[3DS] Super Mario 3D Land aka NINTENDO, EG ELSKER DYKK!!

#1
Dei som følger med fekk kanskje med seg at dette var farsdagsgaven min. Snill mor han guten min har.

Det her er så herlig, eg likte ikkje New Super Mario Bros. særlig, mest fordi kontrollen ikkje var tilpasset 2d etter min smak. Her sitter den som eit skudd. Brettene er linjære men framleis 3d, og dybden har ei hensikt! Har ikkje kommet lenger enn verden 5 (av 8) men det skal visstnok være meir å ta seg til etterpå. Får håpe. Brettene skifter mellom veldig lette og halvveis utfordrende (om man skal finne alt) mens dei stort sett er små jafs av størrelse. Perfekt til lommeformatet.

Musikken består av ei lett blanding mellom nye greier og gamle klassikere. Merker dei har hentet inspirasjon fra SMB3, både i musikkvalg og brettdesign. Elsker det!

Litt teit er det at man må streetpasse for å få noken å sammenligne rundetider med, men eg gleder meg til eg treffer litt folk på veien!

Konklusjon: LøpOgKjøp/10
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Skal lett ha dette neste gang det renner inn noe spenn. Gler mæ.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#4
Venter fortsatt på pakka fra elkjoep (er vel noe karmadritt siden vi fikk Skyward noen dager på forskudd), men ser jo alltid fram til mer Mario.

Brettene skifter mellom veldig lette og halvveis utfordrende (om man skal finne alt) mens dei stort sett er små jafs av størrelse. Perfekt til lommeformatet.
Lover godt, Ocarina-porten var jo helt håpløst med det der, men nå kan jeg kanskje begynne å drasse med meg 3DS-en på diverse kollektivtrafikk igjen.
 
#6
Denne spillen er det som har tatt opp det meste av min tid i det siste, og det er gull. Egentlig kunne det godt blitt kalt Super Mario Bros 3D eller no, for det føles på mange måter som en videreutvikling av SMB3. Brettene er litt mindre omfattende enn i den gamle traveren, men mange av elementene er intakte. Alt er variert. Det er lassevis med ideer, og et mye tydeligere driv framover enn i f.eks. Galaxy, hvor brettene kunne bli ganske omfattende og man ikke nødvendigvis alltid "måtte" spille "ett brett til".

Det eneste som egentlig kunne vært bedre er innpakningen. Rent teknisk og gjennomføringsmessig er det upåklagelig som alltid, glimrende partikkeleffekter, herlige farger og så videre – men symbolene og bakgrunnene er 100% plassert i samme landskap som New Super Mario Bros. Jeg ønsker meg stadig noe litt mer fra Mario – jeg foretrekker SM64, Sunshine og Galaxys estetikk framfor dette, men også World og Yoshi's Island, fordi de alle gjør noe mer enn å tilby en hi-def/3D versjon av Mario 3. Jeg synes ikke "egypt" eller "hva hvis du må SVØMME UNDER VANN!!" er spesielt fengende høykonsepter for plattformbrett lenger, dessverre.

Som dere sikkert vet er jeg ganske helfrelst hva gjelder Mario, og SM3DL er ikke i og for seg iboende bedre enn f.eks. World, Sunshine eller Galaxy, men det er mye vennligere og mer tilgjengelig enn 3D-spillene, og det føles betraktelig freshere enn å skrape opp de gamle 2D-spillene på nytt. Et slags amalgam av alt Mario har gjort tidligere, med andre ord, men resultatet er helt uimotståelig friskt.

Og ja, spoiler: når man har rundet spillet begynner spillet for alvor.
 
#8
En funksjon som jeg ikke har hørt mange snakke om er at spillet lagrer tiden du bruker per bane, og lar deg utveksle bestetider over StreetPass. Jeg tipper det havner lister på nett ganske snart hvor folk konkurrerer også i større utstrekning, men jeg synes også det er tilfredsstillende å konkurrere med meg selv. Det gir en ny dimensjon til hver bane, som tidligere bare har vært der for folk som har drevet med manuell tidtaking.
 
#9
Har faktisk møtt på ein fyr eller to på min veg som har SM3DL og fått "rival time" opp, men kun ein om gangen såvidt eg veit. Virker veldig tilfeldig, men heilt ok egentlig siden eg framleis har nok av ting å gjere der. Forbedre egne tider er også veldig moro, spesielt siden man (eller eg i alle fall) fokuserer på brettene på forskjellige måter:

- Kjøre dei første gang for å bli ferdig
- Samle alle 3 store myntene
- Så egen tid
- Luigi
- Slå rivalen sin tid

Så det er nok å gjere på. No som eg har tatt alle brettene i "normalspelet" kjører eg gjennom spesialbrettene, samtidig som eg prøver så godt eg kan å ta alle myntene i brett eg allerede har tatt, pluss litt speedrun her og der. Lurer på om det blir unlocks når eg har tatt alt!
 
#10
Da kan jeg skryte av at jeg har fått skaffet meg samtlige stjernemynter i den første delen av spillet. Ikke spesielt vanskelig, men noen av dem var litt tricky.

Bitteliten negativ ting jeg oppdaget er at det faktisk er et par mellomsekvenser du ikke kan hoppe over. For min del finnes det aldri, aldri noen unnskyldning til å servere spillerne uskippbare mellomsekvenser.

Ellers er spillet fortsatt gull. På bare et par uker har det gått forbi både Picross og Ridge Racer som det jeg har spilt mest på 3DS-en, har klokket over tolv timer nå. Merker imidlertid at jeg har lyst på en GameCube classics-serie til 3DS. Hvis jeg kunne hatt med meg Super Mario Sunshine i lomma hadde jeg vært et bedre menneske.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Hadde vært farlig fresht, det. Så spørs det bare om 3DS-en er kraftig nok til å dra GameCube-spill i det hele tatt.
 
#12
Burde gå bra uten 3d, er heilt ok for meg å spele wind waker uten 3d!

Ang speletid ligger nok ssfiv på topp framleis med 51:41, oot3d med 27:03 og Sm3dL med 9:31. Og meir skal det bli.
 
#13
Hadde vært farlig fresht, det. Så spørs det bare om 3DS-en er kraftig nok til å dra GameCube-spill i det hele tatt.
Sant. Polygonmessig tror jeg GC-en er vassere, men det kan jo tenkes at man kunne trikse og mikse littegranne – MGS3 ser jo f.eks. ut som det ligger jevnt kvalitetsmessig med PS2-utgaven grovt regna.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
#15
"grovt regna".