[Wii U] Xenoblade X - Ti ganger mer Xenoblade enn sist!

Lodin

Der Waaaah
#1
Nå gjør selv Nintendo det, Xenoblade har en 10 gig day one patch! :penga:
Eller det vil si, man kan fint spille uten, men den inneholder vistnok bedre teksturer det ikke var plass til på disken pluss at ladetider blir kortere. Kan lastes ned fire dager før launchen. Hmm.
Jo også er kartet ca. fire ganger så stort som Witcher 3 og det er jo ganske stort.
 
#2
Ikke noe problem, jeg har 32 GB å rutte med, så det skal gå bra.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#5
Jeg tror oerhört var i det sarkastiske gjørnet, @valborg.

Jeg smalt på en eksterndisk uken etter jeg fikk Wii U-en min. Ikke dagen jeg fikk den fordi den var hos @justincase på stream hele helga.
 

Lodin

Der Waaaah
#6
En annen bonus er at så lenge det er en USB2.0-disk så leses spilla kjappere enn fra DVD.
Men blir å kjøpe Xenoblade fysisk for det følger med kart, plakat og kunstbok.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#7
Jeg tror oerhört var i det sarkastiske gjørnet, @valborg.

Jeg smalt på en eksterndisk uken etter jeg fikk Wii U-en min. Ikke dagen jeg fikk den fordi den var hos @justincase på stream hele helga.
Tank! Tank! Tank! Good times sunny skies!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Fikk Xenoblade Chronicles X i posten i dag, tok det bare for en kvikk spinn siden jeg egentlig har annet jeg må gjøre. Førsteinntrykk er at det jaggu er en oppfølger til Xenoblade Chronicles, gett. Veldig mye likt, bortsett fra at du starter med en figur som er døllere enn Shulk. Positivt er at du slipper å hete Shulk hvis du ikke vil. Hehe, "hvis". Jeg mekka ei dame som er veldig fan av både David Bowie under Ziggy Stardust-perioden og Skrillex, så det er definitivt et pluss. Jeg har ikke egentlig gjort noe særlig mer enn å gjøre ferdig tootorialen og ta et par kamper, men spillet har bare en liten bit først og så er det rett på et semi-åpent område med fiender og loot istedenfor endeløs tutorialdrit på starten, så det er fint. Jeg får vel si at jeg egentlig liker historien i Xenoblade Chronicles ganske godt, så det er litt teit at de ikke har fortsatt i samme spor; XCX starter med at Jorda blir knæsa av romvesener ved et uhell så menneskene flykter til en fremmed planet, og når du forventer at voiceoveren sier "hundreds of years have passed", så sier hun "two months have passed" isteden.

Men jeg tenker at det er ålreit, det også. Du spiller som en nybygger, som utforsker det ville Vesten. Og mekanikkmessig er det stort sett samme greia som i XC, så du har FFXII-aktig pseudo-sanntidskamper med MMO-cooldowns og sånt. Græffiksa har hittil vært veldig tidlig-PS3, og til alt overmål starter spillet på natta, i regnvær, og den som mekka shaderne har funnet ut at det ville vært stilig om det våte tøyet hadde et slags metallisk skinn for å virkelig gjøre spillerne oppmerksom på effekten (spoiler: det er det ikke). Musikken er også innmari tryhard, den derre nu-metal-greia komplett med lore-basert rap er i aller høyeste grad til stede. Det er synd, for XC var innmari pent og hadde sykt fin musikk; dette kan så klart fortsatt være veldig pent, egentlig forventer jeg at det kommer en scene hvor skyene revner og sollyset flommer ut over alt og bare jaiks det var fint gett. Men ja, får se.

Uansett, definitivt det beste JRPG-et til WiiU. He.
 
#10
Har spilt 8 timer selv og er personlig litt mer imponert, MEN jeg er vanligvis en sånn som starter hvert spill med stjerner i øyner og blir skikkelig sur dess mer jeg spiller, og så tar det meg sånn 2 måneder etterpå før jeg egentlig vet hva jeg syntes om et spill. For eksempel tror jeg først nå jeg safely kan si jeg syntes MGSV var 9/10. Jeg lider også av den sjeldne sykdommen jerpegus nevrosa som blant annet innebærer at jeg fortsatt synes random encounters er en akseptabel løsning og iherdig mener Lightning's Return var det beste spillet som kom ut i 2014.

