7DFPS - Mekk en FPS på ei uke, da vel

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1


Ja, vi prøver igjen. 7DFPS er da at man mekker et FPS-spill på sju dager. Buggz og jeg gjorde et tappert forsøk i fjor, men det viser seg at det ikke funker all verdens godt å starte helt på bar bakke når man har sju dager. Så! I år tenker jeg nok å køle på friskere fra start, for det første ved å mekke spillen min i Unity istedefor XNA. Flere som er med? Bare for å poengtere akkurat det, så tar det deg røft regna tredve sekunder å mekke en FPS-motor i Unity. Hvis det er første gang du bruker programmet (FPS Controller er en standardpakke som følger med). Jeg kan jo også nevne min eminente (knis) tutorial fra hine hårde tider, hvor jeg mekka nettopp et FPS med... øh, anstrøk av det man forventer av et skytespill.

Okay, regler for 7DFPS (kopiert direkte fra nettsida):

Rules, FAQ, Theme
Rules Make something.
Theme There is no theme.
FAQ Q: Can I - A: YES..

Jeg har en ide allerede, og siden jeg veit at det kommer til å holde hardt med å få sittet og dille med greier neste uke, skal jeg tjuvstarte ved å mekke litt assets og noen scripts jeg veit jeg kommer til å trenge allerede nå. Ja, og så skal jeg pusse litt på FPS-scriptet jeg mekka til tutorial-spillet, sånn at det går an å få litt skikkelig invert-sikting og musfølsomhet up ins. Alt sånt jeg mekker kommer til å bli lagt ut her hvis folk er interesserte, forøvrig. Kan jo nevne at en ting jeg definitivt skal mekke er en generisk fiendemodell med rigg, animasjoner og tekstur, klar for bruk i Unity. Den kommer nok til å minne ganske mye om Minecraft-grafikken siden jeg suuuuger på 3D-modellering, men det får man bare tåle altså.

Hvis noen lurer på hva ideen min er så kan jeg jo si at det kommer til å bli masse dubstep.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#2
Kan hjelpe deg med med modellering. og du trenger jo ikke lage et menneske som fiende heller.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Jo, standard-riggen i Unity er biped og ser jeg ut som om jeg orker å mekke en custom rigg eller.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Får jeg lov til å mekke det jeg hadde tenkt, eller? :(

Uansett blir jo animasjonene hakkandes gærne hvis du bare jukser over en annen modell til en biped-rigg. Og... vel, ikke at jeg har satt meg ordentlig inn i det, men ryker ikke skinninga hvis du bare smæler over?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Aner ikke hvor det jævla kattebildet kom fra.
 

Scary Paladin

Ukjent herremann
#8
Får jeg lov til å mekke det jeg hadde tenkt, eller? :(

Uansett blir jo animasjonene hakkandes gærne hvis du bare jukser over en annen modell til en biped-rigg. Og... vel, ikke at jeg har satt meg ordentlig inn i det, men ryker ikke skinninga hvis du bare smæler over?
Jo, det var bare et eksempel på at du kan bruke andre modeller enn mennesker... :penga:

Og når det gjelder den siste delen vet jeg ikke hvordan det funker i Unity, men generelt sett skal det ha fint lite å si. Riggen er jo bare et skjelett som bestemmer hvordan modellen beveger seg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Jeg tenker på at riggen må skinnes til modellen, slik at alle vertices veit hvordan de skal oppføre seg i forhold til riggen. Hvis du bruker en annen modell med annet antall vertices eller ulik plassering av vertices blir det jo nødvendigvis krøll, eller harru eksempler?
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#10
Bruker vel Envelopes, så det er vel litt trial and error uansett. Men det er ikke et stort problem å forandre standard-bipeden i max til å se litt annerledes ut ihvertfall.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Nei, okay, jeg er vant med å skinne vertex weights og sånt, funker sikkert annerledes i de der fancy-schmancy programmene deres. :p
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#12
Husk at jeg har bare gjort en rigging.
Og den sugde.
Du har mest samsynlig mer peil enn meg.