Spillegals første årlige(?) Gamejam 2012: Doomsday Edition

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
Så, ja, det er bare TJUETO DAGER IGJEN AV SPILLEGALS GAMEJAM DERE, og her står stemningen I TAKET.

Host. Eller, vel, joda. Har ikke akkurat overanstrengt meg med å bidra med dilldall her selv, men jeg juger faktisk ikke når jeg sier at jeg HAR jobba med noe spillprogrammeringsrelatert den siste tida. Det er bare at... det spørs veldig om jeg blir ferdig til første november. Fant ut at å jalle rundt med "heh kanskje Metroid-relatert 2D-spill i GameMaker" ikke var helt den veien jeg ville gå, så jeg har begynt å mekke en egen spillmotor i DirectX. Så langt har jeg... et tomt, grått vindu med et bilde av en katt (som ikke beveger på seg på noen måte). Det programmet krever Windows 7 og et Nvidia GTX-kort av nyere dato for å kjøre i det hele tatt. Så, et lite stykke igjen der altså. Men det kommer mer, etter hvert, lover. Fant en jæskla bra tutorial som - i motsetning til andre spillprogrammeringstutorials jeg har vært borti - BÅDE legger opp til en fornuftig struktur på koden sånn at den faktisk kan brukes til noe, OG gjør ting grundig sånn at man faktisk lærer noe av det. Bakdelen er at siden dette er DirectX og C++, tar det tjue sider med kode for å... tegne opp et grått vindu med et bilde av en katt. Hvis du føler deg tøff, finner du den her.

Men hvis du føler deg tøff på en måte som ikke involverer at du må si "joda, lære seg det mest kompliserte programmeringsspråket som brukes i dag for å mekke spill, det høres ut som noe jeg vil gi meg i kast med", da? Daaaa har jeg noe på lager til deg også. Invent With Python er en bok du kan lese free gratis på nett, og den "invent"-delen går ut på at du skal lage dine egne spill mens du lærer deg Python, et programmeringsspråk som er laget for å være både anvendelig og lett å lære seg. Nå skal det sies at boka er litt mer retta inn mot unger, og den bruker Pygame, som er et enkelt spillbibliotek. "Enkelt spillbibliotek" betyr så klart at det er 2D or bust, men for begynnere burde det være mer enn nok. Har ikke testa dette selv, men Python er veldig lett leselig for folk som har litt programmering under beltet, så det burde være lett å ta tak i. Og! Du kan mekke dine egne programfiler med det, sånn at du kan distribuere det i zip-filer på Internett og føle deg som en ekte rockstar game developer som mekker egne spill og sånt. Og det er du jo også.

(Kan nevne at jeg ikke er kjempeglad i programmeringsspråk som ikke har en eksplisitt operator for å avslutte en kommando (semikolon er den vanligste i C-style-språk), men det er sånt man kan lære etter hvert. Uansett er det nok lettere å se for seg at linjeskift = slutt på kommandoen, så kjør på.)

En annen ting jeg håper er at hvis noen er interesserte i noe av dette, så spør i vei. Jeg er langt fra en dreven programmerer, men jeg kan ett og annet om syntaks, så har du noen programmeringsspørsmål er det bare å fyre løs.

Avslutningsvis bringer jeg her et eksklusivt skjermbilde fra kattebildeframvisningsprogrammet som har verdens høyeste systemkrav:

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#22
Jadda. Opptatt med masse greier ellers, meeeen jeg har da fått lagt inn litt tid i dette også. Ting går framover!



Ikke at man kan se det, men faen det ligger noen timer med koding bak det der. Fokuserer på å få gode systemer oppe å kjøre, sånn at det er lett å bygge ut etter hvert. Man kan iallfall se på FPS-en at det ikke akkurat er Quake 3-motoren som driver dette.

Ellers: Har jo lagt merke til at det ikke akkurat ble et snøskred av aktivitet her. Noen som gidder å si noe om hvorfor? Har dere ikke lyst til å prøve dere, virker det som for mye arbeid, veit dere ikke hvor dere skal starte, eller hva? Si fra, så kanskje jeg kan hjelpe med ett eller annet. Stol på meg når jeg sier at selv om det er sabla mye arbeid å mekke spill, så er det artig å drive på med selv når det ikke blir all verdens ut av det.
 
