Toll på gaver..?

#1
Hvordan er det med posten og "gaver"? skal bestille spill fra www.cduniverse.com. Som på mange andre steder kan man få "gift wrapping" og/eller "Make a gift receipt". Hvis jeg bestiller til meg selv og later som det er gave slipper jeg toll da? Lurer på om jeg skal bestille flere spill sammen eller ett og ett. Håper på litt tilbakemelding :)
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#2
Tollgrensen for en gave er 1000 kroner.
 
#4
Hvordan fungerer dette med gaver i praksis? Hvis jeg bestiller med gift wrapping fra www.cduniverse.com så kommer den sannsynligvis ikke gjennom tollen da? Noen som har peiling/erfaring på om jeg kan snike meg gjennom tollen hvis jeg velger "Gift Receipt"?

"When sending an order directly to someone else as a gift, you can include a Gift Receipt. A gift receipt is a packing list that does not display price information and can include a short, custom Gift Message.

To send a Gift Receipt, click the Gift Receipt box during the finalize order process and enter your gift message in the area provided. Your gift message is limited to 150 characters. There is no additional charge to send a gift receipt or gift message."
 
R

roy_nor

Gjest
#5
Problemet ligger nok i at de fleste netshops sender med en søt liten papir-kopi-sak inni konvolutten\pakken, og på den papir-kopi-saken står det hvor mye du betalte for varen. Og siden tollen har lov til å åpne og sjekke innholdet på de pakkene de har lyst til å sjekke så... Get the picture?

Et spill jeg kjøpte fra en dansk netshop hadde blitt priset ned til 199,- men tolla hadde åpnet pakken, lest fakturaen (269,-) og vips, 152,- for meg å betale i forenklet tollbehandling og moms..

Tydeligvis så har noen netshops skjønt at tollen er sleip :p
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#6
Ja, dette med gavepakking var visst et av de første hullene som ble tettet.

Kjenner ingen som har klart å få noe dyrt gjennom tollen med denne metoden.
 
R

roy_nor

Gjest
#7
Ok, litt offtopic: har noen bestilt noe fra www.cduniverse.com tidligere?
Dei e at stola på?
Jeg ser de har YS: The Ark of Napishtim til PSP.. Må.. ha.. nå..
Elsker at PSP er sonefri :p (For spill ihvertfall..)
 
#8
SITAT(Zer0s @ 01.06.2006, 21.54) 7362
Problemet ligger nok i at de fleste netshops sender med en søt liten papir-kopi-sak inni konvolutten\pakken, og på den papir-kopi-saken står det hvor mye du betalte for varen. Og siden tollen har lov til å åpne og sjekke innholdet på de pakkene de har lyst til å sjekke så... Get the picture?

Et spill jeg kjøpte fra en dansk netshop hadde blitt priset ned til 199,- men tolla hadde åpnet pakken, lest fakturaen (269,-) og vips, 152,- for meg å betale i forenklet tollbehandling og moms..

Tydeligvis så har noen netshops skjønt at tollen er sleip :p
[/b]
Ok skjønner greia. Jeg får bestille hver ting for seg. Og for Off topic: har ikke bestilt der tidligere nei, men er en ganske stor butikk som har holdt på en stund så skal nok være til å stole på. Kan si til deg etter jeg har mottatt varer (forhåpentligvis ;)) hvis du vil.
 
R

roy_nor

Gjest
#9
SITAT(eddie @ 01.06.2006, 22.11) 7371
Ok skjønner greia. Jeg får bestille hver ting for seg. Og for Off topic: har ikke bestilt der tidligere nei, men er en ganske stor butikk som har holdt på en stund så skal nok være til å stole på. Kan si til deg etter jeg har mottatt varer (forhåpentligvis ;)) hvis du vil.
[/b]
Da venter jeg i spenning på at du skal få dine varer tilsendt :p hehehe..

Edit: jeg klarte ikke holde meg og bestilte YS: The ark of napishtim og et par skjermbeskyttere til PSP. Virker som om de virkelig går inn for å gjøre pakken mest mulig som en gave. Man kunne få tingene man kjøper pakket inn i gavepapir og greier, kostet 4$ ekstra, men heller det enn at man må betale 150 + i toll...

Håper den glir igjennom tollen... :)

 
#10
SITAT(Zer0s @ 01.06.2006, 22.15) 7372
Da venter jeg i spenning på at du skal få dine varer tilsendt :p hehehe..

Edit: jeg klarte ikke holde meg og bestilte YS: The ark of napishtim og et par skjermbeskyttere til PSP. Virker som om de virkelig går inn for å gjøre pakken mest mulig som en gave. Man kunne få tingene man kjøper pakket inn i gavepapir og greier, kostet 4$ ekstra, men heller det enn at man må betale 150 + i toll...

Håper den glir igjennom tollen... :)

[/b]
Håper for din skyld at noen fra tollvesenet ikke leser dette her da. :p
Håper den glir igjennom da. :)
Har forresten fått igjennom 2 store pakker i tollen, uten å betale noe som helst. Verdien kom på ca. 2k til sammen for de to pakkene. :angel:
Ba de bare sette ned verdien og slikt på fraktbrev, men så ut som jeg bare hadde flaks med den, veide også ca. 8kg tilsammen. :)
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#11
SITAT(Mongis @ 01.06.2006, 19.34) 7257
Houseman har rett. :)

Amazon UK tilbyr forresten "gift wrap", men disse slipper ikke gjennom tollen.
[/b]

faen ehller bestilte akkurat max payne 1 og 2 med giftwrap :grr:
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#13
De kostet 8 pund hver for seg (altså 16£) med det ble 22 med shipping! er det ikke sånn at shipping ikke teller med den prisen på varen angående tolling
 
#14
Hm, vet hvertfall at på play-asia.com kan du sende dem en mail og få dem til å sette ned verdien på pakken så du slipper toll.
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#15
Amazon liker å følge regelverket desverre :grine:
 
R

roy_nor

Gjest
#16
SITAT(Trench_Rat @ 02.06.2006, 17.44) 7511
De kostet 8 pund hver for seg (altså 16£) med det ble 22 med shipping! er det ikke sånn at shipping ikke teller med den prisen på varen angående tolling
[/b]
Stemmer. Er kun verdien på varen du har kjøpt som tollen skal sjekke.
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#17
JIIIIIIIIIIIIHA in your face nanny state :svette:
 
#18
Bare for å føye til: Hvis varen koster over 200,- vil portoen bli lagt til i prisen, men som Zer0s sa, portoen spiller ingen rolle hvis verdien er under 200,-.
 
#19
SITAT(eddie @ 01.06.2006, 16.24) 7236
Hvordan er det med posten og "gaver"? skal bestille spill fra www.cduniverse.com. Som på mange andre steder kan man få "gift wrapping" og/eller "Make a gift receipt". Hvis jeg bestiller til meg selv og later som det er gave slipper jeg toll da? Lurer på om jeg skal bestille flere spill sammen eller ett og ett. Håper på litt tilbakemelding :)
[/b]

Du har ikke lov til og motta eller sende som Gave hvis det ikke har gått via en anna privatpersjon
men de kan sende somn gave butikken, bare vær klar over at hvis det såt firmanavet, er tollen ofte mistenkelige, og du kan få en smekk, men verdt spenninga :) :)