Twilight Imperium: MinMax edition

oma

Village Drunk
#1
Så, da forskjellige TI tråder rundtomkring på forskjellige andre forum generelt sett er ganske døde, så la meg poste det her istedenfor.

Generelle spørsmål om regler, strategier, alt annet TI relatert kan dukke opp her.

Vi i Bergen skal jo spille dette episke spillet på lørdag. Jeg har valgt en rasen Arborec og tenkte jeg skulle kose meg (Helt til noen utforsker bioweapon greien, for da er jeg død) med å plante røttene mine overalt.

Dette er vel rettet mest mot @Waloran, @demake og @HaZ siden de er de jeg vet kan spillet mer enn meg.

Alt jeg har lest om Arborec sier at "Bioplasmosis rase tech er ikke så god". De andre tingene jeg har lest er at de er skikkelig treige i begynnelsen og sliter med å komme i gang. Men siden vi spiller med distant suns og distant empty space, så tenker jeg Bioplasmosis må jo være grei å få tak i tidlig? Bioplasmosis gjør som følger
  • Racial Tech 1: Bioplasmosis (3) At the beginning of the round, you may move one of your GF from one planet you control to another planet you control in an adjacent system.
Planen min var å ta Diplomacy som første strategy kort, oppgradere Bioplasmosis med technology secondary ability. Diplomacy secondary ability lar meg ta en planet i ett system ved siden av ett system jeg eier om ingen eier den planeten enda. Siden vi spiller med distant suns, og siden Arborec er så utrolig avhengige av ground forces, så har jeg absolutt ikke lyst å lande på en planet med fare for å miste ground forcene mine. Bioplasmosis gjør at jeg kan ta en planet uten at domain counteren (Distant sun) blir brukt. Så dermed kan jeg ta planeter uten å tenke over at bak der kan det ligge fæle greier.

Siden jeg har 1 carrier som kan ta med ground forces, og en cruiser som kan ta med ground forces (Siden jeg begynner med Stasis capsules). Så da kan jeg i teorien klare å ta 1 system med cruiseren, 1 system med carrieren, 1 system med Diplomacy og 1 system i begynnelsen av tur 2 med Bioplasmosis. Så lenge ikke carrieren og cruiseren møter på fæle ting bak distant suns, så ender jeg opp med å kunne få 5 planeter i begynnelsen av tur 2. Noe jeg ikke føler høres så ille ut. Med så mange planeter så kan jeg også, sannsynligvis, få nok ressurser til å kjøpe den andre rase teknologien som alle på internett sier er så fantastsik.

Så, Haz, demake og Waloran, forutenom å poste strategien min på nettet 2 dager før vi skal spille - hva er bakdelen med denne åpningen?
 

demake

Seksuelt godteri
#2
Jeg skal bare drepe deg. Alt annet er underordnet.

 
#4
Har bare spilt med Arborec en gang, og det ble mildt sagt et spesielt game. Vi spilte med distant suns, og min venstresidige spiller får 'settlers', hvilket betydde at jeg fikk to GF på en planet midt mellom oss. Når det er min tur fulgte jeg opp med å bygge en GF og en PDS på min ny-settlede-planet. Da ble det brått litt dårlig stemning, og piraten ved min venstre side sender cruisers til mitt home system bare for harassment... Vi spiller med standard strategy-cards, men med (8)Industry istedenfor (8)Imperial. Noe som viste seg å være en stor fordel for Arborec, da den ikke tar hensyn til build capacity og KAN produsere GF fra en space dock. Sammen med Bioplasmosis tok jeg sakte men sikkert og befolket min sektor (Industry for 4 GF i home system, og Bioplasmosis for å plassere de ut). Kom ikke helt i mål, men landet på en god andreplass. Konklusjonen er vel at Arborec gir en litt annerledes spilleopplevelse, men er under ordinære regler litt treig i utvikle grensene. Det skal være sagt at det var uhyre behagelig å de facto ha space docks overalt :D.

Pix under.


EDIT: Protip, er du redd for å miste ground forces bygger du Mechanized units. De er badass mot bakkestyrker, og blir ikke påvirket av radioaktivitet ol., så det er trygt å lande på distant sun tokens. Da går du heller ikke glipp av 4 trade goods eller andre goodies som skjuler seg under.
 

Vedlegg

Sist redigert:

demake

Seksuelt godteri
#5
Det begynner å nærme seg.