#23
Jeg har strengt tatt ingen unnskyldninger for å ikke ha laget noe så langt. Tida har flydd gitt, og jeg glemte det litt bort en stund men innbilte meg at det var lenge igjen til fristen(kinda) vi hadde satt. Det har vært mye stress med skole og jeg har ikke alltid hatt like mye fritid, men jeg skal ikke si at jeg ikke har hatt nok tid til å drive med det. Jeg har i gjennomsnitt en fridag i uka og i helgene har jeg selvfølgelig mer enn god nok tid. Jeg føler uansett at det er nå en periode framover jeg har mest tid til det og jeg også har mest lyst til å drive med det. Jeg har tenkt til å starte på noe konkret imorgen som jeg har tenkt til å fullføre. Fristen vår var egentlig første november, ikke sant? Jeg kunne trengt en uke til, og da lover jeg å levere et eller annet. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#24
Med tanke på hva premien er (ingenting) og hvor stramt dette er blitt arrangert (også ingenting) er det neppe noen stor krise om du bommer på fristen, egentlig. :p
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#25
Ugh.

Skal prøve å gjøre noe med det her. Hadde vært moro. Har en generell tanke, må bare sette meg ned og prøve å få det til. Funker neppe som tiltenkt, men får prøve.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#26
Jeg kan enkelt gi flere grunner jeg:
Tiden.
Ideer. (husker ikke hvilken vei den derre streken over éèëêë-en er)
Har lyst til å tegne low-pixel, men er så dårlig på å tegne pixelgreier atte hjælpes meg.
Koding. Har nå prøvd flere ganger, men er rett og slett kun interessert i å kunne kode, ikke selve læringen av det. Altså. Masse bra tutorials og slikt no, men det er ingen her som har studert sammen med meg eller drevet skole med meg før bortsett fra Dolosus som klarte å få meg til å stå på matten på eksamenen på, det er riktig, videregående. Hjernen min husker mye rart, men ikke sånne rare greier. Er vel derfor jeg jobber med noe visuelt tenker jeg, rett og slett fordi tall og bokstaver i intrikate formler eller hva faen bare får meg til å drodle i venstremargen. Særlig rundt de hullmaskin-høla. Blir mye spiraler, snirkler og duppeditter forråsiresånn.
Har heller aldri vært en som gjør ting på egenhånd når det kommer til å skape noe. Jeg er relativt flink til å være en maur som følger ordre, men aldri vært den store skaperen. Musikk er vel egentlig det eneste jeg klarer å mekke på egenhånd og selv der sliter jeg nå. Bare står fast. Lager de samme loopsa om og om igjen og klarer liksom ikke å lage de kule mellompartiene.
Så ja. Takk for meg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#27
Awwww!

Så det du sier er altså at vi må ta en fysisk gamejam på Stange en gang?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#29
For min del har jeg bare ikke tatt meg tida til det. Alle helgene har vært opptatt og når jeg omsider kommer hjem fra jobb/trening/annet i hverdagen slenger jeg meg på sofaen og slever litt mens jeg geimer eller kikker på no videoings.

Jeg fikk derimot en idé som kanskje kan skape mer aktivitet etter dette er over. Mer om det senere.


EDIT: Fysisk gamejam er så helvetes med på. Jeg vil lære litt Unity.
 
#30
Jeg begynte å lage noen skjermer, og har har alt av ideer klart, men som de andre her skriver, ting tar tid. Kan satse på å ha det klart til jul.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#31
Det er klart det tar tid, det veit jeg også. Skal vi telle litt her...

C++-mappa: Seks påbegynte og uferdige prosjekter.
C#-mappa: Ni.
GameMaker-mappa: Fire.
Unity-mappa: Tre.

Dette er da prosjekter jeg har lagt litt mer arbeid enn "nei får vel lage et nytt dokument her da" i. Kan også nevne at dette er bare fra i fjor og i år, pga. harddisken min knelte rett etter nyttår og jeg bare hadde kopiert over de greiene jeg nylig hadde jobba med på Dropboxen. Uansett, målet mitt er å iallfall lære noe nytt hver gang jeg mekker noe. Føler jeg ligger rimelig bra an på denne nyeste greia, dog.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33
Er detta bra nok for deg eller???



