AMD og ATI slår seg sammen

Kilik

Lokal moderator
#1
AMD & ATI merge
Dette kan bli interessant. Verdens nest største prosessorprodusent og den ledende skjermkortprodusenten slår seg sammen.
Jeg tipper vi vil se større integrasjon mellom prosessor og skjermkort. Hva om GPU er integrert på prosessoren i framtiden? Altså en PC uten skjermkort hvor prosessoren tar seg av alle grafikkoppgavene...
Ellers alle synergieffektene som det så fint heter: AMD er store på hardware-arkitektur og er voksende både innen server- og PC-markedet. ATI har grafikk til de fleste plattformer og bruksområder og har også foten inne i konsollmarkedet med Wii og Xbox 360.

Det er jo positivt at store Intel får en mektigere aktør å hanskes med, men så er det dette med åpen konkurranse og valgmuligheter. Vil man kunne kjøpe et ATI-kort til en Intel-maskin om fem år for eksempel?
 
#2
That's just super-nice! =D Har alltid vært fornøyd med Ati, og AMD har jeg kun hørt positivt om. Samtidig som Ati har grafikk til Wii(Wiiiiiiiiiiii!). Kan faktisk se for meg meget gode pc-er i siktet. Forhåpentligvis billigere.

Arctor: Oh wuups. Tenkte meg ikke helt om da jeg postet dette innlegget.
 
#3
Jeg har alltid vært en svoren AMD-bruker, siden jeg alltid har den følelsen at jeg AMD har gitt den beste ytelsen på spill. Så det at AMD og ATI slår seg sammen virker ganske lovende og lukrativt i fremtiden mener jeg.
Spesielt det at AMD nå kutter prisene sine ganske kraftig synes jeg er en meget, meget kurant avgjørelse.
Endelig er en aldri så liten PC-oppgradering ikke så usannsynlig lenger.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#4
SITAT(Gekko @ 24.07.06, 23.38) 16309
That's just super-nice! =D Har alltid vært fornøyd med Ati, og AMD har jeg kun hørt positivt om. Samtidig som Ati skal designe Wii(Wiiiiiiiiiiii!). Kan faktisk se for meg meget gode pc-er i siktet. Nå er det bare om de har erfaring med alt annet som er inni en pc... ja, det blir interessant.
[/b]
:hehe:

Alltid like morsomt når folk som ikke aner hvordan en PC fungerer uttaler seg om nettopp det. Jeg skulle gjerne sitert dette i signaturen min, men jeg er så fornøyd med den nå.
 
#5
Hva skjer nå med samarbeidet Apple-ATI? Apple bruker jo Intel-prosessorer, men i MacBookene er det ATI X1600-skjermkort. Vil AMD avbryte ATIs samarbeid med Apple, tro?
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#7
Selv har jo jeg både AMD og ATI i maskinen min, så jeg gruer meg ikke. Derimot er jeg uendelig skeptisk til prosessorer med innebygd GPU. For strengt tatt, hele konseptet bak grafikkkort er at prossesoren skal slippe å gjøre det. Og det blir et problem hvis prosessorens ytelse skal lide når du kjører grafikktunge ting. Kanskje det vil være kostnadseffektivt for kontorbruk, men det er av liten interesse for spillere, tenker jeg.

Men det de mangler er en motherboardprodusent, slik at de kan herje PCens innside.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#8
CyberK, du misforstår. Hele poenget er at man har en egen cpu/gpu/gpp som skal behandle forskjellige oppgaver. En CPU for tallpushing og styring av prosesser og enheter, en gpu for grafikk, en gpp til f.eks. fysikk, etc. Det at ATI og AMD har slått seg sammen er omtrent årets beste nyhet innen hardware.

Tiden da prosessorers utvikling fulgte Moores Lov er over, bare å øke prosessorhastigheten duger ikke lenger. Prosessorer trenger å bli mer komplekse, en trend man kunne begynne å se tendenser av da Athlon XP og Pentium4 kom på markedet. Uttrykk som branch prediction, scheduling, pipelines (et område der Pentium 4 gjorde et hederlig forsøk, men "dreit seg ut" litt på) og bedre utnyttelse av parallellitet kommer på banen. Selv om CPUene har høyere klokkefrekvenser er en GPU flere hundre ganger mer kompleks, og målet nå er å kunne produsere GPPer (general purpose processor) som kan ta for seg spesifikke oppgaver på samme måte som en gpu er laget for grafikk. Cell-systemet i PS3 er ikke så langt unna det prinsippet; den har én hovedenhet (PPE - power processing element) som styrer hele opplegget og sender oppgaver videre til de 7 sub-enhetene (SPE - synergistic processing element).

Nå gjenstår det bare å avvente hva AMD kan gjøre ut av ATIs teknologi for general purpose-systemer.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#9
Greit nok, jeg ser at multicore-prosessorer er en gøyal ide, men jeg er fortsatt fan av å kunne bytte ut grafikkkortet uten å måtte bytte ut prosessoren. (Eller omvendt.)
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#10
Det tenker jg kommer til å fortsette også, rett og slett fordi folk har så innmari forskjellige krav til grafikk. Å investere flere tusen i high end GPU er meningsløst for en regnskapsfører, og vice versa. Poenget mitt er de skal kunne bruke teknologien og tankegangen[/] bak GPU til å utbedre CPU-en i annet enn bare klokkefrekvens.