Undervurderte spill

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
De fleste har vel spilt ett eller annet fett spill som det virker som om nesten bare de har vært borti - det har iallefall jeg.
Derfor denne tråden, hvor man kan rette søkelyset på noen glemte perler som mange ikke har fått med seg.
Jeg tenkte å åpne ballet med et knippe feiende flotte PC-spill som jeg føler fikk alt for lite oppmerksomhet da de kom ut.

Først ut er American McGee's Alice. I bunn og grunn et rimelig middelmådig tredjepersons actionspill som blir løftet opp til uante høyder av et kunstnerisk design som (nesten) savner sidestykke. En fantastisk tolkning av den klassiske fortellingen om Alice i Eventyrland og et spill du absolutt burde få med deg.

Nummer to blir Giants: Citizen Kabuto. Nok et tredjepersons actionspill, men her er det den tidvis geniale humoren og den forfriskende galskapen som står for redningen. Liten anekdote: Utviklerne ble nødt til å endre en liten detalj i spillet for å unngå boikott i visse butikkjeder i Statene - de kvinnelige "Sea Reapers" skulle egentlig være nakne, fordi de lever i vann og dermed ikke har bruk for klær. På grunn av at amerikanere ikke tåler å se en naken pupp fikk de påklistret svært lite kledelige bikinier i ellevte time.

Så står Hostile Waters: Antaeus Rising for tur. Et tidvis genialt strategispill i full 3D der man kan velge å la minnebrikker inneholdende sjelene til falne piloter styre fartøyene eller å ta styringen selv. Dette fete konseptet funker så bra at jeg ikke skjønner hvorfor ingen har plagiert det - skjønt, det at Hostile Waters solgte ca. tre kopier på verdensbasis kan ha noe med saken å gjøre.
Cluet er at det labre salget er fullstendig ufortjent - visuelt er det kun noen... merkelig utformede modeller i cutscenene og rimelig stiv animasjon som ikke holder mål, og historien (skrevet av ingen ringere enn Warren Ellis (google hvis du ikke vet hvem dette er)) er engasjerende og spennende. Hostile Waters får også pluss i boka for å inneholde banning i akkurat passende mengder.

Felles for disse tre spillene er at de alle sammen har noe jeg liker å kalle "sjel" - det lille ekstra som viser at utviklerne virkelig likte å jobbe med prosjektet, istedenfor å bare jobbe til krampa tok dem for å kunne sope inn overskuddet.
Hva tilgjengelighet angår, er nok de to siste litt vriene å finne i butikk - men hvem vet hva man fonner bare man leter godt nok?

Og for all del, skriv et par linjer om spill du synes fikk for lite oppmerksomhet. Det kan godt være i utgangspunktet middelmådige spill som blir store opplevelser på grunn av førsteklasses håndverk i andre avdelinger, spill med bedriten grafikk men uendelig spillbarhet, eller hva som helst, bare du synes det var fett.
Kom igjen, gi meg noen tips til hva jeg skal se etter neste gang jeg tråler tilbudskassene! ;)
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#2
Deus Ex, som det har blitt blåst litt liv igjen i etter lanseringen av 2'eren er også et MEGET undervurdert spill. Spillet fikk utrolige gode karakterer av en samlet spillepresse men allikevel var det ingen som kjøpte det. Synd, siden det er et ekstremt bra spill som dyttet førstepersons spill ett godt steg fremover.

System Shock 2 enda ett spill i samme gate, utviklet av det samme teamet som lagde Deus Ex. Selv om dette spillet fokuserer mere på survival isteden for stealth er de ganske like og begge har den samme fantastiske atmosfæren. Hvorfor dette spillet er så ukjent er ett stort mysterium, kanskje for dårlig PR? Fant denne selv i 'billigdisken' og det er ett av de beste kjøpene jeg har hatt på lenge. Må legges til at Shock 2 er kåret til det skumleste spillet på pc flere ganger, så hvis du liker dyster atmosfære og ikke har noe imot å skvette litt så er dette spillet virkelig anbefalt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Damn straight, brotha!
Deus Ex er mitt favorittspill noensinne (fullført det rundt sju ganger, tror jeg) og Shock 2 er... vel, hakket bak.
Forresten: Er du ihuga Shock 2-spiller og synes modellene i spillet kunne trengt en tur til Byggmakker, kan vel neppe System Shock Rebirth anbefales nok.

