Tok bare nesten et år, dette.
Legend of Kyrandia, Book 2: The Hand of Fate er, såvidt jeg husker, hele tittelen på dette lille mesterverket.
Kyrandia forsvinner, og douchebag of the year alle år, Marko, har tatt med seg den digre hånda si for å løse problemet.
mrw tittelen viser seg å være ment bokstavelig. Jepp, det er en vandrende, tenkende hånd som hjelper trollmennene og -kvinnene med å finne en løsning. Kort fortalt så er det herfra Hollywood-blockbusteren The Core stjal plottet sitt.
En kul ting med spillen, utenom stilig (men litt inkonsekvent) grafikk, er at Zanthia - vår heltinne - bytter klær ettersom situasjonen krever et nytt antrekk. Det er en liten detalj, men det er gjort ganske mye ut av, og det etablerer personligheten hennes ganske effektivt. Gjett hvor lang tid det tar før hun ender opp naken for humoristisk effekt, forresten.
Det vanskeligste puzzlet i starten av spillet er å klinke sammen en technopop-beat på tennene til en diger hodeskalle. Fordi selvfølgelig er det det.
Det er bare å puste lettet ut, spillet passer på å informere deg om at det laster inn data fra CD-ROM-stasjonen du har brukt flere tusen kroner på. Noe annet skulle virkelig tatt seg ut.
Nei altså, dette er et kult spill fortsatt i dag. Zanthia er en kontrast til mange andre pek-og-klikk-hovedpersoner siden hun er både eplekjekk, forfengelig og en smartass (pluss at hun skal være i tjueåra men har stemmeskuespiller som åpenbart er ...noe eldre), men faktisk ikke så veldig irriterende å høre på. Ikke dermed sagt at det er prima kvalitet på skuespillet her; han som leser opp introen høres ut som den morsomme onkelen til en av programmererne, for eksempel. Men: Det er greit nok. Dette var før spill hadde ordentlige skuespillere, tross alt.
Mekanikkmessig så er det kanskje litt mye fetch quests (det er en skikkelig billig en på slutten av første del, for eksempel), men en ganske unik mekanikk veier opp: Zanthia er alkymist, og dermed har du boka med formularer til trylledrikker og reisegryta (resten ble stjålet av... noen), og mange av puslene du møter krever at du tolker hvordan ting du finner kan brukes som ingredienser til trylledrikker du trenger for å komme videre. En jeg nok aldri kommer til å glemme, er at jeg forsto at ingrediensen "windy woof" = en bit med "gnarly bark" som du finner på starten.
GOG har det til salgs hvis du ikke har det på CD, som meg.
Ultima VII: The Black Gate
Ingenting sier "episk fantasy-rollespill" som regnbuefarget logo på en lettere døll, generisk skogsbakgrunn, komplett med animert sommerfugl og en dårlig ripoff av Ranz des Vaches fra Wilhelm Tell-overtyren. Iallfall ikke når rammehistorien slår inn litt seinere og det viser seg at du spiller som en person som
sitter foran PC-en og spiller Ultima VII. Det er bare, så meta, da.
Og så BÆM smeller The Guardian innom og bare casually informerer om at tjolabings kompis, nå er det jeg som styrer showet i Britannia ps du suger pps jeg dreper deg ppps åpna en portal til Britannia i hagen din pppps lik og del hvis du gråter hver gang. Da dette skjedde første gang ble jeg litt forferda, kan du si. Ikke like imponerende nå, men fortsatt en kul start. Minus den ræva datapese-greia.
Sånn skal det værra, ja. Svart bakgrunn, dyster logo og noe dombjellings på soundtracket. Kan jo nevne at jeg aldri benytter meg av MPU-401-emuleringen i DOSBox, rett og slett fordi det høres fetere ut med gammal, knasete SoundBlaster-OPL-synth enn blikkboksorkester. Dette er da originalutgaven The Black Gate, med tilleggspakka The Forge of Virtue installert. Det finnes også en frittstående oppfølger/utvidelse/parallellhistorie som heter Serpent Isle, som jeg aldri har prøvd. Rett og slett fordi jeg aldri, så mye jeg enn spilte dette som liten, aldri fullførte Ultima VII. Gisp! Mer om dette seinere.
Veit ikke jeg heller ass, kompis. Avataren spretter ut av portalen hendig nok rett foran sin gamle venn Iolo. Litt av en tilfeldighet.
Hva er det som er så horribelt, bortsett fra at hele jævla spillet er skrevet på ye olde Englishe og dermed klink faens umulig å forstå for stakkars norske ungdommer? Jo...
...noen har drapsdrept et par karer i stallen. I suggesteth thath thou examineth yon stableth most thoroughly, milady. Forsooth. Her er det bare å finne fram solbrillene og The Who-soundtracket, for dette ser ut til å bli en skurk som blir tatt... *solbrillz* ...på røde rappen. YEAAAAAAAAAA
Neida, det tar så klart vinter og vår hvis du først klarer å spore opp skurkene. Jeg har aldri fått det til, men jeg har lest at du må jakte på dem gjennom Britannia og overlate dem til lovens klamme hånd (eller ditt eget klamme sverd, alt etter som). Plottet er stort sett bare det; fakk skurks, erhverv betalingsmidler. Og det er greia som gjør det så genialt: Hele spillet er en diiiger verden hvor folk soser rundt etter sine egne rutiner, vaner og forpliktelser. Dermed møter du folk på jobb om dagen, og hjemme hvis du bryter deg inn hos dem om kvelden. Ultima VII var en soleklar inspirasjon for spillserier som f.eks. Elder Scrolls og Fallout, og på visse områder er det fortsatt mer detaljert enn noen av dagens spillserier. Det er masse å gjøre, utforske, oppleve og undersøke; en viktig del av opplegget er at du spiller som Avataren, som da er legemliggjøringen av de sju dygder i Britannia. Derfor kan du ikke bare rase rundt og plyndre og myrde, men må heller tenke over hvordan folk oppfatter handlingene dine og lar seg påvirke.
Når det er sagt så er det visse ting som virkelig ikke flyr nå om dagen i Ultima VII. For eksempel at det kjører på ensifret FPS fordi det skjer så mye på skjermen. Hvis du har datafiler fra spillene, kan du laste ned emulatoren
Exult og kjøre i Windows, OSX, Lunix og sikkert et par andre; der kan du også køle på med mega-giga-oppløsning og annet snask (som for eksempel utvidet juks). Og bedre FPS, hosianna.
GOG har dette også, gitt. Med Serpent Isle og full pakke. PS: Tok ikke bilde fra lenger uti spillet enn helt på starten, for da ville dette innlegget blitt posta klokka halv fire i natt.
Har flere mer eller mindre obskure godbiter på lager som jeg har tenkt å spille, ta bilder av og skrive litt om. Dere kan jo gjette hva for noe rask jeg har smekka inn i DOSBox-en min (og felle en tåre idet dere kommer på tida hvor det ikke var fysisk mulig å ha filer med lengre navn enn åtte tegn):