[Wii U] Splatoon - The first casualty of war is clean clothing

#1
Splatoon er på E-shop i demoform, skal være spelbart 8 og 9 mai i tre seperate events. Meir info her.

Har sett frem til dette spelet, håper eg får anledning til å teste i morgen! Jobber så innforjævlig tidlig denne veka og burde lagt meg for lenge siden, men får hoppe til køys og sjekke det ut i morgen. :D
 
#2
Det blir spillbart for oss første gang mellom 5:00 - 6:00 den 9. Mai mao. :D Gleder meg selv, men er litt usikker på om jeg får til å spille det den dagen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Har lasta ned, spørs hva jeg rekker. Den mest sannsynlige er egentlig midt på faens morrakvisten på lørdag, og det er jo litt stusselig.
 
#5
Fantastisk! Splatoon altså ... demoen er 2min turf wars på brettene Walleye Warehouse og Saltspray Rig. 2min er akkurat nok til at man får malt hele brettet og litt til, så akkurat den tiden man trenger egentlig. Man velger mellom 4 våpen: Splattershot Jr, Splattershot, Splat Roller og Splat Charger.

Valgte først Splat Charger som ligner en slags sniper, fungerte dårlig da jeg ikke var vant til kontrollene helt ennå (du styrer med gyro-greiene for å se opp og ned), så gikk fort over til Splattershot Jr, noe som fungerte utmerket, man har et spesial-våpen som bygger seg opp mens man sprer blekk, og det som fulgte med Splattershot Jr var et skjold som gjorde meg udødelig en liten stund - noe som gjorde at jeg klarte å ta ut Splat Rollerne i nærkamp uten større problemer. Til slutt måtte jeg jo prøve Splat Rollern og det er nok det våpenet som er enklest å lære. De kampene der jeg møtte lag som hadde 2-3 med det våpenet, der mitt lag manglet det helt, var allerede tapt.

Liker at man må lære seg å tenke skytespill på en helt ny måte i dette spillet. Poenget er jo å spre blekk på kortest mulig tid, altså må man ta avgjørelser som: skal jeg hjelpe lagkameratene mine å holde territoriet der borte eller spre guffe her nede? Snikemekanismen gir også spillet en hel del dybde, da du blir helt usynlig for motstanderen om du gjemmer deg i blekket.

Og for dere som har tid til å prøve det ut seinere i dag så har jeg et lite pro-tip: se ned på gamepaden når du venter i lobbyen og du får spille et minispill du egentlig ikke vil spille :D (og bruk for all del Splat-Roller hvis du vil vinne, eller Splattershot, bare ikke Chargern)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
(og bruk for all del Splat-Roller hvis du vil vinne, eller Splattershot, bare ikke Chargern)
Klarte faktisk å få spilt en eneste runde i helga, og da brukte jeg Charger siden du spesifikt skrev at den var rass. Veit du hva jeg fant ut, eller? Hvis du spiller med Charger og så godt som samtlige på det andre laget spiller med Roller, da kan du stå et stykke unna og noscope dem og det er sånn cirka ikke en dritt de får gjort med det. Så går det an å teame opp med noen på laget ditt sånn at de kan rulle i fred etter at du har rydda banen.

Men ja, Splatoon ble plutselig til et "må ha"-spill istedenfor et "kanskje"-spill. Forutsetningen er bare at noen uncommenter koden som lar deg styre siktet med høyrestikka, siden det var skrrrrrroooooot å sikte med padda. Jeg veit at koden allerede finnes siden eheh mekke TPS på konsoll uten, så det er bare å fikse egentlig, utviklere.
 
#7
Fæn at eg ikkje fekk testet det! Må få siktet med høgrestikka, HATER påtvunget kontroll! Samme grunnen til at eg aldri spelte Donkey Kong på Wii, waggledrit.
 
#8
Så vidt jeg har forstått så er det allerede mulig å slå av gyro-kontrollen, eller det er i hvert fall mulig å overse den da det helt fint går å bruke høyrestikka i stedet. Men du har muligheten til å bruke gyro-greiene, noe som fungerer bra når du skal sikte vertikalt, f.eks. i situasjoner der du skal spraye ned en vegg for å kunne svømme opp til et høyere platå.

