Vel, fant ut at jeg ikke orker å drasse med meg mer enn the barest essentials av film til Spanjenn (hold kjeft), så jeg kvitter meg med masse, så jeg kanskje får litt mynt i reisekassa også om jeg greier å la være å drikke det opp i mai. Uansett, gidder ikke sette noen priser, men de blir passe hyggelige og selvsagt enda litt hyggeligere om du kjøper mye på en gang. Helst møter jeg deg et sted i Oslo så det ikke blir s'nære mas med post og porto og pakker og faen. Here we go with the films:
- Sanjuro (oppfølgeren til Yojimbo av Kurosawa)
- Den skjulte festningen (Kurosawa)
- Ong Bak (Tony Jaa løper rundt og er gærn)
- A Few Days in September (veldig undervurdert fransk/amerikansk drama/thriller med Juliette Binoche, John Turturro og Nick Nolte)
- Løp, Lola, løp (fet tysk film, som både er gjennombruddet til Franka Potente og, såvidt jeg vet, Tykwers regidebut)
- Praha (Mads Mikkelsen er jævla dyster i Praha. Dansk, øf kørs)
- Containerkuppet (del tre i den derre tilnærma serien med dansk moroaction med Kim Bodnia i hovedrollen)
- Black Book (nederlandsk krigsdrama/spionthriller. Ganske interessant, mye fokus på at på tross av at tyskerne var rasshøl, så var ikke folk så himla kule etter krigen var over heller)
- Jonny Vang (norsk komi med han derre Hennie. Helt ålreit)
- True Romance (manus av Tarantino, Slater i hovedrollen før han ble en akutt ræva skuespiller, Oldman som dopdealende hallik som tror han er neger)
- Kill Bill 1 og 2 (hver for seg aldzå. Har du ikke hørt om denne filmen er du teit)
- Mean Streets (Scorseses ... vel egentlig ikke første, men more or less. Etablerte Keitel og DeNiro som skuespillergenier)
- Cape Fear (Scorseseversjonen. Kul thriller med DeNiro)
- The Departed
- Blood Simple (Coen-brødrene)
- Elephant Man (hjerteskjærende, regissert av Lynch)
- Broken Flowers (Jarmusch, Bill Murray i hovedrollen, deilig forvirrende film om en aldrende casanova som trenger å få livet på rett kjøl igjen)
- Sleepy Hollow (Burton, Depp, Ricci, Walken)
- From Hell (Burtons innspilling av Jack the Ripper-legenden, inspirert av Alan Moores klassiker. Med Depp, seff)
- Edward Scissorhands (Burton, Depp, emotårer)
- 28 Weeks Later (den litt styggere lillebroren til 28 Days Later. Bonus for Carlyle i hovedrollen)
- Futurama - ses. 1
- Entourage - ses. 1, 2, 3 del 1 og 3 del 2 (del 2 er bare diskene i plastlommer). Tror kanskje jeg har ses. 4 et sted også.
- Deadwood - ses. 2 og 3 (skaffa meg aldri første sesong, men men. Enormt bra serie, noe av det beste HBO har dytta ut i mine øyne)
- De 7 dødssyndene (Schau utforsker de 7 dødssyndene, og ender opp med å få en omskjæring)
- Alien Collection (jepp, 1-4, extended utgave av alle)
- First Snow (flotters thriller med Guy Pearce)
- Snake Eyes (helt grei film med Nicholas Cage og Gary Sinise)
- Gone in 60 Seconds (Cage, Jolie og Vinnie Jones i samme film. Det må jo bli bra?)
