The Elder Scrolls IV: Oblivion

#1
Her er bilder av spillet.


Her er en liten liste over ting som har blitt spurt om flere ganger i tråden delt opp etter hardware-problemer og ting som har med quester og hvordan man spiller å gjøre. For guds skyld skum gjennom denne lista og se om det du lurer på er nevnt allerede så vi slipper å gjenta svaret for femte gang!
Legg merke til at mye av dette kun gjelder for PC-versjonen siden det for eksempel er lite man kan gjøre for å få et 360 spill til å kjøre bedre.

Hardware-ting:

Er det noe jeg bør gjøre før jeg legger inn spillet og begyner mitt magiske eventyr som naken skogsalv i Cyrodiils mytiske enger?
Fint at du spør. Det er en god ide' å laste ned de nyeste driverne til ihvertfall skjermkortet ditt. Når du så har installert spillet er det veldig lurt å defragmentere hardisken siden dette kan hjelpe på ytelsen. Om ikke annet så sett på defraginga før du går å legger deg etter første økt.

Hvordan tar jeg bilder?
Først må du åpne Oblivion.ini som ligger i "C:sukk:Documents and Settings\BRUKERNAVN\Mine dokumenter\My Games\Oblivion". Her endrer du "bAllowScreenShots=0" til "bAllowScreenShots=1".
Legg merke til at ikke alle skjermkort lar deg ta bilder med både AA og bloom på samtidig så forsøk å skru av en av disse hvis det ikke kommer noen beskjed om at et bilde er tatt når du trykker print screen.
Bildene dukker opp som BMPer (konverter dem i paint eller noe før du viser dem til oss) der du installerte Oblivion, feks. "C:sukk:games\oblivion\".

Bare jeg såvidt ser på en Oblivion Gate eller noe usynlig går spillet over i slideshow!
Disse to effektene fungerer ikke med alle skjermkortkort og foreløpg er det kun to løsninger. Enten må V-sync eller AA skrus helt av. I noen tilfeller må begge to av. Dette vil sansynligvis bli fikset i en framtidig patch.

Skyggene på karakterer ser rare og stripete ut!
Skru av self shadow. Skjermkortet ditt har sansynligvis ikke full støtte for denne effekten alikevel.

Jeg blir sjøsyk av den trange synsvinkelen de ikke fiksa fra 360 versjonen!
Foreløpig er eneste måten å gjøre noe med dette å åpne komandolinja mens du spiller med tilde knappen, den ved siden av 1 og skifte Field Of View. Standard FOV er på 75, men de fleste PC spill har sin på 90 og det foretrekker jeg og. For å endre den skriver du bare "FOV 90" når du har komandolinja oppe. Dette kan muligens bli patcha etterhvert eller og fikses med en mod.

Teksturene ser rare ut eller er helt hvite!
Skjermkortet ditt har ikke nok ram til alle teksturene. Sett tekstur størrelsen ned til medium eller lav.

Spillet lægger\kjører dårlig!
Skru ned ting! Oppløsning på 800x600 hjelper veldig. Gresset kan det være en lur ide å fjerne siden det spiser masse ressurser. Å sette tekstur størrelsen til small eller medium vil og hjelpe. Skru og av alle andre programmer som iTunes og Bittorrent. For mer spesifikk hjelp ta en titt på linkene nederst i posten eller spør her.

Spillet lægger\kjører dårlig på Xbox 360!
Oblivion bruker mye av hardisken til å lagre filer som brukes mye av spillet siden det går fortere å ta dem derfra enn spilldisken, men noen ganger blir de rota til og ting kan ta lang tid å lade. Reset maskina og hold inne A så vil de midlertidige filene (ikke saves eller andre viktige ting) bli sletta og spillet vil muligens kjøre igjen.
Pass og på at maskina ikke står inneklemt i ei hylle eller på et teppe siden den trenger god sirkulasjon for å ikke bli overoppheta.
Hvis lyden skurer skal det vistnok hjelpe å sette maskina til 50 eller 60 Hz.

Spillet lægger\kjører dårlig på mamma sin P4 1,3gig PC med 256meg RAM og et Radeon 8500!
Du har valgt feil spill. Det er Morrowind, Bethesda sitt forrige store spill du er ute etter pusen. Evt. kan du og spille det utmerkede Call of Cthulhu som ble sluppet på samme dag som Oblivion siden dette har latterlig lave systemkrav.

