Beste adventure-spill 2009

Beste adventure-spill 2009

• Totalt antall stemmer
    38

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Adventurespill er kanskje de beste spillene i verden. Men hvilket var best i 2009?

Av disse så er det vel Tales of Monkey Island, Machinarium, og muligens The Void som er adventurespill, mens resten er actionadventures.

Jeg har ikke spilt The Void, men ToMI er ålreit og ganske velskrevet og Machinarium er søtt. Stemmer Machinarium for at det har baller til å ta en reinspikka tilnærming til sjangeren.

Drauden

SGs kollektive lillebror
Blir teit av meg å si at Batman var årets beste spill men ikke årets beste adventure-spill.

Å loke rundt i Arkham mentalsykehus mens halvparten av byens ustabile beboere kjekkjager deg er ikke akkurat noe jeg ville definert som et eventyr.

Drauden

SGs kollektive lillebror
Action-adventure da. Reklamerte de det ikke med Batman's darkest adventure yet" eller noe i den dur?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja for det var såklart undersjanger markedsavdelinga sikta til da. Skjerpings.

Stemte The Void, fordi det er et adventurespill hvor du ikke bare utforsker spillet, men også kontrollsystemet og alle andre systemer som finnes. Godt jobba, bare synd at resultatet er så jævla utilnærmelig.

oma

Village Drunk
15 mot 5 sier at Uncharted: Arkham Asylum er adventure spill. Times a changing ^^

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
10 /10 sier at oma fortsatt er jevnt over ubrukelig

Du kan se om Uncharted eller Arkham Asylum plutselig forvandler seg til et annet spill om du kaller det et adventure enda et par ganger. Det vi er ute etter er sjangeren adventure, ikke å se om vi kan kalle det protagonisten gjennomgår for et eventyr eller ikke.

Profftips: spillet sjanger defineres ut ifra spillmekanikken, ikke historien som fortelles.

Drauden

SGs kollektive lillebror
I så fall; hva er adventure? Stor verden, delvis free-roam a là Ocarina of Time?
Tror vi kanskje må gå gjennom dette grundig her siden toppspillene på denne tråden ikke er adventure-spill. :$

Dette er hva Wikipedia sier iallfall:
An adventure game is a video game in which the player assumes the role of protagonist in an interactive story that is driven by exploration and puzzle-solving instead of physical challenges such as combat.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Er det egentlig så innmari nøye? En definisjon på adventure-spill som stammer fra gamle dager er sånne pek-og-klikk-spill ala Monkey Island og Sam & Max. Ifølge den definisjonen er det bare Machinarium og Tales of Monkey Island som kan regnes som adventure-spill, og det er jo litt kjedelig.

Jante

privileged CIS shitlord
Machinarium, siden det var best av de få spillene på lista som treffer kriteriene.

Grunnen til at jeg synes det er litt nøye er at jeg synes følelsen jeg får av Assassin's Creed har lite til felles med følelsen jeg får av å spille Myst. Portal kan for min del kalles et adventurespill, muligens også Braid, men spill som Batman, Assassin og Zelda har mer til felles med hverandre enn med typiske adventurespill.

Nå kan det naturligvis uansett diskuteres hvor nyttig det er å snakke om spillsjangre, men siden denne utdelingen velger å bruke dem er det greit å være litt presis. Er ikke verre enn å kalle kategorien for "beste eventyrspill og actioneventyr" f.eks.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Utdelingen velger å bruke de samme kategoriene fra ifjor, og inget forum å ta det opp til diskusjon i når vi snakker sent desember.
Men joda, for all del, men du vet osv.

oma

Village Drunk
10 /10 sier at oma fortsatt er jevnt over ubrukelig

Du kan se om Uncharted eller Arkham Asylum plutselig forvandler seg til et annet spill om du kaller det et adventure enda et par ganger. Det vi er ute etter er sjangeren adventure, ikke å se om vi kan kalle det protagonisten gjennomgår for et eventyr eller ikke.

Profftips: spillet sjanger defineres ut ifra spillmekanikken, ikke historien som fortelles.
Det jeg prøver å si er at begreper forandrer seg med tidene. "Adventure" som sjanger ble definert såpass mange lenge siden at nye begreper er laget, og behovet for å redefinere er stort.

Terje

mostly harmless
Problemet med spillsjangerne action-adventure og adventure er at den første har mye til felles med filmsjangeren adventure å gjøre mens den andre har det ikke. Slike oppgave- og utforskningsbaserte spill ble hetende adventurespill fordi det aller første var et tekstbasert som het Adventure. Folk flest nå for tiden kobler desverre sjangernavnet opp mot filmsjangeren istedet, og forvirringen er igang.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Det jeg prøver å si er at begreper forandrer seg med tidene. "Adventure" som sjanger ble definert såpass mange lenge siden at nye begreper er laget, og behovet for å redefinere er stort.
Jammen la oss bare bruke de nye begrepene da, og ikke drite utover de etablerte! Vi trenger faktisk ingen nye begreper engang, for både Uncharted og Arkham Asylum er actionspill. Det JEG prøver å si er at historien ikke har en dritt å si for hva slags sjanger spillet befinner seg i, det dreier seg utelukkende om spillmekanikken.

- Hva slags spill er Uncharted a?
- Jo, du skjønner at Nathan Drake leter etter noen skatter med eksen sin, men blir føkka over av kompisen..

Buggz har rett.

Men som sagt; sjangre er ofte et uheldig forsøk på å bringe orden til kaos. Hvis man begynner å gå litt etter i sømmene er det for eksempel en svært flytende overgang mellom mange rollespill og sjangeren vi ellers kaller strategi -- begge dreier seg om å vinne kamper ved å håndtere og utvinne ressursene som er tilgjengelig.

Som designer er det dessuten lett å havne i uføret ved å tenke at man skal lage et spill som passer til en spesifikk, arbitrær bås.