Spillegals første årlige(?) Gamejam 2012: Doomsday Edition

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1

Fig. 1: Denne illustrasjonen er så bra at den må brukes her også.

Jess dere, like greit å gjøre det offisielt.

Spillegal arrangerer herved en GAMEJAM for alle interesserte!

Les videre for mer info!

Spørsmål: Hva er en gamejam?
Svar: Det er ikke, som navnet kanskje skulle antyde, å koke sammen spill til syltetøy; snarere er det at man får en oppgave, og så mekker man et spill basert på den oppgaven innenfor en tidsfrist. Meningen er ikke at man skal ha et komplett, fiks ferdig, profesjonelt spill, men heller at man skal gruble litt over temaet og finne på et bra spillkonsept som man skal realisere så langt man får til.

Spørsmål: Hvor foregår denne gamejammen?
Svar: Nå har det seg slik at Spillegal-kassa ikke foreløpig omfatter midler til å leie et lokale folk kan sitte i og mekke spill. Derfor - inntil situasjonen endrer seg - vil arrangementet begrense seg til at folk sitter hjemme hos seg selv (eller annet egnet sted) og mekker spill, og viser dem fram på forumet. Har du spørsmål, problemer, ideer, forslag eller annet som dreier seg om gamejammen? Da mekker du en tråd i dette forumet, eller bidrar i en annen tråd, så får du mest sannsynlig en respons.

Spørsmål: Hva er temaet?
Svar: Siden 2012 er året hvor verden går under (hvis du tror på at de gamle mayaene kunne se inn i framtida), er temaet dommedag. Se forøvrig reglene for mer info om temaet.

Spørsmål: Hva er reglene?
  1. Ha det moro.
  2. Lag et spill.
  3. Følg temaet, som er "dommedag".
  4. Temaet kan tolkes fritt.
  5. Faktisk så fritt at hvis du ikke vil lage et spill som handler om dommedag på en eller annen måte, så kan du la være.
  6. Hvis du lurer på noe, involver de andre som er med på forumet.
  7. Vis fram det du lager. Hvis du ikke blir ferdig, vis det fram likevel; man kan lære mye av mislykkede prosjekter.
  8. Når du skal vise fram ting eller spørre om tips, lag en egen tråd sånn at det ikke blir altfor mye rot å finne fram til folks prosjekter. Unntaket er så klart hvis du lurer på noe av det samme som noen allerede har spurt om eller vil kommentere noe noen andre legger ut.
Så, ja. Sleng dere med. Såvidt jeg veit er ingen her inne proffer (hvis ikke SHDR eller oerhört blir med), så selv om dere aldri har rørt en kompilator er det bare å be om tips eller info for hvor dere bør begynne.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#2
Bra tiltak, blir å lage no ræl til dette. Forvent bruk av analoge stikker eller tastatur, begredelig grafikk og forhåpentligvis en liten dose moro.
 
#3
Kult! Lag noe Steve Job`s kompatibelt da folkens!
 
#5
Jeg melder meg så jævlig med på dette. Men når er tidsfristen? 21 desember hadde vært bra hvis det ikke var for at det er fyktelig lenge til. :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Kult! Lag noe Steve Job`s kompatibelt da folkens!
Lag det sjæl! Sånn, på ordentlig. Game Maker og Unity er to programmer som finnes til Mac.

Men ja, tidsfrist. Tanken var å spørre hva dere andre synes, for vi bør ha en slik at ikke alt bare sklir ut. Det bør være lenge til, da. Jeg tenkte kanskje første november eller der omkring...?
 
#7
Ja, jeg tenkte faktisk på ca. tre måneder, så jeg kan stemme med på første november. Med såpass god tid blir det også sjanse for at andre blir engasjerte og slenger seg på midt i.