[Redigert]
Oooh, jeg kom på en 24-karats godbit til: Wetrix! Dette nydelige lille spillet er sluppet i utallige varianter på alt fra PC til N64 til GBC og Dreamcast (tips: sistnevnte versjon er best), og det er ikke uten grunn. Du skal bygge et landskap som har som formål å samle opp regn og vann som plasker ned i varierende mengder. Når grøfta under den svevende øya di er full er det game over.
Et Tetris-lignende konsept med mange varierte brikker, tonnevis av forskjellige taktikker og småtriks, lækker grafikk (bortsett fra på GBC-versjonen som bare var tragisk) og meeeget pen musikk gjør dette til en liten perle.
Fant dette til seksti riksdaler i en slitt kurv på Esso, så det burde ikke være umulig å spore opp.
 
#4
Ikke glem Eternal Ring. Det var gøy de ti timene jeg brukte på å runde det + levere det tilbake til butikken for å bytte det. :thumbsup:
 
#5
Rune VIking Warrior er vel ganske oversett tror jeg. spillet er dritfett i multiplayer ^^
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Opprinnelig skrevet av HaZ
Ikke glem Eternal Ring. Det var gøy de ti timene jeg brukte på å runde det + levere det tilbake til butikken for å bytte det.
Tenk deg den reklamen - "Eternal Ring: Så artig at du kommer til å smile selv mens du bytter det!"

Og javisst, Rune er knusefett. Jeg har det faktisk originalt, men en eller annen snog har snodd CD-en. Grrrr.
 
#7
Jeg synes Ultima IX Ascension er en perle som ble utrolig undervurdert.
Selv forhåndsbestillte jeg collectors edition av det når det kom og boksen henger på veggen.
Grunnen til att det ble en fiasko var vel at det ble lansert fullt av bugs og et UTROLIG krevende spill på den tiden. Så vidt jeg vet ble det spillet Orgin's undergang.
Jeg synes faktisk det kan måle seg med dagens spill grafisk sett. Og det kom i 99.
Men spillet har en fantastisk historie, musikk og stemning er helt på topp!
 
#8
Gregory Horror Show

Som noen sikkert har sett la jeg ut en omtale av dette spillet til PS2. Dessverre ser det ut som om svært få kjenner spillet. Mange vil nok bli avskremt av den merkelige grafikken, som gir et svært barnslig utseende. Dette er veldig synd da man definitivt går glipp av en utrolig spillopplevelse. Gregory Horror Show er nemlig stappfullt av humor, spenning og et flott gameplay. Jeg anbefaler virkelig alle å prøve spillet (som forøvrig ikke kommer ut i USA). I og med at spillet har fått en veldig lav pris er det ingen grunn til ikke å kjøpe seg dette spillet.

Vil komme med flere spill senere.
 
#9
Opprinnelig skrevet av Excelsion@23.03.2004, 14.58
Jeg synes Ultima IX Ascension er en perle som ble utrolig undervurdert.
Selv forhåndsbestillte jeg collectors edition av det når det kom og boksen henger på veggen.
Grunnen til att det ble en fiasko var vel at det ble lansert fullt av bugs og et UTROLIG krevende spill på den tiden. Så vidt jeg vet ble det spillet Orgin's undergang.
Jeg synes faktisk det kan måle seg med dagens spill grafisk sett. Og det kom i 99.
Men spillet har en fantastisk historie, musikk og stemning er helt på topp!
Enig med deg angående grafikk, musikk, stemning og historie.. men jeg husker fortsatt hvordan jeg holdt på å klare spillet, men plutselig fikk de lagrede filene mine korruptert.. Måtte starte helt på nytt, etter en rask re-installasjon. Etter å ha spillt i noen timer, og fått meg ca 4% ut i spillet i forhold til hvor jeg var på hovedfilen min, klikker spillet igjen.. denne gangen er det en eller annen bug som gjør spillet helt uspillelig (Husker ikke helt hva som skjedde, men husker jeg drev og sleit litt før jeg simpelthen ga det opp...)
Hadde det spillet blitt gjennomført slik utviklerene tenkte seg det, ville det vært en sann perle!


