Battle-systemet i Final Fantasy 12...

#22
Det er akkurat det som bekymrer meg. Alle har bare tatt det for gitt at de mener verdenskart i samme forstand som i de gamle spillene, men de har vel egentlig bare sagt "huge fully 3D worldmap". Så det er ikke for gitt at det blir slik som i de gamle spillene.

Derimot så KAN det jo bety at det er som i Morrowind. DET hadde jo også vært en mulighet, og kanskje det mest riktige alternativet til PSone verdenskartene, siden de er så opptatt av at alt skal være i realistisk skala.
 
#24
Etter å ha lest dette emnet, må jeg si jeg faktisk gleder meg nevneverdig til FF XII. Det lover positivt at Square endelig utformer battlesystemet sitt, og ikke minst prøver å gjøre mer ut av det. Virker som en veldig genial videreføring av det battlesystemet som Chrono Trigger hadde.

Jeg håper virkelig man får et "walkable" worldmap. Det var det jeg savnet mest i hele FF X.
 
#25
Opprinnelig skrevet av sisamez@24.05.2004, 15.26
For de uinvidde, - deriblant meg - hvordan er verdenskartet i Morrowind?
Du kan vel aller beste sammenligne det med Zelda The Wind Waker. DVS, alt i realistisk størrelse, men totalt fritt til å bevege deg hvor som helst på kartet. DVS, om du skal fra en by til en annen så kan du ta den veien du måtte ønske. Altså, ingen linære stier å gå på. Gå hvor du vil, gå vekk fra stien og inn i skogen (hvor du også vil møte på flere monstre og større trusler), eller hold deg til stien og play it safe.

Det vil ta lengre tid å reise fra et punkt til et annet, men dette blir jo bedre etterhver som du får luftskip eller andre fremkomstmiddel. Men det ville jo også vært skikkelig tøft med en sandbuggy i realistisk størrelse.

Skal jeg være ærlig så har jeg ikke så ekstremt mye i mot om det er slik det er.
 
#26
Når det gjelder luftskipene, vil du fly i "real-time" eller vil det dukke opp en loading-screen når du skal fra A til B? En liten avstikker: hva tror dere lengden på spillet blir, og da tenker jeg på å runne historie-delen?
 
#27
Opprinnelig skrevet av Pliskin@24.05.2004, 21.48
Når det gjelder luftskipene, vil du fly i "real-time" eller vil det dukke opp en loading-screen når du skal fra A til B? En liten avstikker: hva tror dere lengden på spillet blir, og da tenker jeg på å runne historie-delen?
Ingen normale dødelige vet hvordan det blir med luftskip i FFXII enda, men det vanligste i FF-spillene er:
Når man går ut av en for eksempel en by, kommer man ut på verdenskartet (world map). Det er på en måte en miniatyr av spilleverdenen, men i full 3D. Dette kartet kan man vandre rundt på, enten til fots, i biler, på chocoboer (gule strutselignende skapninger), i tog, i båter eller i luftskip. I FFX og X-2 dukket det bare opp en loading-screen når du skulle fly fra A til B, men i de andre FF-spillene måtte du fly selv.

Normal lengde på FF-spill er vel omtrent 50 timer første gang, hvis du ikke konsentrerer deg om å få tak i alt mulig ekstrastash.
 
#28
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@24.05.2004, 20.48
(...)

Skal jeg være ærlig så har jeg ikke så ekstremt mye i mot om det er slik det er.
Og selv om jeg ikke har prøvd Morrowind på noen som helst måte, kan jeg være like ærlig som deg: Hvis noe slikt hadde blitt lagt til i spillet, ville det helt klart vært ett av de store plussene med Final Fantasy XII. Innovativt innenfor Final Fantasy-serien og det hadde gitt oss en følelse av at en Final Fantasy-verden faktisk er ganske stor. Vi kjenner det selvsagt en del når vi spiller de andre spillene (sett bort fra Final Fantasy X og Final Fantasy X-2), men et kart i reell størrelse ville økt effekten, noe som kunne vært meget positivt (i alle fall fra mitt synspunkt). Med dette må man også tenke over om det er innbringende å reise fra byen som man befinner seg i, og til et eventuelt mål.

En følelse av å ha gjennomført en gigantisk reise vil også bli oppfylt.