90-tallets beste PC-spill

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
Åttitallet var vel og bra, men hva var den første bona fide gullalderen til datapeseboksen? 90-tallet, såklabbers. Argumenter mot dette'a, bare prøv:


1992: Wolfenstein 3D. Langt ifra det første førstepersonsskytespillet, men en fresk kombo av avanserte græffiks, kontroversiell tematikk og intens stemning gjorde det forholdsvis populært.


1993: Doom. Året etter kom Doom, som kanskje noen har hørt om et par ganger før. Falsk ekte 3D med teksturer både på gulv, tak og vegger, ulik høyde gjennom brettene, emulerte lyseffekter, og seffern en massivt oppgradert spillopplevelse gjorde det forholdsvis populært.


1994: Doom II. Året etter kom Doom II, som øh egentlig bare var mer av det samme. At det fortsatt var fett med mer Doom gjorde det forholdsvis populært.


1996: Quake. To år etter kom jaddenimeg det første "ånklie" 3D-spillet fra id Software. Så klart er det fortsatt mer av det samme, men tempoet er lavere (fortsatt latterlig turboraskt sammenlignet med dagens skytespill), stemningen dystrere (og brunere), og effektene mer sparsommelige. Men læll da! Genuin 3D-matte gjorde det mulig å utforske i tre liksomdimensjoner og drapsdrepe fiender fra alle vinkler. Et fjellstøtt gameplay, en helt ny opplevelse og en kanonbra flerspillermodus gjorde det forholdsvis populært.


1997: Quake II. Året etter var det sci-fi-tid igjen da id mekka en ny setting som dessverre var kjipere enn den i eneren (synes jeg). Samma det, fortsatt artig å skyte folk, støtte for de nyeste 3D-korta (Voodoo 2 representin), påfølgende fete effekter og en kanonsjef flerspillermodus gjorde det forholdsvis populært.

Og dette er utviklinga innenfor en enkelt sjanger, representert av tre spillserier fra ett selskap, i løpet av fem år. Året etter Quake II kom Half-Life og Thief, for eksempel. 90-tallet var også tiåret hvor vi fikk Ultima Underworld- og System Shock-spillene. Andre sjangre? Tjah, stort sett alle klassiske strategispill har sitt opphav på 90-tallet: Warcraft, Starcraft, Command & Conquer, Dungeon Keeper, Age of Empires, faens Civilization, for eksempel. Pek-og-klikk-spill? Neiiii bare ALT som gjorde den sjangeren enorm kom ut på nittitallet. Rollespill? Prøv Ultima-serien, Dungeon Master 2, Daggerfall, ørten mer eller mindre generiske D&D-spill osv.

Så. Post dine favoritter, gjerne med noen bilder, video eller tekst til. Jeg kommer med noen av mine utvalgte i ulike sjangre etter hvert.
 
Sist redigert:
#2
Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for strategispill og simulatorer og da må jeg nevne noen av mine favoritter.

Age of Empires 1 og 2.


Toern kom i en slags "HD-utgave" for et par siden, så dette er absolutt fortsatt spillbart og et av de beste spillene i sjangeren. Et uttall måter å spille det på, alt fra nærmest uendelige spill på gigantiske maps til mer kjappe greier. Jeg foretrekker førstnevnte. Murer meg inne, grafser til meg alle ressursene jeg finner og knuser fiendene mine sakte. Tech-treet er voksent, de ulike sivilisasjonene er fete og man kan sende rundt faens prester til å konvertere fiender og bygninger.


Championship Manager 97/98



Championship Manager (nå Fotball Manager) har holdt koken siden starten av 90-tallet, og jeg må si gullalderen var rundt årtusenskiftet. Mens det nå er så mye mikrojobbing at alt tar evigheter var de gamle spillene passe dype samtidig som man ikke trengte å bruke over 9000 timer på å spille gjennom en enkelt sesong. Tør ikke tenke på hvor mye tid jeg har brukt på CM 97/98.

Disse var de første jeg tenkte på siden jeg spilte dem i påska, men det er uendelig mye å ta av ellers. 90-tallet var en ganske fin tid sånn sett.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#3
Når det første innlegget var så FPS-tungt så kan jeg jo supplere med noen åpenbare kandidater. Har flere sjangere i ermet etterhvert - prøvd å velge bort åpenbare som Half-Life, men må uansett ha med Duke Nukem 3D, da det fortjener å nevnes, hver dag.

heretic.exe - 1994

Av en eller annen grunn var moren min skeptisk til å la meg spille Doom når jeg fikk min egen PC, men Heretic var tydeligvis godkjent, for det hadde flere farger og mer urealistiske fiender a lá gresk mytologi (lol). Var snar med å bare tusle rundt hvis noen kom inn på rommet mitt, for dette er ikke særlig mye mindre voldeligere enn doom.
Foretrekker dette fortsatt over doom, mye pga. våpenvalget, og generell variasjon i banedesign.

Rise of the triads (rott.exe) - 1995


Ultravoldelig den dag i dag. Folkene du spiller har forskjellig hastighet og forskjellig høyde, man har godt balanserte våpen, og i liket med DN3D kunne man lage sine egne baner (dog mye mer begrenset av 2D-motoren som lå i bunnen, i motsetning til build-motoren som med flere triks i ermet klarte å lage pseudo 3D ved å jukse med flere 2D-maps oppå hverandre.
Uansett er spillet gøy, og det er tross alt det viktigste. Også hørt at det var et av de første virkelig store LAN-spillene, ved siden av Doom/2, men har bare prøvd det et par ganger med seriellkabel.

Duke3d.exe - 1996:

Trenger kanskje ingen introduksjon, men bla. tyggis, rævsparking, beste shotgun i FPS noensinne og build-motoren gjør dette til et av favorittspillene mine. Spilte ihjel shareware-episoden før jeg fikk hele spillet, og da gikk jeg over til å lage mine egne baner, som jeg fortsatt går igjennom en gang i blant for å mimre. Senest i Oculus-versjonen, og det var awesome.

Unreal - 1998

Der andre var quake/doom-fans var vel jeg mer en Duke3D/Unreal-fan.
Unreal var det første spillet jeg installerte når jeg pensjonerte 486-en og fikk en Pentium III i hus (med Voodoo 3 3000 AGP-kort, high end Creative-lydkort og Cambridge Soundworks 5.1 annlegg med subwoofer!). Er vel fortsatt sjeldent at jeg blir imponert på samme måte som jeg ble da jeg fyrte opp dette for første gang og svimlet meg gjennom kampanjen. Musikken er fortsatt i særklasse, og lytter til det med jevne mellomrom.

Følg med! ...
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#4
Blood og Shadow Warrior er to av de spilla jeg virkelig elska på 1990tallet. Samt noen av FPS StarWars-spella (Jedi Knight?)
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#6
90-tallet, ja. Nå snakker vi. Den absolutte favoritten er selvfølgelig Lemmings (1991). Er fortsatt rimelig fornøyd med at jeg kom meg gjennom hele spillet i en alder av åtte år. Jeg husker fortsatt to av kodene (GMONLNHIHN og LIGIJNOOIN), men jeg aner ikke hvilke brett de er til. Spillet tas frem for en ny runde omtrent hvert tredje år og jeg føler det er på tide med en ny omgang snart.




Når det gjelder FPS så var det helt klart Redneck Rampage (1997) jeg spilte mest. Her går man rundt i bondeland og skyter alt fra bønder til høner, rabiate griser og aliens. Husker at man kunne hække spillet ganske lett ved å justere styrken på våpen og sånt bare ved å redigere noen tall i en tekstfil. Når jeg tenker meg om så spilte jeg aldri spillet seriøst. Jeg bare poppa inn koder for evig liv og evig ammo, for så å gå rundt og blæste alt jeg kom over. Moro var det læll da.



Worms (1995) spilte jeg mye, men jeg klarte aldri å fullføre. Vet at jeg kom til level 23, men der var det stopp. Tror det var 25 totalt. Selv om oppfølgerne var bedre på flere måter vil nok originalen alltid være favoritten.



Hover på Windows 95 må jo også nevnes. Ble egentlig spilt altfor mye og endte ofte i raseri.

 

Lodin

Der Waaaah
#7
System Shock 2 kom ut august 1999 og rekker akkurat lista. Man er stranda på to digre romskip og må overleve angrep fra zombier, psyker-aper og psykotiske C3POer. Heldigvis er det haugevis av oppgraderinger man kan gi kroppen sin og masse våpen å velge i, men det er alltid nervepirrende. Et av tidenes beste spill uten tvil og en klar forbedring fra forgjengern som har litt for knotete gameplay i våre dager.