Albion

Et rollespill som foregår i en fjern fremtid, men samtidig i "fortid" :eek:
Du starter spillet som en pilot ombord på et moderskip. Du får straks vite at ditt oppdrag er å fly nærmere en ukjent planet for å hente ut data om den. Data som allerede er hentet ut av moderskipet viser planeten som et goldt og ubebodd ørkenlandskap. Du og andrepiloten begir dere ut, men noe går galt idet skipet du styrer kommer for nærme planeten. Det ender med at du styrter. Du befinner deg strandet i et merkelig jungellandskap, noe som sjokkerer hovedpersonen ettersom data samlet fra planeten viser den som et goldt og øde ørkenlandskap.. Romskipet sprenges, og hovedpersonene blir slått ut. De våkner omsider, og finner ut at de har blitt tatt vare på en merkelig rase som bor på planeten. Herifra utvikler historien seg stadig i jakten på moderskipet, som hovedpersonene mener folk burde ha hørt om hvis det har landet på planeten.

Historien står sterkt i dette spillet, spør du meg. Den utvikler seg stadig, og det samme gjør medlemmene i partiet ditt (opptil 5 medlemmer + hovedpersonen). Mangfoldet av ulike karakterer er stort, og spillet sluttet aldri å overraske meg.
Spillet inneholder de klassiske rpg-elementene og har en drøss av utstyr du kan gi karakterene dine. Hovedinndelingen går på magikere og krigere, med variasjoner innen de forskjellige krigernes styrke og magikernes magi. (Nå er ikke akkurat mangfoldet mellom karakterer å ha med seg så veldig stort heller..)
Kampsystemet foregår turbasert, hvor du først velger alle karakterenes handlinger på et slags rutenett, og får så se animasjonene i et 3D-vindu.
Om noen lurer på hva jeg mente med fortid og "fremtid", så har det seg slik at det er ikke vanskelig å dra konklusjoner til at menneskeheten har utviklet seg mye i dette spillet, og at det, for oss, foregår i en fjern fremtid. Men på planeten du strander på er det som å komme til vår jords fortid (med veldig mange fantasy-elmenter :p). Her går det i sverd, pil og bue og magi.
Angående fortid kan jeg jo nevne at du, i din reise, kommer til et eldgammelt keltersamfunn identisk det som befant seg i storbritannia.. og gjennom videre dialog kan du finne ut mye interessant om disse kelterne...
Dialogen i spillet er nemlig velskrevet, og det er ufattelige mengder av den, særlig når du kommer deg litt ut i spillet og kan begynne å finne ut litt om historien rundt Albion, som den merkelige planeten du strander på blir kalt.

Alt i alt en perle i samlingen min, og et spill jeg fortsatt elsker over alt på jord!
Det har sine mangler i dag, men hva mer kan man forvente når det kom ut i tidlig 96/sent 95. I forhold til mange eldre spill, er grafikken fullt overkommelig, om man vektlegger det.


Bleeeeeeh.. lei av å skrive nå... topp spill.. jah... zzzz...
 
#10
Det var et gammelt spill som het RoM - RageOfMages
Det var fett det. Skikkelig Diablo1 stil, med Starcraft grafikk og Super mario lyd.
Ah, det gikk mange timer med det ja. :thumbsup:
 
#11
Dette er i bunn og grunn egentlig off topic, men jeg skjønner ikke hva som gikk galt med PoP: SoT. Et ufattelig fengende spill som nesten ikke solgte. Hvorfor ikke??? I forhold til dens forgjenger, og alle spill generelt er det jo dritkult!!!
 
#12
Opprinnelig skrevet av Yetipants@23.03.2004, 12.45
Nummer to blir Giants: Citizen Kabuto. Nok et tredjepersons actionspill, men her er det den tidvis geniale humoren og den forfriskende galskapen som står for redningen. Liten anekdote: Utviklerne ble nødt til å endre en liten detalj i spillet for å unngå boikott i visse butikkjeder i Statene - de kvinnelige "Sea Reapers" skulle egentlig være nakne, fordi de lever i vann og dermed ikke har bruk for klær. På grunn av at amerikanere ikke tåler å se en naken pupp fikk de påklistret svært lite kledelige bikinier i ellevte time.


Kunne ikke vært mere enig med deg, Giants er genialt, har fantastisk humor og nydelig grafikk.

Andre titler:

Sacrifice

Et av de spillene som fikk gode kritikker, men ble glemt av alle. Sacrifice var en blanding av rpg, strategi og action, med flott grafikk, lyd og undeholdning som alltid vil ha en spesiell plass i hjertet mitt :$

Tribes 2

Utviklerne av Halo har utvilsomt latt seg inspirere av kjøretøyene man kunne bruke her; flyet, tanken, pluss mange andre. Et "rent" multiplayerspill som fortsatt lever idag, bør prøves! :cool:
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#14
No one lives forever 2: A Spy In H.A.R.M.'s Way

MERK! det er pc versjonen det er snakk om her.

