Terraria: 2D i mitt Minecraft? Det er mer sansynlig enn du tror.

Lodin

Der Waaaah

Så var det endelig tid for denne tråden. Terraria er som jeg tidligere har mast om ganske likt ærverdige Minecraft bare med 2D-grafikk ala et SNES spill. Tidligere hadde det tilogmed en del sprites stært fra Final Fantasy, Dragon Quest og andre greier, men disse ble fasa ut når det nerma seg at de skulle selge faenskapen.
Akkurat som i MC starter man som en liten gubbe i et villt landskap og bygger seg digre borger, utforsker og gjør seg selv til kongen av verden.
Hva er det så som skiller dette fra MC?
  • Det har NPCer. Når man oppfyller visse krav vil forskjellige folk flytte inn i huset ditt. For å få en kjøpmann må man fek.s ha 50 sølvmynter. NPCene krever og et rom med en stol og et bord samt belysning. Grådige svin er de, men de kan selge ting og gjøre andre nyttige greier så det lønner seg å rekrutere dem.
  • Det har mye mer shizzle å finne og bygge. Der Notch som oftest trekker det ut i det lengste å legge til nytt dill i spillet sitt pøser Terraria-folka på med nytt stash ved hver oppdatering. Allerede har det 40 forskjellige våpen og de er ikke bare reskinna eller i forskjellige matrialer. I går fant jeg et sverd som heter Starfury og det får stjerner til å deise ned på fiendene på gloriøst vis. :D Tilsvarende har det dritmasse rustninger og ting til huset man enten kan mekke eller finne.
  • Det har masse fiender. Desverre ingen creepers, men det har slimes i hauger å lass. Gud som det har slimes. 9 jævla varianter! Og de spawner på dagtid! Foruten dem er det foreløpig 19 forskjellige fiender som skellingtons og zombies. Jo også har det Graboids fra Marksommer. =D
  • Det har bosser! Foreløpig bare tre stykker, men de er relativt episke afærer. For å møte dem bør man for det første være ganske høy level med tilsvarende utstyr. Så må man gjøre noe spesifikt for å mane dem fram. Den første bossen, Eye of Cthulhu kommer bare om man først skaffer seg ti linser fra noen ekle øyemonstre som fiser omkring på nattestid. Så må man finne et demonisk alter under jorda og crafte en dings. Denne dingsen tar man med seg til et egnet sted på nattestid og da kan man mane fram øyet. Så kan man dø fordi man ikke er forberedet med nok kastestjerner, magiske formeler og potions.
  • Det har permanent progresjon. Ikke i selve verdenen, men med karakteren ens. Akkurat nå kan jeg hoppe over på en multiplayer server med fyren jeg har spilt X antall timer med og alt liv og mana jeg har bygd opp samt alt utstyr han har med seg i inventoryet vil følge med. Det sier seg selv at det gjør dette til jævla episke saker.
  • Det er mye mer dill å finne når man graver. Når man kommer et stykke nedover vil man oppdage nye områder. Det kan være huler dekt av selvlysende sopper. Man kan finne underjordiske jungeler med gigantiske insekter. Graver man langt nok ned kommer man til helvete med tilhørende lava og smådjevler. Foruten det er undergrunnen stappa med verdifulle mineraler og juveler, skattekister og krukker med loot og masse annet snacks.
  • Det kan spilles på en PC drevet av et hamsterhjul. I motsetning til visse andre spill med primitiv grafikk som alikevel krever litt av maskina, kjører dette på så godt som hva som helst. Det er dog programert i XNA så dere babbyene med Mac må vike unna. På den annen side nærmest garanterer det en 360 port før eller siden.
Så da er spørsmålet, er dette bedre enn Minecraft? Det er vanskelig å svare på siden det blir som å spørre om Contra er bedre enn Doom. Begge spill er ganske like, men samtidig helt forskjellige. Notch brukte mesteparten av fredagen på å spille dette, mens Blue og de andre som mekker Terraria har en permanent MC-server gående på forumet sitt. Begge spilla bør spilles, men jeg tror nok at når alt er sagt og spist så ender jeg opp med å foretrekke bestefaren i sjangeren.

Uansett er dette awesome greier og koster lusne 10 Euro hos Steam. Etter at man har spilt litt vil jeg anbefale å sjekke Wikien for oppskrifter osv. siden ting om mulig ofte er enda mer forvirrende enn i MC. Dette kartprogrammet er og praktisk, men jeg ville fjerna all merkinga av hvor godsakene ligger. Det er mer gøy å få en viss pekepinn over åssen ting ser ut, men ikke få alt spoila.
Forøvrig er jeg klar for litt 4 player coop, men det er vistnok litt stress å sette opp så det får noen andre fikse. :p

Dette besvarte spørsmålet mitt fra det forrige emnet grundig.
Jeg har aldri spilt minecraft før, men dette høres jo bare lekkert ut. Pluss det sverdet du nevnte.:d

Spørs om det ikke blir et lite kjøp når jeg får tid.

Lodin

Der Waaaah
Mer da?
Her er karakteren og inventoryet mitt.

Og her er det foreløpige huset mitt. Skal bygge et skikkelig slott ala. Castlevania bare jeg får nok matrialer.

Så kult. Skikkelig heftig crib du har der Lodin!
Det spillet der frister meg så mye mer enn minecraft. Har du kommet langt? Veit det er et dumt spørsmål, men hvor mye tid har du lagt i det huset hittils?
Og er de 3 bossene så kule som du hevder? .

Fader at jeg ikke har med pc når jeg erute og reiser..

Lodin

Der Waaaah
Har ikke brukt så lang tid på det huset der og om jeg ville kunne jeg bygd mye større. Har masse gråstein i ei kiste til jeg bestemmer meg for å virkelig konstruere noe. Har vel brukt seks timer på dette kartet, men har allerede spilt litt med den karakteren fra før av.
Når det gjelder bossene har jeg bare sett den første som spawna random fordi det var noe som heter Bloodmoon. Det var veldig tidlig i gamet og han slakta meg ganske enkelt. Eide som faen. Her er han:

Lodin

Der Waaaah
Ny update ute! Masse noice greier som jungelbiome over bakken, klær og ny boss. Det viktigste er dog harepuser!!! :yoshi:

Det spillet der frister så meget mer enn Minecraft. Spesielt når det inneholder harer og en boss som ser sånn ut.

Novastrum

Feminist-elitist
Kan man porte verdnene sine fra ulovlig versjon til steamversjon? I så fall er det instabuy i kveld.

Edit: æh.. drit i det kjøper det uansett, det har gitt meg såpass mange timer med Zen-glede allerede.