A Vampire Story

#1
- - - - - -

En av de store navnene i spillsjangeren adventure, eller eventyrspill på godt norsk, er spillutviklerne LucasArts. Med klassikere som «Monkey Island»-serien, «Maniac Mansion», «Sam N Max Hit The Road», «Day of the Tentacle», «Grim Fandango», «Indiana Jones»-serien - listen er lang - hadde de edsvorne fans som spilte samtlige av titlene.

Sånn er det ikke nå lenger. Etter å ha kansellert spillene «Sam N Max 2» og «Full Throttle 2» er adventure-tilhengerne i harnisk, og nekter å ha noe med et firma som velger å kun kjøre safe med den ene «Star Wars»-tittelen etter den andre.

Laget eget firma

Som en følge av dette, valgte LucasArts å sparke endel ansatte, mens andre forlot firmaet på egenhånd. Og godt var det. For nå har disse tidligere ansatte dannet sitt eget firma, Autumn Moon Entertainment, med ambisjoner om å lage glimrende eventyrspill i god, gammeldags LucasArts-ånd. Ettersom det er disse folka som sto bak de aller fleste suksessene til LucasArts, er det all god grunn til å vente seg noe godt av dem også i framtida.

Det første spillet ut fra det nyetablerte firmaet er eventyrspillet «A Vampyre Story» _ et spill laget i tråd med alt «Monkey Island»-spillene sto for. Spillet er pek-og-klikk med flotte, håndmalte bakgrunner og 3D-figurer, og vil oppføre seg ikke ulikt det vi kjenner fra «Curse of Monkey Island».

Hyllest til skrekkfilmen

Det er den glimrende nettbaserte adventurefanzinen The Inventory som først brakte nyheten om «A Vampyre Story». Spillet har planlagt slippdato så sent som neste høst, men allerede nå vet vi at det blir en artig og kjærlighetsfull hyllest til de klassiske skrekkfilmene fra Universal på 1930- og 1940-tallet.

I hovedrollen møter vi en kokett vampyr ved navn Mona De La Fete, som var en lovende operastjerne før hun ble «oppdaget» av vampyren Baron Shrowdy Von Kiefer. Han ble så oppslukt av Mona at han kidnappet henne og gjorde henne til vampyr. Fanget i slottet hans i Draxsylvania, trer du inn i rollen som Mona, som ennå ikke er klar over hva hun er forvandlet til.

Ettersom spillet beveger seg framover, forstår Mona mer og mer av sin skjebne, og oppdager derfor flere evner - til slutt kan hun gjøre seg om til en flaggermus eller en gassky, hypnotisere folk og suge blodet ut av dem - men ikke for mye. Mona er nemlig svært opptatt av å ivareta formene sine ...

Med seg i spillet har Mona også en liten hjelper, flaggermusen Froderick. Når ikke Mona er i stand til å løse oppgaver helt på egenhånd, kommer han godt med.

Løft for sjangeren

Med «A Vampyre Story» har adventuresjangeren fått et etterlengtet løft, etter at mange har spådd dens snarlige død. Dagens spillere har i lang tid foretrukket raske actionspill, noe som har etterlatt disse rolige og tankefulle spillene i skyggen. Men når også spill som «Sherlock Holmes», «Runaway 2» og ikke minst norske «Drømmefall» nå melder sin ankomst, er det all grunn til å klappe i hendene.

- - - - - -

Kilde: Dagbladet

MoFo2
 
#3
Jeg vet dette spillet blir bra, gode utviklere og hittils så ser grafikken flott ut og at det skal være i klassisk point 'n click lover godt. Et nytt spill i denne sjangeren har jeg sett frem til lenge. :)
 
#4
Ser veldig lovende ut, men jeg har ikke vært så inne på adventure sjangeren. Noen har tips til hvilket spill man bør starte med?
 
#5
Dette... har ikke vært noen skikkelig gode adventurespill siden Den Lengste Reisen og Grim Fandango egentlig.

Dette derimot ser ut til å holde samme standard som de gode gamle LucasArts spillene.
 
#6
Opprinnelig skrevet av Gunther@01.07.2004, 22.25
Ser veldig lovende ut, men jeg har ikke vært så inne på adventure sjangeren. Noen har tips til hvilket spill man bør starte med?
Monkey Island!! Starter selvfølgelig med det første å jobber deg oppover. Mulig du burde styre unna det fjerde spillet i serien, men alikevell. Grim Fandango er også utrolig artig.
 
#7
Ahh! Igjen skal Click 'n' Play oppnå sin fordums storhet. Dette er virkelig gode nyheter. Click 'n' Play er en av mine yndlings sjangere. Dette spillet gleder jeg meg mektig til!