Mass Effect 2 [360, PC, PS3, Wii, DS, PSP, GameGear, Lynx, 3D0]

Lodin

Der Waaaah
#1
Så ja, snart tid for oppfølger til Biowares sci-fi epos fra 2007. Der drepte man den onde Saren og åpnet for at menneskeheten skal være med å styre i det intergalaktiske rådet. Desverre dør og tilsynelatende hovedpersonen og Reaperene skal fortsatt spise alt liv i galaksen. Da er det bra at Shepard alikevel ikke er dau, men har blitt en cyborg eller delvis Geth eller no. :byodood:



Nytt av året er ting som at man nå kan velge mer fritt i hva slags våpen man skal bruke pluss at de har lagt til maskinpistoler og granatkastere. Rustninger består av flere segmenter og man kan farge disse som man vil. Normandy er blitt skrota så man får en versjon 2 og denne kan man oppgradere ting på. Hvis man vil kan man fek.s kjøpe et akvarie til skipet og fylle det med eksotiske fisker man finner på ekspedisjonene sine. Makoen har forøvrig og blitt oppgradert og kan nå fly litt så planetutforsking blir ikke så ille.
Klassene er de samme som før, men hver av dem har fått en egen skill. Infiltrators kan fek.s bruke cloak så de blir usynlige en stund.
Jo også har utviklerne lova at de denne gangen skal lage alle interiører forskjellige. Altså ikke samme tre identiske boksene i hver eneste sidequest. :p

Kanskje mest spennende er hvem man kan få med på laget sitt denne gangen og da er det fint at de har begynt å slippe trailere for folka. Først sa de at folk fra 1 kun skulle dukke opp i cameos, men det er jug for både Garrus og Tali ( <3 ) er fortsatt med. Nykommere er Grunt som tar over etter Wrex på romfrosk med 4 baller-fronten. Virker litt for generisk Krogan, men men. Thane er assassin og jeg aner ikke hva slags rase han er, men han er awesome. Liara er bytta ut med en noe eldre Asari som heter Samara. Det er opplagt at hu kommer til å ville bone Shepard for å få unge. Subject Zero kommer derimot bare til å voldta ham fordi hu er psykotisk. Forøvrig får man og en generisk soldatneger som allerede har et drittspill på iPhone og det ryktes at man kan verve en haxxora Geth som kan tenke fritt.

Her er forøvrig introen eller noe bare fordi den er sinnsykt stilig.
 
#2
Preordered.

Gleder meg veldig, første gangen jeg spilte eneren så klarte jeg ikke å få noe feeling av det til å begynne med. Men når jeg kom litt inn i handlingen ble det andre saker og jeg har hatt en av mine bedre rpg opplevelser med det.

Ser ut til at de har fiksa den unektelig kjipe frameraten (på 360) og at man endelig har ett vanlig skytesystem skal bli stas.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#3
Hvis jeg har hørt riktig har de byttet ut opphetingsmekanikken til våpnene med gaddamn kjøleelementer som må dyttes inn etterhvert... Hva faaaaaaan, vi er liksom i fremtiden og har oppfunnet våpen med "evig ammo" og så nå vi alikevel bære med oss og dytte inn ting som blir oppbrukt av å skyte? Vet du hva jeg kaller det? AMMUNISJON.

Det er drittdrittdrittdritt skal jeg si deg.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#4
Hva er vitsen med å bytte ut en tidkrevende sekvens (vente på at overopphetning går over) med en annen tidkrevende sekvens (lade inn kjøleelementer)? Eller er det fordi flinke menensker kan skyte i bursts og unngå overopphetning? Å nei, det kan man ikke ha noe av.
 

Lodin

Der Waaaah
#5
To eller tre kjøleelementer som har egne avkjølingslommer på drakta og kan swappes maker fortsatt sense da. Men jeh, dette høres det ut som de har gjort bare for å gjøre spillet mer shootan.

På den annen side kan man nå skifte ammotype on the fly. Slipper å fly inn i de helvetes menyene til stadighet.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#7
Miranda er faktisk beinhard, godt det ikke var hun du prøvde å banke den sagnomsuste fyllakvelden.

Jeg har spilt Mass Effect 2 i hele dag, og selv om jeg er litt redd for å dele ut for mye lovord er dette også et herlig spill!
Framerate problemer fra eneren er fikset, hele det grafiske har fått seg en herlig overhaling; dette ser bra ut. Thomas kommenterer det er helt på høyde med Uncharted 2, og selv om jeg ikke er helt enig er grafikken bra, alt flyter i fin framerate og er mindre kornete. Animasjonene når man f.eks. bruker Pull (binoicshizz) er dene runden ganske fete, og kampene ofte mer spennende som en følge av dette, ting og mennesker flyr rundt og f.eks. skudd er lyse og klare, alt markeres godt. I tillegg er det visuelle rundt dialogene pusset opp, noe som gjør at det føles mindre statisk og mindre påtatt. Noen ganger slår også spillet på bongotromma og legger ganske imponerende/stilige effekter rundt omkring på skjermen, type støv, lett-tåke, røyk og lignende. Og for de som lurer på utseendet til Shepard, blir han mer Terminator jo slemmere du er og vice versa, Fable style.

