Spyware i Battlefield 2142?

UPDATE: Dette er IGA http://www.ingameadvertising.com/
Ifølge shacknews, slashdot og en rekke andre webportaler, inneholder Battlefield2142 spyware.
Opprinnelig skrevet av shacknews
http://www.shacknews.com/ja.zz?id=13049860 When you open the box, a big slip of paper falls out first, preceeding any discs or manuals. The slip of paper says, essentially, that 2142 includes monitoring software which runs while your computer is online, and records "anonymous" information like your IP address, surfing habits (probably via cookie scans), and other "computing habits" in order to report this information back to ad companies and ad servers, which generates in-game ads.
Før alle tar 'spyware' som god fisk, kan jeg si såpass at EA vil ha reklame (fra samtiden) i spillet som er futuristisk. Om det ikke er ille nok, vil de hente data fra spillet som forteller hvor lenge du ser på reklamen. Ok, dette har til dels blitt gjort før. For eksempel har Blizzard reklame på battle.net. Men det er ikke i selve spillet, men i lobbyen. Og det er reklame for blizzards egne produkter.
Hva som venter oss i Battlefield 2142 derimot, kan kanskje forklares via arket (en EULA nr 2) som skal følge med spillet: Clicky
Les det som står i caps. På godt norsk betyr det, Om du IKKE vil at IGA skal hente informasjon fra deg, spill Battlefield 2142 i singleplayermodus på en PC som ikke er tilkoblet internett.

Håper vi får mer fakta på bordet i tiden som kommer, ettersom det er for tidlig å kalle det spyware. Men du kan fint kalle det adware.
Det som bekymrer meg her, er at dette ikke er mulig å vite på forhånd, og at det er latterlig vanskelig å få byttet dataspill her til lands, eller pengene tilbake. Dessuten er det ikke etisk av EA å pøse på med reklame som ødelegger innlevelsen uten å sette ned prisen på produktet. Vi betaler med andre ord blodpris for et spill med reklame i. Og i tilegg tjener de penger på reklamen og infoen om reklamen vi ser på. Vil dere se cola-reklame i et spill som handler om en dyster framtid, 200 år fram i tid?
Jeg skal aldri mer kjøpe et EA-spill igjen så lenge jeg lever.
"EA - It's in the game."
-Reklame er definitivt i spillet allefall.

SITAT(Madsy @ 18.10.06, 17.58) 28994
"EA - It's in the game."
-Reklame er definitivt i spillet allefall.
[/b]
DIN BÆSJEUNGE! DU STJAL VITSEN FRA THE INQ!!1111

Neida...leste om det selv tidligere. Jeg var litt keen på BF 2142, men gjett hva? Lysten forsvant plutselig helt! Bom vekk!

Og det er ikke bare dette EA spillet jeg mistet lysten på.

Fatter ikke at de gidder ha Spyware inni spillet. Du betaler jo fullpris for det. Dette er ikke et gratis P2P sharing program, dette er et kommersielt spill. For noe idioti. In-game-reklame-plakat-reklame er bare koselig. For eksempel reklame-plakater som refferer til noe i den virkelige verdenen. Det får meg bare til å smile, og ehr..kanskje få lyst til å kjøpe en Sony Ericsson telefon eller en Pepsi <_<. Men å få noe slikt servert er jo over grensen.

Dette er ikke første gang det kommer snuske-info om EA.

Lodin

Der Waaaah
Det er for lengst klart at det eneste dette "spywaret" gjør er å registrere IPen til spillere og hvordan de forholder seg til reklamen i spillet. Den sjekker hvor lenge man ser på plakater og sånt. Akkurat det samme systemet er feks. implementert i SWAT 4 og Planetside. Folk har dermed overreagert litt med teorier om at de skulle sjekke browserhistorien din og om man laster ned siste utgave av Madden via en torrent.
Når det er sagt er dette en snuskete måte å gjøre ting på. Forbrukeren har ingen måte å si nei til det på og i Europa og Australia går det rykter om at denne lille lappen med infoen ikke vil følge med engang.
Også kjipt at hva som etter sigende bare er en mod til BF2 blir solgt til full pris og de i tillegg vil tjene penger på reklame, men så er det vel ikke noen nyhet at EA er kyniske rasshøl da? :rulleøyne:
Det siste jeg kjøpte fra den kanten var forøvrig den siste expansionen til 1942 så jeg er vel i praksis og med på å boikotte dem.

D

Deleted member 91

Gjest
SITAT(Lodin @ 18.10.06, 18.18) 29011
Det er for lengst klart at det eneste dette "spywaret" gjør er å registrere IPen til spillere og hvordan de forholder seg til reklamen i spillet. Den sjekker hvor lenge man ser på plakater og sånt. Akkurat det samme systemet er feks. implementert i SWAT 4 og Planetside. Folk har dermed overreagert litt med teorier om at de skulle sjekke browserhistorien din og om man laster ned siste utgave av Madden via en torrent.
Når det er sagt er dette en snuskete måte å gjøre ting på. Forbrukeren har ingen måte å si nei til det på og i Europa og Australia går det rykter om at denne lille lappen med infoen ikke vil følge med engang.
Også kjipt at hva som etter sigende bare er en mod til BF2 blir solgt til full pris og de i tillegg vil tjene penger på reklame, men så er det vel ikke noen nyhet at EA er kyniske rasshøl da? :rulleøyne:
Det siste jeg kjøpte fra den kanten var forøvrig den siste expansionen til 1942 så jeg er vel i praksis og med på å boikotte dem.
[/b]
Det er mer eller mindre det samme som jeg har hørt (ble tilogmed bekreftet av EA-ansatte på det offisielle forumet), men lappen som Joystiq eller Kotaku eller hvem-faen-det-var posta beskrev jo veldig tydelig at programvaren kom til å sjekke hvilke nettsider du gikk inn på. Betyr det at et eller annet nek der ute faktisk gadd å forfalske lappen?
It never cease to amaze me nøyaktig hvor mye fritid noen mennesker har.