Yeti: jeg fikk prøvd ut den siste timen også, men gikk aldri tilbake til chargeren :) Jeg merket at selv om sniperne kan ta ut rollers på avstand, så er det ofte slik at det går an å flanke dem ganske greit, spesielt på warehouse-banen. Dessuten er sniperne så utrolig dårlige til å spre blekk, i hvert fall hvis du har samme snipermentalitet som i andre skytespill, så det er ofte nok med en sniper på laget. Men har du én god sniper på laget, så er det absolutt nok til å gjøre underverk ;)
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#9
Det var valg for å skru av gyroen/endre sensitiviteten under innstillingene på hovedmenyen (men seff ikke ingame). Prøvde hardt å like gyrogreiene i starten, men det bare klikket ikke, og etter å ha spaka litt var det helt umulig å gå tilbake.

Ellers enig at Rollern var OP som bare faen. Ikke fordi den er så bra som våpen eller no, men bare fordi mengden maling du klarer å distribuere på kort tid er helt enorm. Med mindre motstanderlaget er utrolig agressive for å ta dem ut er det klin umulig å catche opp mot et lag med flertall av rullere. Og den snipern var bare latterlig, den skyter utrolig kort, trenger chargeup og suger på å spre maling. Så lenge respawn-tiden er såpass kort må du spille helt fantastisk for å være kreditt til laget, og av det jeg så online da jeg spilte var det ingen så hadde nådd det nivået gitt.

Ellers likte jeg spillet overraskende bra, men jeg er fortsatt litt usikker på holdbarheten i lengden. Vi får håpe de klarer å holde det fresh med events, nye baner, osv.
 
#10
Kjøpte det ganske nettopp, og dette var gøy! Hadde tilkoblingsproblemer, men fekk litt tilvenning i enspiller i alle fall. Dette blir bra!
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#11
Kjøpte dette på esjappa og har levlet til fire via onlinematcher, slik spillet krever for å få noe mer våpen eller no greier. Sjekker ut enspiller akkurat nå, men førsteinntrykket er god sort. Lett å komme inn i, har likevel en del taktikkeri og slikt for å gjøre det bra. Var fornøyd da jeg ble mvp i sjette matchen min.
 
#12
Stemmer i #denfølelsen når MVP! Ble kjapt hektet på det, har fått eit par disconnects og litt treg tilkobling men det går glatt og fint i sjølve kampene. Har kjøpt tre av fire tilgjengelige våpen men tenker eg ikkje kjøper for mange klær før eg finner spillestilen min. Av og til er det greit å berre male brettet med kosten, mens andre ganger er det artigere å gå til direkte angrep og søle skikkelig til for motstanderene. Er ikkje heilt fortrolig med sniperen men ser verdien i å kunne sikte langt opp på ein vegg, blekksprute seg opp veggen og så skyte spillere på bakken.

Artig nok trives eg faktisk best med gyrokontrollen! Hadde ikkje trudd det, men den føles såpass nøyaktig i forhold til stikkene at eg holder meg til den.

Anbefalt!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Ja. Dette er stort sett det beste nye MP-skytespillet jeg har spilt på år og dag. Counter-Strike bare uten stopp-start-rytmen, bombe at selskapet som klarte å finne på en ny måte å gjøre lagarbeid i skyting til en naturlig del av opplevelsen var Nintendo. Elsker at dette er et realt core-spill med alt du forventer av gear, XP, leveling og alt, men pakka inn slik at alle kan ha det artig. Matchmakinga funker fett også. Liker også, igjen, at gear er mest for å få finpussa spillestilen din istedenfor at gear deler inn folk i tiers; jeg eide folk som var tre ganger så høy level som meg og hadde masse custom shizz, for eksempel.

Joda, og så har vi seff det at hele stilen og alt minner om Sega i glansdagene; dette er Nintendos Jet Set Radio.
 
#14
Hiver meg på splatoon-bølgen her. Første gang jeg har kjøpt noe som helst på launch og ble ikke skuffet.

Når man fikk taket på kontrollen og taktikken (tok ikke lange tiden) ble det spillet her helt fenomenalt. Beste onlinespillet jeg har vært borti, og virkelig noe for oss som suger ræv i COD og lignende. Har fyrt av ett par brett på singleplayeren og og det virker veldig artig det også.

7-0 kills og MVP i siste matchen min nå, feels good!!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15


Må bare nok en gang si at en ting som virkelig eier, er at du kjøper våpen i pakker og får med alle tre på en gang. Akkurat nå kjøpte jeg ei ganske tung hagle som pøser ut blekk, og den har Killer Wail som super, men den har en riiiimelig ubrukelig blekkdusj som granat. Vanskelig å få både i pose og sekk = fin balanse er hva jeg sier.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#16
Jeg rakk å ta noen runder med @Kleevah i går før jeg måtte plukke Elinor ut av senga igjen pga vondt i magen og bæsj og whatnot.