Du spiller som agenten Cate Archer som skal ut å redde verden fra et vidt spekter av skumle og ganske artige folk. Spillet er et fps spill og spiller en del på samme setting som Austin Powers.
Spillet byr på et godt solid gameplay med mange interessante våpen og items. Man skal heller ikke fnyse av den artige storien som har et veldig kult persongalleri.

Spillet er å få til en 100-150 kr rundt omkring i enkelte butikker. Jeg anbefaler det sterkt. Synes dette er en av de kuleste FPS spillene jeg har spillt på lenge.
 
#15
Opprinnelig skrevet av Lurtz@23.03.2004, 17.02
No one lives forever 2: A Spy In H.A.R.M.'s Way
Du har så rett, så rett. Men NOLF2 ble aldre gitt ut på noe annet en PC. I Motsetning til NOLF1, som ble helt ødelagt i overgangen til PS2, siden de tok bort Quick-Save funksjonen. Noe som gjorde spillet mer frustrerende enn gøy.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#16
Opprinnelig skrevet av Morbo+23.03.2004, 17.41-->
<!--QuoteBegin-Lurtz
@23.03.2004, 17.02
No one lives forever 2: A Spy In H.A.R.M.'s Way
Du har så rett, så rett. Men NOLF2 ble aldre gitt ut på noe annet en PC. I Motsetning til NOLF1, som ble helt ødelagt i overgangen til PS2, siden de tok bort Quick-Save funksjonen. Noe som gjorde spillet mer frustrerende enn gøy. [/b]
Du har så rett så rett :doh:

Det er selvsagt No one lives forever 1 som kom på ps2 under navnet The Operative: No One Lives Forever.
Beklager den feilen.

Men uannsett...2`eren er helt konge.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#17
Shadow of Memories
Dog kort og uten de beste stemmetalentene er dette et utrolig koselig spill!
Det involverer ingen dreping (bortsett fra av deg selv, spillet handler om å finne personen som drepte deg og forhindre det, tidsreising altså), vold eller andre ting som ellers kreves for at et spill skal fungere. Derimot må du løse mindre tidsgåter, påvirke tid og alder og reise i tid i en by som er så utrolig koselig å traske rundt i til en hver tid. Musikken, grafikken... Alt gjør dette til et nydelig spill. Synd det er så kort.
 
#19
Lurtz:

Jepp. Kjøpte det for 70kr i januar. Det er gi-bort-pris for et spill som dette. Jeg hadde med glede betalt 500kr for det. Lo meg skakk ihjel under film-sekvensen som er før on-rail delen hvor Magnus sykler på trehjuls sykkelen :D

Det skal sies at NOLF1 var like bra da. Det hadde ikke like bra gameplay, Monolith var flinke til å luke bort alt det dårlige i eneren og legge til mer bra i toeren, men samtidig tok de bort mye av det bra fra eneren også! Det var mange flere våpen og gadgets i det første, og jeg må si jeg savnet de delene hvor man kunne teste alle de forskjellige duppedittene før man begynte et oppdrag. Det var liksom en god avslapning sammtidig som de ofte var veldig morsomme.

Når alt summeres opp, så er det to veldig gode spill vi snakker om. Bare synd at Contract J.A.C.K fjernet ALT som gjorde NOLF så utrolig bra :(
 
#20
Opprinnelig skrevet av Aquila@23.03.2004, 21.04
Shadow of Memories
Dog kort og uten de beste stemmetalentene er dette et utrolig koselig spill!
Det involverer ingen dreping (bortsett fra av deg selv, spillet handler om å finne personen som drepte deg og forhindre det, tidsreising altså), vold eller andre ting som ellers kreves for at et spill skal fungere. Derimot må du løse mindre tidsgåter, påvirke tid og alder og reise i tid i en by som er så utrolig koselig å traske rundt i til en hver tid. Musikken, grafikken... Alt gjør dette til et nydelig spill. Synd det er så kort.
Hehe, det er vel deg jeg kjøpte det spillet av, komplett med fransk cover og manual og greier :p
Det er et veldig bra og nyskapende spill, ja, men som sagt veldig kort og med liten replay value.