Spillet kræsjer hele tiden og er utrolig buggete!
Velkommen til Bethesda sine rollespill! I forhold til både Daggerfall og Morrowind er Oblivion merkbart stabilt, men det har fremdeles en masse feil og mangler. Legg alikevel merke til at Bethesda er flinke til å slippe patcher så om noen måneder vil forhåpentligvis de verste problemene være fikset.
Som før nevnt kan det være lurt å ta en titt i noen av linkene nederst i posten eller spørre her.

Hvordan starter man Oblivion i multiplayer?
Kle av deg alle klærne og kryp oppi senga di og under dyna, så legger du hodet ditt på puta og sovner. Hvis du er heldig vil du ha en fantastisk drøm om hvordan du og alle WoW-bøddisene dine erobret Cyrodiil.
Det er med andre ord ingen planer om å legge til Multiplayer (annet enn i hodene på vel håpefulle nerder) og rundt 95% sikkert at noe slikt aldri vil dukke opp.


Selve spillet (noen spoilere, men ikke noe farlig):

Hvor får jeg hest?
Hvis du følger hovedhistorien i spillet vil du automatisk få en hest gratis etter de første oppdragene. De kan og kjøpes utenfor de fleste byer og prisen avhenger av hvor bra hesterase det er snakk om. Den beste hesten i spillet får du fra stallen utenfor Cheydinhal for kun 5000 gull.

Hvor får jeg hus?
De fleste større byer har hus til salgs. Ofte er det personen som styrer i byen som står for salget, men det kan være andre folk og. Imperial City har det billigste huset i spillet til bare 2000 gold.

Hvor får jeg penger til hest og hus?
Gå på side quests eller bare lok omkring i ødemarka til du finner en dungeon. Slep så med deg så mye som du greier å få med deg og selg det i nærmeste by. Hvis du gjør dette noen ganger begynner det fort å rulle inn noen tusen gold.

Hvordan blir jeg vampyr?
Som med alle sykdommer i Oblivion får man også "vampyrisme" av å sloss med noen som lider av "vampyrisme". Hvis du så går tre dager med sykdomen og så sover vil du våkne opp vandød. Du vet at du har sykdomen og er i ferd med å forandres hvis Endurancen din vises med et rødt tall på status skjermen. For å ungå å bli vampyr kan du enten drikke en "Cure disease potion" (don't leave homewithout one) eller bruke alteret i templene i de større byene.

Hjelp, å være vampyr suger!
For det første vil du virke normal for alle som ser deg hele dagen etter at du har drukket blod så snik deg på en uteligger eller noen i en guild mens de sover. Du tar heller ikke skade av solen den første dagen. Du er ikke like kraftig som en fullverdig vampyr, men du kan bevege deg fritt uten problemer. For å bli kvitt sykdommen må du oppsøke universitet som ligger på utsiden av Imperial City. Der vil du finne starten på en lang og kjedelig quest som vil ta deg evigheter å fullføre.
Mitt råd er å heller følge rådene i posten over og alltid ha en "Cure disease potion" med seg. Hvis du så våkner en dag og er vampyr kan du bare laste opp en litt eldre save fra før du sov og drikke potionen.

Hvordan reiser man raskt?
Åpne opp det større kartet og dobbeltklikk dit du vil dra. Legg merke til at du da går glipp av alt snopet som ligger mellom punkt A og B, men hvis du allerede har tatt det meste mellom dem kan det være praktisk å gjøre.

Hvor kan jeg kjøpe lockpicks?
Det står en snuskebukk utenfor Imperial City bymuren, nær stallen og han selger diverse tyveriutstyr, deriblant dirker. De kan og skaffes via Thieves Guild

Hvordan kaster jeg noe fra inventoryet mitt?
Enten Shift-click på det eller klikk og dra det ut av inventoryet og på en tom del av skjermen.

Hvordan sletter jeg spells som er utdaterte og bare tar opp plass.?
Dette er foreløpg ikke mulig, men det går rykter om at det kan patches inn.

Hvordan angriper jeg mens jeg rir på en hest?
Det går ikke. Utviklerne fjernet muligheten siden de følte det gjorde slåssing litt for enkelt. Det er mulig det dukker opp som en mod etterhvert.

Hvorfor er ingen butikker åpne?
Fordi alle sutra over at folka i Morrowind ikke hadde døgnrytme. Det betyr at de fleste butikkeiere nå er på bar eller ligger å sover fra klokka 20.00 til 8.00 og du får fint belage deg på å vente.