The Elder Scrolls 2: Daggerfall ble slippi i 1996. Mye av det samme som Morrowind tok med seg videre, men her har man en verden litt større enn de britiske øyer å utforske. Riktignok er alt tilfeldig genererert og uoversiktlig, men men. Uansett typisk førsteperson-RPG med over 9000 dungeons å bryne seg på. Også over 9000 måter å specce kisen sin, mer enn i de seinere spilla som stadig fjerner småting.

 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#9
THOMAS!!! sine 90-tallsfavoritter, del 1:

transport-tycoon-deluxe-ss1.gif


Skulle jeg ha listet opp spillene etter tid brukt er dette nummer én. Jeg spilte originalen for første gang i 1994 (Deluxe kom i 1995), året det kom ut og jeg var ni år gammel. Spillet er såpass enkelt at du er i gang umiddelbart. Lag to tre bussholdeplasser, et depot, kjøp en buss og bare vroom. Lag to stasjoner, knytt de sammen med jernbanelinjer, et depot, kjøp tog. Vroom. Ka-CHING! Se pengene fra bussen tikke inn mens du holder på. CITIZENS CELEBRATE! Toget ditt ankommer Twatshire Central for første gang! Applaus og fanfare! Mens du følger med toget i hjørnet lager du to stasjoner til, skinner, depot, tog, vroom! Så kommer den klingende lyden av ren hard cash idet det forrige toget kom til målstasjonen og umiddelbart ble profitabelt! Ka-CHING! Jubel og fanfare, CITIZENS CELEBRATE!

Så ser du på det første toget at det ikke trenger å vente på stasjonen før det er fullt, for der er det fire hundre tonn med kull som venter. Du utvider begge stasjonene, setter opp noen lys og passeringspunkter så togene ikke kolliderer, og kjøper to tog til. Må låne litt mer penger, men null stress. Ka-CHING!

BLOOP! Ett år er gått allerede og finansskjermen dukker opp. Store grønne tall på tog og buss, men enda større røde tall på konstruksjon. Snart snur det.

Ka-CHING! Pengene begynner å rulle inn, så Ka-CHING! du kan betale tilbake lånet litt samtidig som du Ka-CHING! begynner å Ka-CHING! tenke større. Ka-CHING! Noen Ka-CHING! busser for Ka-CHING! (dere skjønner tegninga) å utvikle byene nær fabrikker som produserer goods. En kjede med tog som frakter treverk til sagverket og så varer til byen. En annen som frakter både kull og jern til stålverket, og enda mer goods videre. Nå er det på tide å begynne med jernbanehighways, slik at du senere bare trenger å lage en stasjon og knytte den til nærmeste linje. #denfølelsen når 30-40 tog durer forbi hverandre på kryss og tvers i et sinnrikt system av skinner og lys!


Det er faen meg lite som gjør deg fortere hekta enn dette. Lydene er ikke irriterende, men fungerer heller som en slags pavlovsk greie som fôrer hjernen din med beskjeden om at du er flink og tjener penger og ting er bra. Minecraft har noen fellesnevnere med dette, i og med at gledesrusen kommer av konstruksjon. Forskjellen er bare at TTD har økonomi som mål, mens MC dreier seg om å dele det man har laget med andre. Stilen gjør at det fortsatt ser greit og er spillbart ut i dag over 20 år senere. Det er ikke uten grunn at OpenTTD fungerer så bra som det gjør uten at det tok ukristelig lang tid slik det vansligvis er for åpne spillprosjekter, for det har fortsatt en aktiv fanbase som bl.a. har et eget subforum for å diskutere design av effektive lyskryss...

600px-Branch-Merge_Junction.png




PS: Spillet dras fortsatt frem om lag en gang i året og det har jeg gjort siden 90-tallet.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#10
Civilization (1991), Civilization 2 (1996)




Dune II (1992)




Day of the Tentacle (1993)




SimCity 2000 (1993)




The Settlers (1994), The Settlers 2 (1996)




Raptor: Call of the Shadows (1995)




Command & Conquer (1995), Red Alert (1997), Tiberian Sun (1999)




Age of Empires (1997), II (1999)




Dungeon Keeper (1997), 2 (1999)




Fallout (1997), II (1998)





Drøssevis av andre som også fortjener å nevnes
Commander Keen (1990)
Monkey Island 1-3 (1991, 1995, 1998)
Another World / Out of this World (1991)
Pizza Tycoon (1994)
Jones in the Fast Lane (1991)
The Oregon Trail (1990)
Red Baron (1990)
Duke Nukem (1991)
Floor 13 (1991)
Gods (1991)
Mad TV (1991)
Prophecy: Viking Child (1991)
Alone in the Dark (1992)
Caesar I (1992), 2 (1995), 3 (1998)
Future Wars (1991)
Gobliiins (1992)
Hill Street Blues (1992)
Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992)
KGB (1992)
Wolfenstein 3D (1992)
Blake Stone: Aliens of Gold (1993)
Inca I-III
Jurrasic Park (1993)
SkyRoads (1993)
Syndicate (1993), Syndicate Wars (1997)
Beneath a Steel Sky (1994)
Championship Manager 97/98 (1997), 2 (1998)
Desert Strike: Return to the Gulf (1994)
Jagged Alliance (1994)
Micro Machines (1994)
Pirates! Gold (1994)
Pizza Tycoon (1994)
ROTT (1994)
Ringworld (1994)
The Settlers (1994), The Settlers 2 (1996)
Tex Murphy: Under a Killing Moon (1994)
Wacky Wheels (1994)
Warcraft: Orcs & Humans (1994)
X-Com: UFO Defense (1994), Terror from the Deep (1995), Apocalypse (1997)
The Dig (1995)
Earthworm Jim (1995)
Full Throttle (1995)
Master of Orion (1995), II (1998)
Scorched Earth (1995)
Simon the Sorceror (1995) 1&2
Transport Tycoon Deluxe (1995)
Worms (1995), Worms 2 (1997), Armageddon (1999)
Death Rally (1996)
Duke Nukem 3D (1996)
Interstate '76 (1997)
Quake II (1997)
Abuse (1998)
Baldur's Gate (1998)
GTA (1998), 2 (1999)
Grim Fandango (1998)
Tomb Raider (1998)
Rainbow Six (1998)
Thief: The Dark Project (1998)
Alien vs Predator (1999)
Carmageddon (1999)
Diablo (1999)
Dink Smallwood (1999)
Liero (1999)
Planescape: Torment (1999)
Rollercoaster Tycoon (1999)
...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Det er lov. Jeg har tenkt å klinke til med noen velvalgte ord snart, bare jeg får tid til å Gjøre Det Ordentlig. Må jo ha egenproduserte skriinsjåtts forstås.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#14
Rotete baser i Red Alert :argh:
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#15
THOMAS!!! sine 90-tallsfavoritter, del 2:


cover.jpg


Master of Magic
kom ut i 1994, men så ut som det dukket opp fire år for sent for grafisk var det ganske dritt til og med den gang. Det er en klassisk 4X, bare satt i en fantasysetting. Civ møter Heroes her altså.

Man starter med å velge seg en kjent trollmann eller -kvinne fra ymse religioner og sagn, f.eks. Merlin, Frøya, Horus, Kali. Valget av trollmann er egentlig valget av spellbooks som sier noe om hva slags spells du kan forske frem. Jo flere bøker av en farge, desto dypere kan du gå i . Siden du har plass til et begrenset antall bøker kan du satse på å bli helt sinnssykt dritgod überwizard i chaos-spells, eller gå for en mer balansert blanding av life og nature. Eller noe slikt.

Deretter velger man en av de 14 rasene, barbarer, gnolls, halflings, dverger, draconians, beistmenn, mørke alver, etc. Alle disse er forskjellige på hvilke bygninger de kan eller ikke kan bygge i byene sine, hva slags stats og bonuser de starter med, hvor fort de formerer seg og sikker noe mer jeg ikke kommer i farta.

Så blir det autogenerert noe terreng og du starter sammen med fire CPU-er med hver deres by og to billige units. Velg hva du skal bygge enten det er en bygning eller nye units, velg hva slags spell du skal forske frem først, begynn utforskingen. Klassisk 4X. Etter hvert som du spiller vil det dukke opp helter også. Disse er kraftige units som blir crazy bra etter hvert som de får levlet og bli påspandert items. Items ja, de kan finnes som loot, kjøpes av handelsmenn som dukker opp med veldig ujevne mellomrom eller trylles frem.

map.png

Et stykke uti spillet, man ser tre byer som vokst seg store, en blå settler som sikkert skal grunnlegge en ny by hvis den ikke blir drept av de to grønne unitene. De blå stjernene er "magiforsterkninger". Magiske noder, som de to vannpyttene, kan utnyttes som en kilde.

Som stor trollmann må du selvsagt også kunne bedrive stor trolldom. Spells kommer i forskjellige former, lage nye units, buffs, debuffs, offensive og defensive spells til bruk i combat, eller også dritsterke globale spells som påvirker alle sammen og koster dritmye mana å opprettholde. Det som gjør dette interessant er at du er så og så kraftig (økes med bygninger og ved å utnytte maginoder), og fordeler krafta di på tre skalaer.

magic.jpg


Den første sier hvor mye mana du genererer hver runde. Summons, enchantments og slikt koster mana i upkeep, så du vil både motvirke dette og samtidig prøve å bygge opp et basseng med mana. Den andre er hvor mange research points du genererer hver runde, med andre ord hvor fort du kan researche nye spells. Den tredje er hvor mye mana du greier å stappe i en spell hver runde. Hvis en spell (si en summon) koster 10 mana å kaste, og du har 2SP/turn må du vente fem turer til tingen er summon'd, ikke sant? Ja. Øker du en av disse går de andre to ned, så du vil hele tiden prøve å omprioritere bruken av kreftene dine.


politics.png

Politiske relasjoner er selvsagt også på plass.

Der dette skiller seg mest fra Civ er combat. Det foregår på en egen skjerm med isometrisk sjakkmønster. Ikke bare har man units på hver sin side og potensielt forsvarsbygg om det er en by som er under angrep, men eies enhetene av en wizard kan man kaster spells her inne også. I tillegg kan det være forskjellige effekter på området, f.eks. hvis man står i en magisk node er magien rundt såpass kraftig at det fungerer som et skjold mot magi utenfra (les: fra en wizard). Combat er i alle fall alltid spennende, og man har aldri helt kontroll på utfall selv om man tror man stiller sterkt, magi spiller en ganske stor rolle, i alle fall når man er kommet lenger ut i spillet og man begynner å møte motstanderne som er blitt sterkere.

combat.png

En landsby under angrep. Til forsvar har den noen... units bak muren og en fire elemental. Derimot har angriperen to helter med seg i arméen...

Det som gjør at spillet skiller seg ut, tross en grafisk design som gjør det vanskelig å se forskjell på en god del units, er at det er så herrens dypt. Det fulgte med et kompendium (eller så fikk man kjøpt det?) som var flere hundre sider stort og inneholdt alt av stats og info rundt spillet. Det er så mange spells, så jævlig mange units, helter, items, raser, så mange ting som kan påvirke greier. Spillet var rett og slett sprengfullt. Da kan man tilgi at noen ting ikke ser ut og at AI-en ikke er helt på topp.

Jeg syntes alltid dette var dritvanskelige greier, men jeg har aldri vært god i civing. Det var uansett et dritbra og dritartig spill. Finnes drittbillig på gog.com og er en perfekt reisekamerat på toget.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#16
Sist redigert:

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#18
Så trådtittelen og bare "å shiiiiiiit" her har jeg mye å komme med siden jeg spilte dataspill på 90-tallet!!! men så var alt allerede nevnt :ras:

Utenom Tyrian!
Dette hadde jeg aldri selv men spilte det mye hos kompisen. Gode minner av å sitte på ubehagelig krakk i timesvis mens vi spilte i tur.

Og Descent. Dette var mitt syltetøy. Jeg synes jeg var ganske så flink i det og spilte multi en del over Kali på 28,8k. Ville helst spille coop siden det har alltid fascinert meg mer, men alle ville bare sloss så ok da.


Og Mechwarrior 2. Husker da mamma å pappa lot meg kjøpe dette for mine egne penger på Bilka i Danmark. Kjøpte senere diverse utvidelsespakker og har ennå eskene til dem. Herregud den introen. Husker jeg fikk nerdchills hver eneste gang. Spilte dette også endel online via noe rar klient jeg ikke husker navnet på. Alle brukte voice chat der men jeg var for sjenert.



"Enhanced" imaging=D
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#19
Nå kom jeg på RTS-klassikeren Z som jeg spilte ihjel. Det eide

ImageUploadedByTapatalk1430900163.885306.jpg


ImageUploadedByTapatalk1430900183.797547.jpg
 
#20
Jeg la ned fryktelig mange timer i Might and Magic VI samtidig som et par kompiser.



Frikvarterene gikk med på å diskutere nytt utstyr, nye ferdigheter, og andre ting man hadde fått med seg kvelden før. De kule jentene fniste og sa "Hæhæ, jeg vil være lord", fordi de trodde det var en klasse i rollespill. Noobs ass. Uansett er det et koselig spill med mange gøyale RPG-timer, som falt fra hverandre på slutten fordi
aliens
.