesto.html
1. Hvilket trekk (feature) har irritert deg mest, og hvilket spill var det? Har du spilt flere spill som har akkurat samme trekk?
2. Hvilke nye muligheter håper du kommer, og hvilke forbedringer mener du den neste generasjonen spill burde legge vekt på?
Et trekk så godt som alle FPS-spill og Spacesim-spill har, er våpen som funker på akkurat samme måte. Den eneste forskjellen er kickback, energi/ammobruk, skade, hastighet og utseende. De "gjør" ikke noe forskjellig. De skyter alle prosjektiler.
Eller nei, de gjør ikke det engang. Det er ingen prosjektil; det er en raytrace. Ergo, du treffer momentant. En kule skal være synlig, bruke tid på å treffe målet sitt, samt påvirkes av tyngdekraft og vind. Alt dette irriterer meg noe grønnjævlig. "WOW, nå kan jeg skyte to grønne stråler istedet for en rød en!". Synes spill skulle ha vektlagt våpenarsenalene sine litt mer, slik at man fikk et bredt spekter av våpen som funket totalt forskjellig.
Dette gjelder oppgraderinger og utstyr/'items' også. De endrer som regel bare en eller flere av attributene jeg nevnte lengere opp. Istedetfor skulle de hatt en funksjon.
En annen ting jeg hater, er symmetriske brett og brett som helt klart er bygd opp av copypasting. (Halo enspillermodus noen?)
http://www.pointlesswasteoftime.com/games/manifesto.html
1. Hvilket trekk (feature) har irritert deg mest, og hvilket spill var det? Har du spilt flere spill som har akkurat samme trekk?
2. Hvilke nye muligheter håper du kommer, og hvilke forbedringer mener du den neste generasjonen spill burde legge vekt på?
Et trekk så godt som alle FPS-spill og Spacesim-spill har, er våpen som funker på akkurat samme måte. Den eneste forskjellen er kickback, energi/ammobruk, skade, hastighet og utseende. De "gjør" ikke noe forskjellig. De skyter alle prosjektiler.
Eller nei, de gjør ikke det engang. Det er ingen prosjektil; det er en raytrace. Ergo, du treffer momentant. En kule skal være synlig, bruke tid på å treffe målet sitt, samt påvirkes av tyngdekraft og vind. Alt dette irriterer meg noe grønnjævlig. "WOW, nå kan jeg skyte to grønne stråler istedet for en rød en!". Synes spill skulle ha vektlagt våpenarsenalene sine litt mer, slik at man fikk et bredt spekter av våpen som funket totalt forskjellig.
Dette gjelder oppgraderinger og utstyr/'items' også. De endrer som regel bare en eller flere av attributene jeg nevnte lengere opp. Istedetfor skulle de hatt en funksjon.
En annen ting jeg hater, er symmetriske brett og brett som helt klart er bygd opp av copypasting. (Halo enspillermodus noen?)