Og bare for å få sagt det igjen: programmer som Construct 2 og Game Maker er programmer som en tolvåring lett kan forstå, så ikke tro at det er vanskelig å lage noe. (retta til de som kanskje ikke gidder fordi dem tror det er vanskelig) Construct 2 har noen bra tutorials på YouTube og det samme har nok GM vil jeg tippe. Construct 2 virker forøvrig som det mest intuitive å forstå, og er også jevnt over regna som bedre enn GM virker det som. Personlig ditcher jeg nok Game Maker til fordel for det nå.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#8
Det interesseres! Får bli no idemyldrings et par dager.
Har ikke mekka noe på evigheter selv, og da brukte jeg Gamemaker. Husker stort sett null, men vi får se. Vi får se.
Mener å huske at GMK ikke lot deg 3difisere så lett. Er det mer intuitivt (les: for tolvåringer) for slikt i construct eller unity kanskje?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Vel, Construct har jeg bare mysa litt på (bittelitt tidligere og akkurat nå siden Xtal anbefalte det), og det virker som om det er veldig, veldig simpelt å få ting opp å kjøre der, med forståelig og leselig visuell programmering og alle nyttige ting lett tilgjengelig. Jeg får bare si at min personlige preferanse akkurat nå fortsatt er GameMaker, siden det har det ekstra nivået med programmeringsstøtte som gir deg (nesten) full kontroll. For nybegynnere eller mindre erfarne programmerere, er nok muligens Construct lettere å ta tak i (men med 3D? Aner ikke!). Unity er intuitivt for meg som kan litt programmering og ikke har noe i mot å lese meg litt opp, men husk på at Unity forventer at du kan iallfall litt programmering og forstår 3D-konsepter for å få noe ut av det.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#10
Høres ut som jeg bør holde meg til 2d-GMK siden jeg er (litt) mer komfortabel der da, unity høres for skummelt ut for nå.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Når det er sagt, ikke vær redd for å prøve Unity hvis du synes det høres artig ut. Det er ikke noe hokuspokus, terskelen er bare en del høyere enn med GameMaker.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#12
Detta her kan jeg virkelig ingenting om, og fallhøyden er større enn jeg egentlig kan forestille meg

Jeg er med
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Shinra: Hei hei hei, meninga er at man skal ha det artig og hjelpe hverandre. Greit, muligens får du kritikk du ikke er kjempefornøyd med, men alternativet ("ÅÅÅÅ du mekka et spill hvor du går fem meter og så vinner du KJEMPE BRA PERFEKT DU ER SÅ FLINK") er verre. Hadde jeg kunnet, ville jeg lagt ut noen av spillene jeg lagde da jeg var liten så kunne dere sett hva jeg har brukt tid på opp gjennom. Faktisk, her er en komplett walkthrough av ett av mine første spill, Moon Adventure (det var et teksteventyr):
You are on the Moon there is a black space round you and rocks.
There is a wand here.
> GET WAND

It was the winning wand you won comgratulations. You get a 100 points for winning please play again.
Kunne også lagt ut min fantastiske serie med Breakout-kloner, med egenmekka grafikk (spoiler jeg har ingen velutviklet estetisk sans og det var mye verre da jeg var ti) og lydeffekter som spilte KONSTANT og ødela ørene dine. Men de er borte, så KJIPERN.

Edit: Det spillet jeg brukte mest tid på, var laget i The Games Factory og het Snake III Arena (HAW). Det var da et topdown skytespill hvor du styrte slanger (uten noen annen grunn enn at det var et ordspill på Quake III Arena) og skjøt hverandre med rakettkaster, hagle og railgun. Lydeffektene var så klart stært fra Doom og Quake, og var så høye at de sprengte høyttalerne dine. Det var tre brett og man måtte spille to stykker samtidig (ingen AI). Prøvde å lage støtte for tre spillere, men da kræsja TGF så det utgikk. Ja, og kontrollene var sånn at du trykka framover for å gå, og da gikk du framover helt til du traff en vegg sånn at man skulle slippe å holde framover hele tida for det gjorde at tastaturet ikke registrerte andre tastetrykk. Og, vel, det var ikke noe artig. I det hele tatt.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#15
Den tidligere posten min kokt ned til noe forståelig;

Dette blir et dårlig spill fra min side, jeg er med
 
#16
Husk også at man ikke må ha masse fancy mekanikker i spillet for at det skal være bra, det er mulig å lage et bra spill med veldig enkle ting. Viktig å tenke utafor boksen her, det må ikke nødvendigvis være fiender og våpen og en HP-bar involvert. Kanskje man vil drite i sånne ting og gå for god humor/historie/dialog/rar grafikk, så kan det være like så bra. Nå sier jeg egentlig bare det som Yetipants illustrerte med måne-eventyr-spillet sitt, men uansett en viktig ting å påpeke. :p
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#17
Skal lage noe, bare et eller annet.
Om du har lest de tidligere postene mine generelt på forumet, så tror jeg at jeg skal styre unna humorspill. Er muligens litt... Eksentrisk

Bare så det er sagt; Soundtracket blir Shine, den låta av de flotte kristenrockerene jeg posta i shizzletråden
 

demake

Seksuelt godteri
#19
Så, jeg drømte i natt da. At jeg spilte Det Offisielle SG-spillet. Og musikken? Den var det Loke Wilson som hadde laga.
http://www.lokewilson.com/music.html

Jeg er sikker på at om noen ba han lage musikken til et spill så hadde han gjort det.
Hadde eid.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#20
:eek:

Fikk der et insentiv til å hoppe på den bølgen her på ekte. Det hadde virkelig eid