Jeg merka hekta-følelsen begynte å dukke opp i takt med mestringsfølelsen, uten tvil om det. Omtrent halvparten av folka brukte malingsrullen, så jeg fikk litt trening på å håndtere det som ussel splattergunner.Jeg ble fort bedre på å bruke alternative ruter, komme meg opp i høyden og bruke terrenget til min fordel. Det Yeti nevner med at våpen kommer i pakker eier, så jeg prøvde en ny pakke med en suction bomb (timet bombe som suger til seg maling (?) før den sprenger og dekker et stort område med masse maling) og en splatzooka eller hva den heter (akkurat det du tror det er). Trikset ble å spraye rundt for å fylle opp specialen ('zooka), for så å finne et vantage-point der man aktiverer det og bare blaster alt man greier i noen sekunder. En annen grunn til at jeg ble bedre i spillet er vel at jeg begynte å bruke kartet mer for å se hvor jeg trengtes. At man til enhver tid kan superhoppe til et lagmedlem er helt knall.

Det som overraskende nok er ekstra artig er følgende: det eneste som bestemmer hvilket lag som vinner er dekningsgraden, altså laget som har mest farge på kartet. Det virket som en kjedelig greie ved første inntrykk, men har noen mer subtile bivirkninger. Splats (kills) betyr kun en liten delay for en av motspillerne, hvis du ikke bruker tiden på å spraye litt av området er det en bortkastet mulighet. En spiller som bare fokuserer på å drepe motstanderlaget bidrar altså ingenting, kunsten er å finne balansen mellom mord og maling. Det er grunnen til at jeg ikke har prøvd ut sniperen enda, men tester vel det i kveld eller noe. Det betyr også at vanlige problemer i andre spill som "er en del av spillet dah dealwithit.jpg" men som egentlig bare er dritt, f.eks. spawncamping, ikke fungerer i Splatoon. Spillets natur tilsier at camping bare er noe som ikke eksisterer, og det bør Nintendo få en achievement for.


Til slutt: jeg spiller med gyro og det fungerer faktisk veldig bra, det bare kreves litt tilvenning slik 2-analogspake-systemet krevde i sin tid.


EDIT: Jo, jeg valgte "spill med kompiser" og fikk en liste med venner som spiller for øyeblikket og bare valgte å joine gamet. At gamet er fullt gjorde ingenting, spillet bare venta på en ledig plass for meg. Faens smooth!

EDIT2: I lobbyen mellom hver omgang (man venter altid på 8 spillere) er alle like, og så lages det to tilfeldige lag når en match starter. Slik blir det alltid rullert på spillerne og man trenger ikke tenke på utjevning eller noe annet slikt vi er vant med fra arkaiske manshoots.
 
#17
Noen som har kommet til sisteboss ennå? Kom til den i går men klarte å få gameover da jeg ble litt ivrig i det jeg trodde jeg hadde slått han ... ! Makan til maratonboss! Slo han i dag tidlig dog, men sammenlignet med de andre bossene i spillet er han noen hakk vanskeligere. Alle bosskampene eier dog.

Man får forresten 2 gearsett med 2 stjerner som man kan bruke i multiplayer når man runder spillet btw. Noe som ikke bør ta mer enn 3-5 timer.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#18
Fikk tatt sistebossen nå nettop. Enig at den er ganske overveldende i starten, men når du lærer patternet er det det samma som repeteres gjennom hele fighten og da erre ikke så stress lenger. Men ja, alle bossene er helt fantastiske og hele singleplayern generelt var mye bedre enn hva jeg hadde forventa. Skulle gjerne sett at det var litt flere baner, men med tanke på at alt mest sansynlig er smelt sammen i hui og hast siden forrige E3 erre ganske imponerende hva de har fått til.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#19
Dobbelpost fordi første patch/DLC med: Ranked mode, nytt kontainer-brett og unlockable Nintendo-zapper (N-Zap '85) kommer i morra.





PS: Aerosprayen er faens så konge. Jeg ler hele veien til max level med den loadouten jeg ruller på den nå...
 
#20
Lenge siden jeg har sett Spillegal hausse seg såpass opp over en ny lagskyter. (Av alle utmagra sjangre …)

Fortsatt ikke skaffa meg Wii U, men jeg digger at nye Nintendo lager ting som ser ut som seint-90-talls-Sega kunne funnet på.