Vagrant Story og Chrono Cross

Vurderer å skaffe meg en av disse, eventuelt begge, men må nesten ha svar på noe først.

- Hvilke av spillene vil dere anbefale mest, Vagrant Story eller Chrono Cross?

- Må man ha spilt Chrono Trigger før man spiller Chrono Cross, eller er dette to helt forskjellige historier som egentlig ikke har noen sammenheng?

- Noen som kunne tenke seg å ta en enkel forklaring på kampsystemet og plottet i hver av spillene? Er det random battles? Turn-based? Et cetera.

Takker for svar! :)

Novastrum

Feminist-elitist
Chrono Cross er ganske likt FF-spillene på Playstation, både i grafikk, layout og kampsystem. Jeg har ikke gått igjennom hele spillet, så jeg vet ikke om hele historien er god, men hittils er den bra. Fine områder og herlig musikk. Historien er ikke en direkte oppfølgelse av Chrono Trigger, så jeg tror det skal gå bra å spille uten å ha noe kjennskap til universet fra før. Ikke randombattles til vanlig, men det er noenganger fiender angriper deg (og starter en battle) før du vet ordet av det.

Vagrant Story er en snodig perle. Kampsystemet er vanskelig å forklare (les:jeg orker ikke), men det går iallefall ut på at man velger kroppsdelene man skal slå på fiendene man kjemper mot. Itemsystemet og battlesystemet er litt mer komplisert enn f.eks. Final Fantasy, men det skal gå greit og lære seg det. Grafikken er noe av det beste PSX kan prestere. Flotte områder og fin fargebruk (litt kjedelige dungeons iblandt). Jeg må helt ærlig si at jeg ikke husker om det er random battles, men jeg trooor ikke det.

Jeg anbefaler Chrono Cross, siden det falt meg mest i smak. Vagrant Story er ikke helt min kopp te.

Jeg spillte Chrono Cross før jeg spillte Chrono Trigger. Det gikk helt fint det. Men hvis man har spillt Chrono Trigger vil man få en mye større glede av Chrono Cross, på grunn av alle referansene... og at historien tross alt er en fortsettelse. Så det er anbefalt å spille gjennom Chrono Trigger først.

Chrono Trigger er uansett et bedre spill en Chrono Cross, så det er ikke noe stort minus det. Men bevares, Chrono Cross er også bra.

Opprinnelig skrevet av Novastrum@28.11.2004, 02.58
Jeg må helt ærlig si at jeg ikke husker om det er random battles, men jeg trooor ikke det.
142278​
Det er ikke random battles i Vagrant Story.
Forøvrig kan jeg si at det er et knakandes bra spill helt til du etter noen timer blir lei av det, for det er ensformig deluxe.

Skaff deg Chrono Cross, ingen tvil. Det er ikke på høyde med Chono Trigger (man trenger IKKE å ha spilt det først), men det er en jævlig bra rpg med god story, fantastisk musikk og veldig høy replay value (new game +).

Vagrant Story syns jeg aldri var så fantastisk..ble litt for mye puzzles osv etter mitt syn.

Tok en tur til Spaceworld Megastore (Oslo), og plukka med meg Chrono Cross. Kanskje merkelig tid å kjøpe gamle spill på i denne tiden der jeg har flere spill å spille ... Men Chrono Cross er et gammelt spill, så måtte nesten bare få fatt på det! Gleder meg til å spille det, selv om det blir til at jeg drøyer'n litt.

Hvis man skal sjekke anmeldelser er det verdt å få med seg at Chrono Cross fikk intet mindre enn 10 av gamespot i sin tid, men siden jeg ikke bryr meg så mye om anmeldelser så er det ikke så nøye.

har CC kommet up på PAL?

Angående opprinnelig spørsmål....
Det eneste spillet av de to jeg har spilt er Vagrant Story, og jeg rangerer det som nummer 3 av PSX sine RPG spill. Rett etter FF VIII og FF VII.

Jeg spilte Vagrant Story en gang for en stund siden, og da mener jeg og huske det var rent søppel. Nå skal jeg ikke påstå at jeg spilte veldig mye av det, men første inntrykket... sugde.

Chrono Cross har jeg aldri prøvet, så kan ikke uttale meg noe her.

Oppsumering: Hold deg til FF ;)

(vet det sikkert er mange som er uenig med meg nå)

Opprinnelig skrevet av Variabel@06.01.2005, 22.49
Jeg spilte Vagrant Story en gang for en stund siden, og da mener jeg og huske det var rent søppel. Nå skal jeg ikke påstå at jeg spilte veldig mye av det, men første inntrykket... sugde.

Chrono Cross har jeg aldri prøvet, så kan ikke uttale meg noe her.

Oppsumering: Hold deg til FF ;)

(vet det sikkert er mange som er uenig med meg nå)
159361​
Jeg er forsåvidt enig med deg; FF er BEST!!
Skjønner at du ikke spilte Vagrant Story mye. Vet ikke hvor mye jeg har spilt det, men jeg har fullført det utallige ganger, og tipper på at jeg har spilt det i mer enn 300 timer... Det er UTROLIG bra, faktisk så nærme du kommer FF når det gjelder RPG.

Gamespot ga begge spillene nydelig kritikk.

Vagrant Story fikk 9.6 og Chrono Cross fikk den o'allmektig sjeldne scoren 10... faen nå har jeg selv lyst på en chippet PSX...

Opprinnelig skrevet av Ace@13.01.2005, 14.30
Gamespot ga begge spillene nydelig kritikk.

Vagrant Story fikk 9.6 og Chrono Cross fikk den o'allmektig sjeldne scoren 10... faen nå har jeg selv lyst på en chippet PSX...
162853​
gjør som meg, importer en NTSC konsoll.. Kosta meg 1400,- inkl frakt.

Det var da snakk om en PS Two modell (75% mindre)..

skal du kjøpe+chippe den i norge blir det ca :
PS Two; 1400,- +
chip inkl montering\frakt; 1200,-
= 2600,-

Jeg er smart! *hæhæhæ* :))