- Batman Begins
- The Doors (sånn derre konsertgreie med opptak fra Hollywood Bowl, Dance on Fire og The Soft Parade)
- Nirvana: Modern Day Fairytale (er no opptak fra Holland, men inkluderer den brillefine MTV New Years-konserten)
- Existenz (småsær sci-figreie hvor fremtidens spillkonsoller er organiske og plugges rett inn i ryggen din)
- Big Trouble in Little China (Carpenter-klassiker med Kurt Russel)
- Insomnia (Pacino har aldri vært bedre som plaga purk)
- The Usual Suspects
- American History X
- Resident Evil 1 og 2
- Cobra (Sly Styallone, yo)
- Missing in Action (Chuck Norris-klassiker. Har 2 og 3 på lur også)
- Transporter (Luc Besson og Statham. Fete greier)
- Killing Zoe (fucka bankheistfilm satt i Frankrike med Eric Stoltz (heroindealeren i Pulp Fiction) i hovedrollen)
- Cell Block 4 (CB4) (Gangstarapspoof med Chris Rock - featuring hitlåter som Sweat off My Balls og I'm Black Y'all)
- Mars Attacks (tullekomedie med et solid stjerneregister)
- Stranger Than Fiction (kjempesøt film med Will Ferrel som ikke leker bajas)
- American Gangster (ålreit gangsterfilm av Ridley Scott med Russel Crowe og Denzeeeel)
- A Love Song for Bobby Long (søt og sjarmerende sørstatsdrama med Scarlett Johanson og Travolta)
- Airplane!
- Austin Powers 1
- Hot Fuzz (knallfet buddycopspoof med Simon Pegg og Nick Frost)
- Mannen med den nakne pistol
- Things We Lost in the Fire (glimrende drama med Benicio del Toro, regissert av Susanne Bier)
- Sunshine (Danny Boyle, snål sci-fi)
- The Nines (Ryan Reynolds i en litt sånn surrealistisk og sær film. Ganz bra)
- Rumble Fish (tidlig Coppola, med unge versjoner av Nicholas Cage, Matt Dillon, Mickey Rourke og Chris Penn, pluss Dennis Hopper)
- Donnie Darko
- Donnie Brasco (mafiafilm med Pacino og Depp)
- Æon Flux (hele serien, som er en herlig gal syretrip av en tegneserie fremfor en kjip film. 3 DVD-er i en snasen boks)
- Baise-moi (fucka fransk film)
- Vertigo (Hitchcock-klassikeren)
- Transporter 3
- Rocknrolla (Guy Ritchie lager kul film igjen)
- Elegy (ålreit drama med Ben Kingsley og Penélope Cruz)
- Factory Girl (Sienna Miller og Guy Pearce om Andy Warhol)
- Things to Do in Denver when You're Dead (Garcia, Walken og en hel del andre semikjente skuespillere i en småkul gangsterfilm)
- Tomme tønner (du vet, bror)
- Død snø
- Pornostjerne? (kul doku om Rocco og russen, viser hvor patetisk han egentlig er. Regissert av onkelen til eksen!)
- Silent Hill
- Falskmyntnerne i Sachsenhausen (får vi egentlig noensinne nok av WWII?)
- Soldier (Kurt Russel i stygg sci-fi. Virkelig stygg)
- "Samurai 3pk" (tre filmer med Toshiro Mifune: Duel at Ganryo Island, Duel at Ichijoji Temple og The Legend of Musashi. Samuraihælvete, hva kan jeg si?)