Bare så det er sagt, til tross for at jeg fullførte Xenoblade 1 til slutt var jeg personlig ikke spesielt imponert. Det har grunnleggende å gjøre med sjangeren egentlig, FFXII-style single-player MMORPG. Mengden døve slåsskamper hvor du bare trykker de samme angrepene om og om og om og om igjen er absurd og totalt uakseptabelt når spillet likevel er aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaltfor langt. Jeg likte heller ikke historien stort sett. Greit nok at man senker ambisjonsnivået fra Xenogears og Xenosaga som Takahashi knapt klarte å formidle ferdig (spesielt Xenosaga), men at the end of the day er Xenoblades altfor tynn, naiv og har for lite figurutvikling til å bære et så stort spill. Var heller ikke fan av grafikkstilen. Imidlertid satte jeg pris på musikken, skalaen, eksperimentlysten og hvor polert det føltes.

Fra det jeg har spilt av Xenoblade 2 vil jeg faktisk mene dette er et ganske annerledes spill, selv. Denne gangen har de droppet den klassiske JRPG-reisen. Istedet har du menneskebyen som en slags hub hvor du har alt for hånd og så drar du ut på ekskursjoner til de farlige, jaw-dropping kartene hvor drøssevis av små systemer interagerer med hverandre. Strangely nok vil jeg nesten sammenligne det med MGSV. En sentral greie er f. eks. å plante probes i bakken som kartlegger et område og f. eks. lar deg hente ut mineraler du kan investere i aksjeselskap som dermed kan utvikle nye våpen. Mengden "tinkering" når det gjelder kampforberedelser er fullstendig overveldende. Du får hele tiden nye figurer du kan ha med deg på laget og man må fordele statsene deres for hver level manuelt, i tillegg har de alle full rustning du kan kjøpe til dem og disse våpnene og rustningene kan selvfølgelig også manuelt boostes med videre tinkering. Jeg tør ikke tenke på hva som skjer når man åpner opp mechaer og disse også må customizes. Jeg pleide å være sur på Xenosaga 2 fordi random encounters enten tar et kvarter, eller så skjønner du det bisarre kampsystemet og overkjører alt. Jeg begynner å mistenke akkurat dette er Takahashis gameplay-ideal.

En annen viktig forberedelse for meg er at kampsystemet er langt livligere. Jeg kan ikke garantere for at det jeg sier er riktig, siden jeg fortsatt knapt skjønner noe av spillet, men "toppling" fra det forrige spillet, hvor man slår bena under på monsteret sånn at man tar mer skade, går langt raskere nå og kan tilsynelatende "stackes" som i Topple 1, Topple 2, Topple 3 osv. Dette, sammen med flere og kjappere rytme-gimmicks, bidrar til at du må være mer til stede når du slåss imotsetning til Xenoblade 1. Klar forbedring! Jeg er også positivt overrasket over at de har gått for en viss realisme. Kartet er stappfullt av monstre i alle slags levler og når man bare løper rundt er det de færreste dyr som er direkte aggressive, bortsett fra hvis man skal gjennom en skummel skog eller noe sånt. Jeg gjorde for eksempel et sidequest hvor man måtte snike seg forbi et veldig mektig monster i mange levler over meg, og fikk løpe rundt i fred uten å måtte slåss mot noen veldig lenge mens jeg lette etter "skattekister" (bilvrak osv.) og plasser å sette probes. Kort sagt: Det som virkelig later til å heve dette over fra forgjengeren er at det er mye mer forskjellig å gjøre på istedenfor å bare slåss mot endeløse, kjedelige monstre for å "fortjene" neste område og mer cutscenes. Jeg føler som en nybygger på en fremmed planet, ikke som om jeg spiller et single-player MMORPG. Veldig lovende/10.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Det jeg likte best med historien i Xenoblade var at settingen var såpass stilig, at det for en eneste jævla gangs skyld ikke var amerikanere som hadde alle stemmene og nettopp det at det var en flimsy historie som var noenlunde ålreit fortalt (har dog ikke spilt ferdig, så det kan jo fort bli rimelig dritt innen jeg når så langt). JRPG-er er uansett systemer og ikke fortellinger i mine øyne; det er ekstremt få av dem som er noe vits i å henge med på.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#12
Uansett, definitivt det beste JRPG-et til WiiU. He.
Hva med Monster Hunter 3 Ultimate? Eller er ikke det jørpegete nok til å telle? Jeg brukte så hinsides mye tid på at jeg nekter å tro at noe annet kan være bedre noensinne, bare for å rettferdiggjøre hvor mye tid jeg brukte på det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Soleklart et action-RPG i min bok, men jeg er for gammal til å gidde å ri sjanger-kjepphester. :p Det var uansett ment som en spøk, og Monster Hunter er god sort i alle tilfelle.
 