Peronlig synes jeg inventorysystemet i ME var verre enn det i Oblivion, noe jeg synes var ræva. Det er heldigvis pusset opp, man kan som Lodin nevner velge ammo-type fra in-game menyen (RB) istedenfor for å pause--->inventory--->whatever--->ammo type. Det er digg. Men som før får man tidlig nok tilgang til en masse greier med rare navn som nesten ikke skiller seg fra hverandre, kun navnforskjeller sier meg lite og gir ingen konstruktiv info (før et par-tre timer ut i spillet). Men ingen big deal, selve kampsystemet fungerer fint; mindre auto-aim og et solid coversystem. Som ligner MISTENKELIG mye på noe vi har sett i en annen tresekstiserie, Gears of War, bare mer knotete. Samme med løping, men hei det funker. Uten at jeg kan sette fingeren på det, er det generelt tøffere å sloss i dette rollespillet enn i forgjengeren, det er enklere å kaste ut bionics, skifte ammotyper og gi laget ditt ordre, i tillegg til at de stedene jeg har vært hittil har vært bedre designet for skytekamper, skal jeg tippe vil vi se lite av de ofte kjedelige, firkantede og monotone bygningene som ofte gikk igjen og igjen i Mass Effect.
Våpen og utstyr kan oppgraderes, men man må anskaffe f.eks. en Heavy Weapon Ammo Upgrade for å kunne oppgradere noe rundt ammoen til et tungt våpen, og hooke opp med en spesialist som lar deg bruke den. Spesialister deler spillet ut til deg med jevne mellomrom som en del av storyen, og bruker mineralressurser.

Normandy 2.0 er fresh og fin, heisene er intakte men har denne gangen fått seg sin egen loadescreen (som er lang og kjip, ett steg frem og to tilbake). Det er fire etasjer, omfattende nok og mange nok på skipet til å bidra til en mer episk verdensrommet-ftl speed følelse. Som før må man hacke seg inn i kontainere og åpne dører, men med nye teknikker: Den ene er finn-to-like (dritenkel), mens den andre er nja vanskelig å forklare men personlig finner jeg den helt ubrukelig. Den er kanskje ikke så ufattelig håpløs jeg skal ha den til, men frustrerende, skjerpings! Fakeedit: Men, plutselig fikk en valgfri hacking jeg gjorde for 10 minutter siden store konsekvenser for gameplayet, sånt liker jeg! Fakeedit igjen: Der skjedde det igjen, selv om det denne gangen ikke var hacking. Spillet er mye mer lineært enn forgjengeren (uten noe backtracking, hurra), men områdene åpner seg ofte opp og jeg overså nettopp en del som kom tilbake og bet meg skikkelig in da ass. Det må også nevnes at det er delt inn i kapitler, og man får en fin oppsumeringsskjerm ved slutten av hver. Litt rart, men funksjonelt uten å bidra med noe praktisk.

Lyd og musikk skaper gode rammer for actionen, det kan kanskje hende gamle karakterer dukker opp etterhvert (spoiler: de gjør det), det er 5 forskjellige vanskelighetsgrader, fiendene er varierte med god AI og alt som var bra i 2007 er med i minst like gode utgaver. Jeg kommer på ting å fortelle hele tiden, men spillet er langt og jeg gidder ikke bruke all tiden min på dere når jeg kan game isteden. Men det kommer ikke før den 28. januar, så tid nok til dere begge <3


Edit: Jo også er oppheting av våpen vekk og inn med ammo, spiller på Normal og har egentlig ikke lagt merke til det. Edit igjen, kjøleelementer ikke ammo, men det fungerer på samme måte, bortsett fra at det bare eksisterer en standard av elementer, men et våpen kan maks bruke X antall. Høres vanskelig ut? Det er ikke det, tenk på det som ammo.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Oooh, bra first look. Lover godt.

Enda en Subject Zero trailer fordi vi aldri kan få for mange trailere.
[yt]A4TeHIGWuRw[/yt]
 

Novastrum

Feminist-elitist
#9
Noen som vet om PC-versjonen av toern fortsatt er konsollifisert, eller har vi fått ordentlig brukandes inventory-system nå?
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#10
Øh, inventory-systemet er jo reworked uansett så det blir vel samme ulla over hele linja?
 

