90 talls barnespill

#1
Heisann, jeg har undret meg lenge over ett spill som jeg spilte på PC da jeg var barn. Mener det var Norsk men er ikke helt sikker. Det var en type pusle- og eller lærespill hvor alle fargene i denne verdenen hadde forsvunnet. Dette var et søskenpar, en gutt og en jente som skulle gjennom denne verdenen og løse gåter. En kunne angivelig bytte mellom disse ettersom man kom lengre inn i spillet. Det jeg husker er at det hadde en noe mørk tone, det var noe monstre inkludert og deler av handlingen foregikk i en skog. På et tidspunkt i spillet skulle en flytte på farger på bakken, slik at det dannet et mønster og deretter "flyttet" bakken seg slik at du kom deg videre.

Ringer dette noen bjeller for noen her? Tar imot all hjelp jeg kan få.

NB, det var ikke hugo eller josefine spillene.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#2
Det høres ufattelig kjent ut, men klarer ikke å finne noen navn sånn på stående fot.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#4
Troor ikke det passer beskrivelsen helt, men kan hende det er Math Rescue eller Word Rescue? Disse var i alle fall installert på en haug med skole-PC-er på 90-tallet. Ikke direkte at verdens farger er borte, men det er et slags malingsspann som slenger maling på fiender når man klarer å skrive ord / løse mattestykkene - og det har to søsken som man kan bytte mellom:






Edit:
Kom på at jeg automatisk antok at vi er like gamle. Når var det du spilte dette spillet?
 
#5
Hei Novastrum! Desverre var det ikke dette spillet. Men takk for innsatsen, jeg har grublet på dette spillet i flere år. Men desverre husker jeg ikke stort mer enn det jeg har beskrevet heller, tror nok jeg må si slaget tapt på denne...
 
#7
Jeg er også på leit etter noe ala! Jeg husker bare en gutt og ei jente, også at det var snakk om en skog! Og en sang som kom når man trykket på ett tre! "Trær kan snakke hvis du hører etter mange rare ord hvis du hører når du gjetter hviskærne i bakken sommerstrøm fra nord, trær kan snakke hvis alle hører ord" eller noe slikt! Kan det være samme spillet tro. Jeg husker virkelig ikke handlingen!
 
#9
Heisann, jeg har undret meg lenge over ett spill som jeg spilte på PC da jeg var barn. Mener det var Norsk men er ikke helt sikker. Det var en type pusle- og eller lærespill hvor alle fargene i denne verdenen hadde forsvunnet. Dette var et søskenpar, en gutt og en jente som skulle gjennom denne verdenen og løse gåter. En kunne angivelig bytte mellom disse ettersom man kom lengre inn i spillet. Det jeg husker er at det hadde en noe mørk tone, det var noe monstre inkludert og deler av handlingen foregikk i en skog. På et tidspunkt i spillet skulle en flytte på farger på bakken, slik at det dannet et mønster og deretter "flyttet" bakken seg slik at du kom deg videre.

Ringer dette noen bjeller for noen her? Tar imot all hjelp jeg kan få.

NB, det var ikke hugo eller josefine spillene.
Jeg lette etter et spill som kan passe denne beskrivelsen, og i mitt tilfelle var det "Tvillinger i trøbbel" eller "Twins in trouble". Spillet ligger tilgjengelig på Internet archive: https://archive.org/details/msdos_Twins_in_Trouble_1994 , og det finnes YouTube videoer med gjennomgang av spillet.