#14
Det jeg likte best med historien i Xenoblade var at settingen var såpass stilig, at det for en eneste jævla gangs skyld ikke var amerikanere som hadde alle stemmene og nettopp det at det var en flimsy historie som var noenlunde ålreit fortalt (har dog ikke spilt ferdig, så det kan jo fort bli rimelig dritt innen jeg når så langt). JRPG-er er uansett systemer og ikke fortellinger i mine øyne; det er ekstremt få av dem som er noe vits i å henge med på.
Du blir sikkert ikke veldig skuffet med historien da i så fall, selv om jeg nok synes begynnelsen (frem til du forlater hjembyen din) er sterkest. Jeg må faktisk innrømme jeg spiller JRPG-er for historien, eller like gjerne universet/stemningen. Å forhandle med alle slags systemer blir mer en måte å bli trukket inn i verdenen på for meg. Jeg tror grunnen til at jeg foretrekker dem over WRPG-er er at japanerne oftest er mer oppfinnsomme/fargerike. (Liksom Personas merkelige urban fantasy og hva enn Final Fantasy XIII-universet skal være sammenlignet med Star Wars-aktige Mass Effect og Game of Thrones-aktige Skyrim.) I tillegg blir man ofte bare tussende alene i WRPG-er ...
 
#15
Den følelsen når ...



"Førerprøven" alene tok nesten 2 timer og involverte blant annet å løpe rundt en innsjø i evigheter mens jeg ventet på den riktige sjeldne droppen, et fiklete minispill som gikk på hva slags probes man har plantet rundt i verdenen, og å introdusere en alien for menneskelig matkultur (frossenpizza, hamburger og pølse i brød). Fly med roboten får jeg ikke før om en god stund til. Ellers er det visstnok svindyrt hvis jeg ødelegger den (f. eks. ved å kjøre utfor et stup) og ikke et ord om hvordan jeg gjør den brukbar i kamp eller fyller bensin. Dette spillet altså ...

Sånn ellers tror jeg at jeg begynner å skjønne hvordan det fungerer:

1) Observere at neste Main Story Mission krever at du kartlegger masse mer og gjør et "personlig" oppdrag.
2) Fredelig løpe rundt og kartlegge verdenen en god stund.
3) Gjøre det "personlige" oppdraget hvor man lærer noe nytt om en hovedperson og slåss mot en miniboss.
4) Endelig begynne på Main Story Mission.
5) Bli totalgrust av bossen på slutten som plutselig er 5 levler over deg.
6) Bokstavelig talt grinde i 2 timer mens man hører på lydbok/radio. Sidequests gir nemlig nesten ingen XP.
7) Drepe den jævla bossen.
8) Masse cutscenes.
9) Rinse & Repeat.

(Forbehold om at det kan være mer effektive måter å spille på, but if so nobody told me.)

Ligger an til 8/10 akkurat nå. Det er veldig avhengighetsdannende og jeg liker stemningen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Høres ut som et MMO, det der ja.
 

Lodin

Der Waaaah
#18
Starta såvidt på det i går, men ble rimlig psyduck. Blir å spille mer og sette seg orntlig inn i skiten. Hmm.
 

Lodin

Der Waaaah
#20
Og prisen for årets verste låt går lett til:

Jeg har hørt den noen ganger nå.
I'm really feeling it!
om fyren din har Rebel som stemme roper han det under komboer.
 
Sist redigert: