Trespasser

Jeg har ikke så god peiling på hva som er retro eller ikke, men dette spillet kjøpte jeg for leeenge siden, sikkert over seks år siden, så da må det vel være retro? Eller? Bare flytt hele emnet hvis det ligger i feil seksjon.

Ja, som sagt så kjøpte jeg dette spillet for lenge siden, og du merker på grafikken at spillet er gammelt. Man kan støte på ufattelig teite bugs, og det er ikke få av dem. Trær som svever tre meter over bakken er ikke et sjeldent syn. Spillet handler om Anne, ei dame du ikke får vite så altformye om. Hun overlever en flystyrt. Det du kanskje legger merke til først, det er at det ikke er noen HUD whatsoever. Du finner ut hvor mange kuler du har i våpenet du holder ved at hovedpersonen sier noe som "Six rounds left" eller "Hasn't been used!". Helsa blir vist i en hjertetattovering Anne har på den ene puppen, og den blir først litt rød, så litt rødere, så er du død. Og når man dør, da kan man bevege blikket fremdeles, men ikke røre seg. Det er alltids morsomt å oppleve og bli spist levende av en sulten raptor, mens man hører at kjøttstykker blir revet av kroppen.

Handlingen er enkel - Anne vil til helvetes bort fra dinosaurøya, så hun må finne en telefon eller noe som hun kan bruke til å skaffe kontakt med omverdenen. Spillet foregår på Site B, den andre dinosaurøya John Hammond laget. Nettopp, mannen som laget Jurrasic Park. Noe av det kule med spillet, er at man av og til hører stemmen til Hammond (eller mannen som spiller Hammond i JP, han har rollen som sin egen stemme i spillet.. ehm, eller rollen til stemmen til karakteren han spilte i JP, sånn var det). Hammond kommenterer ting du ser, og forklarer gjerne litt om T-Rex eller forskeren Henry Wu. Anne kommenterer også ting, og denne setningen er fet: "Secret compartment, uh, ah." Morsomt å høre henne si det.

Men selv om spillet har en god fysikk og god jeg-er-strandet-på-en-øde-øy-med-kjøttedtende-dinosaurer-stemning, så er det mildt sagt jævlig irriterende. Grafikken og buggene er forjævlige, og når du skal klatre ved hjelp av kasser, og de faller sammen, da blir hvertfall jeg forbannet. Hvertfall når jeg har brukt noen minutter på å stable dem oppå hverandre. Som sagt så finnes det ikke HUD utenom det damen sier og hjertetattoveringen, derfor er det vanskelig å sikte. Med noen knapper og musen kan du ta frem hånden til damen, og det du sikkert legger merke til, er at den kan snu seg i alle retninger! Med hånden kan du plukke opp ting og hive dem, men det er også hånden du bruker for å skyte med våpen. (selvfølgelig) Pga. ingen HUD, blir siktingen litt vanskelig i blant. Anne kan ha med seg to ting, og det inkluderer keycards og sånt. Og den ene tingen må alltids holde fremme. Har du spilt Trespasser sier du? Da vet du at det er et helvete å gå gjennom dører. Du må gå på dem for at de skal lukkes opp, og man kan ikke gå rygge på dørene. Det gjør at jeg mister våpenet eller tingen jeg holder hver gang jeg går gjennom en dør. Det er med stor selvbeherkelse at jeg har klart å holde meg fra å banne og skrive med store bokstaver, for mye at spillet får det til å klikke for meg.

Så, har du spilt det? Hva synes du? Jeg liker det fordi det er det eneste kule spillet jeg har på den bærbare dataen, og for følelsen man får. Selv om man kan løpe fra raptorene i begynnelsen av spillet, uten at de tar deg igjen eller spiser på deg. Nå har jeg vondt i fingrene, for denne bærbare dataen er vanskelig å skrive med. Jeg har sikkert mange skrivefeiler i teksten, men drit i dem, det er seint på kvelden. Bilder må du gjerne poste selv, for jeg gidder ikke. Forresten, jeg er på en skog-bane etter keycard-helvetet på havna for dere som husker banene fra spillet.

Jeg vet noen må ha spilt dette spillet, det er Jurrasic Park for faen.

Husker godt Trespasser jeg, lånte det av en kamerat en eller annen gang i tida. Men jeg spilte ikke så lenge. Jeg hadde nemlig innbitt bestemt meg for å drepe de første raptorene og prøvde utallige ganger å pælme eller dytte steiner på dem. Klarte å drepe en av dem en gang, men så var det roger og ut liksom.

Men, men, jeg var en jung pjokk og gav opp spillet ganske fort. For all del, spillet var veldig tøft og jeg liker det jeg leser videre av storyen. Er det forresten bare meg som syntes det var fett at man faktisk kunne se kroppen sin i Trespasser, sånn i motsetning til Half-Life og liknende spill?

