Alien Swarm er gratis og må derfor testes [steam steam lol]

Lodin

Der Waaaah
#1
I dag skal Source versjonen av Alien Swarm slippes på Steam og det til null kroner. Ser ut som en helt grei top down shooter med 4 player coop og til prisen kan man ikke klage. Noen som blir med å kille aliens en kveld?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Klart det.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#3
Kan sikkert hive meg med jeg også.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#5
Var det kult?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Siden serverne fikk enorme mengder juling av alle som ville laste ned gratis spill, fikk jeg ikke testa det før nå. Gikk for en Offline Practice-greie og godt var det. Irriterende nok er ikke spillet satt opp til å bruke Den Eneste Windows-Gamepaden Som Eksisterer (Xbox 360-kontrolleren) i noe annet enn menyen, og å sitte og mappe alt av knapper i et spill jeg ikke har spilt ennå til en gamepad er ikke noe jeg gidder å drive med. Bah. Men ja, testa offline, og du kan si det sånn at jeg skjønner at dette er gratis.

Alien Breed/Shadowgrounds pluss Left 4 Dead Lite = detta. Møtte bare en type alien (eller, det var vel et par som var litt større uten at det gjorde så mye forskjell), og AI-folka er dumme som loff så det er veldig tydelig laget for nettspilling. Lagspill er et absolutt must, dette merka jeg igjen på grunn av den ubrukelige AI-en til kompisene mine. Og: Friendly Fire er veldig greit i Left 4 Dead siden det tvinger deg til å tenke plassering og formasjon, men i et topdown-actionspill? Ikke like kult. Drepte medicen min fordi jeg prøvde å redde henne fra å bli spist av et romvesen, drepte gunneren min fordi hun smatt inn i kulestrømmen min mens jeg skjøt på et romvesen, drepte tredjemann fordi jeg ikke klarte å se jævelen midt i romvesenmølja. Konsekvensen er at hvis du først blir omringa må du be til Allah om et mirakel, for den eneste hjelpen du får fra lagmedlemmene er noen kuler i skolten. Og når du dør så er du død, forøvrig. Bah. Og: Det virker som om det er minst to knapper som gjør det samme. Jeg ble ikke klok på kontrollsystemet, nei far.

Det positive er at spillet tilfører en ny dimensjon til tostikkeskytere med tanke på at du har ekstremt begrensede ressurser, mye forskjellig utstyr som må brukes riktig og nøysomt, og dessuten har spillet permanent XP-opplegg og egenskaper som låses opp, ala Moderne Farfar. Dermed har vi å gjøre med et multiplayer-skytespill basert på tostikkeskyter-paradigmet som har en ganske stor taktisk dimensjon. Ser for meg at det blir en liten nisje med folk som kommer til å rådigge dette, men det er veldig langt unna å være like polert som det vi er vant med fra Valve og det er litt synd. Fortsatt kult da, du må bare lære deg å tolerere en del dritt. Ja og grafikken var teknisk veldig stilig med mange gode lyseffekter men det ser ikke akkurat flott ut likevel.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#7
Yetipants er den vøerste ASen.

Det at det er litt utilgivelig og tvinger deg til å jobbe med/stole på andre er mesteparten av sjarmen. Vennlig Ild funker når du lærer å gå i formasjoner og spiller med folk som ikke LØØBACKPEDALBACKPEDAL SKYTESKYTE hver gang noe nærmer seg.
Metagamet i første spillet var stort sett at du har en autogun ved fronten, og alle andre våpnene er pur support. Flamer (og i mindre grad shotgun) tar man ikke med mindre alle 4 knows whats up. Hvis du joinet en pug i første spillet og tok flamer så ble man pent bedt om å gå til helvete.
Techie og medic sin jobb er stort sett bare å holde seg unna skuddlinjen med mindre noe rart skjer. Hvis de trenger å skyte utenom crescendo-eventsene så gjør ikke autogunneren jobben sin.

Åssen funker det med tostikkekontroll? Får man lov til å sikte på spesifikke punkter på bakken med granater og slikt? Høres rart ut.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#8
Klarer vi å samle fire mennesker til no PRO coopings i kveld? f.eks. kl 20?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Åssen funker det med tostikkekontroll? Får man lov til å sikte på spesifikke punkter på bakken med granater og slikt? Høres rart ut.
Som nevnt, orka ikke sette opp padden så akkurat det er fortsatt et mysterium. Og jeg skrev da for pokker at det sikkert var mye mer stas sammen med folk som hadde litt mer på ferde i toppetasjen enn en gjennomsnittlig gjærbakst. Det jeg først og fremst reagerte på var at det er mye mindre tydelig enn Left 4 Dead og andre Valve-spill, siden du har fastsatte klasser og begrensninger på hva hvert lagmedlem kan gjøre og sånt. Det du skriver antyder at ikke bare har du spilt det før, men du kjenner også til Den Riktige Måten å spille på, noe jeg egentlig ikke er så fryktelig fan av. Altså; at spill har en rekke obtuse regler som må utnyttes på veldig spesifikke og lite logiske måter, ellers har du ingen sjans, se også DotA/StarCraft. Sier ikke at Alien Swarm er sånn, men det er liksom noe med det at når spill legger opp til at du har et forholdsvis stort handlingsrom, men at du ikke kan gå utenfor det ene hjørnet uten å mislykkes, da synes jeg det er litt svak design.
 
#11
Tenkte jeg skulle teste spillet nuh, ere gøy så er jeg sikkert med.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#13
Eller andre veien. Får ikke kobla opp mot public games heller. Alle invitasjonene jeg får er til lokale ip-adresser, som f.eks. 10.0.0.2, da sier det seg selv at dette ikke fungerer.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#14
Spilte public tidligere i dag. Anbefales å teste det i stedenfor offline excercise (ja, tilogmed første gangen - for offline representerer bare en verden av dritt.)
 

Lodin

Der Waaaah
#15
Vel jeg spilte litt med Fetthest nå og det var artig nok. Trenger dog minst en til.
Uansett kræsja det, men jeg er gæjm igjen seinere.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Ja, det kom seg litt når alle (begge hehe) som var med var smarte nok til ikke å rusle rett inn i kulene til den andre, dekke den andre når den AM WELDING THIS DOAH og sånt. Tre stykker burde kunne funke, så lenge det er en tech, en medic og en gunner som har ekstra ammo. Sentry er gull forøvrig.

Så, ja, kort sagt så stemte det jeg skrev sist, den ekstra taktiske dimensjonen er fet og kommer til sin rett når du spiller ordentlig. Var bra at det tydeligvis ikke var sånn "du må spille slik som dette eller så dør du"-opplegg som jeg frykta.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#17
Jeg er med jeg hvis jeg ikke er opptatt. Bare å sende meg premenstruasjon hvis jeg er på steam og dere trenger en til. Liker å spille hvasomhelst utenom Leaders.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#19
De derre førstepersjonsgreiene har irritert meg helt siden første AS. Ikke det at det lar seg gjøre, men at det finnes folk der ute som synes det er dritfett at en av de få interresante spilla kan tvinges til å bli litt mer som den mest overbefolka sjangeren som finnes.