- Taegukgi/Brotherhood of War (koreansk krigsfilm som visstnok skal være the shit)
- Twin Peaks Definitive Gold Edition (10 disker med, tja, bortimot alt. Loglady intros, Fire walk with Me, the works)
- Cannibal the Musical (Matt Stone og Trey Parkers kannibalmusikalepos)
- Hotell i særklasse (boks med ses. 1 og 2)
- Blackadder 1-4 (jaduveit, Rowan Atkinson som flere generasjoner av mislykkede adelsmenn)
- The Hard Corps (helt forferdelig film med JCVD)
- Vals med Bashir (animert om israelske soldaters opplevelser og påfølgende traumer etter krigene)
- The Dancer Upstairs (regi av Malkovich, tror jeg, med Javier Bardem i hovedrollen. Småstilig om et kuppforsøk i et fiktivt søramerikansk land)
- When the Last Sword Is Drawn (kul samuraifilm, mye klassisk shido-drama, men litt fancy sverdføring også)
- Twilight Samurai (enda en samuraifilm, igjen masse shido med en god eim av Kurosawa, og litt sverd i æksjenn)
- Blue Velvet (Lynch-klassiker med Dennis Hopper som verdens galeste mann)
- Universal Soldier 2/4 (nummer 2 om du bare teller de med JCVD, nummer 4 om du teller med TV-filmene. Multistygg oppfølger på klassikeren)
- The Three Burials of Melquiades (supertungt og slepende sørstatsdrama med Tommy Lee Jones i toppform. Manus av han som skreiv Babel, 21 Gram, etc; men føles nesten som en Cormac McCarthy-historie)
- Nirvana Unplugged
- Nirvana: Live! Tonight! Sold Out! (mye moro fra Nirvana, både konserter og intervjuer og bandet som kuker rundt på egen hånd)
- Conan the Destroyer (oppfølgeren til den klassiske Conan the Barbarian. Ja, Arnie treffer på dromedaren igjen)
- Det femte element (kul sci-fi med Luc Besson bak spakene og Bruce Willis i hovedrollen)
- Il grande silenzio/The Great Silence (glimrende spaghettiwestern med Klaus Kinski som bad guy!)
- Way of the Gun (modern day samuraifilm med Benicio del Toro, James Caan, Juliette Lewis og Ryan Philipe)
- Hellboy (tegneserieadapsjon av Guillermo del Toro)
- House MD ses. 1-4 (dessverre så er den dingsen som holder fast DVD-platene til disk 1 og 2 av ses. 2 fucka, så de har blitt skrapa opp litt, mulig de ikke funker så bra isåfall, men det kan seff gjenspeiles i prisen)
- Bad Taste (Peter Jackson, splatterhumor)
- Red Dwarf, ses. 2 og 4 (teit BBC-serie om livet i verdensrommet for tre overlevende på et digert romskip: mekanikeren, den muterte katten og et hologram av den kjipeste av offiserene)
- A Bit of Fry and Laurie ses. 2 (Glimrende Non-sequiteur i samme gate som Monty Python fra Hugh Laurie og Stephen Fry, jeg synes det tilogmed er bedre enn Monty Python mye av tida)
Alle filma er selvsagt tatt pent vare på fordi jeg ikke er en gris.
- Sanjuro (oppfølgeren til Yojimbo av Kurosawa)
- Den skjulte festningen (Kurosawa)
- Ong Bak (Tony Jaa løper rundt og er gærn)
- A Few Days in September (veldig undervurdert fransk/amerikansk drama/thriller med Juliette Binoche, John Turturro og Nick Nolte)
- Løp, Lola, løp (fet tysk film, som både er gjennombruddet til Franka Potente og, såvidt jeg vet, Tykwers regidebut)
- Praha (Mads Mikkelsen er jævla dyster i Praha. Dansk, øf kørs)
- Containerkuppet (del tre i den derre tilnærma serien med dansk moroaction med Kim Bodnia i hovedrollen)
- Black Book (nederlandsk krigsdrama/spionthriller. Ganske interessant, mye fokus på at på tross av at tyskerne var rasshøl, så var ikke folk så himla kule etter krigen var over heller)
- Jonny Vang (norsk komi med han derre Hennie. Helt ålreit)
- True Romance (manus av Tarantino, Slater i hovedrollen før han ble en akutt ræva skuespiller, Oldman som dopdealende hallik som tror han er neger)
- Kill Bill 1 og 2 (hver for seg aldzå. Har du ikke hørt om denne filmen er du teit)
- Mean Streets (Scorseses ... vel egentlig ikke første, men more or less. Etablerte Keitel og DeNiro som skuespillergenier)
- Cape Fear (Scorseseversjonen. Kul thriller med DeNiro)
- The Departed
- Blood Simple (Coen-brødrene)
- Elephant Man (hjerteskjærende, regissert av Lynch)
- Broken Flowers (Jarmusch, Bill Murray i hovedrollen, deilig forvirrende film om en aldrende casanova som trenger å få livet på rett kjøl igjen)
- Sleepy Hollow (Burton, Depp, Ricci, Walken)
- From Hell (Burtons innspilling av Jack the Ripper-legenden, inspirert av Alan Moores klassiker. Med Depp, seff)
- Edward Scissorhands (Burton, Depp, emotårer)
- 28 Weeks Later (den litt styggere lillebroren til 28 Days Later. Bonus for Carlyle i hovedrollen)
- Futurama - ses. 1
- Entourage - ses. 1, 2, 3 del 1 og 3 del 2 (del 2 er bare diskene i plastlommer). Tror kanskje jeg har ses. 4 et sted også.