Bare sånn for referansens skyld: Teh note.

Fake edit: Jeg ser nå at beskrivelsen på lappen kan faktisk er ganske vag, spesielt for noen som sover så lite som meg. Isåfall, never mind. Gah.

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
Ikke nok med at de skal ødelegge innlevelsen med jævlig reklame, nå skal de gjøre oss paranoide også. You go, EA!

Lodin

Der Waaaah
Den lappen var ihvertfall europeisk så det holder. Da er det vel bare i Australia de lusker med dette snusket.

Lodin

Der Waaaah
Hahah, med den nyeste patchen til 2142 kreves det at man avinstallerer en sikkerhetsoppdatering som vistnok sperrer bakdører i Windows. Oh EA and Dice chan! :rulleøyne: SITAT
EA released a patch for Battlefield 2142 today, and I noticed this while looking through its ReadMe: "Players who have the Windows security update KB917422 installed may suffer from an application error when running Battlefield 2142. This error can be solved by uninstalling the KB917422 update."

And what does the Windows security update KB917422 do?
From Microsoft: "A security issue has been identified in the Windows Kernel that could allow an attacker to compromise your Windows-based system and gain control over it."[/b]
LINKH

Jeg driter i hva EA henter av informasjon, det er ikke poenget. Det er en ganske enkelt prinsipp: Jeg kjøper faen meg ikke et spill til 450,- for penger tjent av hardt arbeid, om spillet inneholder reklame som vises under gameplay. Glem det. Jeg hadde heller betalt 600,- for et spill om det var bra nok, bare jeg slapp reklamen. Reklame er noe jeg forbinder med gratistjenester; ikke noe jeg betaler i dyre dommer for.

Opprinnelig skrevet av Fra en artikkel på gamasutra:

Regarding today's online controversy, IGA's Townsend noted that "you are always going have that hardcore vocal minority" who don't want in-game ads. But he suggested that if those same people "knew the kind of painful transition that most publishers are going through right now", they might approve of in-game ads as an important financial support function for next-gen titles.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=11290
Hæ? De mener at x antall hundrelapper per spill IKKE gir nok inntekter?
Jeg NEKTER å tro at EA gjør dette fordi de har pengeproblemer. Isåfall hadde 50 eller 100 kroner ekstra per spill blitt mottatt mye bedre enn å besudle spillene med reklame.
Merk også merke til sitatet you are always going have that hardcore vocal minority". Mindretallet er mot reklame? Altså flertallet har ingenting mot reklame i spill? Det skulle jeg ha likt å se stemmer.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja dere, Photoshop er et artig verktøy.

Lodin

Der Waaaah
Godt mulig, men det illustrerer hvor ille det kan bli. Vel har alltid Planetside sugd, men det ble ikke stort bedre den dagen SOE plastra plakater for Deuce Bigalow: European Gigolo i alle basene.
EDIT: På den andre side er faktisk Planetside mer eller mindre gratis per i dag pga. IGA sine systemer.

Jeg ser ikke problemet med reklame i spill så sant det ikke ødelegger stemningen og er med å fjerne troverdigheten i historien osv.

Med andre ord, Pepsi reklame er forsåvidt ok i futuristiske spill som BF2142. Men samme reklamen i spill som Oblivion osv, da blir det bare for fjernt. Tviler sterkt på at de skyter seg selv så hardt i foten og finner på et slikt stunt.

Man må heller ikke glemme at spillproduksjon er blitt vesentlig mye dyrere. Og alt nextgen maset gjør det ikke akkurat mindre kostbart når folket forventer bedre grafikk, større brett, mer detaljer, symfoni orkester +++

Reklamen har funnet sin vei til filmen for evigheter siden, at reklame endte opp i spill var som forventet og det er nok et nødvendig steg for bransjen nå som konkurransen er beinhard.

Lodin

Der Waaaah
Punkt 1: Det der er fra tirsdag.
Punkt 2: Det er feil. IGA sitt program scanner ikke mer enn IPen og analyserer hvordan man observerer reklamen i spillet.
Punkt 3: Du = Fatmouse.

Litt offtopic, men jeg gidder ikke å lage en ny tråd

Går det ann å spille 2142 i 1280x1024-oppløsning? Får ikke valgt den i options, og det er ganske teit i grunn.

Lodin

Der Waaaah
:google: SITAT
Hvis du har laget til en shortcut til BF 2142 på
skrivebordet ditt..Så høyreklikker du på shortcuten,
klikk på properties,der det står target der skriver du inn følgende
+menu 1 +fullscreen 1 +szx 1280 +szy 1024
Hele target linjen din skal se slik ut..
"C:sukk:Games\Battlefield 2142\BF2142Launcher.exe" +menu 1 +fullscreen 1 +szx 1280 +szy 1024
Som du ser så har jeg innstallert spillet i games katalogen...det du trenger å redigere hos deg er etter BF2142Launcher.exe
husk at du må ha mellomrom mellom BF2142Launcher.exe og +menu 1..
Gjort det riktig så er det bare til å fyre opp spillet..
Husk..ikke gå inn og rot i video options etterpå..da vil mest sannsynligvis sitte video innstillinger til default...
som sagt start opp spillet..når du er inne spillet så tar du et screenshot og sjekket ut bilde oppløsningen for
å sjekke at du har den oppløsningen som du skal ha.. [/b]

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hæh...?