Novastrum

Feminist-elitist
#11
Tenker mer på om de hadde gjort det annerledes på PC, eller om det er en ren port med mus og tastatur-støtte hacka inn etter konsollversjonen er ferdigpussa.
Savner inventory alá deus ex/diablo, der man kan sammenligne våpen enkelt, og få oversikt uten å måtte gå inn i tusen menyer.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#12
Øh, inventory-systemet er jo reworked uansett så det blir vel samme ulla over hele linja?
Reworked men ikke revolusjonert, fortsatt tungvint. Desverre.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#13
Dobbelpizzle fordi noe er ræva!

I Mass Effect brukte man et overopphetingssystem på våpnene, hold knappen inne for lenge og våpenet trenger pause. De har som nevnt tatt vekk dette, og erstattet det med et system hvor du må finne kjÆleelementer å putte inn i våpenet ditt, mistenkelig likt ammo. Men det finnes bare en type element, vil det da fungere som en universell ammotype? Neida, for når du dreper en fiende vil han miste sine kjæleelementer, og du plukker de opp ved å løpe ove de. Naturlig nok, men det som er kinky er hvordan spillet bestemmer hvilket våpen elementene du plukker utelukkende skal fungere til: Hvilket våpen som for øyeblikket er equippet.
Det er da snakk om at du har de samme 100 kjæleelementene til hvert våpen, men kan ikke mikse de grunnet de er låst til det våpenet du hadde i hånda når du anskaffet de. Dette betyr igjen at trenger du sniperammo, må du droppe masse folk ---> equippe sniperrifla ---> løpe ut å samle inn ammo/kjæleelementer.

Og jo, en del som må nevnes er hvordan man samler mineraler og shizz denne runden. Man drar ikke lenger ned på planeter for sånt, man scanner overflaten etter mineraler og sender en probe dit det viser seg å være det, litt Ratchet & Clank-aktig. De skjønte sikert at ingen gadd å kjøre den makodriten i mer enn 30 sek for å skaffe seg noe materialgreier. OG nesten enda mer spennende er vi blitt jugd for! Jeg har sett i markedsføring de visstnok skal ha oppgradert Makoen, men ved første gjennomspilling så jeg ikke noe til den i det hele tatt. Savnet den ikke, men satt å ventet på at den skulle dukke opp.

Jepp.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Jammen jeg likte å fise omkring på nye planetene uten å hvite hva som ventet meg med den klompete drittmakroen! Ræææg!

E: Vel Bioware, takk for det. Nå har jeg enda en grunn til å utsette spillet deres siden Ecco the Dragon eier.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#15
Naturlig nok, men det som er kinky er hvordan spillet bestemmer hvilket våpen elementene du plukker utelukkende skal fungere til: Hvilket våpen som for øyeblikket er equippet.
Kult! Mega Man! Bortsett fra egentlig ikke fordi de fiksa det der i de senere Mega Man-spilla hvor du kunne kjøpe en greis som fylte opp ammoen du hadde minst av.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
I Mega Man gikk det jo an å vente til det droppa ammo, bytte våpen og så få ammo til det våpenet du bytta til. Ræv at det ikke går an i ME2 da.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#17
Du kan alltids skyte folk med sidearmen så de dauer og dropper ammo, skifte til noe annet for så å plukke det opp. Men fortsatt.
 
#18
Så lenge det er romance med Tali er jeg fornøyd.

Jeg er skeptisk til det nye kampsystemet, som de "ammo"-sakene dere har diskutert over der, og at jeg hørte at det føltes litt mer som å spille Modern Warfare 2. Jeg syntes ikke det var spesielt mye galt med det vi hadde i eneren :( Ellers håper jeg virkelig spillet har bedre sidequests denne gangen, for de aller fleste var totalt like i eneren.

Jeg kjøper det ikke med det første, får nøye meg med å låne det av venner etter de er ferdige med det. Om jeg finner det billig senere kjøper jeg, selvfølgelig.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#19
Skytinga i enern var vel helt ålreit, men headshots var det merkelig at dem ikke hadde fått med. Granatene var også ganske kludrete å bruke til tider, og jeg tror jeg foretrekker den mer tradisjonelle typen.

Da jeg virkelig begynte å mislike kampsystemet var når jeg spilte på høyeste vanskelighetsgrad. Løp inn i rom. Alle squadmatesene dævver. Dytt over noen dudes og hold inne skyteknapp til varmenivået når ca. 95%, repeter til du vinner. Det føles rimelig uresponsivt når du dæljer løs på helt vanlige mennesker og dem bare streifer rundt uten å bry seg.