- Deadwood - ses. 2 og 3 (skaffa meg aldri første sesong, men men. Enormt bra serie, noe av det beste HBO har dytta ut i mine øyne)
- De 7 dødssyndene (Schau utforsker de 7 dødssyndene, og ender opp med å få en omskjæring)
- Alien Collection (jepp, 1-4, extended utgave av alle)
- First Snow (flotters thriller med Guy Pearce)
- Snake Eyes (helt grei film med Nicholas Cage og Gary Sinise)
- Gone in 60 Seconds (Cage, Jolie og Vinnie Jones i samme film. Det må jo bli bra?)
- Batman Begins
- The Doors (sånn derre konsertgreie med opptak fra Hollywood Bowl, Dance on Fire og The Soft Parade)
- Nirvana: Modern Day Fairytale (er no opptak fra Holland, men inkluderer den brillefine MTV New Years-konserten)
- Existenz (småsær sci-figreie hvor fremtidens spillkonsoller er organiske og plugges rett inn i ryggen din)
- Big Trouble in Little China (Carpenter-klassiker med Kurt Russel)
- Insomnia (Pacino har aldri vært bedre som plaga purk)
- The Usual Suspects
- American History X
- Resident Evil 1 og 2
- Cobra (Sly Styallone, yo)
- Missing in Action (Chuck Norris-klassiker. Har 2 og 3 på lur også)
- Transporter (Luc Besson og Statham. Fete greier)
- Killing Zoe (fucka bankheistfilm satt i Frankrike med Eric Stoltz (heroindealeren i Pulp Fiction) i hovedrollen)
- Cell Block 4 (CB4) (Gangstarapspoof med Chris Rock - featuring hitlåter som Sweat off My Balls og I'm Black Y'all)
- Mars Attacks (tullekomedie med et solid stjerneregister)
- Stranger Than Fiction (kjempesøt film med Will Ferrel som ikke leker bajas)
- American Gangster (ålreit gangsterfilm av Ridley Scott med Russel Crowe og Denzeeeel)
- A Love Song for Bobby Long (søt og sjarmerende sørstatsdrama med Scarlett Johanson og Travolta)
- Airplane!
- Austin Powers 1
- Hot Fuzz (knallfet buddycopspoof med Simon Pegg og Nick Frost)
- Mannen med den nakne pistol
- Things We Lost in the Fire (glimrende drama med Benicio del Toro, regissert av Susanne Bier)
- Sunshine (Danny Boyle, snål sci-fi)
- The Nines (Ryan Reynolds i en litt sånn surrealistisk og sær film. Ganz bra)
- Rumble Fish (tidlig Coppola, med unge versjoner av Nicholas Cage, Matt Dillon, Mickey Rourke og Chris Penn, pluss Dennis Hopper)
- Donnie Darko
- Donnie Brasco (mafiafilm med Pacino og Depp)
- Æon Flux (hele serien, som er en herlig gal syretrip av en tegneserie fremfor en kjip film. 3 DVD-er i en snasen boks)
- Baise-moi (fucka fransk film)
- Vertigo (Hitchcock-klassikeren)
- Transporter 3
- Rocknrolla (Guy Ritchie lager kul film igjen)
- Elegy (ålreit drama med Ben Kingsley og Penélope Cruz)
- Factory Girl (Sienna Miller og Guy Pearce om Andy Warhol)
- Things to Do in Denver when You're Dead (Garcia, Walken og en hel del andre semikjente skuespillere i en småkul gangsterfilm)
- Tomme tønner (du vet, bror)
- Død snø
- Pornostjerne? (kul doku om Rocco og russen, viser hvor patetisk han egentlig er. Regissert av onkelen til eksen!)
