En interaktiv fortelling. Uansett, her holder man ord så jeg fikk nettopp med meg det jeg tror var slutten av Dear Esther. Og, vel, det kunne fortsatt ha vært en film eller ei novelle, MEN det ser jo helt Jesus ut i den nye versjonen. Som i, jeg ante ikke at Source kunne få til sånt. Bra jobba.
Når det er sagt, er jeg fortsatt ikke solgt. Historien fenger, men det er mest fordi den er skrevet sånn at du skal la deg gripe, og ikke nødvendigvis fordi det den forteller er så banebrytende eller interessant. Vil ikke påstå at jeg har forstått betydningen av alt jeg så underveis, men jeg fatter jo greia og... vel, det er nok å gruble på men det er så himla lite håndgripelig at jeg sitter igjen med følelsen av at det er diffust med vilje sånn at alt det alluderes til skal virke mye mer viktig og meningsfylt enn det faktisk er. Og så har vi de tekniske problemene, som bare skjærer såpass mye som de gjør nettopp fordi det visuelle er så ufattelig forseggjort. Da tenker jeg på at det aldri noensinne føles som om du faktisk er til stede på øya - noe som innrømmelsesvis kan være gjort med vilje - uansett skaper fraværet av simulering av spillerfiguren en avstand mellom spillet og spilleren som jeg synes er uheldig. Og, vel, uten å spoile så var det en grafisk effekt i sluttsekvensen som det bare ikke ville vært mulig at oppsto hvis det hadde forekommet i virkeligheten (tenker da på en bestemt skyggeeffekt). Joda, surrealisme og greier, men tatt i betraktning at det er et spill vi snakker om så skapte det mer en mistanke om at utviklerne bare hadde driti seg ut og sett bort fra omgivelsene de hadde designet da de skulle legge til effekten.
Men, ja. Jeg synes Dear Esther mislykkes på et viktig punkt: Det eneste du fysisk gjør i spillet, å rusle rundt, føles aldri tilfredsstillende på noe tidspunkt, fordi du bare glir gjennom omgivelsene uten å bli påvirket av dem utover at synspunktet ditt endrer posisjon. Nok en gang er det sikkert i det minste delvis tilsiktet, men når den eneste grunnleggende mekanikken i spillet blir kjedelig etter noen sekunder, da er det noe gæærnt. Om noe illustrerer Dear Esther at selv når hovedfokuset i en spillopplevelse er det narrative, er det likevel et minimum av interaksjonsdesign som kreves for å skape en engasjerende opplevelse. Det ble slik at jeg gruet meg til å sjekke steder som så interessante ut, fordi det var så jævla dølt å gå bort dit og jeg visste at jeg måtte gå tilbake igjen. Så: A+ på grafikken, resten er ikke bra nok.
Edit: I andre Steam-salg-nyheter kjøpte jeg meg Trine 2 i går, og det er jaggu Trine 2 som i at det er en solid oppfølger til et solid spill. Det er ikke perfekt på noen måte, men det er en enkel glede i å pusle med en forholdsvis robust fysikkmotor i et 2D-spill som løfter opplevelsen forbi de intetsigende kampene og noe krøkkete bevegelsesmønstrene du blir utsatt for. Og det ser hysterisk bra ut.