ImageUploadedByTapatalk1425069789.501038.jpg
 

oma

Village Drunk
#6
Vi fikk "bare" spilt 8-10 runder i går, så jeg fikk ikke helt merke Arborec på sitt sterkeste. Men jeg fikk en liten smakebit. Jeg holdt Mecatol Rex med en diplomat og jeg tviler på at noen hadde klart å fjerne meg derfra om vi hadde spilt løpet ut når jeg hadde Shock Troops og Mech units der også. I hvertfall måtte nok flere folk ha slått seg sammen for å gjøre det.

Jeg var tynt spredt rundt omkring, og jeg hadde nok passet mer på hjemsystemet mitt om ikke jeg måtte spare ressurser for å klare secret objectivet mitt (hold Mecatol, ha space dock der og 8 non fighter ships in the system). Jeg hadde tatt det objectivet runden før om jeg ikke hadde glemt å øke fleet størrelsen min og da hadde jeg nok vunnet. Menmen.

Arborec var absolutt veldig moro rase å spille ^^ men jeg tror jeg var heldig i første runden for jeg endte opp som speaker og tok tech strategi kortet sånn at jeg fikk begge raseteknologiene mine helt fra begynnelsen av. På den andre siden så kunne jeg ikke bruke bioplasmosis mer enn 2/3 ganger fordi jeg ikke hadde planeter hele veien inn til mecatol. Kan forstå at den ikke er veldig god, eller hvertfall veldig avhengig av kartet. Hadde jeg sittet en plass til venstre eller høyre så kunne jeg brukt den hver runde frem til jeg fikk Mecatol, mens nå fikk jeg ikke det.
 

demake

Seksuelt godteri
#7
Kontroversiell mening (ikke egentlig): Jeg nekter å spille med Yssaril Tribes igjen. Den rasen fører ikke noe godt med seg, og at rasespesialiteten går ut på å haaaaaale ut tiden og holde tilbake strategic actions slik at andre ikke får tatt dem fører til at spillet tar unødvendig mye lengre tid. Rundene gikk treigt nok fra før, vi trengte virkelig ikke enda en timesink. Jeg syntes rett og slett at Yssaril ødela flyten i spillet.
 

oma

Village Drunk
#8
Yssaril sin egenskap er å hale ut tid konseptuelt, men å si "skip" tar jo ikke mer enn 1-2 sekunder før neste spiller gjør sin Tactival/Transfer/Strategy action. Det at Waloran hindret oss i å få command tokens gjorde forsåvidt spillet raskere, ettersom vi ikke kunne gjøre mer enn 1-2 ting + strategy action, hver runde. Jeg ville heller sagt at Yssaril var kjipe fordi det skjedde mindre i spillet, vi fikk mindre teknologi, vi fikk mindre command tokens og generelt sett så var det sånn at det strategi kortet som Yssaril tok var utilgjengelig for alle andre den runden. Yssaril gjorde ikke spillet mer interessant eller spennende, de var aldri en trussel fordi de var på spillerbrettet, men fordi de kunne hindre deg i å "spille spillet" med å ta vekk ett strategikort hver runde.

Jeg tror spillet gikk sakte mer fordi:
1) Det bare var 3/4 av oss som kunne reglene godt nok fra før av. Kim, Nova og Jarle hadde bare spilt dette 1 gang før, og Kim/Nova spilte det den gangen vi ikke fulgte reglene i det hele tatt :p
2) Trade 2 kortet gjør at vi får så utrolig lite penger (-1 TG hver gang trade blir spilt for alle andre enn den som aktiverer det), dermed kan vi ikke kjøpe stuff og gjøre ting som gir oss victory poeng.
3) Industry kortet var feil valg av strategi kort. Vi må ha med det strategikortet som gjør at vi kan score flere victory poeng på en tur.
 
#9
Hva mener du med å ta vekk et strategikort? Alle kan da være med på secondary (utenom den som bruker primary), så lenge de har nok strategy allocation.

Når det gjelder Yssaril anses de jo som overpowered, sammenliknet med de andre, men det er på grunn av deres evne til å ha evige mengder, og stjele andres, action cards.
 

oma

Village Drunk
#10
De tar det ikke fysisk ut av spill, men de venter jo med å aktivere det til alle andre har gått tom for strategy allocation tokens før de aktiverer kortet.
 

demake

Seksuelt godteri
#11
Oma Oma Oma, selvsagt går det treigere når Yssaril nekter alle de andre å gjøre en secondary, slik at de må gjøre det en annen runde i stedet. Om alle hadde fått gjort secondaryene hadde vi bygd oss opp raskere og ting hadde gått fortere. Du la vel merke til hvor evinnelig treigt det gikk å faktisk få til noe fordi Yssaril bare "nei dere får ikke command counters!"
 

demake

Seksuelt godteri
#12
Jeg kommer til å brenne Yssaril-sheeten (skiten, heh) om noen velger å spille med den igjen.