- Silent Hill
- Falskmyntnerne i Sachsenhausen (får vi egentlig noensinne nok av WWII?)
- Soldier (Kurt Russel i stygg sci-fi. Virkelig stygg)
- "Samurai 3pk" (tre filmer med Toshiro Mifune: Duel at Ganryo Island, Duel at Ichijoji Temple og The Legend of Musashi. Samuraihælvete, hva kan jeg si?)
- Taegukgi/Brotherhood of War (koreansk krigsfilm som visstnok skal være the shit)
- Twin Peaks Definitive Gold Edition (10 disker med, tja, bortimot alt. Loglady intros, Fire walk with Me, the works)
- Cannibal the Musical (Matt Stone og Trey Parkers kannibalmusikalepos)
- Hotell i særklasse (boks med ses. 1 og 2)
- Blackadder 1-4 (jaduveit, Rowan Atkinson som flere generasjoner av mislykkede adelsmenn)
- The Hard Corps (helt forferdelig film med JCVD)
- Vals med Bashir (animert om israelske soldaters opplevelser og påfølgende traumer etter krigene)
- The Dancer Upstairs (regi av Malkovich, tror jeg, med Javier Bardem i hovedrollen. Småstilig om et kuppforsøk i et fiktivt søramerikansk land)
- When the Last Sword Is Drawn (kul samuraifilm, mye klassisk shido-drama, men litt fancy sverdføring også)
- Twilight Samurai (enda en samuraifilm, igjen masse shido med en god eim av Kurosawa, og litt sverd i æksjenn)
- Blue Velvet (Lynch-klassiker med Dennis Hopper som verdens galeste mann)
- Universal Soldier 2/4 (nummer 2 om du bare teller de med JCVD, nummer 4 om du teller med TV-filmene. Multistygg oppfølger på klassikeren)
- The Three Burials of Melquiades (supertungt og slepende sørstatsdrama med Tommy Lee Jones i toppform. Manus av han som skreiv Babel, 21 Gram, etc; men føles nesten som en Cormac McCarthy-historie)
- Nirvana Unplugged
- Nirvana: Live! Tonight! Sold Out! (mye moro fra Nirvana, både konserter og intervjuer og bandet som kuker rundt på egen hånd)
- Conan the Destroyer (oppfølgeren til den klassiske Conan the Barbarian. Ja, Arnie treffer på dromedaren igjen)
- Det femte element (kul sci-fi med Luc Besson bak spakene og Bruce Willis i hovedrollen)
- Il grande silenzio/The Great Silence (glimrende spaghettiwestern med Klaus Kinski som bad guy!)
- Way of the Gun (modern day samuraifilm med Benicio del Toro, James Caan, Juliette Lewis og Ryan Philipe)
- Hellboy (tegneserieadapsjon av Guillermo del Toro)
- House MD ses. 1-4 (dessverre så er den dingsen som holder fast DVD-platene til disk 1 og 2 av ses. 2 fucka, så de har blitt skrapa opp litt, mulig de ikke funker så bra isåfall, men det kan seff gjenspeiles i prisen)
- Bad Taste (Peter Jackson, splatterhumor)
- Red Dwarf, ses. 2 og 4 (teit BBC-serie om livet i verdensrommet for tre overlevende på et digert romskip: mekanikeren, den muterte katten og et hologram av den kjipeste av offiserene)
- A Bit of Fry and Laurie ses. 2 (Glimrende Non-sequiteur i samme gate som Monty Python fra Hugh Laurie og Stephen Fry, jeg synes det tilogmed er bedre enn Monty Python mye av tida)
Alle filma er selvsagt tatt pent vare på fordi jeg ikke er en gris.