Lodin

Der Waaaah

=D

Trespasser ja. Personlig har jeg aldri spilt mer enn demoen, men den ga i grunn en ganske god innsikt i hvordan resten av spillet vil være. Faktisk anbefaler jeg de av dere som aldri fikk spilt det å laste ned demoen. De to gangene jeg testa den lo jeg omtrent så jeg skakk over alle de tilbakestående idiotiske designavgjørelsene.
Hånda som sikkert opprinnelig var en lur tanke funker bare ikke i praksis. Man veiver den omkring som en full sjømann og klarer aldri helt å håndtere de tre-fire knappene som avgjøre forskjellige vinkler og vridninger i håndleddet. På den annen side kan man skyte dinoene på gangstah-vis (sidelengs) og går man tom for ammo kan man kaste pistolen på utykjet (Den tar faktisk skade av det).
Men men, demoen burde kjøre fint på XP og er klart verdt å få med seg.

Yes! Hyggelig å se at andre enn meg har spilt Trespasser! Lodin, hvilken bane var det demoen startet og sluttet i? Var det fra stranda til slutten av første bane?

Lodin

Der Waaaah
Husker jeg rett fant demoen sted på et eget lite sted som ikke dukka opp i fullversjonen. Har lyst til å prøve å skaffe meg den nå. :(

Ah, da må vel jeg og laste ned demoen. Var det fullversjonen du ville ha, sa du? Fullversjonen er faktisk litt kul, for du finner byer og havner og sånt shit, og ikke bare jungel.

Nå som jeg så denne tråden kom jeg på at jeg hadde lånt spillet for veeeeldig lenge siden. Så nå netopp lette jeg etter det. Jeg trodde selvfølgelig ikke at jeg ville finne det. Men så lette jeg i haugen med løse cd-er, og der lå den! Husker ikke hvem jeg lånte det av, men han har tydeligvis glemt å få det tilbake.

Dette skal spilles i kveld! ^_^

D

Doctor Downs

Gjest
Jeg husker jeg hadde fått for meg at dette var et jævlig bra spill, så jeg bytta bort kanskje seks CD-er med brente spill for at karambaa skulle brenne Trespasser til meg. Var i grunn morsomt en stund. Genialt klønete å kaste steiner på dinoene, og ganske morsomt. Så ganske jævlig ut når man strakte seg etter våpen også. Bare det hele klønete designet på spillet, sammen med puppemåleren, gjorde det til en liten klassiker :)

Men landskapet, dinosaurene og hele Lost-feelingen er det som gjør at jeg liker spillet! Hvor langt kom dere, folkens?

Spillet har mye bra for seg. Ingen HUD, pupper når man ser ned, dinosaurer og finfin stemning. Problemet er bare at spillet er så forbanna rævva. :(

Nå har jeg installert det, men... faen! Av en eller anen grunn er hele skjermen sidlengs. Bildet er altså snudd 90 grader. Dette er bare når jeg starter spillet. På hoved menyen til spillet er det normalt. Jeg som hadde gledet meg til å spille det. :(

Lodin

Der Waaaah
Haha, tror dere ikke naboen hadde en kopi liggende og jeg fikk låne? :w00t:
Så langt har jeg ikke hatt noen problemer med å plugge raptorene og er kommet til tredje brett. Elsker og det faktum at hånda i utgangspunktet er strekt ut til Hitlerhilsen. Ikke no er som å løpe rundt i skauen og heile til dinosaurer. Forøvrig la jeg merke til at de større dinoen utrolig nok har snev av bump-mapping på seg. Må være et av de første spilla til å ha det og det er litt rart siden resten av det ser ut som pixelert graut.
Syns faktisk det alt i alt var ganske kult, til tross for alle feilene.

Om jeg nå bare kunne slutte å blande sammen skyte- og slippe det man holder-knappen... :yoshi: :gal:

Lodin

Der Waaaah
De viste jo faktisk fram bilder som dette på E3. Ikke rart folk blei grinete når det ikke var akkurat sånn det så ut når de fikk det hjem.

SITAT(Revan @ 12.07.2006, 17.40) 14062
Men landskapet, dinosaurene og hele Lost-feelingen er det som gjør at jeg liker spillet! Hvor langt kom dere, folkens?
[/b]
Jeg kom til dinosaur nr 2, en eller annen raptor på stranda. Er det bare jeg som ikke klarer å bruke den altfor lange armen? Ble ikke King Kong-spillet forsøkt i samme design??? Bare ikke helt elendig.

SITAT(Adroon @ 12.07.2006, 22.34) 14119
Kan ingen hjelpe meg med problemet mitt? :(
[/b]
Har du prøvd alle patchene du kan finne? Så det fantes en v1.1 patch som skulle "fixe problems" hva enn det går ut på...