Toby Gard med på Tomb Raider Next!

I følge IGN har Toby Gard nå gått over til Crystal Dynamics som en av primær-designerne på det neste Tomb Raider spillet. I og med at Toby var en av eliten som skapte Tomb Raider-franchisen og delvis sto bak de brilljante spillene Tomb Raider 1 og 2, lover dette godt for oss Tomb Raider fans. Kanskje vi endelig får et spill som gir oss samme gleden av å utforske som de tidligste spillene gjorde i sin tid. Toby har nylig blitt ferdig med sitt syv-årige prosjekt Galleon, som nå finnes i butikkene.
Om dere leser hele artikkelen vil den observante bruker kanskje legge merke til at den ligger under XBox-seksjonen. Vil dette bety at et av Sony's største spillserier vil gå over til Playstation 2's største konkurrent, XBox?
Tomb Raider har jo tidligere verdt å finne på andre konsoller (nr. 4 og 5 på Dreamcast blant annet, pluss tre Game Boy spill), men ettersom Sony betalte store summer for å holde Angel Of Darkness eksklusivt til PS2 (og PC) finner jeg dette litt merkelig. Men gode nyheter er det uansett.
Begynner virkelig å glede meg nå.

Grunnen til at Sony ville ha The Angel of Darkness eksklusivt til sin konsoll var vel pga. at det skulle bli den store oppgraderingen som seriene så lenge hadde trengt. Da det viste seg at spillet var like fult av bugs som Enter The Matrix og at den "nye" Lara var like deilig som fotsvette solgte det ikke serlig bra. Med andre ord ble det ingen "killer-app" og Sony tørr vel ikke håpe på at det kommer til å ble det denne gangen heller.

Nja, årsaken til at den ligger under Xbox seksjonen kan jo være at Toby Gard sist jobbet med Galleon, som var en Xbox Exclusive.

Forøvrig har jeg fått litt større tro på et godt Tomb Raider spill nå, ingen av oppfølgerne kan måle seg med Tomb Raider 1, som var det eneste spillet Toby Gard sto for. Galleon overrasket også stort og er absolutt et av spillene som er verdt å skaffe seg til Xbox, selv om meningene er sterkt varierte.

Tomb Raider har brukt opp tabbe kvoten hos meg siden Revelation