Har en design til et spill med SUPERKVALITET på den klar, mer eller mindre. Har også en design til et spill som... ikke nødvendigvis vil ha superkvalitet på den, men som blir en prototype for en del av systemene jeg skal bruke i det ånklie spillet. Stikkord er Final Fantasy VIII, skarpskytterrifler, magi og pupper. Mer etter hvert?!?!?!?!?

Legg forøvrig merke til den utrolig kjekke funksjonen som skriver navnet på skjermkortet ditt øverst til venstre, i tilfelle du har glemt det.

Kan også si at så godt som alle spillmekkingsgreier jeg har vært borti har hatt ett eller annet jeg ikke har vært fornøyd med; XNA har en struktur for hvordan alt SKAL se ut som du ikke kan komme unna med mindre du har lyst til å skrive om hele jævla sulamitten (altså, hele jævla XNA, ikke spillet ditt). Game Maker later som om det gir deg full kontroll via scripting, noe du bare trenger å sitte i noen få timer for å skjønne at er en dårlig vits. Unity har en struktur på kode og spillobjekter som gjør meg nervøs for at alt bare skal klappe sammen siden det er JÆVLIG mange greier som stoler på at joda spillet klarer å finne akkurat DEN riktige tingen du er interessert i, og å gjøre det involverer en lookup-funksjon jeg får migrene av (MEN det er fortsatt det beste alternativet jeg har sett). C++ og DirectX? Joa, du har full kontroll. På ALT. Som i at da jeg, ved en feil, sendte feil greie til skjermkortet for å rendre det terrenget dere ser på bildet (altså, du må sende to ting, jeg hadde klart å glemme å mekke den ene og sendte isteden den andre som om den var den første), noe som i prinsippet er som å prøve å stappe et tannhjul inn i en fliskutter. Det så ganske sprekt ut, men jeg er veldig glad for at skjermkortet mitt fant ut at det var helt OK istedenfor at det var på tide å sprenge noen transistorer. Ulempen med C++ er så klart at du må godta den rimelig hårete designen som følger av det språket (pointers assss) men det går greit. Hvis bare DirectX kunne hatt skikkelige navn på ting istedenfor at man må pugge fraser som DXGI_FORMAT_R32G32B32_FLOAT, ID3D11DeviceContext, D3D11_COMMONSHADER_CONSTANT_BUFFER_REGISTER_READS_PER_INST osv., så hadde det vært fint. Men men.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#34
Svært som du skulle henge deg opp i det der da! Han klarte ikke skyte henne fordi han fikk flashback til at hun var forstanderen deres på barnehjemmet, han hadde bare glemt det på grunn av GF-ene!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#35
Tanken var mer "hei, hva med å basere et spill på det mest RÆG-verdige spilløyeblikket jeg har hatt" enn noe annet, men joa. Gjør dere klare for Magical Sniper vs. Knockers Witch sier jeg bare.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#36
Før optimering:



Etter optimering:



Merk FPS. :riffa:

Har funnet ut at jeg liker quadtrees.
 

oma

Village Drunk
#37
http://globalgamejam.org/2017/games/surfers-catch-crabs-because-why-not

Jeg og noen venner var på Gamejam Bergen i år og lagde .. et brettspill. Det ble en rar blanding av mario kart og surfing i brettspillform. Man må hente krabber i krabbeteiner, den som får mest krabber vinner. Men det er bare krabber i halvparten av dem. Man må gjøre det fort, fordi etterhvert så kommer det en tsunami, og da må man komme seg tilbake på land.

Det var en hodgepodge av ideer som smeltet sammen, og .. vel, i gruppearbeid må man inngå kompromisser. Jeg er veldig fornøyd med at vi klarte å lage noe ferdig, og det var veldig inspirerende å faktisk lage noe. Så jeg har begynt på mitt eget soloprosjekt som jeg sikkert kommer til å mase mer om etterhvert ^^