Hvorfor kan jeg ikke selge alle tinga i inventoryet mitt?
To grunner. Butikkeiere kjøper kun ting de selger. Smeder vil feks. bare ha rustninger og våpen. De større byene har derimot landhandlere som kjøper de fleste ting.
Desverre vet alle butikkeiere om noe i inventoryet ditt er stjålet så dette dukker ikke opp på lista deres engang. For å finne helere som er villige til å kjøpe tyvegods må du melde deg inn i Thieves Guild.

Hvordan blir jeg med i Thieves Guild?
Se på Wanted plakatene i Imperial City og snakk med vakter og uteliggere om ham som står nevnt der. Uteliggerne må muligens smøres med noen grove vitser eller mynter før de er villige til å prate.

Linker det kan være lurt å titte på:
Her er en tråd i Bethesda forumene med linker til de fleste hjelpetråder: http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=279865
Her er flere tweaks og råd om hvordan man får spillet til å kjøre bedre: http://ideveloper.pandora-studios.com/file...ttingsGuide.txt

Endre sier: Kudos, gamerpoints og takk til Lodin for FAQ-en. Og takk til Frenzy som påpekte en feil og la til en ting. :)
 
#6
Spillet har sikkert syke krav på pc :S Ifølge ign er det ganske sikkert at den kommer til ps3, da slår jeg...to fluer i en smek.
Orker ikke stresse med og kjøpe nye deler til pcen og osv.
 
#7
Tja fett på Xbox360, men det må nok skaffes til PC. Iogmed at det kommer til å komme mods\plugins til PC-Versjonen, som Morrowind.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Er ikke særlig fan av navnet, men The Elder Scrolls: Cyrodiil hadde kanskje ikke fenga så jævlig? Uansett håper jeg vi faktisk får lov til å dra ned til dette mytiske Oblivion denne gangen. Vil slakte hauger med demoner nå.
Om ikke annet så er ihvertfall dette og Call of Cuthulhu to av de spilla jeg ser mest fram til så Bethsda kan gjerne få spise mine ufødte barn.
 
#10
Opprinnelig skrevet av Darkstorm@14.05.2005, 16.27
Tja fett på Xbox360, men det må nok skaffes til PC. Iogmed at det kommer til å komme mods\plugins til PC-Versjonen, som Morrowind.
219976​
Det er en genial tjeneste som heter Xbox Live. Du vet. Der du kan laste ned patcher og nytt innhold over internett. Drit i å kjøp en Pc til 20000,-, fordi det er det du må ut med for å kjøre dette spillet flytende....tror jeg u hvertfall :ehm...: Xbox 360 kommer sikkert ikke til å koste over 5000,- så jeg ville nok heller ha satset på den, eller PS3 for den saks skyld.
 
#11
Jaja, men det kommer bare til å ligge offiselle Plugins fra Bethesda der da. Ikke Plugins som er laget av andre folk, det er de som er de heftigste :)
 

Lodin

Der Waaaah
#12
Det spørs i forhold til hvor villige Ubidubi er til å jobbe med utenforstående folk. Blir mer og mer vanlig å la moddere jobbe med ferdig produkter.
Noen av de tinga som ble laga til Morrowind: Bloodmoon var faktisk oppreinnelig mods.
 
#14
har ikke sett noe filmklipp fra spillet med en ting dem bor har gjort er aa ansatte bedre animatorer. Morrowinds animasjoner er grusomme :( Det ser jo ut som alle gaar rundt med noe stort hengende mellom beina. ja, kvinnene ogsaa :D
 
#15
Umm, det ligger en del screenshots fra Oblivion. Så der ser du at animasjonene ikke er så grusomme. Uansett hvis du hater animasjonene i Morrowind, skaff deg Better Bodies og Better heads pluginen.
 
#16
Opprinnelig skrevet av Mongis@14.05.2005, 12.59
Sikler hver gang jeg ser/hører noe om dette spillet. :sikle:

Blir dette ett lanseringsspill til 360 eller kommer det senere?
219867​
Det er vist et lanserings spill til X360
 
#18
Opprinnelig skrevet av ShoDan@14.05.2005, 23.11
har ikke sett noe filmklipp fra spillet med en ting dem bor har gjort er aa ansatte bedre animatorer. Morrowinds animasjoner er grusomme :( Det ser jo ut som alle gaar rundt med noe stort hengende mellom beina. ja, kvinnene ogsaa :D
220127​
man kan ikke se animasjonene utifra screenshots da men. Det er hvordan personene gaar, springer, hopper etc etc.
Og du kan ogsaa ha den vakreste 3d modelen i verden, men hvis ikke bevegelsene/animasjonene til figuren er bra, saa blir den ikke troverdig.

Daarlig animasjon er daarlig animasjon. uansett hva den er "festet" til.