"The Settlers; Rise of an empire"

#1
Dette er et av de bedre strategispillene jeg har spilt i det siste; i motsetning til de tidligere "The Settlers"-spill må du ikke slåss mot uslåelige horder av vikinger og mayaer (jeg greide ikke engang å spille på lett), isteden har imperiebyggingen fått en større rolle.
Grafikken er klart bedret, men allikevel har de ikke gått bort i fra det litt eventyraktige preget som gjør et "The Settlers"-spill til et "The Settlers"-spill.
Helt nytt er dessuten innføringen av "heltefigurer", lenge kjent fra både "Age of Empires"- og "Warcraft"-serien. I dette nye "The Settlers"-spillet er du ikke en ukjent Gud, men en konge som styrer ved hjelp av sine riddere.
I mye større grad enn i de gamle "Settlers"-spillene får du klare oppdrag i "The Settlers; Rise of an empire", der du nødvendigvis ikke vinner bare ved å slå motstanderen militært. Dette har både sine positive og negative sider, men det kommer jeg tilbake til. Etter en "briefing" må du velge den ridderen du mener passer best til oppdraget utifra oppdragets karakter. Hver ridder har både en "passiv" og en "aktiv" egenskap. Bortsett fra dette tror jeg ikke ditt valg har så mye å si for oppdraget, men hvis du velger å rollespille litt i tillegg har det en viss betydning. Ridderen spiller en viktig rolle, da du ved jevne mellomrom må gi denne titler for å kunne utvikle leiren din ytterligere. I tillegg til å sloss er ridderen også nødvendig for å kunne hente skatter fra ruiner, utvide riket og såkalte "interactions" - for eksempel grave etter vann eller tenne bål. Det siste kan også være nødvendig for å fullføre oppdraget.
Spillet har også en flerspillerfunksjon som jeg ikke har fått testet.

Spillet begynner ganske enkelt med at du som konge må forsvare dine områder, men etter hvert som historien skrider frem vil oppdragene i større og større grad gå ut på å vinne støtte blant forskjellige riker for å kunne utgjøre en motstand mot "The Red Prince" og hans protegé - Crimson Sabbat. Nå har jeg ikke spilt ferdig spillet, men mye av det går ut på kunne tilpasse seg i ulike klimasoner og vinne ressurser.

Så til ris og ros: Jeg setter pris på at det har kommet et strategispill der hovedfokuset ikke ligger på det rent militære, og spesielt at spillet er av en slik karakter at du får tid til å bygge opp et fungerende rike før hordene kommer. Nå er det slik at det ikke kommer horder, men latterlig små militærstyrker som ikke angriper før du selv velger det. Et av de største problemene med spillet er at oppdragene er litt for enkle og lite omfattende; du greier fint å komme igjennom et på en halv til en time. Det andre er at du ikke blir utfordret noe særlig militærmessig; du blir ikke angrepet før du har fullført alle foregående oppdrag. Det blir meningsløst å i det hele tatt bygge opp et forsvar - du bare sørger for å bygge en solid mur og samle ressurser til å trene soldater (noe som skjer momentant) innen du kommer til det punktet der du blir angrepet. Slik kan du altså ta det meste med ro.
Imidlertid skulle ikke hovedfokuset i dette spillet - i motsetning til i de tidligere - være av militær art. Dette reflekteres i mange av oppdragene, der du kun skal drive fredelig handel - uten frykt for å bli angrepet. Selv om det kan være deilig med et slikt oppdrag nå og da, blir det kjedelig hvis for mange er av en slik art. Enhver spiller vil - hvis han får litt tid på seg - klare et slikt oppdrag på første forsøk; tiden det tar avhenger av spilleren.
Det mest negative er imidlertid spillets repetitive karakter. De fleste oppdrag kan karakteriseres slik: Du samler ressurser; gir ridderen din et par titler; samtaler med et par leirer; sender leirene noen ressurser; du har klart oppdraget. Noen ganger må du slåss mot en fiende, og noen ganger må du foreta noen gjøremål for å kunne drive handel med en leir som har ressurser du trenger.
Jeg har nevnt tidligere at oppdragene er litt vel lineære. Du trenger ikke å frykte at du rent tilfeldig blir angrepet av røvere, vikinger eller en fientlig hær. Alt sammen er omhyggelig lagt inn i et fast skjema. Et problem med slike angrep er at du helt fra begynnelsen av kan bygge en stor steinmur rundt leiren din. Denne kan bare bli revet ned av beleiringsmaskiner - og drar vikinger og røvere med seg slike? Når det gjelder røvere holder de til i egne leirer, og vil angripe transporter som kjører forbi. De respawner, så du kan ikke utrydde dem en gang for alle, men må passe på å sende tilstrekkelig med militær eskorte med handelstransporter som går gjennom disse områdene. Dette er så å si alt du trenger militæret til, bortsett fra ved de spesielle anledninger nevnt ovenfor.
En annen ting jeg vil nevne er at det er litt for lett å få nye bygninger - etter ridderen har fått den nødvendige tittel vil bygningen bli gitt deg. Det hadde vært greit hvis det fantes bygninger som du ikke kunne bygge før du hadde stjålet eller mottatt bygningsplaner. Muligheter til å drive forskning for å få ny teknologi - noe à la "Age of Empires" - hadde jeg heller ikke gått av veien for.

Jeg kan si mer, men jeg vil vente å se om noen andre har erfaringer knyttet til spillet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Skippa elegant dette ettersom det fikk gjennomgående midt-på-treet-omtaler både hos Gamer og Gamer av typen Euro. Uansett liker jeg bedre strategispill når ordet "taktisk" må brukes for å beskrive dem, slik som Company of Heroes, nyinnkjøpte World in Conflict (førsteinntrykk: Fett som fy, bare synd systemkravene er ugudelige) og - hvis vi beveger oss over på konsoller - Final Fantasy Tactics og Disgaea. Det største aberet jeg har med Imperiet Stabler Seg På Beina er at begge omtalene hevder at det er usedvanlig grunt til strategispill å være. Noen kommentar til det?

Sånn ellers finnes det flust av ikke-militære strategispill til PC, innen den sjangeren er jeg veldig svak for Chris Sawyers transportsimmer (Transport Tycoon Deluxe og Locomotion). Anbefales hvis du liker å sysle med å bygge opp transport- og handelsnettverk.
 
#3
Det er grunt, men hovedgrunnen til at jeg kjøpte det var at jeg hadde gode erfaringer til de foregående spill i serien (bortsett fra at jeg aldri fikk dem til).

Hovedproblemet med slike ikke-militære strategispill er at det blir litt vel mye av nettopp "sysling". Det du gjør har ingen betydning - du bare bygger og tjener penger (min erfaring fra "Theme Park World"). De er morsomme i begynnelsen, men du går fort lei.

"Medieval 2; Total War" var kanskje det beste spillet innen sjangeren jeg har spilt, med sin "turn-based strategy" og "real time tactics". Dessverre gir ikke spillet den samme gleden av å se byen vokse seg stor og innbyggertallet øke. Kjekkest hadde det vært om det var mulig å spille på to ulike plan - både være byggherre i byene og samtidig arbeide taktisk med å flytte styrkene rundt om på verdenskartet. Mulighet til å velge passende områder du vil bygge en by og stå for byplanlegningen er heller ikke til å gå av veien for. Det ville vært selvsagt ha medført enorme systemkrav.