Quake 3, Half Life, Soul Calibur og Shenmue kom på 90-tallet, og du sverger til Donkey Kong som tiårets grafiske milepæl?
Kunne vært litt mer presis der. Ja, slutten av 90-tallet begynte å vise potensialet i 3D-grafikk, men synes ikke eksemplene du trekker frem er de beste av dem. Sett opp mot 4K OLED-metaforet ville jeg heller valgt Unreal (som jeg spilte i 1600x1200 på Voodoo 3) eller MDK.
Edit: både SC og Shenmue så fantastiske ut - og Half-Life, så selvsagt rimelig nice ut når det kom, men teksturene sugde.
Jeg mener at det er noe helt magisk med pixelart på CRT (selv prerendrede 3D-sprites), og særlig magisk når man var en liten snørrunge i 1995. På en måte gjorde fantasien jobben med å jevne ut figurene og animasjonene på en måte som gjorde at - i alle fall jeg - synes det så helt føkkings
utrolig ut. Når 3D-spill begynte å dra seg til på slutten av 90-tallet var det mye av magien ved pikselerte håndanimerte spill som ble borte, og de første generasjonene med 3D viste større svakheter ved teknologien, og lot ikke fantasien "fill-in-the-blanks" på samme måte som tidligere.
Jeg foretrekker den dag i dag pikselgrafikk til omtrent alt som har med point and click og plattform å gjøre, med noen hederlige unntak.
PS: Stardust ser teknisk bedre ut enn DKC, men DKC har mer sjel, ass!